Emne: Digital DIY korrektion af højtalere ( Emne lukket)
|
|
Forfatter |
|
kappen Udelukket fra forum
Rabu Acoustics
Bruger siden: 29 Juli 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1401
|
Sendt: 10 Januar 2011 kl. 12:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Boman skrev:
kappen skrev:
Boman skrev:
kappen skrev:
Boman skrev:
Det skyldes måske/formodentlig,
at man undgår et højt lydtryk bag membranen, som transmitteres gennem den og "forurener" lyden.
|
|
|
What? Der er utroligt mange forvrængsningskilder i en højttaler, men jeg har dog aldrig hørt om denne? Når det
kommer til forvrængning er basrefleksprincippet i øvrigt en af de bedste. |
|
|
Ja, der er ganske få der nævner den form for forvrængning, den er for øvrigt ikke så nem at måle (måske vha en kort
puls). Hvis du har læst min artikel, som danner grundlag for disse indlæg, har jeg fortalt om mine erfaringer med lukkede
mellemtonehøjttalere.
|
|
|
Hvem er de få der nævner den? - Og hvor?
Jeg er desværre ikke så autistisk, at jeg kan huske, hvor jeg har læst det, men LinkWitz nævner det, og B&W's Nautilus
er konstrueret med det formål at absorbere mest muligt af den bagudrettede lyd.
Jeg er da helt underforstået med og enig i mellemtonekabinetter skal indrettes med stor opmærksomhed for at undgå bla.
refleksioner og stående bølger internt, men du nævner jo, at det også gør sig gældende for lukkede baskabinetter. Desuden
er der meget marketing omkring specielle løsninger inden for hvad som helst. Bare fordi en producent gør noget, behøver
der ikke at være et teknisk belæg for det, det er ihvertfald ikke et bevis. Deres nuværende topmodeller bruger jo også kun
princippet i mellemtonen.
Jeg har læst din artikel, der taler du om tidsforvrængning i mellemtone enheder og kabinetter (er der noget bestemt du
refererer til?) Denne tidsforvrængning? Hvad mener du egentlig med det - jeg er ikke bekendt med begrebet?
Tidsforvrængning er et begreb jeg har "opfundet". Har du en bedre måde/bedre ord til at beskrive fænomenet?
Ja det er jo det. Jeg er jo lidt i tvivl om hvad du mener. Er det det man normalt betegner som faseforvrængning? Altså
dispersion (udtværing) i tidsdomænet, som følge af fasedrej og løbetidsforsinkelser? Det der forvirrer mig, er at du viser
Waterfall plots i artiklen der hvor du nævner det.
Det er jo ikke faseforvrængning eller HD/MD du referer til når du viser disse Waterfall plots. Er der blot tale om CSD?
Hvad står "CSD" for?
Det troede jeg du vidste. Du viser da et CSD i et waterfall plot i din artikel??
Her:
Her nævner du også "(af forskellige (gode) grunde offentliggør højttalerfabrikanterne sjældent den slags kurver)" Hvad er
det for nogle gode grunde? Jeg kan da godt forstå hvorfor de ikke gør det. Her er vi da enige!
Haha... Du kan da bare selv lave målingen
Dit udsagn omkring bassrefleks: "Hvis ikke outputtet fra basporten var forsinket et helt antal perioder, ville outputtet
fra membranen og basporten ikke være i fase. Dvs outputtet fra basporten er forsinket een periode." Er er ikke helt
rigtigt... Porten og enheden er hverken i fase eller modfase. Dvs. porten hverken en halv eller hel periode forsinket. Du kan
jo bare prøve at addere de 2 komplekse bidrag, så vil du også kunne se at du ikke får 6dB's summation. |
|
|
|
|
|
|
Til top |
|
|
Boman Forum Bruger
Bruger siden: 19 Oktober 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1241
|
Sendt: 10 Januar 2011 kl. 12:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
kappen skrev:
I øvrigt nævner du ingen steder i din artikel at du kompenserer for enhedernes egen akustiske minimumsfase og excess fase i dine FIR filtre. Er dette rigtigt? |
|
|
Jeg kan korriger det, men jeg er ved at bliver overbevist om, at man skal benytte begrænset/ingen fasekorrektion ved højere frekvenser, hvorimod den er essentiel ved lave frekvenser.
Foruden amplituder/fase og rumkorrektion er den største fordel ved Acourate, de faselineære digitale delefiltre. Det er dem, der muliggør den store reduktion af tidsforvrængningen. __________________ Boman
|
Til top |
|
|
kappen Udelukket fra forum
Rabu Acoustics
Bruger siden: 29 Juli 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1401
|
Sendt: 10 Januar 2011 kl. 12:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Boman skrev:
kappen skrev:
I øvrigt nævner du ingen steder i din artikel at du kompenserer for enhedernes egen
akustiske minimumsfase og excess fase i dine FIR filtre. Er dette rigtigt? |
|
|
Jeg kan korriger det, men jeg er ved at bliver overbevist om, at man skal benytte begrænset/ingen fasekorrektion ved
højere frekvenser, hvorimod den er essentiel ved lave frekvenser.
Foruden amplituder/fase og rumkorrektion er den største fordel ved Acourate, de faselineære digitale delefiltre. Det er dem,
der muliggør den store reduktion af tidsforvrængningen. |
|
|
Ja, det er da muligt at du benytter faselineære filtre, men kompenserer du ikke for enhedernes naturlige minimumsfase og
excess fase, så har du altså ikke fjernet FASEforvrængningen .
Har du en måling af steprespons eller en optagelse af hvor dit anlæg spiller firkanter som du kan vise som bevis for at have
opnået ingen/minimal faseforvrængning?
|
Til top |
|
|
Boman Forum Bruger
Bruger siden: 19 Oktober 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1241
|
Sendt: 10 Januar 2011 kl. 12:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
kappen skrev:
Boman skrev:
[QUOTE=kappen] [QUOTE=Boman] [QUOTE=kappen]
Jeg har læst din artikel, der taler du om tidsforvrængning i mellemtone enheder og kabinetter (er der noget bestemt du refererer til?) Denne tidsforvrængning? Hvad mener du egentlig med det - jeg er ikke bekendt med begrebet?
Tidsforvrængning er et begreb jeg har "opfundet". Har du en bedre måde/bedre ord til at beskrive fænomenet?
Ja det er jo det. Jeg er jo lidt i tvivl om hvad du mener. Er det det man normalt betegner som faseforvrængning? Altså dispersion (udtværing) i tidsdomænet, som følge af fasedrej og løbetidsforsinkelser? Det der forvirrer mig, er at du viser Waterfall plots i artiklen der hvor du nævner det.
Jo, det er faseforvrængning, men faseforvrængning er ikke let at forstå. Det er lettere at forstå, at signaler bliver "tværet ud" i tidsdomænet, at præcisionen/transienterne/opløsningen er reduceret.
Det er jo ikke faseforvrængning eller HD/MD du referer til når du viser disse Waterfall plots. Er der blot tale om CSD?
Hvad står "CSD" for?
Det troede jeg du vidste. Du viser da et CSD i et waterfall plot i din artikel??
Jeg har aldrig forkortet det.
Her:
Her nævner du også "(af forskellige (gode) grunde offentliggør højttalerfabrikanterne sjældent den slags kurver)" Hvad er det for nogle gode grunde? Jeg kan da godt forstå hvorfor de ikke gør det. Her er vi da enige!
Haha... Du kan da bare selv lave målingen
Det ville jeg meget gerne, men jeg har desværre ikke er lyddødt rum!
]
|
|
|
|
|
|
__________________ Boman
|
Til top |
|
|
kristiansen Udelukket fra forum
Bruger siden: 17 Februar 2007 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 85
|
Sendt: 10 Januar 2011 kl. 12:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Kjeldsen Branchemedlem
Kjeldsens forbindelser
Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9397
|
Sendt: 10 Januar 2011 kl. 12:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Og artiklen slutter af med følgende
"And which is better? As you can see, there is no inherent superiority to either, and even within a single category, many options await. In the end, it depends what you want, and what the manufacturer is willing to do to give it to you. Each approach has its own advantages and disadvantages, and each designer will choose their own way to work with, or around, those features. There are numerous examples of really bad, and really splendid implementations of both. The shopping I leave to you."
|
Til top |
|
|
kristiansen Udelukket fra forum
Bruger siden: 17 Februar 2007 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 85
|
Sendt: 10 Januar 2011 kl. 12:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kjeldsen skrev:
Og artiklen slutter af med følgende
"And which is better? As you can see, there is no inherent superiority to either, and even within a single category, many
options await. In the end, it depends what you want, and what the manufacturer is willing to do to give it to you. Each approach
has its own advantages and disadvantages, and each designer will choose their own way to work with, or around, those
features. There are numerous examples of really bad, and really splendid implementations of both. The shopping I leave to
you."<!-- KA Social Share Start --> |
|
|
Derfor skrev jeg netop uegnet til at gengive musikinstrumenter, jeg erkender og respekter at der er andre der vil noget andet.
|
Til top |
|
|
kappen Udelukket fra forum
Rabu Acoustics
Bruger siden: 29 Juli 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1401
|
Sendt: 10 Januar 2011 kl. 13:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
kristiansen skrev:
Kjeldsen skrev:
Og artiklen slutter af med følgende
"And which is better? As you can see, there is no inherent superiority to either, and even within a single category, many
options await. In the end, it depends what you want, and what the manufacturer is willing to do to give it to you. Each
approach
has its own advantages and disadvantages, and each designer will choose their own way to work with, or around, those
features. There are numerous examples of really bad, and really splendid implementations of both. The shopping I leave to
you."<!-- KA Social Share Start --> |
|
|
Derfor skrev jeg netop uegnet til at gengive musikinstrumenter, jeg erkender og respekter at der er andre der vil noget
andet. |
|
|
Hvad er det for noget vås.
Enhver som ved lidt om forvrængnings kilderne i elektroakustiske enheder, ved at hvis ikke man har ubegrænset
membranareal (bruger 5", 6" eller 8") enheder i sin højttaler, så er det en nødvendighed at bruge bassrefleks, for at holde
forvrængningen nede.
Desuden kan bassrefleks højttaleren afstemmes til at give et lige så godt pulssvar som det lukkede kabinet. Der er dog
mange konstruktioner som ikke er afstemt således og de er resonante, unuancerede og buldrende i lyden. Det er ikke
princippets skyld, men konstruktørens!
Samtlige af de bedste højttalere jeg har hørt og den bedste bas jeg har hørt, kommer fra bassrefleks højttalere.
|
Til top |
|
|
kappen Udelukket fra forum
Rabu Acoustics
Bruger siden: 29 Juli 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1401
|
Sendt: 10 Januar 2011 kl. 13:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Boman skrev:
kappen skrev:
Boman skrev:
[QUOTE=kappen] [QUOTE=Boman] [QUOTE=kappen]
Jeg har læst din artikel, der taler du om tidsforvrængning i mellemtone enheder og kabinetter (er der noget bestemt du
refererer til?) Denne tidsforvrængning? Hvad mener du egentlig med det - jeg er ikke bekendt med begrebet?
Tidsforvrængning er et begreb jeg har "opfundet". Har du en bedre måde/bedre ord til at beskrive fænomenet?
Ja det er jo det. Jeg er jo lidt i tvivl om hvad du mener. Er det det man normalt betegner som faseforvrængning? Altså
dispersion (udtværing) i tidsdomænet, som følge af fasedrej og løbetidsforsinkelser? Det der forvirrer mig, er at du viser
Waterfall plots i artiklen der hvor du nævner det.
Jo, det er faseforvrængning, men faseforvrængning er ikke let at forstå. Det er lettere at forstå, at signaler
bliver "tværet ud" i tidsdomænet, at præcisionen/transienterne/opløsningen er reduceret.
Det er jo ikke faseforvrængning eller HD/MD du referer til når du viser disse Waterfall plots. Er der blot tale om CSD?
Hvad står "CSD" for?
Det troede jeg du vidste. Du viser da et CSD i et waterfall plot i din artikel??
Jeg har aldrig forkortet det.
Her:
Her nævner du også "(af forskellige (gode) grunde offentliggør højttalerfabrikanterne sjældent den slags kurver)" Hvad er
det for nogle gode grunde? Jeg kan da godt forstå hvorfor de ikke gør det. Her er vi da enige!
Haha... Du kan da bare selv lave målingen
Det ville jeg meget gerne, men jeg har desværre ikke er lyddødt rum!
] |
|
|
|
|
|
|
|
|
Med et stort rum (god afstand til væge/gulv/loft) og moderne MLS måleudstyr hvor du gater signalet i tidsdomænet, er det
ikke nødvendigt. Vil du blot måle over 500Hz er det ikke engang nødvendigt med et stort rum.
|
Til top |
|
|
Boman Forum Bruger
Bruger siden: 19 Oktober 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1241
|
Sendt: 10 Januar 2011 kl. 13:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
kappen skrev:
Boman skrev:
kappen skrev:
I øvrigt nævner du ingen steder i din artikel at du kompenserer for enhedernes egen akustiske minimumsfase og excess fase i dine FIR filtre. Er dette rigtigt? |
|
|
Jeg kan korriger det, men jeg er ved at bliver overbevist om, at man skal benytte begrænset/ingen fasekorrektion ved højere frekvenser, hvorimod den er essentiel ved lave frekvenser.
Foruden amplituder/fase og rumkorrektion er den største fordel ved Acourate, de faselineære digitale delefiltre. Det er dem, der muliggør den store reduktion af tidsforvrængningen.
|
|
|
Ja, det er da muligt at du benytter faselineære filtre, men kompenserer du ikke for enhedernes naturlige minimumsfase og excess fase, så har du altså ikke fjernet FASEforvrængningen .
Har du en måling af steprespons eller en optagelse af hvor dit anlæg spiller firkanter som du kan vise som bevis for at have opnået ingen/minimal faseforvrængning? |
|
|
Jo jeg kompenserer for enhedens faseforløb.
Her er (forhåbentlig) et billede af stepresponse målt i lytteposition af venstre højttaler
Og en stepresponse for Focal Maestro Utopia III, målt af Stereophile
Begge har samme tidakse (x-akse) 5 ms. __________________ Boman
|
Til top |
|
|
Boman Forum Bruger
Bruger siden: 19 Oktober 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1241
|
Sendt: 10 Januar 2011 kl. 13:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
kappen skrev:
Med et stort rum (god afstand til væge/gulv/loft) og moderne MLS måleudstyr hvor du gater signalet i tidsdomænet, er det ikke nødvendigt. Vil du blot måle over 500Hz er det ikke engang nødvendigt med et stort rum. |
|
|
Jeg er ikke i besiddelse af MLS måleudstyr. __________________ Boman
|
Til top |
|
|
kristiansen Udelukket fra forum
Bruger siden: 17 Februar 2007 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 85
|
Sendt: 10 Januar 2011 kl. 13:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
kappen skrev:
kristiansen skrev:
Kjeldsen skrev:
Og artiklen slutter af med følgende
"And which is better? As you can see, there is no inherent superiority to either, and even within a single category, many
options await. In the end, it depends what you want, and what the manufacturer is willing to do to give it to you. Each
approach
has its own advantages and disadvantages, and each designer will choose their own way to work with, or around, those
features. There are numerous examples of really bad, and really splendid implementations of both. The shopping I leave to
you."<!-- KA Social Share Start --> |
|
|
Derfor skrev jeg netop uegnet til at gengive musikinstrumenter, jeg erkender og respekter at der er andre der vil noget
andet. |
|
|
Hvad er det for noget vås.
Enhver som ved lidt om forvrængnings kilderne i elektroakustiske enheder, ved at hvis ikke man har ubegrænset
membranareal (bruger 5", 6" eller 8") enheder i sin højttaler, så er det en nødvendighed at bruge bassrefleks, for at holde
forvrængningen nede.
Desuden kan bassrefleks højttaleren afstemmes til at give et lige så godt pulssvar som det lukkede kabinet. Der er dog
mange konstruktioner som ikke er afstemt således og de er resonante, unuancerede og buldrende i lyden. Det er ikke
princippets skyld, men konstruktørens!
Samtlige af de bedste højttalere jeg har hørt og den bedste bas jeg har hørt, kommer fra bassrefleks højttalere. |
|
|
Årsagen til at forvrængninger er lav er fordi at porten mere eller mindre overtager hele outputtet, og membran
udsvinget reduceres til næsten ingenting ved portresonans, (ved en tradisonel THD måling er det muligt at det giver mindre
forvrængning, det gør en TIM behæfte forstærker med ekstrem modkobling også det fortæller ikke en dyt.)
Det vi sige at det område er det stort set kun en resonans fra en port du hører (det er som at puste i en flaske), og ikke som
et kontrolleret signal fra en membran, det er netop fejlen, det er derfor at basreflex har sin helt egen lyd/måde at spille på,
Systemmet gør noget helt forkert og kan derfor ikke gengive musikinstrumenter, og generer iøvrigt rigtig mange
"rumproblemer" rundt omkring, kan du ikke høre det ja så er det ikke mit problem.
Derudover er der under port resonans stort set ingen dæmning/kontrol og membranen kan blaffer fuldstændigt uhæmmet.
hvis man ikke ønsker at udvide frekvensområdet hvad skulle være årsagen til at benytte basreflex, selv om du måske rent
teoretisk/statisk kan få en impulsgengivelse der minder om lukket eller akustik ventil kabinet, så vil du stadigvæk få den
karakteristiske klang som er en konsekvens af det jeg har beskrevet ovenfor.
Og det er rigtigt at tilhænger siger altid hvis det er konstrueret rigtigt så er det bare godt, men sjovt nok hører man ALDRIG!
disse fanatiske konstruktioner, har selv hørt i hundredvis af basreflex og de har alle den samme Sound som hidrører fra
det jeg har beskrevet og det mener jeg som sagt ikke er foreneligt med at gengive musikinstrumenter korrekt.
Men du har lov at have en anden mening og evt et andet formål end at gengive musikinstrumenter det er ok med mig
|
Til top |
|
|
Boman Forum Bruger
Bruger siden: 19 Oktober 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1241
|
Sendt: 10 Januar 2011 kl. 13:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Enig, basrefleks er og bliver er resonant fænomen, og det vil aldrig kunne gengive et musikinstrument korrekt.
Men - desværre - er en sådan bas blevet "standard".
Det er sådan flertallet mener, at en bas skal lyde. __________________ Boman
|
Til top |
|
|
kappen Udelukket fra forum
Rabu Acoustics
Bruger siden: 29 Juli 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1401
|
Sendt: 10 Januar 2011 kl. 13:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Boman skrev:
kappen skrev:
Boman skrev:
kappen skrev:
I øvrigt nævner du ingen steder i din artikel at du kompenserer for enhedernes egen akustiske
minimumsfase og excess fase i dine FIR filtre. Er dette rigtigt? |
|
|
Jeg kan korriger det, men jeg er ved at bliver overbevist om, at man skal benytte begrænset/ingen fasekorrektion ved
højere frekvenser, hvorimod den er essentiel ved lave frekvenser.
Foruden amplituder/fase og rumkorrektion er den største fordel ved Acourate, de faselineære digitale delefiltre. Det er
dem, der muliggør den store reduktion af tidsforvrængningen.
|
|
|
Ja, det er da muligt at du benytter faselineære filtre, men kompenserer du ikke for enhedernes naturlige
minimumsfase og excess fase, så har du altså ikke fjernet FASEforvrængningen .
Har du en måling af steprespons eller en optagelse af hvor dit anlæg spiller firkanter som du kan vise som bevis for at have
opnået ingen/minimal faseforvrængning? |
|
|
Jo jeg kompenserer for enhedens faseforløb.
Her er (forhåbentlig) et billede af stepresponse målt i lytteposition af venstre højttaler
Og en stepresponse for Focal Maestro Utopia III, målt af Stereophile
Begge har samme tidakse (x-akse) 5 ms. |
|
|
Jeg har umiddelbart svært ved at se hvad der sker på den måling, er det incl. rummet?
For en normal 10" enhed med -6dB ved 40Hz i lukket bessel (som falder langsomt af). Så vil stepresponsen typisk være
tilbage på "0" efter 3ms. Din kommer nærmest aldrig tilbage til udgangsposition (kan det også gengive DC ) og der er
mange forstyrrelser undervejs??
Stereophiles måling er også tilbage efter 3ms ca.
|
Til top |
|
|
Boman Forum Bruger
Bruger siden: 19 Oktober 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1241
|
Sendt: 10 Januar 2011 kl. 14:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
kappen skrev:
Boman skrev:
kappen skrev:
Boman skrev:
kappen skrev:
I øvrigt nævner du ingen steder i din artikel at du kompenserer for enhedernes egen akustiske minimumsfase og excess fase i dine FIR filtre. Er dette rigtigt? |
|
|
Jeg kan korriger det, men jeg er ved at bliver overbevist om, at man skal benytte begrænset/ingen fasekorrektion ved højere frekvenser, hvorimod den er essentiel ved lave frekvenser.
Foruden amplituder/fase og rumkorrektion er den største fordel ved Acourate, de faselineære digitale delefiltre. Det er dem, der muliggør den store reduktion af tidsforvrængningen.
|
|
|
Ja, det er da muligt at du benytter faselineære filtre, men kompenserer du ikke for enhedernes naturlige minimumsfase og excess fase, så har du altså ikke fjernet FASEforvrængningen . Har du en måling af steprespons eller en optagelse af hvor dit anlæg spiller firkanter som du kan vise som bevis for at have opnået ingen/minimal faseforvrængning? |
|
|
Jo jeg kompenserer for enhedens faseforløb.
Her er (forhåbentlig) et billede af stepresponse målt i lytteposition af venstre højttaler
Og en stepresponse for Focal Maestro Utopia III, målt af Stereophile
Begge har samme tidakse (x-akse) 5 ms.
|
|
|
Jeg har umiddelbart svært ved at se hvad der sker på den måling, er det incl. rummet?
For en normal 10" enhed med -6dB ved 40Hz i lukket bessel (som falder langsomt af). Så vil stepresponsen typisk være tilbage på "0" efter 3ms. Din kommer nærmest aldrig tilbage til udgangsposition (kan det også gengive DC ) og der er mange forstyrrelser undervejs??
Stereophiles måling er også tilbage efter 3ms ca. |
|
|
Har du glemt, hvad jeg har skrevet?
Mit system er korrigeret vha Acourate, og er ret ned til 20 Hz (hvis jeg havde lyst, kunne jeg lave det ret ned til 10 Hz)
Ja, det er med rum, men reflektionerne kommer først senere (>5 ms) __________________ Boman
|
Til top |
|
|
kappen Udelukket fra forum
Rabu Acoustics
Bruger siden: 29 Juli 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1401
|
Sendt: 10 Januar 2011 kl. 14:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Boman skrev:
kappen skrev:
Boman skrev:
kappen skrev:
Boman skrev:
kappen skrev:
I øvrigt nævner du ingen steder i din artikel at du kompenserer for enhedernes egen akustiske
minimumsfase og excess fase i dine FIR filtre. Er dette rigtigt? |
|
|
Jeg kan korriger det, men jeg er ved at bliver overbevist om, at man skal benytte begrænset/ingen fasekorrektion ved
højere frekvenser, hvorimod den er essentiel ved lave frekvenser.
Foruden amplituder/fase og rumkorrektion er den største fordel ved Acourate, de faselineære digitale delefiltre. Det er
dem, der muliggør den store reduktion af tidsforvrængningen.
|
|
|
Ja, det er da muligt at du benytter faselineære filtre, men kompenserer du ikke for enhedernes naturlige
minimumsfase og excess fase, så har du altså ikke fjernet FASEforvrængningen .
Har du en måling af steprespons eller en optagelse af hvor dit anlæg spiller firkanter som du kan vise som bevis for at have
opnået ingen/minimal faseforvrængning? |
|
|
Jo jeg kompenserer for enhedens faseforløb.
Her er (forhåbentlig) et billede af stepresponse målt i lytteposition af venstre højttaler
Og en stepresponse for Focal Maestro Utopia III, målt af Stereophile
Begge har samme tidakse (x-akse) 5 ms.
|
|
|
Jeg har umiddelbart svært ved at se hvad der sker på den måling, er det incl. rummet? For en normal 10"
enhed med -6dB ved 40Hz i lukket bessel (som falder langsomt af). Så vil stepresponsen typisk være tilbage på "0" efter
3ms. Din kommer nærmest aldrig tilbage til udgangsposition (kan det også gengive DC smileys/smiley36.gif">) og der er
mange forstyrrelser undervejs?? Stereophiles måling er også tilbage efter 3ms ca.
|
|
|
Har du glemt, hvad jeg har skrevet?
Mit system er korrigeret vha Acourate, og er ret ned til 20 Hz (hvis jeg havde lyst, kunne jeg lave det ret ned til 10 Hz)
Ja, det er med rum, men reflektionerne kommer først senere (>5 ms) |
|
|
Ned til 20Hz vil stadig være tilbage inden 6ms Din ser ikke engang ud til at være på vej til det.
Men afgjort er den første del af signalet jo flot. Har du også prøvet med firkanter?
Hvordan ser det ud, hvis du laver et rektangulært vindue på det signal du viser der og gater det inden de første refleksioner,
laver en FFT og så plotter fasen af den?
|
Til top |
|
|
Boman Forum Bruger
Bruger siden: 19 Oktober 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1241
|
Sendt: 10 Januar 2011 kl. 14:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Boman Forum Bruger
Bruger siden: 19 Oktober 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1241
|
Sendt: 10 Januar 2011 kl. 14:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Her er det totale stepresponse, inklusiv stående bølger og efterklang.
X-aksen har en længde på 0.267 s.
Men det, som er interessant - i den tidligere kurve (5 ms) - er, at den ikke går op og ned eftehånden, som de forskellige bidrag når mikrofonen.
Den illustrerer klart, at tidsforvrængningen er usædvanlig lav.
__________________ Boman
|
Til top |
|
|
kappen Udelukket fra forum
Rabu Acoustics
Bruger siden: 29 Juli 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1401
|
Sendt: 10 Januar 2011 kl. 15:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Boman skrev:
Her er det totale stepresponse, inklusiv stående bølger og efterklang.
X-aksen har en længde på 0.267 s.
Men det, som er interessant - i den tidligere kurve (5 ms) - er, at den ikke går op og ned eftehånden, som de forskellige
bidrag når mikrofonen.
Den illustrerer klart, at tidsforvrængningen er usædvanlig lav.
|
|
|
Det ser jo nydeligt ud.
|
Til top |
|
|
Boman Forum Bruger
Bruger siden: 19 Oktober 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1241
|
Sendt: 10 Januar 2011 kl. 15:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, men hvad der er mere interessant, det lyder usædvanligt rent og naturligt.
Lige nu høre jeg Joan Baez, sikke dog en fantastisk ren og klar stemme hun har. __________________ Boman
|
Til top |
|
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
|
|
|
|
|
|
|
|
|