Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 17:31   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Ny forstærker, nye kabler. Er det muligt? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Lencofyn
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidligere schmidt2

Bruger siden: 06 Januar 2009
Lokalitet: Bornholm
Status: Offline
Sendt: 19 September 2010 kl. 11:00 | IP-adresse registreret  

Jeg får min nye forstærker hjem her inden længe. Og af den grund skal jeg have nye højtaler kabler.
Da jeg før har kørt med biwiring, og fremover ikke skal benytte mig af dette.

Men hvad kan anbefales, det skal siges jeg er på budget. 110,- meteren. Og jeg skal i alt bruge 2 gange 2 meter.

Har læst diverse anmeldelser af Van Den Hul CS 122 Hybrid kabel. Og det er også det som har sat prislejet.

Det skal siges det drejer som om en Holfi Integra 8 som sender lyden ud af et sæt Infinity Kappa 6.1i.
Jeg hører fortrinsvis vinyl, og da jeg bor i lejlighed er det fortrinsvis moderate Db jeg udsætter mig selv for.

Men hvad siger i, er jeg bedre tjent med at smide en 50er for 10 meter HT kabel i Harald Nyborg???
Eller skal jeg gå efter det dyre.

UPDATE LÆNGERE NEDE...
Til top Vis Lencofyn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lencofyn

Luggelaj
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Marts 2008
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 19 September 2010 kl. 16:54 | IP-adresse registreret  

QED XT350 har jeg selv købt til 150 meteren i klubben i Esbjerg, så kan sikker fås til det samme i odense.

Rigtig vellydende og afballanceret kabel, som jeg valgte frem for bla. VDH CS122, men smag er jo individuelt. Jeg syntes dog du også skal give det et lyt hvis muligheden er tilstede.

Til top Vis Luggelaj's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Luggelaj

Strandvaskeren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 19 September 2010 kl. 17:42 | IP-adresse registreret  

Hifiklubben i Roskilde var så venlige at låne mig 2 x 3 meter CS 122 kabel hjem på prøve fordi jeg var nysgerrig efter om jeg kunne høre forskel. Jeg satte det op mod noget lampeledning fra Silvan, men jeg var ikke i stand til at høre nogen forskel, så jeg endte med at levere kablerne tilbage med tak for lån.

Prøv at høre i din lokale hifiklub om du kan få mulighed for at låne noget med hjem på prøve, så kan du finde ud af om det gør tricket for dig..
Til top Vis Strandvaskeren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Strandvaskeren

Strand
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. mr nash

Bruger siden: 13 September 2008
Lokalitet: Jylland
Sendt: 19 September 2010 kl. 18:36 | IP-adresse registreret  

Strandvaskeren skrev:
Hifiklubben i Roskilde var så venlige at låne mig 2 x 3 meter CS 122 kabel hjem på prøve fordi jeg var nysgerrig efter om jeg kunne høre forskel. Jeg satte det op mod noget lampeledning fra Silvan, men jeg var ikke i stand til at høre nogen forskel, så jeg endte med at levere kablerne tilbage med tak for lån.

Prøv at høre i din lokale hifiklub om du kan få mulighed for at låne noget med hjem på prøve, så kan du finde ud af om det gør tricket for dig..

Er det alderen der presser sig på det kan gå udover hørelsen, måske skulle du en tur til ørelægen..

Til top Vis Strand's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Strand

Strandvaskeren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Maj 2010
Sendt: 20 September 2010 kl. 22:32 | IP-adresse registreret  

mr nash skrev:
Er det alderen der presser sig på det kan gå udover hørelsen, måske skulle du en tur til ørelægen..

Nah, jeg venter bare med at ryge med på hypen indtil der en dag er nogen der viser de rent faktisk kan høre forskel i en seriøs blindtest.. Med alle de mennesker worldwide der hævder de kan høre forskel, må der vel før eller siden være nogen der demonstrerer det i en kontrolleret test..
Til top Vis Strandvaskeren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Strandvaskeren

Lencofyn
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidligere schmidt2

Sendt: 21 September 2010 kl. 13:17 | IP-adresse registreret  

Hype eller ikke.... signal tab og støj blir mindsket mærkbart.
Men nok om det....

