Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 09:50   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Sub tilslutning til min H/K forstærker (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
madselleby
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juni 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 28 September 2010 kl. 00:07 | IP-adresse registreret  

Hej

Har en Harman Kardon hk 980 til et par B&W 603 højtalere. Har så været lidt på udkig efter en Sub, og er faldet for en B&W
asw600... Men så ser jeg til min skuffelse at min forstærker ikke har dedikeret sub-udgang. Og her kommer så mit
spørgsmål: Kan jeg tilslutte asw600'ern til enten en af pre-out udgangene eller phono udgangene på forstærkeren? Og hvis
det overhovedet er muligt, vil det så have nogle følger mht lyden, altså om den vil forringes? Og vil jeg stadig kunne skrue
op og ned på sub'en seperat fra højtalerne.

Håber i kan hjælpe! Sys de andre inlæg om det her på forummet ikke har været fyldestgørende mht til mit problem..

Alternativet er at slet ikke købe en sub, og det ville jo være lidt ærgerligt sys jeg :S

Mvh Mads
Til top Vis madselleby's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af madselleby

franzixd
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Februar 2010
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 28 September 2010 kl. 17:28 | IP-adresse registreret  

madselleby skrev:
Hej

Har en Harman Kardon hk 980 til et par B&W 603 højtalere. Har så været lidt på udkig efter en Sub, og er faldet for en B&W
asw600... Men så ser jeg til min skuffelse at min forstærker ikke har dedikeret sub-udgang. Og her kommer så mit
spørgsmål: Kan jeg tilslutte asw600'ern til enten en af pre-out udgangene eller phono udgangene på forstærkeren? Og hvis
det overhovedet er muligt, vil det så have nogle følger mht lyden, altså om den vil forringes? Og vil jeg stadig kunne skrue
op og ned på sub'en seperat fra højtalerne.

Håber i kan hjælpe! Sys de andre inlæg om det her på forummet ikke har været fyldestgørende mht til mit problem..

Alternativet er at slet ikke købe en sub, og det ville jo være lidt ærgerligt sys jeg :S

Mvh Mads

Hvis din forstærker har pre-out, så skal du bare bruge subwoofer pre-out til din subwoofer.
Til top Vis franzixd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af franzixd

madselleby
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 September 2010 kl. 22:58 | IP-adresse registreret  

okay super, tak for svar.

torsteinowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Januar 2010
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 28 September 2010 kl. 23:38 | IP-adresse registreret  

franzixd skrev:

Hvis din forstærker har pre-out, så skal du bare bruge subwoofer pre-out til din subwoofer.

Du mener vel forstærkerens pre-out til subwooferens line in og subwooferens high-pass filtrerede line-out til forstærkerens main-in?
Til top Vis torsteinowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af torsteinowich

Don Kristensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Februar 2010
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 29 September 2010 kl. 20:27 | IP-adresse registreret  

torsteinowich skrev:
franzixd skrev:

Du mener vel forstærkerens pre-out til subwooferens line in og subwooferens high-pass filtrerede line-out til forstærkerens main-in?

HK 980'eren har ikke main in, kun pre out.
De skriver selv i manualen at den er til brug sammen med en ekstern effektforstærker.
Til top Vis Don Kristensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Don Kristensen

torsteinowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 September 2010 kl. 22:00 | IP-adresse registreret  

Don Kristensen skrev:

HK 980'eren har ikke main in, kun pre out.De skriver selv i manualen at den er til brug sammen med en ekstern
effektforstærker.

OK så er jeg med.

@madselleby I så fald vil jeg anbefale dig at prøve at høre det i sammenhæng, d.v.s. en opstilling med både ht og sub, før du
investerer. Det er ikke sikkert du vil kunne lide lyden af flere forskellige enheder der prøver at spille bas med afvigende
timing. Det er nok lidt smag og behag. Min (begrænsede) erfaring er at bassen bliver mere mudret, men jeg ved at andre
lyttere er glade for det ekstra bundtræk.
Til top Vis torsteinowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af torsteinowich

madselleby
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Oktober 2010 kl. 17:30 | IP-adresse registreret  

okay tak for svaret igen..

Det vil sige at bassen vil blive mere eller mindre forringet i lyden, da jeg kun har pre-out udgang jeg kan tilslutte min sub til?
Jeg har fået tilbud en asw600 til en rimelig pris men har ikke mulighed for at høre dem sammen med præcis mine højtaler og
forstærker... - vil i så fraråde mig at købe den?

Har ikke vildt meget forstand på det, men hvis tilfældet er at jeg vil investere i sub'en alligevel, er det så nødvendigt at købe et
high end subwoofer kabel med Y-split eller bar alm mono i mit tilfælde? Håber det er til at svare på... :)

torsteinowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Oktober 2010 kl. 19:57 | IP-adresse registreret  

Jeg vil umiddelbart mene at et high end kabel er unødvendigt. Bas er ikke så følsomt overfor kabelkvalitet. Det er dog vigtigt at kablet har en god afskærmning, hvis det er
langt. Du har ikke brug for Y split, da forstærkeren har en pre-out. Forstrækeren splitter signalet for dig.

Edit: Det ser ud til at jeg har givet dårlige råd her. Så lige det her billede http://elitedriven.com/forums/showthread.php?p=45291 Det ser ud til at ASW600 har mulighed for at
filtrere speaker level signaler, så du kan føre højttalersignalet fra din forstærker til sub og føre et high-pass filtreret signal videre til højttalerne via terminalerne bagpå. På den
måde undgår du at højttalerne spiller den del af bassen som sub'en tager sig af. Det burde mindske problemet med mudret bas. Det er ikke perfekt, men jeg vil tro det er bedre
end at lade både ht og sub spille bas. Det er altid bedst at have kablerne så korte som muligt.

madselleby
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Oktober 2010 kl. 00:58 | IP-adresse registreret  

okay. Skal lige være sikker på jeg forstår det korrekt: Dvs. jeg skal føre et kabel både fra højre og venstre "speaker out" fra
min forstærker til højre og venstre "input from amplifier" på min sub, også skal jeg føre et kabel fra "output to speaker" på min
sub til mine højtalere? Eller har jeg misforstået det :D ? Og det er et helt alm højtalerkabel som skal bruges både fra forstærker
til sub og fra sub til højtaler ikk?

Sry de besværlige spørgsmål, men som sagt er ikke lige en haj til det her...

Hilsen Mads

finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Februar 2007
Lokalitet: Jylland
Sendt: 05 Oktober 2010 kl. 01:05 | IP-adresse registreret  

Nemlig!

Sørg for at + og - passer!

Til top Vis finlytteren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finlytteren

madselleby
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Oktober 2010 kl. 01:06 | IP-adresse registreret  

Nice! :)

Tror jeg vil gå efter den sub så hehe.

Tak for det

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes