Sendt: 14 September 2010 kl. 15:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har flere gange lyttet til VR4-SE, da jeg på et tidspunkt overvejede at købe dem.
Mit indtryk af dem er, at de har en flot transparent mellemtone og diskant. De er forholdsvist neutrale i klangen. I hvert fald i mellemtone og diskant. Der hvor jeg synes de falder lidt igennem, er i bassen. Det er som om transmissionslinien får bassen til at være træg, når volumen drejes med uret. Jeg fornemmede et forsinket "sus".
Jeg selv valgte VA Mahler i stedet og det gjorde jeg bl.a. fordi jeg synes bassen i Mahler er meget hurtigere og det dybe jordskælv kommer ikke for sent. (til trods for sidemonterede basser kontra VR4-SE som har dem på fronten)...
I mellemtone og diskant er Mahler mere farvede og u-anstrengende i klangen (dæmpet mellemtoneområde) og ikke så transparente. Skal jeg være ærlig, er VR4-SE nok mere korrekte.
VR4-SE er en dejligt højttaler! Især til Jazz og klassisk vil jeg mene den har nogle styrker! Til hård rock, som jeg selv hører (Metallica, Ozzy osv.) er de måske knap så velegnede. Det er som nævnt i bassen jeg synes de falder igennem ved hård rock. Det er som om bassernes træghed giver en klangbalance der ikke helt matcher diskant og mellemtone. De har godt smæk i mellemtonen, så de kræver et godt setup for ikke at blive anstrengende. Men alt i alt en god ht!
|