Emne: Digital DIY korrektion af højtalere ( Emne lukket)
|
|
Forfatter |
|
Peiter Udelukket fra forum
Bruger siden: 10 Maj 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 474
|
Sendt: 06 Oktober 2010 kl. 11:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for vidensdeling af dit store arbejde/erfaringer Boman. Kunne være meget interessant at høre dit setup på et tidspunkt. Er det en fordel at benytte dipole (kabinetløse) højttalere til et sådant projekt ? __________________ Digital: Lenovo U510 ---> Slimdevices Transporter® ---> Metrum Octave mk1
Forstærker: Vincent SV-238MK
Højttalere: Aurum Cantus Harmony
Kabler: NLE
|
Til top |
|
|
Boman Forum Bruger
Bruger siden: 19 Oktober 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1241
|
Sendt: 06 Oktober 2010 kl. 11:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Peiter skrev:
Tak for vidensdeling af dit store arbejde/erfaringer Boman. Kunne v�re meget interessant at h�re dit setup p� et tidspunkt. Er det en fordel at benytte dipole (kabinetl�se) h�jttalere til et s�dant projekt ? |
|
|
Det er det jeg argumenterer for i mit skrift. Man undgår kabinetresonanser og - især - indflydelsen fra de meget høje lydtryk inden i kabinettet. __________________ Boman
|
Til top |
|
|
Brian321 Forum Bruger
Bruger siden: 03 November 2005 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 774
|
Sendt: 07 Oktober 2010 kl. 13:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Boman
Fin artikel - er selv Acourate bruger - dog kun rum korrektions delen, ikke XO delen, men er overordenlig tilfreds.
Til andre der kunne være interesserede i at benytte produktet, vil jeg lige nævne at såfremt man benytter afspilningssoftware, der kan forsinke video ifht audio (MPC-HC f.eks), kan man snildt benytte Acourate til surround på sin HTPC.
__________________ Acourate FTW!
|
Til top |
|
|
Boman Forum Bruger
Bruger siden: 19 Oktober 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1241
|
Sendt: 07 Oktober 2010 kl. 15:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mange tak for al den ros.
Da jeg skrev artiklen, var jeg i tvivl om, hvor mange der gad læse dem, og om de ville synes om den.
Jeg overvejede at skrive lidt om dynamiske mellemtoneenheder - eller rettere - manglen på samme.
Melletoneenheden er - efter min mening - den vigtigste enhed, og samtidig den mest oversete/ignorede.
Der er alt for meget fokus på bas og diskant. Man kan ikke sælge en højttaler, hvis ikke bassen siger "Boom,Boom" og diskanten er kraftig. Tænk bare på alle nye popindspilninger og remasteret musik, eller gå til en live koncert med "højttalermusik".
Samtlige "lydteknikere" jeg har oplevet ved live musik må være høreskadede, og uden kendskab til den menneskelige hørelse. Det høje lydtryk giver midlertidig hørenedsættelse (TTS), så der er slet ingen mening i at spille så højt, da øret så selv "skruer ned". Samtidigt er der brugt kompresser og limiter, så dynamikområdet er på 2-3 dB - eller mindre.
Jeg prøvede engang til en Shu-Bi-Dua koncert at tale med lydmanden i pausen. Jeg havde bemærket, at jeg kunne se trommeslageren tromme på livet løs, men jeg kunne ikke høre det, trommeslagene blev kvalt af kompressor og limiter. Jeg spurgte, at man ikke med fordel kunne skrue 10 dB ned, så der blev "luft" til transienter, men fik det svar, at han syntes det lød fremragende. Det er utroligt svært at lave en god dynamisk mellemtoneenhed, og da efterspørgslen er meget lav, eksisterer der ikke god mellemtoneenhed i fri handel, og måske heller ikke i nogen eksisterende dynamisk højttaler på markedet.
På en dynamisk (mellemtone) enhed med "almindelig" membran, kan man opdele frekvensområdet i tre dele. Først omkring egenresonansen af enheden, hvor frekvensgangen er domineret af massen, fjederen (eftergivenheden) og dæmpningen, dernæst er der stempelområdet, som normalt er helt fladt, derefter kommer kantresonanten, hvor ophænget bryder op. Derfra og i resten af frekvensområdet bryder membranen op, mere eller mindre pænt, afhængig af konstruktørerns dygtighed/budget.
Dvs, de tre områder kan betegnes som resonans, stempelområde, resonans.
Derudover giver magnet/spolesystemets ulinariteter forskelige former for forvrængning.
Nu håber jeg ikke, at jeg har "trådt for mange over tæerne" ved at påstå, at deres vidunderlige højttalere ikke er optimale.
Altså, selv om en højttalerkonstruktør er enig med mig om mellemtonens vigtighed, kan han ikke købe en "god" enhed, men må nøjes med hvad der er på markedet.
__________________ Boman
|
Til top |
|
|
Kjeldsen Branchemedlem
Kjeldsens forbindelser
Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9397
|
Sendt: 07 Oktober 2010 kl. 15:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg var en gang lydmand, og brugte aldrig kompressor eller limiter andet end "lokalt". Dvs. lidt på vokal og måske lidt på andre instrumenter, men meget sjældent på trommer. Det er kun med talentløse trommeslagere der ikke slår rimeligt præcist hver gang, at kompressor kom på tale.
Jeg var ikke decideret prof., men fik da som regel ros for min lyd (selvom jeg nu også spillede temmeligt højt).
|
Til top |
|
|
Boman Forum Bruger
Bruger siden: 19 Oktober 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1241
|
Sendt: 07 Oktober 2010 kl. 15:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kjeldsen skrev:
Jeg var en gang lydmand, og brugte aldrig kompressor eller limiter andet end "lokalt". Dvs. lidt p� vokal og m�ske lidt p� andre instrumenter, men meget sj�ldent p� trommer. Det er kun med talentl�se trommeslagere der ikke sl�r rimeligt pr�cist hver gang, at kompressor kom p� tale.
Jeg var ikke decideret prof., men fik da som regel ros for min lyd (selvom jeg nu ogs� spillede temmeligt h�jt).
|
|
|
Når anlægger er presset langt ud over dets ydeevne, og det klipper og forvrænger, så er der ikke luft til transienter. Men hvorfor må der ikke være dynamik i højttalermusik, hvorfor skal det være en forvrænget "lydkage". Jeg har ikke kendskab til dig som lydmand, og jeg kan/vil ikke udelukke, at du kan lave en god/anstændig lyd. Sidst jeg var til koncert med højttalermusik, var til Kris Kristofferson i Tivoli's koncertsal. Lyden var nogenlunde, når han ikke sang for højt, men når han hævede stemmen, var der tydelig forvrængning, igen spurgte jeg lydmanden i pausen, men han kunne ikke høre nogen forvrængning. Jeg oplevede det samme til en koncert med Joan Baez, men da hun så holdt mikrofonen væk, og sang Amazing Graze i Falkonersalen - uden højttalere - var det en fornøjelse. Borte var al forvrængningen. I min verden er live højttalermusik lig med rigtig mange procents forvrængning. __________________ Boman
|
Til top |
|
|
Peiter Udelukket fra forum
Bruger siden: 10 Maj 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 474
|
Sendt: 08 Oktober 2010 kl. 08:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Boman skrev:
Jeg overvejede at skrive lidt om dynamiske mellemtoneenheder - eller rettere - manglen på samme.
Melletoneenheden er - efter min mening - den vigtigste enhed, og samtidig den mest oversete/ignorede. Det er utroligt svært at lave en god dynamisk mellemtoneenhed, og da efterspørgslen er meget lav, eksisterer der ikke god mellemtoneenhed i fri handel, og måske heller ikke i nogen eksisterende dynamisk højttaler på markedet.
På en dynamisk (mellemtone) enhed med "almindelig" membran, kan man opdele frekvensområdet i tre dele. Først omkring egenresonansen af enheden, hvor frekvensgangen er domineret af massen, fjederen (eftergivenheden) og dæmpningen, dernæst er der stempelområdet, som normalt er helt fladt, derefter kommer kantresonanten, hvor ophænget bryder op. Derfra og i resten af frekvensområdet bryder membranen op, mere eller mindre pænt, afhængig af konstruktørerns dygtighed/budget.
Dvs, de tre områder kan betegnes som resonans, stempelområde, resonans.
Derudover giver magnet/spolesystemets ulinariteter forskelige former for forvrængning.
Nu håber jeg ikke, at jeg har "trådt for mange over tæerne" ved at påstå, at deres vidunderlige højttalere ikke er optimale.
Altså, selv om en højttalerkonstruktør er enig med mig om mellemtonens vigtighed, kan han ikke købe en "god" enhed, men må nøjes med hvad der er på markedet.
|
|
|
Jeg føler mig ikke trådt over tæerne Skal det forstås således, at fx Martin Logan, Quad, Magnepan og lignende, nærmer sig det optimale i forhold til ovenstående ? __________________ Digital: Lenovo U510 ---> Slimdevices Transporter® ---> Metrum Octave mk1
Forstærker: Vincent SV-238MK
Højttalere: Aurum Cantus Harmony
Kabler: NLE
|
Til top |
|
|
Kjeldsen Branchemedlem
Kjeldsens forbindelser
Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9397
|
Sendt: 08 Oktober 2010 kl. 08:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Boman skrev:
Kjeldsen skrev:
Jeg var en gang lydmand, og brugte aldrig kompressor eller limiter andet end "lokalt". Dvs. lidt p� vokal og m�ske lidt p� andre instrumenter, men meget sj�ldent p� trommer. Det er kun med talentl�se trommeslagere der ikke sl�r rimeligt pr�cist hver gang, at kompressor kom p� tale.
Jeg var ikke decideret prof., men fik da som regel ros for min lyd (selvom jeg nu ogs� spillede temmeligt h�jt).
|
|
|
Når anlægger er presset langt ud over dets ydeevne, og det klipper og forvrænger, så er der ikke luft til transienter.
Men hvorfor må der ikke være dynamik i højttalermusik, hvorfor skal det være en forvrænget "lydkage".
Jeg har ikke kendskab til dig som lydmand, og jeg kan/vil ikke udelukke, at du kan lave en god/anstændig lyd.
Sidst jeg var til koncert med højttalermusik, var til Kris Kristofferson i Tivoli's koncertsal. Lyden var nogenlunde, når han ikke sang for højt, men når han hævede stemmen, var der tydelig forvrængning, igen spurgte jeg lydmanden i pausen, men han kunne ikke høre nogen forvrængning.
Jeg oplevede det samme til en koncert med Joan Baez, men da hun så holdt mikrofonen væk, og sang Amazing Graze i Falkonersalen - uden højttalere - var det en fornøjelse. Borte var al forvrængningen.
I min verden er live højttalermusik lig med rigtig mange procents forvrængning.
|
|
|
Jeg har aldrig presset anlæggene jeg har spillet på. Jeg kan dog sagtens genkende det du beskriver, men det er bestemt ikke alle lydmænd der kører til grænsen eller over anlæggets formåen.
Min erfaring at for store anlæg med for meget teknisk grej, ofte får teknikkerne til at udnytte/misbruge mulighederne. Dvs. der kommer mange led i kæden, og lige hvilket led der forvrænger kan være svært at opsnappe i farten.
De steder jeg har været hvor lyden har været bedst, har altid været små til mellemstore spillesteder, hvor anlægget er rigeligt kraftigt (overskud), og hvor de tekniske muligheder er begrænsede.
Der er også stor forskel på om man laver akkustisk jazz, dødsmetal eller ungarsk kirkekor (jeg har prøvet det hele).
|
Til top |
|
|
Boman Forum Bruger
Bruger siden: 19 Oktober 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1241
|
Sendt: 08 Oktober 2010 kl. 11:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Peiter skrev:
Boman skrev:
Jeg overvejede at skrive lidt om dynamiske mellemtoneenheder - eller rettere - manglen p� samme.
Melletoneenheden er - efter min mening - den vigtigste enhed, og samtidig den mest oversete/ignorede. Det er utroligt sv�rt at lave en god dynamisk mellemtoneenhed, og da eftersp�rgslen er meget lav, eksisterer der ikke god mellemtoneenhed i fri handel, og m�ske heller ikke i nogen eksisterende dynamisk h�jttaler p� markedet.
P� en dynamisk (mellemtone) enhed med "almindelig" membran, kan man opdele frekvensomr�det i tre dele. F�rst omkring egenresonansen af enheden, hvor frekvensgangen er domineret af massen, fjederen (eftergivenheden) og d�mpningen, dern�st er der stempelomr�det, som normalt er helt fladt, derefter kommer kantresonanten, hvor oph�nget bryder op. Derfra og i resten af frekvensomr�det bryder membranen op, mere eller mindre p�nt, afh�ngig af konstrukt�rerns dygtighed/budget.
Dvs, de tre omr�der kan betegnes som resonans, stempelomr�de, resonans.
Derudover giver magnet/spolesystemets ulinariteter forskelige former for forvr�ngning.
Nu h�ber jeg ikke, at jeg har "tr�dt for mange over t�erne" ved at p�st�, at deres vidunderlige h�jttalere ikke er optimale.
Alts�, selv om en h�jttalerkonstrukt�r er enig med mig om mellemtonens vigtighed, kan han ikke k�be en "god" enhed, men m� n�jes med hvad der er p� markedet.
|
|
|
Jeg f�ler mig ikke tr�dt over t�erne Skal det forst�s s�ledes, at fx Martin Logan, Quad, Magnepan og lignende, n�rmer sig det optimale i forhold til ovenst�ende ? |
|
|
Som jeg ser det, er den perfekte mellemtoneenhed en "fuldtoneenhed", da vi helst ikke skal bruge enheden i resonansområderne. På mine DM6 var resonansfrekvensen af mellemtoneenheden 65 Hz - målt i dens 35 liter kabinet - og delefrekvensen var 500 Hz, dvs vi var langt væk fra det første resonansområde, men allerede ved omkring 1000 Hz startede kantresonansen og opbrydningen af membranen, som var meget velkontrolleret (=jævn frekvensgang). B&W har forsket meget i opbrydning og membraner, så de kan opnå en jævn frekvensgang. Det har resulteret i deres FST melletoneenhed, der slet ikke har noget stempelområde, men bryder op (meget velkontrolleret) fra resonansfrekvensen og opad. Der findes mellemtone enheder med membran af stive eksotiske materialer, det giver et stort stempelområde, men voldsom opbrydning, som næste ikke kan dæmpes væk med konventionelle delefiltre (digitalt NT-filter kan klare det). Disse enheder er meget kostbare og svært tilgængelige for selvbyggere. Men et stort stempelområde løser ikke de andre problemer som dynamiske enheder har. Magnet/svingspolesystemet en uliniært på mange forskellige måder. Spolen har fx. en variabel selvinduktion, det har B&W reduceret ved at anbringe kobber i magnetsystemet, og det - sammen med en smal spole (= lav selvinduktion) har reduceret differenstoneforvrængningen væsentligt. Den uliniære impedansgang parret med en konstantspændingsgenerator (forstærker) giver forvrængning. Det er således, at kraften på svingspolen afhænger at strømmen i spolen, men forstærkeren levere konstant spænding, ikke konstant strøm. Så er vi "tilbage" til dipolhøjttalere, der bevæger sig liniært, når de får tilført konstant spænding, fx båndhøjttalere og elektrostater. __________________ Boman
|
Til top |
|
|
Boman Forum Bruger
Bruger siden: 19 Oktober 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1241
|
Sendt: 08 Oktober 2010 kl. 11:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kjeldsen skrev:
Jeg har aldrig presset anlæggene jeg har spillet på. Jeg kan dog sagtens genkende det du beskriver, men det er bestemt ikke alle lydmænd der kører til grænsen eller over anlæggets formåen.
Min erfaring at for store anlæg med for meget teknisk grej, ofte får teknikkerne til at udnytte/misbruge mulighederne. Dvs. der kommer mange led i kæden, og lige hvilket led der forvrænger kan være svært at opsnappe i farten.
De steder jeg har været hvor lyden har været bedst, har altid været små til mellemstore spillesteder, hvor anlægget er rigeligt kraftigt (overskud), og hvor de tekniske muligheder er begrænsede.
Der er også stor forskel på om man laver akkustisk jazz, dødsmetal eller ungarsk kirkekor (jeg har prøvet det hele).
|
|
|
Det lyder som om du er en anstændig lydmand, der ikke er høreskadet. __________________ Boman
|
Til top |
|
|
Kjeldsen Branchemedlem
Kjeldsens forbindelser
Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9397
|
Sendt: 08 Oktober 2010 kl. 12:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Boman skrev:
Kjeldsen skrev:
Jeg har aldrig presset anlæggene jeg har spillet på. Jeg kan dog sagtens genkende det du beskriver, men det er bestemt ikke alle lydmænd der kører til grænsen eller over anlæggets formåen.
Min erfaring at for store anlæg med for meget teknisk grej, ofte får teknikkerne til at udnytte/misbruge mulighederne. Dvs. der kommer mange led i kæden, og lige hvilket led der forvrænger kan være svært at opsnappe i farten.
De steder jeg har været hvor lyden har været bedst, har altid været små til mellemstore spillesteder, hvor anlægget er rigeligt kraftigt (overskud), og hvor de tekniske muligheder er begrænsede.
Der er også stor forskel på om man laver akkustisk jazz, dødsmetal eller ungarsk kirkekor (jeg har prøvet det hele).
|
|
|
Det lyder som om du er en anstændig lydmand, der ikke er høreskadet.
|
|
|
Prøv en Claus Hempler koncert. De gange jeg har hørt ham, har lydmanden været rigtig god. Dog en enkelt gang markerede han Hemplers mørke vokal lidt for meget. Om det er samme lydmand hver gang skal jeg ikke kunne sige, men det har altid være vellyd.
|
Til top |
|
|
torsteinowich Forum Bruger
Bruger siden: 14 Januar 2010 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 253
|
Sendt: 09 Oktober 2010 kl. 20:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Boman
Hvordan har du fordelt dine stereoforstærkere? 1 pr. side eller 1 pr. frekvensområde?
|
Til top |
|
|
Boman Forum Bruger
Bruger siden: 19 Oktober 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1241
|
Sendt: 09 Oktober 2010 kl. 21:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den ene trækker basserne, den anden trækker Quad'erne.
__________________ Boman
|
Til top |
|
|
Boman Forum Bruger
Bruger siden: 19 Oktober 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1241
|
Sendt: 09 Oktober 2010 kl. 22:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kjeldsen skrev:
Prøv en Claus Hempler koncert. De gange jeg har hørt ham, har lydmanden været rigtig god. Dog en enkelt gang markerede han Hemplers mørke vokal lidt for meget. Om det er samme lydmand hver gang skal jeg ikke kunne sige, men det har altid være vellyd.
|
|
|
Jeg må med beklagelse tilstå, at jeg aldrig har hørt om Claus Hempler. Jeg har Googlet ham, så nu ved jeg hvem det er. Jeg er vist ved at blive gammel og forstokket, for jeg synes ikke, der er sket noget væsentligt nyt inden for pop/rockmusikken de sidste 30 år, så min smag er langsomt drejet i retning af klassisk musik. Dog spiller jeg stadig gamle pop/rocknumre samt evergreens og jazz. __________________ Boman
|
Til top |
|
|
torsteinowich Forum Bruger
Bruger siden: 14 Januar 2010 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 253
|
Sendt: 09 Oktober 2010 kl. 22:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Boman skrev:
Den ene trækker basserne, den anden trækker Quad'erne.
|
|
|
OK. Grunden til at jeg spurgte er at jeg kom til at tænke på hvad indflydelse jitterreduktion i forstærkerne har på resultatet. Effekten af en pll er jo at der kommer lidt elastik i timingen imellem dac og kilde så hvis forstærkeren bruger en pll til jitereduktion kan timingen drive indenfor pll'ens tidshorisont. Når du deler horisontalt er DACen til diskanterne i et andet clock domæne end basserne. Det kan betyde at pll'erne i praksis konverterer jitter til tidsdrift imellem enhederne. Kan muligvis forklare at du har bedst resultat når delefrekvensen ligger lavt, så skillelinien ligger i lave frekvenser hvor det ikke betyder så meget. Jeg ved ikke hvor meget det betyder i praksis men det er en ubekendt som måske kan snyde en til at drage fejlslutninger om andre ting. Du skrev f.eks. at det tog lang tid mentalt at acceptere at du måtte gøre noget aktivt for at gøre lyden mindre hård. Det er ikke sikkert det er et problem. Hvis du har meget lav jitter i systemet kan det være begge pll'er driver ind i midten af deres timingvindue og holder sig i ro. Det er ret let at undersøge hvis du har et skop med 2 kanaler. Du kan syntetisere en flac fil med en 100 Hz tone og en 1kHz tone som er i fase og observere outputtet af de 2 forstærkere i venstre side på et skop. Hvis fasen ikke driver er der nok ikke et problem. Det optimale ville være en 4 kanalers DAC med fælles fast oscillator der er master og lydkortet som slave men det er nok ikke så let at bygge af standardkomponenter.
|
Til top |
|
|
Meier Forum Bruger
Bruger siden: 19 Februar 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1430
|
Sendt: 10 Oktober 2010 kl. 09:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Boman skrev:
Der findes mellemtone enheder med membran af stive eksotiske materialer, det giver et stort stempelområde, men voldsom opbrydning, som næste ikke kan dæmpes væk med konventionelle delefiltre (digitalt NT-filter kan klare det). Disse enheder er meget kostbare og svært tilgængelige for selvbyggere. |
|
|
Hvilke enheder tænker du på?
Boman skrev:
Så er vi "tilbage" til dipolhøjttalere, der bevæger sig liniært, når de får tilført konstant spænding, fx båndhøjttalere og elektrostater. |
|
|
Det er også min holdning - ergo skal næste højttaler være en dipol
|
Til top |
|
|
Kjeldsen Branchemedlem
Kjeldsens forbindelser
Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9397
|
Sendt: 14 Oktober 2010 kl. 13:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har læst en del om pre-ringing i FIR filtre. Er det noget du har stiftet bekendtskab med. Grænsen for hvad nogle mener er decideret hørbart er vist nok 1,5 ms.
|
Til top |
|
|
Boman Forum Bruger
Bruger siden: 19 Oktober 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1241
|
Sendt: 14 Oktober 2010 kl. 14:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Meier skrev:
Boman skrev:
Der findes mellemtone enheder med membran af stive eksotiske materialer, det giver et stort stempelområde, men voldsom opbrydning, som næsten ikke kan dæmpes væk med konventionelle delefiltre (digitalt NT-filter kan klare det). Disse enheder er meget kostbare og svært tilgængelige for selvbyggere. |
|
|
Hvilke enheder tænker du på?
|
|
|
Fx Canton __________________ Boman
|
Til top |
|
|
Boman Forum Bruger
Bruger siden: 19 Oktober 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1241
|
Sendt: 14 Oktober 2010 kl. 14:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
torsteinowich skrev:
Boman skrev:
Den ene tr�kker basserne, den anden tr�kker Quad'erne.
|
|
|
OK. Grunden til at jeg spurgte er at jeg kom til at t�nke p� hvad indflydelse jitterreduktion i forst�rkerne har p� resultatet. Effekten af en pll er jo at der kommer lidt elastik i timingen imellem dac og kilde s� hvis forst�rkeren bruger en pll til jitereduktion kan timingen drive indenfor pll'ens tidshorisont. N�r du deler horisontalt er DACen til diskanterne i et andet clock dom�ne end basserne. Det kan betyde at pll'erne i praksis konverterer jitter til tidsdrift imellem enhederne. Kan muligvis forklare at du har bedst resultat n�r delefrekvensen ligger lavt, s� skillelinien ligger i lave frekvenser hvor det ikke betyder s� meget.
Jeg ved ikke hvor meget det betyder i praksis men det er en ubekendt som m�ske kan snyde en til at drage fejlslutninger om andre ting. Du skrev f.eks. at det tog lang tid mentalt at acceptere at du m�tte g�re noget aktivt for at g�re lyden mindre h�rd.
Det er ikke sikkert det er et problem. Hvis du har meget lav jitter i systemet kan det v�re begge pll'er driver ind i midten af deres timingvindue og holder sig i ro.
Det er ret let at unders�ge hvis du har et skop med 2 kanaler. Du kan syntetisere en flac fil med en 100 Hz tone og en 1kHz tone som er i fase og observere outputtet af de 2 forst�rkere i venstre side p� et skop. Hvis fasen ikke driver er der nok ikke et problem.
Det optimale ville v�re en 4 kanalers DAC med f�lles fast oscillator der er master og lydkortet som slave men det er nok ikke s� let at bygge af standardkomponenter.
|
|
|
Jeg har tænkt lidt over det du har skrevet, men jeg tror ikke jitter er et problem her hos mig. Fra lydkortet i pc'en til forstærkerne bevæger vi os i den professionelle verden med ADAT og AES/EBU forbindelser. Timingen i forstærkerne er usynkroniseret, men det giver højst en fejl på en ½/48000 sek = max 10 mikrosekunder - det tror jeg ikke er hørbart. Jeg har absolut ingen af de "bivirkninger" jitter giver anledning til. Lyden er ren og detaljeret uden nogen form for hårdhed/digital lyd. __________________ Boman
|
Til top |
|
|
Boman Forum Bruger
Bruger siden: 19 Oktober 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1241
|
Sendt: 14 Oktober 2010 kl. 14:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kjeldsen skrev:
Jeg har l�st en del om pre-ringing i FIR filtre. Er det noget du har stiftet bekendtskab med. Gr�nsen for hvad nogle mener er decideret h�rbart er vist nok 1,5 ms. |
|
|
Jeg har tænkt meget over det, og forsøgt, om jeg kunne høre det, men jeg oplever ingen bivirkninger. Men det er vel ikke kun længden, der bestemmer hørbarheden, størrelsen og frekvensen betyder vel også noget. Man kunne forestille sig, at det er noget mere hørbart ved en delefrekvens på 2-4000 Hz end ved 100 Hz __________________ Boman
|
Til top |
|
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
|
|
|
|
|
|
|
|
|