Fik et råd idag. Da jeg spurgte lidt rundt i den virkelige verden. Jeg har Bi wiret nu. Og det er faktisk et udemærket kabel.

Så var der en der fortalte mig man bare kunne fortsætte med det, selv om jeg ikke har A/B muligheden i min nye forstærker.

Men simpelthen samler - siden i sort indgang og + siden i rød udgang.

Dvs. kun benytter den ene kanal.

Men er der nogen fordele i det??? Eller kan det overbelaste forstærkeren??

Det er væsentligt billigere for mig at kun skulle købe banan stik, end at skulle ud og hente hele pivetøjet hjem...

Brok
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 21 September 2010 kl. 15:01 | IP-adresse registreret  

Du kan ikke overbelaste forstærkeren, såfremt du samler + til + og - til -. Ingen problemer i det. Hvis du er tilfreds med edt kabel du anvender idag, er der jo ingen grund til at købe nyt. Så hellere bruge pengene på lidt nyt brugt vinyl

Der findes 3 slags mennesker, dem som kan tælle og dem som ikke kan tælle
Til top Vis Brok's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brok Besøg Brok's Websted

Lencofyn
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidligere schmidt2

Sendt: 21 September 2010 kl. 15:09 | IP-adresse registreret  

Brok skrev:
Du kan ikke overbelaste forstærkeren, såfremt du samler + til + og - til -. Ingen problemer i det. Hvis du er tilfreds med edt kabel du anvender idag, er der jo ingen grund til at købe nyt. Så hellere bruge pengene på lidt nyt brugt vinyl

Lækkert... jeg mente heller ikke rent teoretisk at det skulle have noget at sige. Jeg overfodrer jo ikke forstærkeren. Den får jo det den plejer, bare på en anden måde.

Men banan stik bliver det dog til, da jeg ikke vil mosle kablerne ind i forstærkeren.

Duckmann
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Maj 2006
Sendt: 21 September 2010 kl. 15:34 | IP-adresse registreret  

Strandvaskeren skrev:
mr nash skrev:

Nah, jeg venter bare med at ryge med på hypen indtil der en dag er nogen der viser de rent faktisk kan høre forskel i en seriøs blindtest.. Med alle de mennesker worldwide der hævder de kan høre forskel, må der vel før eller siden være nogen der demonstrerer det i en kontrolleret test..

Enig!

Mrhviid
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juli 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 21 September 2010 kl. 15:46 | IP-adresse registreret  

Strandvaskeren skrev:
mr nash skrev:

Helt enig...

Så længe man undgår et for tyndt kabel (hint: hvis kablet bliver varmt når du bruger anlægget så er kablet for tyndt og giver for høj modstand) så er man fint kørende. Jeg bruger selv et solidt 2x2.5mm højtalerkabel i en god kvalitet fordi A. det bliver ikke varmt under brug og B. det kan tåle at ligge og rode rundt på et gulv og C. det sitter godt fast i skrueterminalerne på hhv. min forstærker og mine højtalere...

Til top Vis Mrhviid's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mrhviid

Lencofyn
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidligere schmidt2

Sendt: 21 September 2010 kl. 15:57 | IP-adresse registreret  

Mrhviid skrev:
Strandvaskeren skrev:
mr nash skrev:

Helt enig...

Så længe man undgår et for tyndt kabel (hint: hvis kablet bliver varmt når du bruger anlægget så er kablet for tyndt og giver for høj modstand) så er man fint kørende. Jeg bruger selv et solidt 2x2.5mm højtalerkabel i en god kvalitet fordi A. det bliver ikke varmt under brug og B. det kan tåle at ligge og rode rundt på et gulv og C. det sitter godt fast i skrueterminalerne på hhv. min forstærker og mine højtalere...

For tyndt kan man ikke kalde det. Det er et et kraftig bi wire kabel i en god tykkelse. Tog min erfaring fra guitar med. Har af mangel på bedre brugt noget tyndt crap kabel til guitar. Og det blev varmt. plus at der følger så meget unødig støj med på tynde og dårligt isolerede kabler.

Men det med en blindtest hvor det er ørene  der bestemmer kunne være sjovt. Men også umuligt. Da et kabel i bund og grund kun skal være ordentligt afskærmet og af korrekt dimension i forhold til hvad det skal bruges til.
En anden faktor er, udstyr, rummet, ørene der lytter, andre kabler, udefra kommende gener osv osv.

Går udfra når en ting bliver testet er det i de bedst tænkelige omgivelser, med forskellige ører samt tonsvis af måleudstyr.

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 21 September 2010 kl. 15:59 | IP-adresse registreret  

Strandvaskeren skrev:
mr nash skrev:

Selv da synes jeg ikke du skulle "ryge med på hypen"... Hvis du vitterligt mener at du ikke kan høre forskel, så er det vel ligegyldigt om alle andre kan? Jeg spiser heller ikke sovs selv om alle andre påpeger hvor godt det smager

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax

floe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Maj 2007
Lokalitet: København
Sendt: 21 September 2010 kl. 17:15 | IP-adresse registreret  

Lencofyn skrev:
Jeg får min nye forstærker hjem her inden længe. Og af den grund skal jeg have nye højtaler kabler.

Hvorfor skal du have nye kabler, fordi du har fået ny forstærker?

Floes gamle vin på nye flasker
Til top Vis floe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af floe

Lencofyn
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidligere schmidt2

Sendt: 21 September 2010 kl. 18:05 | IP-adresse registreret  

floe skrev:
Lencofyn skrev:

Hvorfor skal du have nye kabler, fordi du har fået ny forstærker?

Det skal siges jeg er gået væk fra planen om nyt kabel.

Men det bundede i at mit gamle kabel er et decideret bi wire kabel, en samlet ledning med 4 seperate ledninger inden i.
Og min nye forstærker har ikke a/b udgange.
Men fandt ud af idag at jeg stadig kan benytte mit gamle kabel. Og fortsætte med biwiring.
Jeg skal bare samle plus kablerne i et stik og minus kablerne i et andet.

Nissemanden
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Oktober 2009
Lokalitet: Århus
Sendt: 21 September 2010 kl. 19:20 | IP-adresse registreret  

Jeg kan fortælle dig at du fortsat vil biwire dine højtalere. Om man bruger biwire er ikke et spørgsmål om kablet i forstærkerenden men kun om kablet i højtalerenden. Prøv at google det og se lidt billeder.
Om man reelt kan høre forskel på biwire og singlewire vil jeg ikke sige noget om, men jeg har biwire bare for at være på den sikre side
Til top Vis Nissemanden's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nissemanden

Lencofyn
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidligere schmidt2

Sendt: 21 September 2010 kl. 19:49 | IP-adresse registreret  

Nissemanden skrev:
Jeg kan fortælle dig at du fortsat vil biwire dine højtalere. Om man bruger biwire er ikke et spørgsmål om kablet i forstærkerenden men kun om kablet i højtalerenden. Prøv at google det og se lidt billeder.
Om man reelt kan høre forskel på biwire og singlewire vil jeg ikke sige noget om, men jeg har biwire bare for at være på den sikre side

Jeg bilder mig ind at jeg kan høre forskel. En mere defineret top og bund. I forhold til før.
Men er det ikke sådan med alle tweaks og ændringer?

CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2009
Sendt: 21 September 2010 kl. 21:11 | IP-adresse registreret  

Lencofyn.

Du kan høre ægte bi-wire,når du henter din Teknicks arm.Nakamichi - JBL.

..

Til top Vis CARS10's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CARS10

CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2009
Sendt: 21 September 2010 kl. 21:12 | IP-adresse registreret  

Øh ved ikke lige hvad der skete der.
Til top Vis CARS10's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CARS10

dan a.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 21 September 2010 kl. 21:23 | IP-adresse registreret  

Et godt 2nd-hand bud http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=165513

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Sendt: 21 September 2010 kl. 23:01 | IP-adresse registreret  

Strandvaskeren skrev:
mr nash skrev:

Du afviser åbenbart ikke længere at 'almindelig' kritisk lytning kan være vejen frem, når man skal vælge kabel. Jvf. dette citat fra en anden tråd:

[..] jeg er absolut fortaler for at man lytter sig frem, præcis derfor jeg mener det er vigtigt at forskellene vitterlig er fundet ved lytning og ikke på baggrund synsindtryk og forventninger.

Jeg er forvirret...

Hvad mener du egentlig?   ;-)

Mvh.
Niels

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum