Tilbage til HIFI4ALL.DK 22. juni 2025 | 09:34   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Upgrade, evt Effekt forstærker? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
wazix
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2007
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 15 September 2010 kl. 00:59 | IP-adresse registreret  

Hej :)

Jeg har lige et spørgsmål. I får lige mit setup, før vi går videre :P

Front HT'er : Canton Chrono 509 DC

Center HT: Canton Chrono 505 DC

Bag HT'er: Tangent EVO 5

Sub: Pioneer SV-51

BD/DVD/CD: Pioneer BDP-LX70A

Forstærker: Pioneer SC-LX72

Andet: Apple Mac mini, PS3 , Xbox 360, Wii, til sjov og spas..

Til at starte med, så er jeg godt tilfreds med hele setup'et og det spiller faktisk rigtig godt, selvom folk sikkert krummer tær,
når de høre jeg bruger min BD afspiller til at spille cd'er med osv, men den klare faktisk jobbet rigtig godt, det også den
model med Wolfsons audio dacs... :)

Men på en eller anden måde, synes jeg der mangler et eller andet, ved sgu ikke om det bare mig, der er lidt mærkelig...

men min kammerat fik her den anden dag, sat en en rigtig lækker Primare A 33.2 spændt for sin Pioneer LX72'er og der fik
det et løft i stereo effekten på hans Canton 890'er... Dvs, han brugte hans pre out's , for at få det til at spille og det burde jeg
somsagt også...

Men ville det hjælpe at spænde en lækker Primare I30 eller 33.2 på min pioneer lx72'er, for at få mere ud af stereo delen...
Til surround delen er den ovenud fantastisk og har aldrig hørt noget bedre.... Men, ville godt udnyttet stereo delen bedre på
min lækre canton ht'er... :)

på forhånd tusind tak

finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Februar 2007
Lokalitet: Jylland
Sendt: 15 September 2010 kl. 16:57 | IP-adresse registreret  

Hvis din kammerat fik et løft ved at tilslutte en 33.2 til sin LX72, vil du selvfølgelig også få et løft ved at tilslutte en 33.2 til din LX72. Og det vil iøvrigt også løfte lyden i surround...

Men jeg synes forforstærkerdelen er vigtigere end effektforstærkerdelen, så du vil stadig ikke få optimal stereolyd med en LX72 som forforstærker. Men en forbedring vil det selvfølgelig være...

Til top Vis finlytteren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finlytteren

wazix
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 September 2010 kl. 21:31 | IP-adresse registreret  

hmm, okay lad mig lige forstå det korrekt, ville en bedre seperat for-forstærker være bedre og købe, for at få bedre lyd i
stereo delen? Men kan den godt kobles til min nuværende og meget fine lx72'er uden probs??

Er lidt ny på den del er hifi delen :P

wazix
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 September 2010 kl. 21:38 | IP-adresse registreret  

Men har også tænkt på at gå all in, med CD, Effektforstærker og som der bliver nævnt evt for-forstærker, men hvor dælen gør
jeg så er min surround reciver? For kan vel ikke have det hele koblet sammen uden at skulle skifte ht kabler hele tiden, eller?
Til top Vis wazix's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af wazix

svendborg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Oktober 2007
Lokalitet: København
Sendt: 15 September 2010 kl. 21:41 | IP-adresse registreret  

Jeg bliver nødt til at komme med en kommentar her.

Min egen erfaring her, er klart at langt størstedelen af surroundrecievere halter som stereoforstærkere. Og oftest er effektdelen en årsag. Jeg synes generelt ikke de virker så kontrollerede og i flere tilfælde strømstærke som stereotrin.

Med det mener jeg, at en løs effekt sat til front ht giver mere end en seperat pre igennem surroundrecieveren, hvis man kan det.

Correct me if i´m wrong :-))

Til top Vis svendborg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af svendborg

wazix
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 September 2010 kl. 22:08 | IP-adresse registreret  

Tja, der sku være en masse effekt og hente i min nuværende surround forstærker med ICE power effekt trin, men jeg ved os
godt det er og nok aldrig bliver en stereo forstærker :)

http://www.pioneer.dk/dk/products/42/98/405/SC-LX72/index.ht ml

Men komme meget meget gerne med flere inputs! :)

finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 15 September 2010 kl. 22:10 | IP-adresse registreret  

wazix skrev:
Men har også tænkt på at gå all in, med CD, Effektforstærker og som der bliver nævnt evt for-forstærker, men hvor dælen gør
jeg så er min surround reciver? For kan vel ikke have det hele koblet sammen uden at skulle skifte ht kabler hele tiden, eller?

Jo det kan du godt... Men det er lige hvordan du får den bedste løsning...

Skal man have et surroundsetup der også spiller habilt i stereo, skal man op i for- og effektforstærkere. Fx Rotel's største surroundforforstærker med tilhørende effekttrin. Og det koster jo knapper! Og der bliver hér også brugt for mange penge på surrounddelen, da du jo er godt nok tilfreds nu!

Din kammerat har jo på bedste vis bevist at effektdelen ikke er god i lx72, ved at tilslutte en 33.2. Så effektdelen er ikke værd at køre videre med gennem en stereoforforstærker.

Hvis du gerne vil have en forforstærker på også, kan det lade sig gøre med lidt fixfaxerier. Du kører fronternes pre-out til en indgang på forforstærkeren, som så er forbundet med et stereoeffekttrin. Fronterne trækkes så af stereo'en og resten af lx72. Dette kræver dog at du justerer volumen på forforstærkeren, så den passer til de andre kanaler.

Og så synes jeg det virker lidt usmart. Du har jo pludselig 2 forstærkersetups...

Derfor synes jeg at det kunne være et smart alternativ at investere i en rigtig god integreret stereoforstærker, som kan styre flere kanaler. Et godt bud kunne være en Audia Flight One. De findes jævnligt brugt til omkring 15-17k. Den har ind- og udgange til yderligere 4 kanaler, og kan derfor bruges til 6kanals surround, hvis din DVDafsspiller har surroundprocessor med RCA-udgange (det har min 300 kroners Denver eksempelvis).

Det eneste der mangler er selvfølgelig effektrin til de øvrige kanaler. Her kan man eksempelvis købe 3 små monoblokke til center og baght. Vincent laver bl.a. nogle...

wazix
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 September 2010 kl. 22:36 | IP-adresse registreret  

Finlytteren: så for at slå det helt fast og skåret ud i pap, så ville det være spild af penge at, gå ud og inverstere i en, enten
effekt forstærker eller integeret for-/ effektforstærker??

Ville jo helst beholde min lX72'er, da den alligevel kostede 15.000,- bobs dengang :P
Eller har jeg fuldstændig misforstået.?

finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 15 September 2010 kl. 22:47 | IP-adresse registreret  

nej det vil bestemt forbedre din lyd. Især hvis du anskaffer både stereoforforstærker og stereoeffektforstærker!!!

Min pointe er bare at så har du jo både en surround og et stereosæt som skal være tændt til surround. Og volumen skal justeres ind på forforstærker. Så den sidste løsning jeg nævnte vil være smartere...

Men du vil absolut få bedre lyd med en effektforstærker! Og hvis du tillige tilslutter en stereoforforstærker, bliver det bare endnu bedre!

eag1
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 17 August 2006
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 16 September 2010 kl. 05:17 | IP-adresse registreret  

Der er flere der køre med en stereo og en surround forstærker koblet sammen. der findes flere forforstærkere/integereret
forstærkere på markedet, der har en surround bypass funktion, der blot sender signalet for surroundforstærkeren igennem
stereoforforstærkerne, og videre til effektdelen. så man kan sagten koble anlæggene sammen på den måde.
jeg har selv gjort ovennævnte, og har også strikket sådan et sæt sammen til min far. og det fungere perfekt.

idag har jeg dog en onkyo tx-nr905 surround jeg har opgraderet med en effekt. og det gav et ordentligt løft i stereo. så jeg vil
klart anbefale at du får det afprøvet. jeg blev ihvertfald overrasket over hvor meget bund der ligepludselig var i mine
højttalere. Men alt har fået et løft efter jeg opgraderede.
Til top Vis eag1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af eag1

Gummimand
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 April 2006
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 16 September 2010 kl. 06:59 | IP-adresse registreret  

Kan du ikke bare prøve at låne din kammerats Primare A 33.2 så kan du jo selv høre om det giver det løft som du ønsker. Så
kan du jo give en lille en, mens i sidder og tester og høre noget godt musik.
Til top Vis Gummimand's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gummimand

pnnh
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Marts 2010
Lokalitet: Århus
Sendt: 16 September 2010 kl. 07:47 | IP-adresse registreret  

Har en Yamaha RX-V1065.Hvor jeg også synes der manglede noget i lyden.Fik ved en forhandler hørt en Pioneer lx 52.Med og uden effekttrin.Der var stor forskel lydmæssigt.Med effekttrinet var der mere styr på det hele.Så jeg endte med at bestille en Vincent SP-331 effektforstærker.
Til top Vis pnnh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pnnh

wazix
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 September 2010 kl. 08:07 | IP-adresse registreret  

Lækkert med alle de svar :)

Jo tror godt jeg evt. kunne få min kammi her over med sin primare effektforstærker, så betaler jeg ham bare af med en lille gewesen :D Men så er det stadig min lx72'er der er for-forstærker ikke også, mens primaren's funktion giver mine canton mere at leve af? korrekt forstået ikke?

Men hvilke integeret for/stereo forstærker er der til med surround bypass funktion, så jeg ikke skal stille lyden hele tiden til surruound? ja og evt en alm forforstærker?

wazix
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 September 2010 kl. 08:23 | IP-adresse registreret  

Men må da sige at nu er jeg mere hooked på at få en integeret for/stereo forstærker med den sjove surround bypass funktion, da der så kun er en "boks" istedet for flere. Og der må da være et meget bedre stereo perspektiv i en integeret for/stereo forstærker, end i min lx72'er...

Men er det helt dumt, eller skal man gå all in

Men hvilken med bypass funktion til en ca. 15.000,- og så evt en seperat cd afspiller, til en 5000-10000,-?

pnnh
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Marts 2010
Lokalitet: Århus
Sendt: 16 September 2010 kl. 09:00 | IP-adresse registreret  

Ved ikke hvilken forstærkere der har bypass funktion.Men i stedet for en cd afspiller.Skulle du kigge på en Oppo 83.Har selv en.Og den klarer alt fra blue-ray til cd.Og gør det rigtigt godt.

Til top Vis pnnh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pnnh

wazix
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 September 2010 kl. 11:13 | IP-adresse registreret  

Tja, der bruger jeg min nuværende LX70A til at klare jobbet med BD og CD og den klare jobbet fint og virkeligt lækker med BD disc's...

Men så ville jeg hellere have en "rigtig" CD afspiller..

wazix
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 September 2010 kl. 23:02 | IP-adresse registreret  

Sad lige og studeret primare's hjemmeside...

Hvis nu jeg køber en Primare PRE30 med Surround by pass og evt en Primare 33.2, så behøver jeg vel ikke at stille for-
forstærkerens volume på et bestemt punkt, når jeg køre surround?

Plus jeg vil udnytte primare's for-forstærker til stereo gennem effektforstærkeren som trækker ht'ern ik? Altså uden om
lx72'ern..?

Er det korrekt forstået? :)

finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 16 September 2010 kl. 23:54 | IP-adresse registreret  

Ja.

Nu kender jeg ikke PRE30, men jeg vil mene det forholder sig sådan med bypass, ja!

Så får du godt nok en helt anden stereolyd!!!

wazix
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 September 2010 kl. 08:08 | IP-adresse registreret  

Super super :)

Jeg tror sgu jeg i først omgang køber 33.2'ern og CD21'ern til ca. 24000,- ( AV mit dankort ) :D Dog venter jeg med for-forstærkeren, da den alligevel koster 15.000,- alene og jeg er jo ikke lavet af guld pt :P

Men har dog lidt svært med at vælge farve, Alt det andet i mit system er sort/Glans sort og så ved jeg sgu ikke om jeg bare skal holde stilen i sort eller få den lækre sølv/titanium farve... Hmm !?

eag1
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 17 August 2006
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 17 September 2010 kl. 09:45 | IP-adresse registreret  

Den integreret forstærker vi købte til min far var fra Atoll, købt i tapeconnection. Den har funktionen.mener den kostede 6000-8000 kroner. men lidt afhænging af budget findes der en masse andre på markedet.

Til top Vis eag1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af eag1

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes