Forfatter |
|
allanowich Forum Bruger


Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9876
|
Sendt: 17 November 2012 kl. 11:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Anker E skrev:
@nh4J: Det var dette jeg hentydede til når jeg siger tonekontroller:
allanowich skrev:
Kontakten er ikke til en bagdiskant, men til at dæmpe diskanten et par db (decrease). Dette med at dæmpe enhederne sås også på type 1. Her kunne man også gøre det på mellemtone området, og var her udført med de skyde modstande, som ellers bliver brugt til af fintune i filtrene. Der er markeringer på, så man ved hvad man laver og vælger. |
|
|
Men kommentaren er mest ment som humoristisk stikpille til Hifi-puristerne Selv benytter jeg uden blusel tonekontrollerne når jeg synes det gør gavn for lyden, og synes det er fint at have justeringsmuligheder  |
|
|
Omskifteren er mere en rum tilpasning. Nogle stuer er meget levende andre er mere dæmpede. Men en rigtig god og velkonstrueret tone kontrol på forstærkeren er såmænd en god ting. Pladerne er jo heller ikke ens i yderenderne af toneområdet.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
Til top |
|
|
kwasikomp Udelukket fra forum

Bruger siden: 12 November 2012 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 26
|
Sendt: 17 November 2012 kl. 13:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
allanowich skrev:
En kabel ændring er ok. Selvom det ikke altid giver noget. Det er mere det, at man roder i filtrene og skifter her og der. Det synes jeg
man skal lade være med.  |
|
|
Det skal man bestemt også.
Enheder og filter er parret på milimeteren og ønsker man ikke den lyd som højttaleren giver skal man vælge en anden højttaler.
At ændre en spole eller kondensatortil en anden værdi kan måske give et ørevenligt dyk men så ændrer man også fase osv.
Så mit råd mht Snell`s højttalere er at holde fingrene fra at ændre andet end måske til bedre komponenter med samme værdi og evt skifte kabelføringen
indeni
|
Til top |
|
|
allanowich Forum Bruger


Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9876
|
Sendt: 17 November 2012 kl. 13:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
kwasikomp skrev:
allanowich skrev:
En kabel ændring er ok. Selvom det ikke altid giver noget. Det er mere det, at man roder i filtrene og skifter her og der. Det synes jeg man skal lade være med.  |
|
|
Det skal man bestemt også.
Enheder og filter er parret på milimeteren og ønsker man ikke den lyd som højttaleren giver skal man vælge en anden højttaler.
At ændre en spole eller kondensatortil en anden værdi kan måske give et ørevenligt dyk men så ændrer man også fase osv.
Så mit råd mht Snell`s højttalere er at holde fingrene fra at ændre andet end måske til bedre komponenter med samme værdi og evt skifte kabelføringen indeni |
|
|
Du skriver, at bør købe en anden højttaler hvis man ikke kan lide Snell'ens lyd og senere anbefaler du alligevel at skifte ud, dog til samme værdi. Jeg ville lade dem helt være og kun skifte hvis de er skadet og primært ved at kontakte Hirezservice for nye udmålte dele. Gør man det alligevel selv, skal man gøre det på begge højttalere, selvom det kun er den ene, der er skadet. __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
Til top |
|
|
kwasikomp Udelukket fra forum

Bruger siden: 12 November 2012 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 26
|
Sendt: 17 November 2012 kl. 13:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det at skifte komponenter til bedre / andre typer med samme værdi giver jo ikke en helt anden højttaler, men kan ændre lidt på åbenhed osv.
Selvfølgelig skal der skiftes i begge højttalere, det siger sig selv.
Men mener man lyden er så meget ved siden af at man behøver ændre filteret med andre typer OG værdier, så burde man nok vælge en anden højttaler til
at starte med.
|
Til top |
|
|
allanowich Forum Bruger


Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9876
|
Sendt: 17 November 2012 kl. 13:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nemlig.....
Det sjove ved der her er, at mange bliver ganske overraskede over en Snell højttalers lyd. Det er let, at høre forskel på udskiftninger af sit udstyr, så de er ret afslørende. Men alligevel så begynder folk at tænke i modifikationer trods det at de synes de spiller sublimt. At man så bliver overrasket over hvad, der gemmer sig under frontstoffet og især inde i kasserne, bør jo ikke få højttalerne til at spille dårligere. Bare det, at de lyder meget dyrere end de er, når man f.eks ser de anvendte enheder. Jeg ville helt lade dem være og så nyde musikken og de eventuelle udskiftninger i udstyret og de glæder dette giver. Peter Snell ville selvfølgelig følge med tiden og bruge bedst mulige komponenter til prisen over tid, hvis han havde haft muligheden. __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
Til top |
|
|
kwasikomp Udelukket fra forum

Bruger siden: 12 November 2012 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 26
|
Sendt: 17 November 2012 kl. 13:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
allanowich skrev:
Det sjove ved der her er, at mange bliver ganske overraskede over en Snell højttalers lyd. Det er let, at høre forskel på udskiftninger
af sit udstyr, så de er ret afslørende. Men alligevel så begynder folk at tænke i modifikationer trods det at de synes de spiller sublimt. At man så bliver
overrasket over hvad, der gemmer sig under frontstoffet og især inde i kasserne, bør jo ikke få højttalerne til at spille dårligere. Bare det, at de lyder meget
dyrere end de er, når man f.eks ser de anvendte enheder. Jeg ville helt lade dem være og så nyde musikken og de eventuelle udskiftninger i udstyret og de
glæder dette giver. Peter Snell ville selvfølgelig følge med tiden og bruge bedst mulige komponenter til prisen over tid, hvis han havde haft muligheden.
|
|
|
Jeg tror jeg har hørt samtlige Snell fra Snell K2 til Snell A-ref og mener at de mindre modeller booster / er tunge i bassen men de større modeller spiller
pænt og så lige en Snell M
Mine favoritter inden for Snell er A3i og Snell A-ref.
Skulle jeg selv eje en snell ville kun Snell A-ref være interessant.
|
Til top |
|
|
allanowich Forum Bruger


Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9876
|
Sendt: 17 November 2012 kl. 14:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok. Men så har du ikke hørt de oprindelige modeller fra Snell selv, men de udgaver Voecks stod for. De fik nemlig mere niveau i bassen, så de skulle længere væk fra væggen end de oprindlige. Det særlige design type A har blev helt ændret i A-Ref, ligesom type C gik fra en akustisk optimeret front hvad udstrålings egenskaber angår, til en ganske ordinær firkantet kasse. Type 1 er jo også ret speciel her. Intet af det Voecks lavede havde noget med de oprindelige akustiske design at gøre efterhånden som han ændrede dem. Teknisk set er snellerne dog ikke blevet dårligere, slet ikke.....men den evne Peter Snell havde med at vælge de rette enheder, som passede helt perfekt til hinanden, havde Voecks ikke. De er ikke helt så homogene i overgangen mellem enhederne. Du har en lille oplevelse til gode ved at lytte lidt til de oprindelige modeller og selvfølgelig i den rigtige opstilling.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
Til top |
|
|
kwasikomp Udelukket fra forum

Bruger siden: 12 November 2012 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 26
|
Sendt: 17 November 2012 kl. 14:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
allanowich skrev:
Ok. Men så har du ikke hørt de oprindelige modeller fra Snell selv, men de udgaver Voecks stod for. De fik nemlig mere niveau i
bassen, så de skulle længere væk fra væggen end de oprindlige. Det særlige design type A har blev helt ændret i A-Ref, ligesom type C gik fra en akustisk
optimeret front hvad udstrålings egenskaber angår, til en ganske ordinær firkantet kasse. Type 1 er jo også ret speciel her. Intet af det Voecks lavede
havde noget med de oprindelige akustiske design at gøre efterhånden som han ændrede dem. Teknisk set er snellerne dog ikke blevet dårligere, slet
ikke.....men den evne Peter Snell havde med at vælge de rette enheder, som passede helt perfekt til hinanden, havde Voecks ikke. De er ikke helt så
homogene i overgangen mellem enhederne. Du har en lille oplevelse til gode ved at lytte lidt til de oprindelige modeller og selvfølgelig i den rigtige
opstilling.  |
|
|
Jo jeg har skam hørt de tidligere modeller
Ja en Snell A-ref er helt anderledes fra Snell A3i det er jeg klar over, men uanset om det er de tidligere modeller eller nyere, så ville kun A-ref være
interessant, ellers stod der også et sæt snell her, hvad der så ikke gør
Endnu værre blev det da Boston blev blandet ind i det og f.eks en K5 blev en standard højttaler med et fælt metalgitter foran hele højttaleren.
Nå, nok snellsnak for idag
|
Til top |
|
|
allanowich Forum Bruger


Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9876
|
Sendt: 17 November 2012 kl. 14:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tjae, K5 og E5 kom jo efter Voecks smuttede og David Schmidt overtog. Han havde jo en fortid hos JBL, så måske er det derfor.  Jamen tak for snellsnakken. __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
Til top |
|
|
kwasikomp Udelukket fra forum

Bruger siden: 12 November 2012 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 26
|
Sendt: 17 November 2012 kl. 14:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
allanowich skrev:
Tjae, K5 og E5 kom jo efter Voecks smuttede og David Schmidt overtog. Han havde jo en fortid hos JBL, så måske er det derfor.
Jamen tak for snellsnakken.  |
|
|
Ja det er bestemt ikke altid at nye mennesker er lig med bedre
Selv tak for sludren.
|
Til top |
|
|
nhj4 Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 11 December 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3481
|
Sendt: 17 November 2012 kl. 17:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
en Snell Højttaler skader ikke at få forbedringer til dagens lyd  forstærkerne havde en anen klang den gang og der er sket meget siden.
|
Til top |
|
|
allanowich Forum Bruger


Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9876
|
Sendt: 17 November 2012 kl. 17:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Peter Snell havde en såkaldt "target kurve" han gik efter. En kurve som var nøje anlagt efter ørets karakteristik + rummets medindflydelse på dette, altså hvordan øret opfattede sine omgivelser. Denne frekvensgang var en let hældende op efter i frekvens. Han tog derfor ikke hensyn til hvordan udstyret klingede dengang kun hensyn til samspillet mellem højttaleren og det rum den skulle spille i. Jeg har skam prøvet flere ældre forstærkere fra den gang sådan bare for lirens skyld. Og det er da tydeligt, at diskanten især ikke er så ren og fin kornet på den tids elektronik, som den kan være i dag. __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
Til top |
|
|
nhj4 Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 11 December 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3481
|
Sendt: 17 November 2012 kl. 18:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
allanowich Forum Bruger


Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9876
|
Sendt: 18 November 2012 kl. 12:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
*LIDT DATA .....*
A/Ai/A2/A3/A3i * Diskant Ai/A2/A3= Audax HD12x9D25 * Mellemtone A/Ai= Philips AD5060/SQ4* Bas = Becker 91QA100H (A.Ai.A2) * Bas A3/A3i = RCF L12P48 (Mellemtone på prototypen er AD5060/SQ8) * Mellemtone A2 = AD50600SQ * Mellemtone A3/A3i = Seas MCA 11 F2/H143 * Diskant A3i = Vifa D26TG-05-06 * Bagdiskant A3/A3i = Audax TW010F1 *(Mellemtonen på A3/A3i hed først Seas 11F-M/H143, men er den samme)
118*60*30cm 44 kg (A Ai A2)
36hz-20000hz +-1.5db (op til 25 grader)
Delefrek: 275hz - 2500hz
Impedans: 4ohm
Følsomhed: 86db (250/300W)
Type C / Ci Type C = Diskant = OAKTRON CDHFI * Type Ci = Vifa D90TD05.08 * Mellemtone = AD50600SQ* Bas = Becker 91QA195E
111 * 38 * 33 cm * 45kg
35hz-22000hz +- 1.25db
Delefrek: 375hz - 3500hz - 15000hz (bagdiskant)(kun bagdiskant deles her nedadtil)
Impedans: 4 ohm
Følsomhed: 90 db (400W)
Type E / E/ll Diskant = Tonegen/Foster 94C70DS-00DS *Bagdiskant=Oaktron CDHFI og Vifa D19TD-05.08 * Bas/mellemtone = Seas H334
85 * 36 * 28cm * 25kg
39hz - 22000hz +-1.75db (bagdiskant E/ll 12khz) (kun bagdiskant deles her nedadtil)
Delefrek: 2300hz
Impedans: 8ohm (4 ohm et par steder)
Følsomhed: 90db (150W) (læs mere nederst i dette indlæg)
Type J / J/ll Enheder som type E
58 * 33 * 26cm * 16kg
50hz - 22000hz +-2db
Delefrek: 2300hz
Impedans: 8 ohm
Følsomhed: 90db (150W)
Type K Diskant = Vifa D19TD-05-08 * Bas/mellemtone = Vifa M21WG-00-08
45 * 28 * 23cm * 12kg
70hz - 20000hz +- 2.5db
Delefrek: 2300hz
Impedans: 8 ohm
Følsomhed: 90db (100W)
Type 1: 10" bas * 1" diskant Audax HD12x8 D25 * 3-trins justering af mellemtone område v/hj skyde modstand v/terminaler. 3-trins omskifter for diskant niveau.
80 * 55 * 27.5cm * 25kg
34hz - 20000hz +- 1.5db
Delefrek: 2500hz
Impedans: 4ohm
Følsomhed: 86db (150W) (pladen forneden på type ONE blev kendt som "The wheelchair ramp) 
Bagdiskanten på type E2 starter med den samme som den på type C. Men den skiftes til en Vifa, som bruges i K modellen i 85' og begynder ved serie nr 18.001. Se hvilken oppe ved C's data. Diskanten foran kan også hedde Culver S-90662, men er den samme som Tonegen/Foster.
(se evt side 10) På side 4 omtaler jeg den første C model som vistes på en udstilling i Chicago. Men, det på denne første udgave, Seas mellemtonen fra A3 A3i også benyttes. Men da den kommer i handlen, har P. Snell så valgt mellemtonen fra A2 og vendt bas og port om. Man kunne dog se, at den tilførte ekstra vægt på membranen, er udført lidt anderledes. __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
Til top |
|
|
allanowich Forum Bruger


Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9876
|
Sendt: 06 December 2012 kl. 23:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lidt opstilling:
Snell K: På stander hvis højde er 40-45 cm. Stilles 20 -100cm fra bagvæg. God afstand til sidevægge (½ meter). Vinkling: Prøv dig lidt frem. Kan godt spille fint uden vinkling. Lytte afstand typisk 2.5 - 3 meter og afstand mellem dem lidt mindre.
Snell J/Jll: Som type K, men 30-50 cm fra bagvæg. Vinkling som type E
Type E/Ell: Stilles på gulv. Tip højttaleren bagover via den justérbare sokkel. Stilles 30-50cm fra bagvæg. Lytteafstand typisk 2.5 - 3 meter og afstand mellem dem lidt mindre. Spiller bedst med meget lille vinkling, da de bliver lidt for lyse direkte mod lytteren, men husk lidt mindre afstand mellem dem end lytteafstanden.
Type C/Ci: Afstand til bagvæg 30-50 cm uden vinkling. De består af en højre og en venstre del. Står der ikke noget på den hvide label med serie nr, skal diskanterne være yderst. Lytteafstand typisk 3 meter. Det med god lytteafstand skyldes den store afstand mellem basenheden og mellemtone/diskant. Afstand mellem dem lidt mindre. Man kan godt stille dem 2 meter fra hinanden og sidde ca 3 meter fra dem. Mindst en meter til nærmeste sidevæg.
Type A* Ai* A/ll* A/lll: Består af en højre og en venstre del. Står der ikke noget på den hvide label med serie nr, skal filtpuden på A/ll og A/lll være inderst. Altså mod lytteren. Skal ikke vinkles. Stilles 20 cm fra bagvæggen (A* Ai* A/ll) A/lll 30 cm. Mindst en meter fra nærmeste sidevæg. Lytteafstand typisk 3 meter og afstand mellem dem lidt mindre. Det med lytteafstanden skyldes den store afstand mellem basenheden og mellemtone/diskant. Bemærk bredden på A'eren. Stiller man dem med f.eks 2 meters afstand mellem dem målt på indersiden af kabinettet, får man 30cm mere afstand pr højttaler, så de rent faktisk står 2.60 meter fra hinanden. Så man skal ikke stille dem med 3 meters afstand målt fra indersiden på kabinettet, for så står de reelt 3.60 meter fra hinanden. Afstanden kan blive for stor, så nedre mellemtone bliver svagere. Perspektivets størrelse er mest afhængig af pladerne, der spilles og anlæggets evner her.
Skulle man komme ud for, at man ikke kan se hvad, der er højre og venstre på bas kabinetterne, har jeg en løsning på dette. Der sidder en plade som afstivning lidt til den ene side. Denne sidder altså asymetrisk og vender mod stereo midten, når de står rigtigt. Du skal blot banke med knoerne hen over kabinettet fra side til side (forsiden). Så kan du let høre hvor den sidder i form af mindre "klang". Kassen siger mere, hvor den ikke sidder. Og de skal som sagt vende mod hinanden på de 2 højttalere.
Type 1 er der ikke nogen her i DK, der har åbenbart. Så den beskriver jeg så ikke nu, men spørg, hvis man står som ejer af denne herlige kasse. Men den består også af en højre og en venstre del. __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
Til top |
|
|
PTHJ Forum Bruger

Bruger siden: 11 September 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 425
|
Sendt: 21 December 2012 kl. 12:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Snell AIIIi...som er den bedst lydende model, består altså også af en højre og en venstre højttaler 
|
Til top |
|
|
allanowich Forum Bruger


Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9876
|
Sendt: 21 December 2012 kl. 17:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
PTHJ skrev:
Snell AIIIi...som er den bedst lydende model, består altså også af en højre og en venstre højttaler 
|
|
|
Det første er det delte meninger om og her er jeg dog ikke selv enig.  Men derfor må du da gerne synes dette.  Men det andet med, at A3i skulle være udført som en højre og venstre del, er jeg ikke rigtigt med på, fordi der ikke er noget asymetri i enhedernes opsætning, som man f.eks kan se på A2 og A3 ved filt puden på diskanten og så type C og Ci med diskant/mellemtone placeret ved siden af hinanden asymetrisk.  Men ellers er der jo en højre og en venstre i al almindelighed og det gælder jo alle sæt højttalere. __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
Til top |
|
|
PTHJ Forum Bruger

Bruger siden: 11 September 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 425
|
Sendt: 21 December 2012 kl. 17:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Man skal ikke tro,, man skal vide
|
Til top |
|
|
Nilsson Forum Bruger

Bruger siden: 22 Maj 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 143
|
Sendt: 21 December 2012 kl. 19:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
[QUOTE=PTHJ]
Snell AIIIi...som er den bedst lydende model, består altså også af en højre og en venstre højttaler
helt klart AIIIi og C4 er de bedste Snell har lavet 
|
Til top |
|
|
allanowich Forum Bruger


Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9876
|
Sendt: 21 December 2012 kl. 21:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja ja ja, det helt fint. Og så tilbage til det oprindelige med tråden her.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
Til top |
|
|