Forfatter |
|
allanowich Forum Bruger
Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9876
|
Sendt: 19 Oktober 2011 kl. 11:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok, men de får bare love til at sidde der. Så fik man da det på plads. Det er jo da også rart at vide grunden til at de mærkater sidder der. Tak for det. Og der står Audio Note på kablerne og endda SPx. Nu ved du, at de står på Amager et sted og dér bliver de. Her er den venstre. __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
Til top |
|
|
ABaudio Branchemedlem
AB Audio
Bruger siden: 10 November 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 284
|
Sendt: 19 Oktober 2011 kl. 11:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
allanowich skrev:
Ok, men de får bare love til at sidde der. Og der står Audio Note på kablerne og endda SPx. Nu ved du, at de står på Amager et sted og dér bliver de. Her er den venstre. |
|
|
Ja de er sku flotte..... Alt har en pris........... Det er de japanske Audio note kabler der sidder i.... Fra dengang Kondo hed Audio note..... ikke kopierne fra england....
Vidste du forresten at de første mange sæt Snell A2'ere havde en anden mellemtone endhed?..... De lød lidt anderledes..... men produtionen stoppede, og de var tvunget til at gå over til den endhed der sidder i dine..... Havde engang et sæt af de "gamle" A2'ere.... en lidt anden klang i mellemtonen.
Mvh
Allan
|
Til top |
|
|
allanowich Forum Bruger
Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9876
|
Sendt: 19 Oktober 2011 kl. 11:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg mener at den havde et seks kantet chassis og evt skumkant først. Er det den, så er jeg glad for at man valgte den anden med lærred ophæng. Så smuldre det jo ikke med tiden. Ok, så er det jo ok kabler, der sitter i. Men det kan jo også være mellemtonen fra den første A. den var ikke køn at se på. Her er en proto type A. Mellemtonen er en Philips AD 5060SQ/8 __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
Til top |
|
|
ABaudio Branchemedlem
AB Audio
Bruger siden: 10 November 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 284
|
Sendt: 19 Oktober 2011 kl. 12:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
allanowich skrev:
Jeg mener at den havde et seks kantet chassis og evt skumkant først. Er det den, så er jeg glad for at man valgte den anden med lærred ophæng. Så smuldre det jo ikke med tiden. Ok, så er det jo ok kabler, der sitter i. Men det kan jo også være mellemtonen fra den første A. den var ikke køn at se på. Her er en proto type A |
|
|
Det var den med sekskantet chassis..... Men membran op ophæng så anderledes ud... den var ikke coated, men havde skumophæng.....
Mvh
Allan
|
Til top |
|
|
allanowich Forum Bruger
Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9876
|
Sendt: 19 Oktober 2011 kl. 15:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok, det er så denne mellemtone. Denne mellemtone tilhørte da også den første A, så den du nævner er så en Ai. Ai modellen er fra efteråret 78' og Type A er fra 75'. Så da mellemtonen erstattes af en anden Philips omdøbes den til A2 Mellemtonen her er en Philips AD 5060 SQ4. __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
Til top |
|
|
allanowich Forum Bruger
Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9876
|
Sendt: 22 Oktober 2011 kl. 12:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Her er den oprindelige Philips mellemtone med 8 kantet flange og skum ophæng monteret. Denne model her på billedet er Ai, for da mellemtonen måtte erstattes med en anden Philips enhed var der jo 2 nye enheder i, så den måtte omdøbes til A2. Type nr står i indlæg ovenover. Dette billede er fra KBH's Hifi Klub, som sætter en Ai op mod en af deres egne konstruktioner. __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
Til top |
|
|
allanowich Forum Bruger
Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9876
|
Sendt: 24 Oktober 2011 kl. 11:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Som nævnt lidt tilbage i tråden, findes Philips enheden fra A2 jo også med en 8 kantet flange som det ses her. I A/ll kan man derved se en af disse to, men er den samme iøvigt. Mellemtonen er AD50600SQ __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
Til top |
|
|
allanowich Forum Bruger
Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9876
|
Sendt: 28 Oktober 2011 kl. 19:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Viser lige et billede af min ene A efter de har fået en omgang voks. __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
Til top |
|
|
allanowich Forum Bruger
Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9876
|
Sendt: 22 Februar 2012 kl. 11:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
En anden højttaler Peter Snell lavede, var Type 1. Den nævnes ikke så meget, når der tales om Snellerne. Den minder jo lidt om svenskeren Stig Carlsson's konstruktioner, som da også selv nævner den, men udnytter rummet noget bedre. Stig Carlsson syntes godt om dem og ville lave noget lignende. Men Peter Snell havde fået patent på den, så Stig måtte arbejde videre. Peter Snell og Stig Carlsson kendte hinanden, de havde mødt hinanden. Den solgtes mellem 1979 og 81', og lavedes måske kun i ca. 900 eksemplarer. Dvs ca 400-450 sæt. På en bas enhed fra den stod der 856 på magneten, har jeg set. Grunden til, at den ikke blev fremstillet i mere, end et par år, skyldtes, at den var for dyr at producere. (opdateret info)
__________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
Til top |
|
|
TPLP Forum Bruger
Bruger siden: 07 December 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 67
|
Sendt: 22 Februar 2012 kl. 13:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad er kort fortalt den store forskel på A2, A3 og A3i ?
Det er nok fortalt mange gange, men har ikke altid tid til at læse alle indlæg.
Har selv en A3i
Venlig hilsen
Lars T.P.
|
Til top |
|
|
allanowich Forum Bruger
Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9876
|
Sendt: 22 Februar 2012 kl. 16:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
TPLP
Den fysiske opbygning er den samme og således også den akustik de bygger på. Ellers er der lidt forskel på de anvendte enheder. Men A/ll har en 10" bas fra Becker, 4" Philips mellemtone og 1" diskant fra Audax. A/lll har en 12" bas fra RCF, 4" mellemtone fra SEAS og samme Audax diskant som A/ll. Den har også bagdiskant. A/llli samme bas og mellemtone som A/lll, men diskanten er her en Vifa. Også A/llli har bagdiskant af samme fabrikat som A/lll. Og så er der en anelse forskel på størrelsen, dog mest i højden men ellers ikke det store.
Og så er der lyden/klangen. Den er heller ikke helt ens mellem de 3 A'er. Det vil nok bliver for omfatttende, at komme mere ind på dette, men kan dog sige, at du kan være glad for dine A/llli. Det er bestemt en god højttaler.
*Men en ting kan man da nævne angående klangen på Allli i forhold til All, og det er, at den nedre mellemtone er slankere og kan mangle noget krop. Her er klangen mere varm på All. Begge højttalere er dog ens på et område.....de belaster forstærkere i retningen af det kriminelle i overgangen mellem bas og mellemtone. Her høres forstærkerens kræfter eller mangel på samme tydeligt. Den første A model havde ikke det flydende ophæng af mellemtonen, men var monteret på anden vis. Måske lidt i retningen af den måde diskanten er monteret på. Først på Ai så man dette flydende ophæng og de enheder som ses i den senere A2. Den blev omdøbt til A2 pga mellemtonen på et senere tidspunkt måtte erstattes, da den oprindelige gik ud af prodution. Så var der jo pludselig 2 enheder, der var nye. På nogle Ai modeller står der ikke Ai bag på. Der står ikke noget. Men bagsiden er idendisk med A2 i øvrigt. (redigeret lidt 22/12)* __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
Til top |
|
|
TPLP Forum Bruger
Bruger siden: 07 December 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 67
|
Sendt: 22 Februar 2012 kl. 17:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak skal du have !
Jeg havde engang de gamle audio aviser, hvor der nok har stået en del. Men min søster lystig syntes ikke jeg måtte have dem liggende i forretningen, så de blev smidt ud uden at spørge.
Syntes ellers de var sjove at bladre i når jeg fik købt noget af det ældre hifi.
Venlig hilsen
Lars T. P.
|
Til top |
|
|
allanowich Forum Bruger
Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9876
|
Sendt: 13 Oktober 2012 kl. 19:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fordi tråden her var låst, kunne jeg ikke putte et indlæg ind her om type Ci, så det gør jeg så nu. Havde i stedet lavet en ny tråd.Men der er åbenbart lavet en version med lukket kasse også. Men det er ikke Peter Snell, der har lavet Ci, men selvfølgelig det akustiske design, for Voecks ændrer jo modellen fra den skrå front, til en helt almindelig kasse med enhederne placeret i den øvre del af fronten. Den hedder så C2. Den er der ikke nogen billeder af, men den er mage til C3, der dog har metal diskant. C2 har stof dome.
Der er nhj4, der har været inde i A.C. og tage disse billeder og lyttet lidt til den også. Men I kan jo kigge i tråden "Snell C" og læse lidt mere dér. Den første type C, der vistes på en udstilling i Chicago, havde basenheden og porten foran dog siddende omvendt, så porten var nederst. Den højttaler kan I se i High Fidelity fra 83' nr 12. Bladet er grønt uden på og har en JBL bas i et delvis bygget kabinet som forside. Enheder på denne, kan I finde på side 6 nederst i indlæg om data.
__________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
Til top |
|
|
allanowich Forum Bruger
Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9876
|
Sendt: 14 Oktober 2012 kl. 12:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg havde Snell type E/ll fra 89' til 94', hvor type C overtog. Disse lever og ånder hos min far den dag i dag. På billedet her kan man se, de skråner lidt tilbage via soklen og deres justérbare ben, dog ikke så meget som de burde. Men det er dog ændret, så de nu hælder dobbelt så meget bagud som på billedet.
Måske skulle vi genopfriske hvordan Peter Snell så ud. Han havde jo hestehale på dette tidspunkt. Her læner han sig op ad den på dette tidspunkt nye model Snell type 1. Se billedet af den lidt tilbage i tråden. __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
Til top |
|
|
allanowich Forum Bruger
Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9876
|
Sendt: 23 Oktober 2012 kl. 18:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
I tråden Type C kom der jo noget på plads omkring udgaven med lukket kasse og idemanden til bagdiskanterne. Det var såmænd Kevin Voecks , udtales væicks ikke våucks. Men jeg har dog altid holdt fast i, at det jo var Peter Snell, der var ide manden til denne diskant bag på. Og hvorfor nu det? Jooh, det skyldes faktisk, at type C med denne diskant er den bedst lydende med en sådan. De øvrige han også valgte denne løsning fungerer simpelthen ikke. De ødelægger informationerne på den front monterede diskant, men giver dog lidt større rum. Type E/ll som jeg havde lød mere nuanceret med Tonegen domen alene, fordi bagdiskanten (Vifa) slører dens gengivelse. Det skyldes, at den deles ved 12khz med kun 6 db oktav og så har den jo også en anden tone/klang end Tonegen diskanten. Den dækkede jeg af med en tot vat, altså bagdiskanten. På type C er det den samme diskant for og bag og denne deles ved 15khz med 12 db/oktav. Derfor lyder de ens i den øverste oktav. Og bagdiskanten griber ikke ind og forstyrrer, da den skæres af stejlere, så området hvor øret er meget følsomt ikke forstyrres ved front diskanten
Men når type C står ordentligt stillet op og med 30-40 cm til bagvæg, så spiller den afgjort godt med bagdiskanten. Detaljerne er der og det smelter fint sammen. Men når man lytter til de øvrige modeller med bagdiskant fungerer det som sagt slet ikke godt. Derfor var jeg overbevist om, at det måtte være Peter Snell, det fandt på det. Men det er åbenbart Kevin Voecks der gjorde det og derfor er det da underligt, at der er sådan en mismatch på de øvrige modeller. Peter var også ret ferm til at finde enheder, der spillede utroligt godt sammen og med et godt filter, fik en hel usynlig overgang mellem de anvendte enheder. Her havde Voecks ikke samme succes.
Men det er dette, som er årsag til, at jeg vedholdt at det måtte være Peter Snell, der på et senere tidspunkt valgte, at tilføre en bagdiskant på type C. Peter Snells target kurve var i øvrigt en let faldende frekvensgang op efter, så det fungerede bedre i hjemme miljøet, da reflektionerne jo også øger niveauet op efter.
Sådan ser Kevin Voecks så ud. Da han overtog efter Snells død, havde han dog ikke skæg. Men det er jo heller ikke sikkert han det den dag i dag. __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
Til top |
|
|
allanowich Forum Bruger
Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9876
|
Sendt: 29 Oktober 2012 kl. 17:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
He he he.....det viser sig sør'me, at jeg rent faktisk havde Snell Ci i mine gemmer også ud over den oprindlige. Den var såmænd bare i en anden mappe. Ved nær kigning så jeg, at der ikke var port foran og nu jeg så lige husker det, ja gik jeg jo her ud fra som tidligere nævnt, at porten blot var proppet om bag på i stedet. Men det var altså en Ci med lukket kabinet jeg havde et billede af. Og så som jeg nævnte i en anden tråd, så har jeg en besøgs artikkel i et dansk blad, som var hos Snell i 85, et billede hvor Ci ligger på et måle bord. Det er denne jeg gik ud fra, havde fået porten smidt om bagi. Så bare for en ordens skyld, så indsætter jeg lige et billede af dem begge. Peter Snells originale ide/design og Voecks' senere lukkede udgave. (redigeret lidt 4/11) __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
Til top |
|
|
allanowich Forum Bruger
Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9876
|
Sendt: 04 November 2012 kl. 12:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Her er Peter Snells første modeller.
Jeg har et paper med billede af type E da den kom frem allerførst i s/h. Her står der, at basenheden har en polymer coatet membran. Så den starter med en sådan. Og så omtalen af den justérbar sokkel. (porten er dog mindre i diameter end den vises her) __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
Til top |
|
|
nhj4 Lukket konto
Eget ønske!
Bruger siden: 11 December 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3481
|
Sendt: 04 November 2012 kl. 15:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
undskyld, men da snell højttalerne kom frem mener jeg ikke de første havde kode basser men kom sener, da kluben over tog snellerne havde de et parti snell EII der ikke var kodede basser, lidt senere kom EIII´eren og de var kodet, da de fik butikken på Åbulevarden havde de nogle tyber j der heller ikke var kode, det gjore min afdøde ven og gjore det 3 gange og så var den bas enhed færdig, der er vist brugt enheder i flæng og hvad der var på lager eller hvad de kunne skrabe til sig efter Peter Snell stod af
|
Til top |
|
|
allanowich Forum Bruger
Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9876
|
Sendt: 04 November 2012 kl. 18:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kan bare ikke passe. Det står bag på det paper jeg har og det er den første E med porten foran. Der står den er coatet. Mit indlæg omhandler kun de modeller Peter Snell lavede, ikke hvad der skete derefter. Her kan der såmænd godt være gået lidt ged i den.
Husk på Audio Consult jo havde snellerne til 90'. Og her havde de jo solgt E/ll frem til overtagelsen i Klubben. E/ll jeg selv havde, havde jo også samme enhed, altså den coatede.
På type K står der, at enheden blot er polymer behandlet i kanten.
(tilføjet lidt ekstra) __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
Til top |
|
|
allanowich Forum Bruger
Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9876
|
Sendt: 05 November 2012 kl. 17:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kan da også lige nævne, at en af mine venner jo havde type J med porten foran. Og denne var en udgave før Snell gik over til Monster terminalerne. Disse havde blot nogle almindelig små skrue terminaler, som ikke var så solide og knækkede let, hvilket en af den da også gjorde. Det var dog bi-wiring terminaler. Denne havde skam coatet bas/mellemtone enhed. Jeg har skam også set et sæt J med kun et sæt terminaler og denne havde også coatet enhed. __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
Til top |
|
|