Tilbage til HIFI4ALL.DK 28. marts 2024 | 09:16   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Kommentarer til indsigtsartikler
 HIFI4ALL Forum : Kommentarer til indsigtsartikler
Emne Emne: Digital DIY korrektion af højtalere (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 8
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
kappen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Rabu Acoustics

Bruger siden: 29 Juli 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1401
Sendt: 10 Januar 2011 kl. 15:22 | IP-adresse registreret  

Boman skrev:

Ja, men hvad der er mere interessant, det lyder usædvanligt rent og naturligt.


Lige nu høre jeg Joan Baez, sikke dog en fantastisk ren og klar stemme hun har.



Der er jo mange som hævder er det er ligemeget (faseforvrængning) for ens oplevelse af lydkvaliteten incl. Linkwitz.

Jeg mener også at der er ting som er langt vigtigere, men jeg er nu heller ikke helt overbevist om, at det er uden betydning,
det kunne være sjovt at a/b teste FIR filtre vs. tilsvarende IIR filtre, har du mulighed for det?
Til top Vis kappen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kappen
 
Boman
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1143
Sendt: 10 Januar 2011 kl. 15:50 | IP-adresse registreret  

Der er det problem med måling af hørbarhed af faseforvrængning, at man ikke har et højttalesystem uden faseforvrængning (før nu), dvs man sammenligner en faseforvrængning med en anden.

Derfor foretrækker jeg også at kalde det tidsforvrængning, altså at bidragene fra de forskellige højttalerenheder/forskellig frekvensområder ikke ankommer samtidigt til lytteren.

Flere af dem der har lyttet til mit anlæg beskriver, at lyden er hovedtelefonagtig, og det er korrekt. Hovedtelefoner har ikke samme tidsforvrængning som højttalere.

Man kan øjeblikkelig høre, at det lyder klart og rent.

Hvis jeg laver en sammenligning mellem minimum fase delefiltre og lineær fase delefiltre, er forskellen tydelig. Minimum fase filtre giver "almindelig højttalerlyd", hvor lineær fase delefiltre gør lyden "fri af højttalerne" på en fantastisk måde.

Jeg kan teste alle de filtre, som Acourate giver mulighed for http://acourate.com/



__________________
Boman
Til top Vis Boman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boman
 
kappen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Rabu Acoustics

Bruger siden: 29 Juli 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1401
Sendt: 10 Januar 2011 kl. 16:10 | IP-adresse registreret  

Boman skrev:

Der er det problem med måling af hørbarhed af faseforvrængning, at man ikke har et højttalesystem
uden faseforvrængning (før nu), dvs man sammenligner en faseforvrængning med en anden.


Derfor foretrækker jeg også at kalde det tidsforvrængning, altså at bidragene fra de forskellige
højttalerenheder/forskellig frekvensområder ikke ankommer samtidigt til lytteren.


Flere af dem der har lyttet til mit anlæg beskriver, at lyden er hovedtelefonagtig, og det er korrekt. Hovedtelefoner har
ikke samme tidsforvrængning som højttalere.


Man kan øjeblikkelig høre, at det lyder klart og rent.


Hvis jeg laver en sammenligning mellem minimum fase delefiltre og lineær fase delefiltre, er forskellen tydelig. Minimum
fase filtre giver "almindelig højttalerlyd", hvor lineær fase delefiltre gør lyden "fri af højttalerne" på en fantastisk måde.


Jeg kan teste alle de filtre, som Acourate giver mulighed for http://acourate.com/




De test jeg har set af det, har været med hovedetelefoner hvor man har a/b:

a: hovedetelefon, som lyden går direkte ind i.
b: hovedetelefon, med et analog allpass 3vejs filter foran.

Der har panelet ikke været i stand til at høre forskel.

Der er også her: http://www.linkwitzlab.com/phs-dist.htm

Det er klart at hvis du har forskelle i excessfasen mellem dine enheder og de ikke er korrigeret i forvejen, at du så
korrigerer dem, giver bedre lyd, det er klart. Men sammenlignet med en god analog højttaler, er det vel kun
minimumsfasen, som gør forskellen.


Til top Vis kappen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kappen
 
kristiansen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 17 Februar 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 85
Sendt: 10 Januar 2011 kl. 16:54 | IP-adresse registreret  

Mener dog der er lavet en test hvor testdeltagerne kunne ane en lille forskel på hovedtelefoner læste om det vist nok i AES
for mange år siden, men ingen kunne hører det på højtaler hvordan de så end testede det.

En god bredbåndsenhed burde jo have godt fase forløb, eller en gammel B&O højtaler med filler-driver, B&O viste firkanter i
deres AES papirer. Kunne også være et system med 6 db filter.
Eller en Quad ESL 63.
Du kan kigge på disse målinger her:
her så ser du noget der til
forveksling ligner dine egne målinger var det iøvrigt ikke ESL 63 du havde.

Tænk også på al den fase forvirring der i optagelserne, plus forsinkelser i op til flere år

Blev iøvrigt inspireret af dig Boman sider lige og hører Joan Baez - Rare, Live & Classic Ja hun er fantastisk og så er
optagelsen næsten sluppet fri af sminke og oppumnings afdelingen.
Til top Vis kristiansen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kristiansen
 
kristiansen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 17 Februar 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 85
Sendt: 10 Januar 2011 kl. 19:37 | IP-adresse registreret  

Øhh jo det var ESL 63 du havde, jeg forstår ærligtalt mindre og mindre af hvad du har gang i. Du kan da ikke drage nogen
konklusioner ved at bruge noget der er faselineart i forvejen, eller er det rumkorektion med tonekontrol du laver?
Til top Vis kristiansen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kristiansen
 
kappen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Rabu Acoustics

Bruger siden: 29 Juli 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1401
Sendt: 10 Januar 2011 kl. 19:52 | IP-adresse registreret  

kristiansen skrev:
Øhh jo det var ESL 63 du havde, jeg forstår ærligtalt mindre og mindre af hvad du har gang i. Du kan
da ikke drage nogen
konklusioner ved at bruge noget der er faselineart i forvejen, eller er det rumkorektion du laver?


What!


Så er du jo gået fra den her steprespons:


Til den her:


Er det bare subben og panelet som du deler digitalt mellem?
Til top Vis kappen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kappen
 
Boman
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1143
Sendt: 11 Januar 2011 kl. 11:20 | IP-adresse registreret  

kristiansen skrev:
Øhh jo det var ESL 63 du havde, jeg forstår ærligtalt mindre og mindre af hvad du har gang i. Du kan da ikke drage nogen
konklusioner ved at bruge noget der er faselineart i forvejen, eller er det rumkorektion du laver?

Jeg startede med et tre-vejssystem med tre dynamiske enheder, bas B&W 10", mellemtone B&W FST, diskant Scan-Speak ring dome. Da jeg her havde delefrekvenser i mere kritiske områder (300/3000) var det meget tydeligt, når jeg skiftede mellem minimum fase og lineær fase filtre.

Så skiftede jeg til et to-vejssystem, lukkede hjørnebasser med to styk 10" Peerless basser i hver, samt André og Eriek's båndhøjttaler http://nerds.dk/?page=viewtopic&t=281&postdays=0& ; ;postorder=asc&start=150. Det var en klar forbedring, formodentlig pga anden udstrålingskarakteristik, een delefrekvens mindre og ingen kasse med højt lydtryk og resonanser, lavere membranmasse/bedre dæmpning. Det var simpelthen mere rent/klart end med de dynamiske enheder, jeg hidtil havde brugt.

Men så kom jeg i tanke om Quad ELS63. Jeg hørte dem i sin tid i KT-Radio, og var både imponeret og ikke helt tilfreds med dem. Jeg havde aldrig hørt en så opløst lyd, men bassen kunne jeg ikke leve med. Den var meget præcis, man kunne virkelig høre anslaget, men den dybe bund manglede. Man kunne selvfølgelig supplere med en subwoofer, men jeg har ALDRIG hørt et system med subwoofer, hvor bassen "hang sammmen" med resten af lyden. Der var masser af niveau, men ingen sammenhæng.

Men med Acourate (faselineære delefiltre og korrekt delay) er det muligt, så jeg lånte er par ELS63 og blev derved overbevist om, at det var den vej, jeg skulle gå.

Quad ELS63 er ikke perfekte, eller rettere, de kan blive bedre, jeg fjernede indgangsfilteret, de to gitre, de to støvmembraner og liniariserede dem vha Acourate (højttalerkorrektion).

Ved at have delefrekvensen så lav - 85 Hz - bliver stort set alle grundtoner behandlet af samme enhed, og det kan høres, stemmer (og det øvrige) har aldrig været bedre.    

Altså, først laver jeg højttalerkorrektion, både for bas og ELS63, dernæst rumkorrektion. I øjeblikket stopper jeg rumkorrektionen ved 500 Hz, men overvejer at gå længere ned.



__________________
Boman
Til top Vis Boman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boman
 
Boman
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1143
Sendt: 11 Januar 2011 kl. 11:30 | IP-adresse registreret  

kappen skrev:
kristiansen skrev:
Øhh jo det var ESL 63 du havde, jeg forstår ærligtalt mindre og mindre af hvad du har gang i. Du kan
da ikke drage nogen
konklusioner ved at bruge noget der er faselineart i forvejen, eller er det rumkorektion du laver?


What!


Så er du jo gået fra den her steprespons:


Til den her:

Er det bare subben og panelet som du deler digitalt mellem?

Ja.

Den forskel skyldes hovedsagelig, at ELS63 ikke går nær så dybt.

(Et perfekt system vil være vandret (0) indtil steppet, dernæst lodret op til fx 1, og derefter vandret (1), men da systemet ikke kan gengive 0 Hz falder den tilbage til 0, mere eller mindre hurtigt.)

Jeg er spændt på, hvilken stepresponse jeg kan opnå med dipol bas.



__________________
Boman
Til top Vis Boman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boman
 
Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9397
Sendt: 11 Januar 2011 kl. 11:57 | IP-adresse registreret  

har kun lige skimmet denne artikel, men den se meget interessant ud

http://www.kirchner-elektronik.de/~kirchner/DIPOL-CARDIOIDen g.pdf

 

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 
kristiansen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 17 Februar 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 85
Sendt: 11 Januar 2011 kl. 12:42 | IP-adresse registreret  

Boman skrev:

kristiansen skrev:
Øhh jo det var ESL 63 du havde, jeg forstår ærligtalt mindre og mindre af hvad du
har gang i. Du kan da ikke drage nogen konklusioner ved at bruge noget der er faselineart i forvejen, eller er det
rumkorektion du laver?


Jeg startede med et tre-vejssystem med tre dynamiske enheder, bas B&W 10", mellemtone B&W FST, diskant Scan-
Speak ring dome. Da jeg her havde delefrekvenser i mere kritiske områder (300/3000) var det meget tydeligt, når jeg
skiftede mellem minimum fase og lineær fase filtre.


Så skiftede jeg til et to-vejssystem, lukkede hjørnebasser med to styk 10" Peerless basser i hver, samt André og Eriek's
båndhøjttaler http://nerds.dk/?
page=viewtopic&t=281&postdays=0& ; ;postorder=asc&start=150
. Det var en klar forbedring, formodentlig pga anden
udstrålingskarakteristik, een delefrekvens mindre og ingen kasse med højt lydtryk og resonanser, lavere
membranmasse/bedre dæmpning. Det var simpelthen mere rent/klart end med de dynamiske enheder, jeg hidtil havde
brugt.


Men så kom jeg i tanke om Quad ELS63. Jeg hørte dem i sin tid i KT-Radio, og var både imponeret og ikke helt tilfreds
med dem. Jeg havde aldrig hørt en så opløst lyd, men bassen kunne jeg ikke leve med. Den var meget præcis, man kunne
virkelig høre anslaget, men den dybe bund manglede. Man kunne selvfølgelig supplere med en subwoofer, men jeg har
ALDRIG hørt et system med subwoofer, hvor bassen "hang sammmen" med resten af lyden. Der var masser af niveau, men
ingen sammenhæng.


Men med Acourate (faselineære delefiltre og korrekt delay) er det muligt, så jeg lånte er par ELS63 og blev derved
overbevist om, at det var den vej, jeg skulle gå.


Quad ELS63 er ikke perfekte, eller rettere, de kan blive bedre, jeg fjernede indgangsfilteret, de to gitre, de to
støvmembraner og liniariserede dem vha Acourate (højttalerkorrektion).


Ved at have delefrekvensen så lav - 85 Hz - bliver stort set alle grundtoner behandlet af samme enhed, og det kan høres,
stemmer (og det øvrige) har aldrig været bedre.    


Altså, først laver jeg højttalerkorrektion, både for bas og ELS63, dernæst rumkorrektion. I øjeblikket stopper jeg
rumkorrektionen ved 500 Hz, men overvejer at gå længere ned.



Ok takker for forklaringen og beskrivelsen af din vej mod den gode lyd, men jeg synes der er et mønster hvor jeg kommer i
tvivl om det er alt dette med korrektion osv. eller bare de valg af udstyr du har truffet på din vej mod renhed/klarhed og
naturlighed i lyden der er den afgørende faktor.

Det er jo helt sikkert at renhed/klarhed/fravær af "kasse lyd" og måden at placere objekter i rummet på er bånd/elektrostat
højtalernes force , mens det derimod tit kniber lidt med karpov og smæk for skillingen synes jeg.

Og klart "naturlighed" øges tit med et lift som din frekvenskurven udviser i bunden (Bruel og kjær kurven), også større
dybde i lydbilledet bliver der.
Den effekt kunne man subjektivt også have opnået ved brug af grammofon/rør eller ved at udsøge/lave komponenter som
har denne subjektive klangbalance, (den vej jeg selv forsøger). eller arbejde med højtalere placering.





Til top Vis kristiansen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kristiansen
 
Boman
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1143
Sendt: 11 Januar 2011 kl. 15:26 | IP-adresse registreret  

kristiansen skrev:
Ok takker for forklaringen og beskrivelsen af din vej mod den gode lyd, men jeg synes der er et mønster hvor jeg kommer i
tvivl om det er alt dette med korrektion osv. eller bare de valg af udstyr du har truffet på din vej mod renhed/klarhed og
naturlighed i lyden der er den afgørende faktor.

Det er jo helt sikkert at renhed/klarhed/fravær af "kasse lyd" og måden at placere objekter i rummet på er bånd/elektrostat
højtalernes force , mens det derimod tit kniber lidt med karpov og smæk for skillingen synes jeg.

Og klart "naturlighed" øges tit med et lift som din frekvenskurven udviser i bunden (Bruel og kjær kurven), også større
dybde i lydbilledet bliver der.
Den effekt kunne man subjektivt også have opnået ved brug af grammofon/rør eller ved at udsøge/lave komponenter som
har denne subjektive klangbalance, (den vej jeg selv forsøger). eller arbejde med højtalere placering.





Jeg kan forsikre dig, at den lydkvalitet jeg har opnået, ikke kan opnås med analog teknologi, og at jeg har mere "karpov og smæk for skillingen" end du anede at cd'erne indeholdt.

Du bor angiveligt i Nordsjælland, det kunne være du skulle ulejlige dig med et lyttebesøg?

 



__________________
Boman
Til top Vis Boman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boman
 
kristiansen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 17 Februar 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 85
Sendt: 11 Januar 2011 kl. 16:23 | IP-adresse registreret  

Det kunne da være interessant, det PM'er vi lige om.
Til top Vis kristiansen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kristiansen
 
Boman
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1143
Sendt: 12 Januar 2011 kl. 15:11 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:

har kun lige skimmet denne artikel, men den se meget interessant ud

http://www.kirchner-elektronik.de/~kirchner/DIPOL-CARDIOIDen g.pdf

 

Det er interessant læsning. Jeg er vist nødt til at revurdere mit projekt.

Det er også interessant, at impulsgengivelsen er bedre med dipol woofer, det forklarer jo de mange udtalelser om en mere naturlig bas med dipol woofer.



__________________
Boman
Til top Vis Boman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boman
 
svdi
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 Oktober 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 268
Sendt: 12 Januar 2011 kl. 23:24 | IP-adresse registreret  

Hør nu her: Enhver højttalerenhed, som er overladt til sig selv, har et frekvensforløb med et maksimum, der så falder til begge sider. En basenhed, der er lineær over et længere stykke, findes ikke! Hvis man vil have en enhed til at spille dyb bas, så skal den hjælpes på en eller anden måde. Det kan man gøre enten ved at give den et kabinet, der har en resonnans, der stiger over det område, hvor enheden falder, så summen bliver lineær. Eller man kan dæmpe enheden med sugekredse i delefilteret. Eller man kan bruge digital korrektionsteknik.

Uanset hvilken løsning man vælger, så påfører man lyden fasefejl, når man regulerer frekvensforløbet, det ligger i fysikken, man kan ikke skille de to ting fra hinanden. Hvis man vælger at regulere tidligt i kæden,  allerede før effektforstærkeren, så skal man køre et faseforvrænget signal med store effektkrav omkring bestemte smalle frekvensbånd gennem hele kæden. Ligesom man skal skære dybe hakker i frekvensbåndet for at undgå "modes". Det er der ikke mange effektforstærkere eller højttalerenheder, der bryder sig om.

Hvis man derimod gør selve højttaleren så lineær som mulig uden elektronik, f. eks. ved at afstemme bassen med et reflekskabinet, eller støtte diskanten med et horn, så får effektforstærkeren meget bedre arbejdsvilkår og lyden bliver uanstrengt og fri og der bliver overskud til et ordentligt dynamisk headroom.



__________________
Bas er en dejlig ting!
Til top Vis svdi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af svdi
 
Boman
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1143
Sendt: 13 Januar 2011 kl. 10:38 | IP-adresse registreret  

svdi skrev:

Hør nu her: Enhver højttalerenhed, som er overladt til sig selv, har et frekvensforløb med et maksimum, der så falder til begge sider. En basenhed, der er lineær over et længere stykke, findes ikke! Hvis man vil have en enhed til at spille dyb bas, så skal den hjælpes på en eller anden måde. Det kan man gøre enten ved at give den et kabinet, der har en resonnans, der stiger over det område, hvor enheden falder, så summen bliver lineær. Eller man kan dæmpe enheden med sugekredse i delefilteret. Eller man kan sovse det hele ind i digital korrektionsteknik.

Uanset hvilken løsning man vælger, og det gælder også Bomans "acourate", så påfører man lyden fasefejl, når man regulerer frekvensforløbet, det ligger i fysikken, man kan ikke skille de to ting fra hinanden. Hvis man vælger at regulere tidligt i kæden, som i Bomans tilfælde allerede før effektforstærkeren, så skal man køre et faseforvrænget signal med store effektkrav omkring bestemte smalle frekvensbånd gennem hele kæden. Ligesom man skal skære dybe hakker i frekvensbåndet for at undgå "modes". Det er der ikke mange effektforstærkere eller højttalerenheder, der bryder sig om, og det kan efter min erfaring altid høres som presset og indeklemt lyd.

Hvis man derimod gør selve højttaleren så lineær som mulig uden elektronik, f. eks. ved at afstemme bassen med et reflekskabinet, eller støtte diskanten med et horn, så får effektforstærkeren meget bedre arbejdsvilkår og lyden bliver uanstrengt og fri og der bliver overskud til et ordentligt dynamisk headroom. Så behøver man ikke at opleve lyden på lang afstand, som Boman så trist beskriver det.

Boman har aldrig oplevet en subwoofer, der var integreret i musikken, skriver han. Det skyldes måske, at de subber, han har lyttet til, alle er små kasser med en enhed, der har flere hjælpemidler end et middelstort plejehjem for at kunne spille dyb bas. Det lyder naturligvis ikke godt.

Jeg må sige, at jeg vil ikke nøjes med at lytte til hviskende musik for at undgå forvrængning. Så kan man lige så godt købe sig et par gode hovedtelefoner. Musik skal ideelt høres som det spilles. Og det gælder vel især akustisk musik. Det er få anlæg, der kan gengive et symfoniorkester.

Når jeg bruger ordet seriøse højttalere, så mener jeg ikke højttalere, der er lavet i eksotiske og udryddelsestruede træsorter med diamantmembraner og guldterminaler og 14 lag klaverlak. Nej, jeg mener højttalere, der lyder godt, som f.eks JBL's everest. Det, at en højttaler koster en million, gør den ikke nødvendigvis til en seriøs højttaler i mine øjne.

Hvorfor deltager du i denne debat?

Jeg - og en del andre - ønsker at kunne udveksle erfaringer og ideer om, hvordan man kan opnå den mest naturtro lydgengivelse.

Der har være mange gode indlæg og gode ideer til at arbejde videre med.

Dine bidrag er præget af fordomme og stor lyst til at nedgøre andre ideer, end hvad du selv har valgt som "de rigtige".

Dit sidste indlæg viser, at du enten ikke har læst det, jeg har skrevet, eller ikke forstået det.

Jeg vil ikke forsøge at korrigere/kommentere det, du er tilsyneladende uden for "rækkevidde".

 



__________________
Boman
Til top Vis Boman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boman
 
Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9397
Sendt: 13 Januar 2011 kl. 10:58 | IP-adresse registreret  

svdi skrev:

Når jeg bruger ordet seriøse højttalere, så mener jeg ikke højttalere, der er lavet i eksotiske og udryddelsestruede træsorter med diamantmembraner og guldterminaler og 14 lag klaverlak. Nej, jeg mener højttalere, der lyder godt, som f.eks JBL's everest. Det, at en højttaler koster en million, gør den ikke nødvendigvis til en seriøs højttaler i mine øjne.

Det var netop det jeg kommeterede på første gang, og at du har lagt dig fast på hvad en korrekt højttaler er gør netop, at du aldrig vil kunne acceptere andre topologier. Jeg har efterhånden hør de fleste også digitalt korrigerede Hvor den totale fase også korrigeres (det kan man nemlig kun digitalt).

Det digitale system lyder frit og med uendelig meget mere dynamik end andre typer jeg har hørt, men prisen var at jeg skulle sidde med hovedet i en skruestik.

Jeg har hørt en del JBL, både studie monitors og til hjemmebrug. Alle modeller fra dengang hvor JBL's 14" var kongen - så det er ikke moderne JBL'er jeg har hørt.

Jeg kan på trods af dette ikke sige, at en topologi er den bedste jeg har hørt. Der er skidt og kanel alle steder.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 
kristiansen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 17 Februar 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 85
Sendt: 13 Januar 2011 kl. 10:59 | IP-adresse registreret  

@svdi Det er ikke helt korrekt at man behøver at indføre fasefejl osv. fordi man korrigere som sådan.
Man kan benytte Linkwitz Transform kredsløb som du kan se ca halvt nede på siden
her , prisen for udvidelsen af frekvensområdet er øget krav til
forstærker, plus øget krav til enheden lineære område, men ellers vil det fungere på nøjagtig samme måde som at sætte sin
enhed i en større kasse. Qt kan reguleres for optimal impuls gengivelse, det interessante er at det er afrulningens
form som regnes direkte ud af af Qt's værdi som vil bestemme impulsgengivelsen.
Om dette kan bruges i forbindelse med dipoler kan jeg ikke helt gennemskue.

Det er årsagen til at basreflex kun kan give hæderlig bas når man designer afrulningen til at ligne en lukket kasse med et
Qt på ca 0.5, designer man sådan har man ingen frekvensudvidelse mere.

Men stadigvæk har man de problemer nævnt tideligere . Ved resonans dannes outputtet kun fra porten, som at puste i en
flaske, og slet ikke som en output styret fra en membran, under resonans er der stort set ingen
dæmpning af en enheden, og membranen vil blafre fuldstændig uhæmmet.

Det er denne helt forskelige måde at behandle de tre basområder over,ved,og under resonans der giver den typiske
basreflex sound som jo er så populær af en eller anden grund jeg ikke forstår.

Og nu nævner du JBL's everest -10 db 32 Hz ikke just imponerende for så stort et skummel
Til top Vis kristiansen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kristiansen
 
kristiansen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 17 Februar 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 85
Sendt: 13 Januar 2011 kl. 13:14 | IP-adresse registreret  

@Boman Jeg tror det er en fejl at du vil satse på dipoler, de seriøse dipol systemer jeg har set og hørt har alle haft en
subwofer til det nederste område fordi det simpelthen ikke er dipolernes force, hvis det var en uendelig baffel, ja så måske,
men ellers tror jeg man skal satse på foldet baffel evt med kontrolleret utætheder/akustisk-ventil.

Når mange siger det lyder så godt tror det hænger sammen at mange synes at en "mur" af fed bas bare er lækkert, og sådan
skal det bare være (også et produkt af mange CD'ers lyd), men efter min mening er bassen en del af instrumentets lyd, og jeg
mener der ikke skal høres "nogen bas" men kun musikinstrumenter.

Men har da forståelse for at du har lyst til at prøve.

Til top Vis kristiansen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kristiansen
 
Boman
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1143
Sendt: 13 Januar 2011 kl. 16:28 | IP-adresse registreret  

kristiansen skrev:
@Boman Jeg tror det er en fejl at du vil satse på dipoler, de seriøse dipol systemer jeg har set og hørt har alle haft en
subwofer til det nederste område fordi det simpelthen ikke er dipolernes force, hvis det var en uendelig baffel, ja så måske,
men ellers tror jeg man skal satse på foldet baffel evt med kontrolleret utætheder/akustisk-ventil.

Når mange siger det lyder så godt tror det hænger sammen at mange synes at "mur" af fed bas er bare lækkert og sådan skal
det være (også et produkt af mange CD'ers lyd), men efter min mening er bassen en del af instrumentets lyd, og jeg mener
der ikke skal høres "nogen bas" men kun musikinstrumenter.

Men har da forståelse for at du har lyst til at prøve.

Jeg vil ikke satse på dipoler, jeg vil prøve med dipoler.

Med Acourate har jeg ikke samme begrænsninger som "normale" dipolbrugere, jeg er kun begrænset af slagvolumen (slaglængde x areal), og jeg kan selv bestemme, hvor langt ned jeg vil gå, og hvilken afskæring derunder.

Er der en ting jeg ikke kan udstå, er det den voldsomme upræcise bas man bliver udsat for næsten alle vegne, især ved live popkoncerter. Det er bare en øreødelæggende bassump, uden relation til kendte musikinstrumenter. Så vil jeg hellere undvære bassen.

Jeg vil forsøge, om jeg vha dipol woofere kan opnå en mere naturlig/realistisk gengivelse af de dybe toner fra musikinstrumenter.



__________________
Boman
Til top Vis Boman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boman
 
svdi
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 Oktober 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 268
Sendt: 13 Januar 2011 kl. 21:23 | IP-adresse registreret  

Sorry, forkert indlæg


__________________
Bas er en dejlig ting!
Til top Vis svdi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af svdi
 

<< Forrige Side af 8 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes