| Forfatter |
|
Niko Forum Bruger

Bruger siden: 11 Marts 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 188
|
| Sendt: 23 September 2010 kl. 15:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der har altid været en god diskussion herinde om farvning af lyden ved produktion af højttalere. Min opfattelse er DIY-folket tit går meget op i at højttaleren måler "korrekt". Nogen kan lide det ene og nogen det andet. Diskussionen ender som altid med at man skal købe det man synes lyder bedst.
Jeg har læst mig til at f.eks. Vienna Acoustic's højttalere har et "boost" omkring 300 Hz. Det lyder jo som om, det er noget VA gør af nød, for at det skal lyde som om at højttaleren har lidt mere bund, end tilfældet er i den givne musik.
Men når nu så mange højttalerproducenter laver højttalere hvor lyden er farvet, er det så for at spare penge eller er det fordi de godt kan lide den farvede lyd? Og kan i komme med nogle eksempler på producenter der laver "korrekte" højttaler, uden at lyden er farvet (kan en højttaler godt have farvet lyd og måle korrekt?)
Hilsen
Nikolaj
__________________ I get totally drunk - what's your hobby?
|
| Til top |
|
| |
hullevad Forum Bruger

Bruger siden: 27 December 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 627
|
| Sendt: 23 September 2010 kl. 17:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror at fabrikanterne med overlæg konstruerer højttalere med diskant og bas hæv for det sælger godt. De fleste kunder lytter i en forretning hvis akustik ikke har ret meget at gøre med den lyd der frembringes i en normal stue. Når man har hævet "enderne" er der et hul og det mangler i høj grad på de fleste højttalere under normale forhold. Der er sket det at "mellemklasse" højttalere er blevet udsat for sparekniven. Højttalere sælges på udseendet, størrelse (WAF) og så skal de "lyde godt" i forretningen. Det man ikke kan se spares der på (enheder,delefilter, kabler osv)! Ingen sliper uden vand! Materialer og arbejdsløn ganges op med en faktor 7 inden kunden får dem udleveret. Så er der ikke meget lyd tilbage. Nogle få producenter laver højttalere der måler og lyder godt, men så er vi oppe i min. 1-200kkr klassen. Det er dog ingen garanti for at de måler perfekt. Der er også håbløse eksemplarer i denne prisklasse.
|
| Til top |
|
| |
klypstefan Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2009 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 636
|
| Sendt: 23 September 2010 kl. 18:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spørgsmålet er jo om perfekte målinger absolut er lig perfekt lyd?
Tror også der er mange der prioriterer en jævn frekvenskurve langt over forvrængning. Hvor mange DIYer poster flotte
måleresultater af uforvrængede højttalere!
Rettelse:
Ved at dali farver lyden, fordi de forventer at man ikke sidder direkte foran højttaleren! Derfor et hæv i diskanten.
|
| Til top |
|
| |
klypstefan Forum Bruger

|
| Sendt: 23 September 2010 kl. 18:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=89&title= dali-concept-6
Her der står lidt om Dalis bevægegrundlag for at tune deres speakers med en ujævn frekvensgang.
http://www.speakerbuilding.com/content/1039/
Dette interview er ret interessant. Han forklarer bla. hvorfor gamle woofer-enheder lyder bedre end nye, selvom de måler
dårligere.
|
| Til top |
|
| |
jazzman Udelukket fra forum

Sven tager en pause!
Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3787
|
| Sendt: 23 September 2010 kl. 18:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Joachim Gerhard
hej klypste - det var det ene link, postet som det skal
Joachim Gerhard siger bl.a. at enheder med højt Qm lyder bedst, og det er sikkert rigtigt. Det er vel ikke "at måle dårligere"?
"Måling" er ikke bare en on-axis frekvensgang. Det er også forvrængning, impulsrespons - og meget vigtigt: powerrespons.
Ikke alt, der måler godt, lyder godt. Men intet, der måler dårligt, lyder godt!!
|
| Til top |
|
| |
klypstefan Forum Bruger

|
| Sendt: 23 September 2010 kl. 18:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
jazzman skrev:
Joachim Gerhard
hej klypste - det var det ene link, postet som det skal
Joachim Gerhard siger bl.a. at enheder med højt Qm lyder bedst, og det er sikkert rigtigt. Det er vel ikke "at måle
dårligere"?
"Måling" er ikke bare en on-axis frekvensgang. Det er også forvrængning, impulsrespons - og meget vigtigt: powerrespons.
Ikke alt, der måler godt, lyder godt. Men intet, der måler dårligt, lyder godt!!
|
|
|
Det er nok en meget god filosofi :)
Jeg kan ikke lave link i min browser. Den laver altid underlige ting. Det er google chrome.
http://www.speakerbuilding.com/content/1039/
Rettelse igen - nu kan jeg finde ud af at lave et link :)
Angående det med qm, så siger han, at man har gjort membranen tungere i nyere drivere. Ældre drivere målte dårligere,
men leverede bedre punch. Et mere realistisk trommeslag. Kan ikke lige huske de tekniske detaljer, men det er the basic
story.
|
| Til top |
|
| |
virious Udelukket fra forum

Bruger siden: 17 Oktober 2006 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 1508
|
| Sendt: 23 September 2010 kl. 18:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
jazzman skrev:
Men intet, der måler dårligt, lyder godt!!
|
|
|
Dvs. du synes denne måling er god  __________________ We say "Lowther for Life". We mean that once Lowther Loudspeakers are used, audio and hi-fi perfectionists stay with them for life, and those that stray come back.
|
| Til top |
|
| |
klypstefan Forum Bruger

|
| Sendt: 23 September 2010 kl. 18:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
virious skrev:
jazzman skrev:
Men intet, der måler dårligt, lyder godt!!
|
|
|
Dvs. du synes denne måling er god  |
|
|
Hvad er det for en højttaler? Sjovt dyk dyk den har på diskaten. Den plejer at gå op ad.
|
| Til top |
|
| |
virious Udelukket fra forum

Bruger siden: 17 Oktober 2006 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 1508
|
| Sendt: 23 September 2010 kl. 18:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er en Lowther DX2 fuldtoneenhed, som måler rigtig grimt, men lyder fremragende!
__________________ We say "Lowther for Life". We mean that once Lowther Loudspeakers are used, audio and hi-fi perfectionists stay with them for life, and those that stray come back.
|
| Til top |
|
| |
cyclops Forum Bruger

Bruger siden: 17 April 2003 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 278
|
| Sendt: 23 September 2010 kl. 19:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Imponerende af en fuldtone.
|
| Til top |
|
| |
jazzman Udelukket fra forum

Sven tager en pause!
Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3787
|
| Sendt: 23 September 2010 kl. 21:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Som jeg skrev, skal der mange målinger til. Men det vil måske overraske, at det jeg ville være mest bange for, er 5dB dykket
ved 1kHz. Men dyk er lettere at overhøre end peaks! 7-12kHz peaket løses let ved at lade ht pege lige frem. Så lytter du 30gr.
off-axis, problem solved.
|
| Til top |
|
| |
finlytteren Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Februar 2007 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1882
|
| Sendt: 23 September 2010 kl. 21:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Forskellige mærkers konstruktører har forskellige referencer.
Nogle vil gerne lave ht, der er helt neutrale og måler godt i et lyddødt rum. Nogle prøver at tune klangen af ht til bløde rum, andre til hårde. Nogle kan godt lide en fyldig bas, andre fokuserer mere på impulsrespons osv. Nogle kan lide domes, andre bånd...
Alt i alt kan der være mange årsager til de forskellige mærkers klang.
|
| Til top |
|
| |
thuekay Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2008 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4017
|
| Sendt: 23 September 2010 kl. 22:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vil en højttaler som måler perfekt på både frekvenskurven og fasen osv i et lyddødt rum lyde godt, homogent og neutralt i en alm. stue hvor der er mange reflektioner?
Og hvordan mon målingen af lyden vil være i sådan en alm. stue?
__________________ Mvh Thue
|
| Til top |
|
| |
Niko Forum Bruger

|
| Sendt: 23 September 2010 kl. 22:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Efter jeg oprettede denne tråd er jeg blevet bedt om at tage mine diskussioner/spørgsmål andet steds og det har jeg gjort.
Derfor kan denne tråd godt lukkes - eller hold den åben hvis andre vil diskutere videre. __________________ I get totally drunk - what's your hobby?
|
| Til top |
|
| |
Entry Forum Bruger

Bruger siden: 18 Januar 2010 Lokalitet: Sverige
Status: Offline Indlæg: 74
|
| Sendt: 24 September 2010 kl. 07:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Niko skrev:
|
Efter jeg oprettede denne tråd er jeg blevet bedt om at tage mine diskussioner/spørgsmål andet steds og det har jeg gjort.
Derfor kan denne tråd godt lukkes - eller hold den åben hvis andre vil diskutere videre.
|
|
|
Er det fordi tråden skal flyttes til DYI eller hvad er der galt?
Det er jo en spændende diskusion om det sværeste led i kæden.
|
| Til top |
|
| |
Niko Forum Bruger

|
| Sendt: 24 September 2010 kl. 10:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er ikke noget galt med placering af tråden.
Men jeg har ikke lyst til at være i et diktatorisk forum, hvor forslag til forbedringer bliver mødt med arrogance. Mange er blevet udelukket fra forum'et og snakker nu hifi andet steds - og jeg følger gladeligt med 
__________________ I get totally drunk - what's your hobby?
|
| Til top |
|
| |
KBAndersen Forum Bruger

Bruger siden: 17 April 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1100
|
| Sendt: 24 September 2010 kl. 10:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er slet ikke på hvorfor du må tage diskutionen andet steds... Fatter nada... Hvorfor må der ikke diskuteres dette emne?  __________________ Mvh
Kenneth
|
| Til top |
|
| |
Stemer Lukket konto

Lukket - eget ønske!
Bruger siden: 21 Oktober 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 418
|
| Sendt: 24 September 2010 kl. 10:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
thuekay skrev:
Vil en højttaler som måler perfekt på både frekvenskurven og fasen osv i et lyddødt rum lyde godt, homogent og neutralt i en alm. stue hvor der er mange reflektioner?
Og hvordan mon målingen af lyden vil være i sådan en alm. stue?
|
|
|
We have a winner! Og netop derfor, er de sædvanlige frekvensplot taget lige på aksen i et anechoisk rum utroligt tæt på 100% ubrugelige. Men imponerende ser de jo ud, for den uerfarne højttalerkøber. __________________ Forhandler af Danley Sound Labs
Tror du på Hifi?
|
| Til top |
|
| |
Niko Forum Bruger

|
| Sendt: 24 September 2010 kl. 10:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det må også godt diskuteres. Diskussion flytter, for mit vedkommende, bare til et andet site.
Jeg kan ikke lide lugten i bageriet her, så jeg finder et nyt (uenighed med Admin). Mere er der ikke i det. Mange af de folk jeg før har fået kompentente svar fra herinde, er blevet udelukket fra forum. __________________ I get totally drunk - what's your hobby?
|
| Til top |
|
| |
Flemming Forum Bruger

Bruger siden: 28 September 2005 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 1283
|
| Sendt: 25 September 2010 kl. 10:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
jazzman skrev:
Joachim Gerhard siger bl.a. at enheder med højt Qm lyder bedst, og det er sikkert rigtigt. Det er vel ikke "at måle
dårligere"?
|
|
|
Hej,
Spændende debat..
Du nævner lige 3 "boss words" som jeg i teori og praksis er meget begejstrede for. Impulsresponset, altså evnen til at
"følge" det faktiske elektriske signal, er uhyre vigtigt!
Vi er lydmæssigt faldet i den "fælde" med flad frekvensgang, koste hvad det vil tankegang. Nettop massen, m og tabet, Q
kan bruges i ethvert mekanisk svingningssystem til at til at opretholde en ret frekvensgang.
Det betyder bare, at selv i et 2-vejs system vil den største af højttalerenhederne have en meget begrænset impulsrespons
selvom frekvensgangen egentlig er ret i lige dens virkeområde. Fordi m i forhold til den af et peak signal opståede
frekvensindhold, behøver en relativ stor kraft, F, momentant for at frembringe netop dette signal.
Så det har ikke noget at gøre med selve frekvensgangen men snare evnen til at lave et membranudslag, delta x i forhold til
tiden, delta t, hvor signalet ellers ændre sig ud af tidsaksen.
Båndbegrænser man så højttaleren (eks. bassen) kan man sige at nu er det da let for enheden at tracke signalet. Åbenbart
ikke for vi kan jo høre forskel (det er stadig m der driller).
Lad det være sagt med det samme at jeg er facineret af basenheder med lette membraner og for at finde et mål for en evt.
bedre enhed end den jeg lige nu benytter, har jeg fundet denne formel.
F /g=(mxRe)/Bl, hvor F er kraften i newton, g er pr. gram, m er massen af membranen i gram og Bl er newton pr. ampere.
Det er alle tal der er oplyst fra fabrikanten, hvis denne ellers er seriøs!
Eks.: (75gx8,8)/21,6 = 28,5 N/g. Tallene er fra mine K145 og fortæller hvor stor en kraft der skal til for at flytte 1 gram.
Dette tal skal efter min mening være så lavt som muligt.
En anden væsentlig impuls reducerende faktor er den svingspole induktans, Le som der ellers ikke tales meget om. Jo større
den er jo større modstand over for ændringer! I mit eks. er Le på 2,2mH der ikke er uvæsentlig for ”track” egenskaberne.
Jeg pusler pt. med at finde andre enheder med lavere F/g tal, for at bekræfte mit lidt lange og måske svært forståelige
indlæg på hvorfor enheder lyder forskelligt ;-)
Jeg er dog overbevist om at jo lavere tal medføre bedre impulsegenskaber (hvis Le tillader det) og ligefrem også bedre
forvrængning! Men en hage er der jo, et meget lavt tal vil indikerer en relativt højt resonans frekvens og her diskvalificere
enheden til egentlig dybbas. Sååå mit indlæg skal nok ses i området 60 – 800 Hz ;-)
__________________ Rør med følelse og horn i panden :-)
|
| Til top |
|
| |