Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2025 | 09:32   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Spar masser af penge på HDMI-kablet (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Jaco
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Juni 2005
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Sendt: 08 September 2010 kl. 12:54 | IP-adresse registreret  

Spar masser af penge på HDMI-kablet.

Uanset hvad fyren i forretningen siger for at få dig til at købe et dyrt, guldbelagt HDMI-kabel, så lad være. Der er masser af penge at spare. Se hvordan her:

http://www.pcworld.dk/art/101022?a=rss&i=0

Til top Vis Jaco's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jaco

Strandvaskeren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 08 September 2010 kl. 13:37 | IP-adresse registreret  

Jeg gav omkring en halvtredser for mit hdmi kabel, det er vist begrænset hvor "masser af penge" jeg kan spare på det.. 

Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 08 September 2010 kl. 13:40 | IP-adresse registreret  

HDMI er ikke bare HDMI. Husk at båndbredde og kvalitet har betydning. Det er ikke et hvilket som helst HDMI kabel der kan trækkes f.eks. 10 meter.
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

Fasen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003
Sendt: 08 September 2010 kl. 13:42 | IP-adresse registreret  

Ja det bekræfter fuldt ud mine egne erfaringer. Har 8 mtr mellem reciever og projektor. Kostede ca 100.- på ebay (incl forsendelse mv) fungerer ganske ganske fint  og mine andre mellem afspillere/konsoller er også noname fra ebay til ingenting. Fungerer fint her også  Alle overfører fint 1080p...

Til top Vis Fasen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fasen

floe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Maj 2007
Lokalitet: København
Sendt: 08 September 2010 kl. 13:44 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:
HDMI er ikke bare HDMI. Husk at båndbredde og kvalitet har betydning. Det er ikke et hvilket som helst
HDMI kabel der kan trækkes f.eks. 10 meter.

HDMI er netop "bare" HDMI. Selvfølgelig spiller byggekvaliteten ind på hvor stærkt kablet er osv, men er der forbindelse, så er
der forbindelse. Otto har glimrende beskrevet hvorfor her på siden førhen.

Interfacet er endda konstrueret således at det er jitterfrit.

Floes gamle vin på nye flasker
Til top Vis floe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af floe

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 11 December 2003
Sendt: 08 September 2010 kl. 17:37 | IP-adresse registreret  

ja, jeg ved ikke hvad jeg skal sige, jeg har ikke prøvet sådan nogle kabler da jeg ikke har ting der køre med disse kabler, men KUNNE det tænkes at det er det samme kabel i alle kabler der bliver tetstet men bare med en ny over frakke på, for at finde ud af det så klip det op og se om det er det samme i dem alle det kunne være sjovt, de komme jo nok og jeg skrev nok alle samme fra Kina når det kommer til stykket hvem ved
Til top Vis nhj4's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nhj4

CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2009
Lokalitet: København
Sendt: 08 September 2010 kl. 21:22 | IP-adresse registreret  

du har nok ret,men jeg har da også købt HDMI kabler til 500.- (lindy) og der virker det som om,at stikkene er af god kvallitet.

carsten

Til top Vis CARS10's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CARS10

micma18
Branchemedlem
Branchemedlem

HM Elektronik

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 08 September 2010 kl. 21:42 | IP-adresse registreret  

Vil tro at alle HDMI kabler er forgyldte... Simpelthen fordi det holder kontakt fladen intakt og ren over tid.

floe skrev:
Kjeldsen skrev:
HDMI er ikke bare HDMI. Husk at båndbredde og kvalitet har betydning. Det er ikke et hvilket som helst

HDMI er netop "bare" HDMI. Selvfølgelig spiller byggekvaliteten ind på hvor stærkt kablet er osv, men er der forbindelse, så er

Der er ingenting der er jitterfrit!

Jeg skal ikke gøre mig til super ekspert på HDMI, men mener da at der er en slags checksum på visse af dataene, der kan ECC korigere nogle af fejlene, men det er ikke noget der bliver kommunikeret tilbage til afsenderen, og derfor slet ingen retransmission af fejlede datapakker.

Desuden skal det understreges at, audio signalet i HDMI, er 4 simple PCM kanaler, multiplexet ind imellem andre data. Det betyder samtidig at modtageren, skal "gætte" og løbende korrigere audio clocken (herunder jitter). Hvilket ikke er meget anderledes end alle andre S/PDIF løsninger. Og mange ved jo nok, hvor stor forskel, der kan være på S/PDIF kabler

Til top Vis micma18's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af micma18

Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 09 September 2010 kl. 08:58 | IP-adresse registreret  

floe skrev:
Kjeldsen skrev:

Så er det underligt at standarden jævnligt revideres og båndbredden er øget med tiden.

Under 2-3 meter giver jeg dig næsten ret. Her er HDMI bare HDMI. Det er ved lange kabeltræk og høje opløsninger der kan opstå problemer. Det er samme problematik omkring lyslederkabler (kun lyd). For korte kabeltræk er der ingen forskel, men ved lange kabeltræk stilles der ekstra krav til kablet. Samtid kan lyslederkablet være begrænset ift. hvor meget data der kan overføres, og dermed i hvor høj opløsning/antal kanaler der kan arbejdes med.

For at kunne sælge et HDMI certificeret kabel, skal kablet bestå en række tests. Kravene til HDMI 1.2 er ikke så store som til HDMI 1.3. Denne certificering vil også vise hvor mange meter kablet kan være, og stsdig overholde HDMI specificationerne. Desuden er der type 1 og type 2 HDMI kabler, og her kommer båndbredden ind. Type 1 kan håndtere op til 720p/1080i og type 2 kan håndtere 1080p og PC skærme med høj opløsning.

Prisen er ligegyldig, bare tjek certificeringen.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes