Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 22:24   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Køb af rørforstærker? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Bocaj2400
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 September 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 22 September 2010 kl. 13:03 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg er ny her på sitet. Måske nogen her kan hjælpe mig?
Jeg går og leger med tanken om at opgradere mit anlæg. Pt. spiller jeg mine plader på en project debut mk III, gennem en NAD C320 forstærker og en project riaa.

Mine overvejelser går bl.a i retning af at skifte forstærkeren ud med en rørforstærker. Det eneste grundlag jeg har, er en oplevelse der ligger langt tilbage i tiden, hvor jeg på et besøg lyttede til plader gennem en rørforstærker - det lød skide godt. Med andre ord er jeg altså helt blank, og mit spørgsmål går derfor på, hvad man skal kigge efter og ikke mindst, hvor meget jeg skal regne med at komme af med, hvis jeg skal have en rørforstærker, der i hvert fald er en opgradering i forhold til min NAD forstærker.
Det skal siges, at jeg ikke har råd til at smide 10K+, så det kan godt være, jeg allerede der har svaret selv, men kom endelig med ideer og gode råd.

Jacob
Til top Vis Bocaj2400's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bocaj2400

finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Februar 2007
Lokalitet: Jylland
Sendt: 22 September 2010 kl. 13:18 | IP-adresse registreret  

En rørforstærker har en helt speciel lyd. Ikke at de alle lyder ens, men de har alle en mere eller mindre varm lyd.

Jeg kan såmænd godt lide lyden fra rør - bare ikke ret lang tid ad gangen. Der er mange som har haft rørforstærkere, men jeg synes ikke det er ret lang tid, de fleste beholder dem.

Hvis du overvejer at anskaffe dig en rørforstærker, vil jeg absolut anbefale dig at lytte til nogle forskellige. Og gerne lang tid ad gangen. Så du får en idé om det er noget for dig.

Det er heller ikke alle ht der er egnede til at kombinere med en rørforstærker - og omvendt. Typisk kombinerer man ikke ht, der er tunge at drive, med rørforstærkere. Og ht med en varm klang kan øge rørlyden for meget.

Hvilke ht har du?

Til top Vis finlytteren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finlytteren

Bocaj2400
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 September 2010 kl. 13:21 | IP-adresse registreret  

Pt. har jeg et sæt Dali 505 højttalere, som jeg købte da jeg blev konfirmeret i 1997 :)
De skal dog også skiftes ud ved lejlighed (læs: når jeg har råd). De spiller såmænd okay, men de fylder simpelthen for meget. Man kan spørge sig selv, hvorfor man som spirende teenager troede, at store højttalere bare spillede bedre.

finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 22 September 2010 kl. 13:58 | IP-adresse registreret  

Jeg går ud fra at forstærkeren også skal kunne spille stuen op, når du flytter engang...

Nogle grundlæggende ting du bør inddrage i beslutningen:

• musiksmag?
  • hvor højt vil du gerne kunne spille?
  • hvilken slags ht forventer du efter 505?
  • Hvort rum skal spilles op? (fremtid)

Er den økonomiske grænse 10.000? Eller 8.000? Eller?

Bocaj2400
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 September 2010 kl. 14:10 | IP-adresse registreret  

Pt. spiller mit anlæg i en stue på ca. 25-30 m2. En fremtidig stue vil nok ikke være meget større.
Mht. musiksmag, så dækker den over meget: lige fra Hard-core,math-rock og støjrock over en mere indie rock/pop-agtig lyd samt americana og folk til jazz og klassisk.
De må gerne kunne spille højt, men taget i betragtning at jeg bor i lejlighed, sætter det en naturlig dæmper på, hvor højt-HØJT jeg kan spille :)
Højttalerne skal 1) være mindre end 505, 2) gengive lyden klart og dynamisk (giver det mening??)

Et andet kriterium, som mestendels er min kærestes, men også lidt mit, er, at det skal være 'pænt' - hvilket i vores optik bl.a. betyder simpelt

Mht til pris, så skal det nok være maks 8.000, og gerne mindre. Kan man overhovedet få rørforstærkere i det prisleje?

Music4life
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juni 2007
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 22 September 2010 kl. 14:16 | IP-adresse registreret  

Tror jeg som udgangspunkt ville kigge mig om efter en Rogue Audio Cronus. Et rigtig godt udgangspunkt hvis du vil prøve rør lyden. Samtidig er det en amp som vokser med opgaven hvis du tuperoller

Lån den hos. www.Vassagohifi.com

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 11 December 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 22 September 2010 kl. 14:29 | IP-adresse registreret  

finlytteren skrev:

Jeg kan såmænd godt lide lyden fra rør - bare ikke ret lang tid ad gangen. hvilken problem er det du lige har her med rør ??? er lige lidt nyskærig 

Til top Vis nhj4's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nhj4

finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 22 September 2010 kl. 14:35 | IP-adresse registreret  

nhj4 skrev:
finlytteren skrev:

Jeg kan såmænd godt lide lyden fra rør - bare ikke ret lang tid ad gangen. hvilken problem er det du lige har her med rør ??? er lige lidt nyskærig 

Rørlyden er behagelig og uanstrengende, men den varme klang bliver hurtigt for meget for mig. Det bliver simpelthen for kvalm. Og det er bestemt ikke fordi jeg er til klinisk lyd! Rørlyden er bare for farvet til min smag...

Og jeg er nok ikke alene. Prøv at kigge på hvor mange der har haft lånt Thorhauge i270 - og hvor mange (eller rettere få) af disse, der har rørforstærker nu...

Medlem
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 03 August 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 22 September 2010 kl. 14:40 | IP-adresse registreret  

finlytteren skrev:

En rørforstærker har en helt speciel lyd. Ikke at de alle lyder ens, men de har alle en mere eller mindre varm lyd.

"En rørforstærker har en helt speciel lyd". Vrøvl.

"Ikke at de alle lyder ens, men de har alle en mere eller mindre varm lyd". Vrøvl - igen.

Du har tydeligvis ikke den store erfaring med rørforstærkere, og det er katagoriske udtalelser som disse, der afsporer den gode debat. Har du hørt "alle" rørforstærkere?, eller blot nogen få

Til top Vis Medlem's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Medlem

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 22 September 2010 kl. 14:43 | IP-adresse registreret  

en ting skal du vide rør graj spikker som nat og dag, du skal i gang med at lytte dig frem hvilken klang du bryder dig om

en rør til ca. 10kilo så skal du gå efter noget brugt, for til den pris fra nyt får du ikke meget for pengene der er godt lydende og vis du vil gå rør vejen så se og find nogle let drvende højttaler

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 22 September 2010 kl. 14:45 | IP-adresse registreret  

finlytteren skrev:
nhj4 skrev:
finlytteren skrev:

Rørlyden er behagelig og uanstrengende, men den varme klang bliver hurtigt for meget for mig. Det bliver simpelthen for kvalm. Og det er bestemt ikke fordi jeg er til klinisk lyd! Rørlyden er bare for farvet til min smag...

Og jeg er nok ikke alene. Prøv at kigge på hvor mange der har haft lånt Thorhauge i270 - og hvor mange (eller rettere få) af disse, der har rørforstærker nu... så har du sku ikke hørt en ordentlig rør spille spille musik, der har du noget til gode

finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 22 September 2010 kl. 14:46 | IP-adresse registreret  

Jeg kan kun ytre mig ud fra mine egne erfaringer!

Hvis du har andre erfaringer eller på anden vis ikke er enig, så skriv dog for pokker hvad du selv mener, istedet for at nedgøre andres meninger!

For som du skriver "vrøvl" efter ""Ikke at de alle lyder ens, men de har alle en mere eller mindre varm lyd", kan man jo foranlediges til at tro at du mener at de alle lyder ens og er mere eller mindre kolde i lyden...

Medlem
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 03 August 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 22 September 2010 kl. 14:51 | IP-adresse registreret  

Bocaj2400 skrev:
Hej

Jeg er ny her på sitet. Måske nogen her kan hjælpe mig?
Jeg går og leger med tanken om at opgradere mit anlæg. Pt. spiller jeg mine plader på en project debut mk III, gennem en NAD C320 forstærker og en project riaa.

Mine overvejelser går bl.a i retning af at skifte forstærkeren ud med en rørforstærker. Det eneste grundlag jeg har, er en oplevelse der ligger langt tilbage i tiden, hvor jeg på et besøg lyttede til plader gennem en rørforstærker - det lød skide godt. Med andre ord er jeg altså helt blank, og mit spørgsmål går derfor på, hvad man skal kigge efter og ikke mindst, hvor meget jeg skal regne med at komme af med, hvis jeg skal have en rørforstærker, der i hvert fald er en opgradering i forhold til min NAD forstærker.
Det skal siges, at jeg ikke har råd til at smide 10K+, så det kan godt være, jeg allerede der har svaret selv, men kom endelig med ideer og gode råd.

Jacob

Hej og velkommen

Du hørte musik på noget grej, og det lød s.... godt. Fint, så er sagen jo enkel, det skal forfølges.

Et godt bud som allerede er nævnt, er Rogue Cronus. Hvad med en TAC-34 Dream eller en Pathos ClassicOne? Hvis dine højttalere er følsomme/letdrevne, kan der være andre alternativer end push-pull typen. Du må søge på nettet og evt. tjekke brugtmarkedet, hvis du er til det.

God fornøjelse

Til top Vis Medlem's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Medlem

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 22 September 2010 kl. 14:55 | IP-adresse registreret  

finlytteren skrev:

Jeg kan kun ytre mig ud fra mine egne erfaringer!

Hvis du har andre erfaringer eller på anden vis ikke er enig, så skriv dog for pokker hvad du selv mener, istedet for at nedgøre andres meninger!

For som du skriver "vrøvl" efter ""Ikke at de alle lyder ens, men de har alle en mere eller mindre varm lyd", kan man jo foranlediges til at tro at du mener at de alle lyder ens og er mere eller mindre kolde i lyden...

vis det er mig du mener  så har jeg noget top tunet udstyr der formår og spille musik, en der var hjæme og lytte til mit opsæt sage, her bliver man ikke træt af at høre musil selv om du spiller højt man kan jo blive ved med at høre musik, dejlig ord fra en lytter, du kan jo bare snuse dig i gennem den her tråd vis du keder dig   http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=26121&g et=last#1876819 

finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 22 September 2010 kl. 15:10 | IP-adresse registreret  

nej det var ikke dig nhj4!

Jamen jeg følger skam med i din tråd også! Og de AN ser sgu fine ud! Og jeg vil sikkert også nyde at lytte til dem. I et stykke tid. Men jeg har endnu tilgode at høre en rørforstærker, som jeg kunne tænke mig herhjemme. Og det er igen fordi jeg hurtigt bliver træt af rørlyden.

Jeg kan sagtens følge dem der elsker rørlyden, og forstår hvad der fascinerer dem ved klangen. Men jeg er altså til transistorer. Og heldigvis er vi alle forskellige. Ellers ville flertallet af indlæg hér på forum jo bare lyde: "Enig!"

waggy
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 April 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 22 September 2010 kl. 15:12 | IP-adresse registreret  

Som nævnt før i tråden, så køb en Rogue Cronus.

Har selv haft den, og den spillede fænomenalt. Prisleje ca. 6-7000.- brugt idag.

Som Music4life er inde på, så lån den af Vassagohifi. Han låner gerne ud.....

finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 22 September 2010 kl. 15:13 | IP-adresse registreret  

Bocaj2400 skrev:

...

Det eneste grundlag jeg har, er en oplevelse der ligger langt tilbage i tiden, hvor jeg på et besøg lyttede til plader gennem en rørforstærker - det lød skide godt.

...

Hvis du kan huske hvilke ht det var eller hvilken forstærker det var, kunne det måske lede dig på det rigtige spor i din søgen!

Var det måske nogle horn-ht?

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 22 September 2010 kl. 15:20 | IP-adresse registreret  

finlytteren skrev:

nej det var ikke dig nhj4!

Jamen jeg følger skam med i din tråd også! Og de AN ser sgu fine ud! Og jeg vil sikkert også nyde at lytte til dem. I et stykke tid. Men jeg har endnu tilgode at høre en rørforstærker, som jeg kunne tænke mig herhjemme. Og det er igen fordi jeg hurtigt bliver træt af rørlyden.

Jeg kan sagtens følge dem der elsker rørlyden, og forstår hvad der fascinerer dem ved klangen. Men jeg er altså til transistorer. Og heldigvis er vi alle forskellige. Ellers ville flertallet af indlæg hér på forum jo bare lyde: "Enig!"

ja, vis vi havde det samme anlæg ville vi da slet have noget at skrive om  alt ære og respekt for transistore grej for det kan også spille musik men ikke det hele lige som med rør

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Sendt: 22 September 2010 kl. 16:17 | IP-adresse registreret  

finlytteren skrev:

Jeg kan såmænd godt lide lyden fra rør - bare ikke ret lang tid ad gangen. Der er mange som har haft rørforstærkere, men jeg synes ikke det er ret lang tid, de fleste beholder dem.

Hvis du overvejer at anskaffe dig en rørforstærker, vil jeg absolut anbefale dig at lytte til nogle forskellige. Og gerne lang tid ad gangen. Så du får en idé om det er noget for dig.

Det er heller ikke alle ht der er egnede til at kombinere med en rørforstærker - og omvendt. Typisk kombinerer man ikke ht, der er tunge at drive, med rørforstærkere. Og ht med en varm klang kan øge rørlyden for meget.

Hvilke ht har du?

Dem der hurtigt går fra rør igen...mon ikke det er dem med Kinagrill?

Mvh.
Niels

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

ts_riders
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juni 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 22 September 2010 kl. 16:25 | IP-adresse registreret  

Som finlytteren er inde på, så må du lige gøre lidt benarbejde, og undersøge det setup du hørte. Det vil ofte give dig en del aha oplevelser, hvor man egentlig forventede enten mere eller mindre af grejet.

Såfremt det grej du evt. finder frem til ligger uden for dit budget, er der ingen anden fornuftig vej, end at skulle ud i verden og lytte. Køb af grej ud fra udseende og relative ofte subjektive anmeldelser er den sikre vej til hyppigt grej udskiftning samt dræning af din konto.

Dine 505'ere kan med sine 91,5dB i følsomhed efter min overbevisning sagtens drives af en rørforstærker. MIne egne BKS Audio højttalere har en følsomhed på mellem 91-92dB og de drives ganske overbevisende af en 2x15w klasse A rørforstærker.  

Mvh

Thor

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum