Tilbage til HIFI4ALL.DK 4. juni 2026 | 18:35   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: spørgsmål til køb af hifi (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
JP83
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 September 2010
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 30 September 2010 kl. 18:36 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg er i gang med at kigge på hifianlæg. Jeg ønsker således en stereoreceiver samt 2 gulvhøjtalere. Mit budget er max 8000 kr. Først og fremmest ligger jeg vægt på lyd i form af anstændig bas, mellembas og diskant og dernæst design.  

1. I øjeblikket er jeg er meget i tvivl om hvilke mærker man bør kigge efter og hvilke mærker man absolut ikke skal kigge på.
  2. Hvad bestemmer om det skal være den ene frem for det andet?
  3. Hvilke specifikationer skal jeg gå efter fx watt, ohm, frekvensbånd. hvordan kan jeg fx overhovedet vurdere behovet for en forstærker med 4 eller 8 ohm samt om det skal være fx 2 x 75 watt eller 2 x 85 watt?
  4. Er der nogle mærker, I kan anbefale og evt. et forslag med kombination af Stereoreceiver og gulvhøjtalere.

Håber I har tid til at hjælpe med svar.

Bedste hilsen

JP

Til top Vis JP83's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JP83

dysterland
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 August 2008
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 30 September 2010 kl. 18:48 | IP-adresse registreret  

Skal det være nyt, eller må det også være brugt?
Hvor stort er rummet, det skal spille i?
Og hvilken slags musik skal det spille?
Til top Vis dysterland's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dysterland Besøg dysterland's Websted

JP83
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 September 2010 kl. 19:02 | IP-adresse registreret  

Hej

det skal være nyt

Rummet er ca. 20 m2

fra reggae, singer-song til gedigen jazz

Ascari
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 30 September 2010 kl. 19:05 | IP-adresse registreret  

Tja, det jeg havde ville have købt, og også har købt er dette:

http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=167303 En Classic No 6.6 som er helt useriøst billig her brugt. Den kan trække det meste, og lyder rigtig godt. I 2001 kostede den fra ny 17k mener jeg.

Som cd afspiller har jeg valgt denne http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=166912
Nyprisen var her på et tidspunkt knap 6k.

Af højttalere mener jeg at Dali 850 er et godt valg til pengene, de er velvoksne og kan klare en god omgang hug. Samtidig kan de også spille godt ved lav og moderat lydniveau. http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=166848

Nu var der ikke lige billeder af 850'erne, men du kan evt. se hvordan jeg har stillet det op hjemme hos mig. http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=27979&K W=Ascari&TPN=11
Til top Vis Ascari's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ascari

JP83
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 September 2010 kl. 21:44 | IP-adresse registreret  

hej

tak for råd.

er der generelt nogle mærker, man bør absolut holde sig fra?

Hvad er generelt folks holdning til Hifi-klubbens egne Dali højtalere? De er jo pænt dominerende på det danske marked, men jeg savner lidt alternativer, så man har lidt at sammenligne med. Hvad med alle mainstream navne som sony, pioneer, denon, yamaha osv?

dysterland
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 September 2010 kl. 21:54 | IP-adresse registreret  

Hvis det skal være nyt, så tag et kig på XTZ. Dit budget er lige i underkanten til at købe 99.36, når der også skal være råd til forstærker. Til gengæld har du rigelig råd til 89 Front: http://www.fyndborsen.se/bild-ljud/xtz/golvhogtalare/rubrik_ 6 (de kan også fås i sort til lidt højere pris).
Dem har jeg selv haft, og de spiller rigtig fremragende og neutralt - og så vidt jeg kan forstå, så er det neutral lyd, du vil have, med balance mellem bas, mellemtone og diskant.

Du kan også tage et kig på Focal Chorus 714V: http://hifi-freaks.dk/webshop//product_info.php?cPath=99_102 &products_id=233, som skulle være en spændende højttaler.
Jeg har desværre ikke hørt den selv, men jeg håber på snart at komme til det.

Og så er der selvfølgelig DALI Concept 6 fra Hi-Fi Klubben - men jeg synes, diskanten er noget kedelig i den. Fra Tape Connection er der også DLS R66 eller Monitor Audio Bronze BX 5. Nogle er meget glade for DLS, men jeg synes, de er lidt kedelige. Og efter min smag og mening er Monitor Audio først spændende, når man kommer op i Silver- eller Gold-serien.

Når du skriver reciever, er det så fordi, du vil have indbygget radio? Eller er det fint nok med en forstærker?
Til top Vis dysterland's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dysterland Besøg dysterland's Websted

finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Februar 2007
Lokalitet: Jylland
Sendt: 30 September 2010 kl. 22:14 | IP-adresse registreret  

Hvilke specs forstærkeren skal have, kommer an på ht'en. Så jeg vil anbefale dig at kigge lidt på ht først og så bagefter matche med en passende forstærker!

Et supergodt tilbud på ht: Bach Grand

Det er en 4ohms ht med 90 dB følsomhed, så den er ikke specielt svær at drive. Anbefalet forstærker 50-300W...

Så en HK som denne kan sagtens trække dem...

Til top Vis finlytteren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finlytteren

JP83
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 September 2010 kl. 22:23 | IP-adresse registreret  

Hej dysterland - tusind tak for svar.

jeg synes bestemt Focal Chorus 714V ser spændende ud.

Tape connection synes at have haft for mange problemer her de sidste par år både økonomisk og klager trods trustpilot ualmindelig høje rating – virker suspekt!

Når du referer til svensk hjemmeside, kom jeg til at tænke på, at om det udlandet bedre kunne betale sig at købe. Kan du anbefale nogen evt. steder?

Når du siger at Dali concept 6 er lidt kedeligt i diskanten, hvordan forholder Dali sig egentlig som kvalitetshøjtalere? Hifi-klubben synes heller ikke at have de bedste ratings.

Kan du anbefale evt. andre butikker i københavn end hifi-klubben?

ja, receiver er det med tanken om indbygget radio. har du nogle gode forslag til receivere?

på forhånd tak for hjælpen

bedste hilsen

JP

JP83
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 September 2010 kl. 22:23 | IP-adresse registreret  

Hej dysterland - tusind tak for svar.

jeg synes bestemt Focal Chorus 714V ser spændende ud.

Tape connection synes at have haft for mange problemer her de sidste par år både økonomisk og klager trods trustpilot ualmindelig høje rating – virker suspekt!

Når du referer til svensk hjemmeside, kom jeg til at tænke på, at om det udlandet bedre kunne betale sig at købe. Kan du anbefale nogen evt. steder?

Når du siger at Dali concept 6 er lidt kedeligt i diskanten, hvordan forholder Dali sig egentlig som kvalitetshøjtalere? Hifi-klubben synes heller ikke at have de bedste ratings.

Kan du anbefale evt. andre butikker i københavn end hifi-klubben?

ja, receiver er det med tanken om indbygget radio. har du nogle gode forslag til receivere?

på forhånd tak for hjælpen

bedste hilsen

JP

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Sendt: 30 September 2010 kl. 22:24 | IP-adresse registreret  

Hej jp83

Det er meget svært at vælge for andre. Du skal ikke være bange for at prøve dig frem. Stol på din dømmekraft. Du vil gerne have, at bassen er iorden, så du bør vælge en 3-vejs, og så kan du da også spille lidt højt, når trænger til det. Forstærkeren bør være på typisk 150w pr kanal i 4 ohm. Så kan du næsten vælge den højttaler du falder for, da forstærkeren kan trække de fleste højttalere så længe du ikke spiller vildt højt. Men du skal nok købe brugt, da du så får mest ud af pengene du har til rådighed. Mærker som Monitor Audio, XTC, Spendor,  B&W og Audio Pro kunne måske være vejen frem. Frem for alt lyt, lyt og atter lyt. Brug dine ører. God jagt.

Hilsen Allanowich.

Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich

JP83
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 September 2010 kl. 22:26 | IP-adresse registreret  

hej allenowich

fedt, tak for opmuntrende svar.... du har helt ret. det er en kæmpe jungle for førstegangs købere, når man prøver at blive klog på området.

dysterland
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 September 2010 kl. 22:31 | IP-adresse registreret  

Jeg er enig med finlytteren i, at du skal vælge højttaler først - og så tilpasse forstærker-valget til dem. For højttalerne er det allervigtigste led i det samlede anlæg. Og finlytterens forslag lyder også rigtig fornuftige.

Hvis du alligevel skal have fat i Hifi-freaks.dk for at lytte til Focal, så prøv også at lytte til denne reciever fra Sherwood - jeg synes også, den virker meget spændende: http://hifi-freaks.dk/webshop//product_info.php?cPath=82_87& products_id=419

finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Februar 2007
Lokalitet: Jylland
Sendt: 30 September 2010 kl. 22:37 | IP-adresse registreret  

ja førpris 14.995,-

NU 4.995,-

Det er da et tilbud, der er til at føle på!!! Og så endda for en ht i et anerkendt mærke...

I det prisleje du kigger på ht, ville jeg ikke gå efter en 3vejs!!! Der er simpelthen ikke budget til gode komponenter, når der skal så mange i!!!

Til top Vis finlytteren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finlytteren

dysterland
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 September 2010 kl. 22:45 | IP-adresse registreret  

Jeg vil heller ikke mene, at en 3-vejs nødvendigvis er bedre end en 2-vejs eller 2½-vejs højttaler. De bedste højttalere, jeg har hørt, har været i den sidstnævnte gruppe.

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Sendt: 01 Oktober 2010 kl. 00:22 | IP-adresse registreret  

Hej dysterland

Jeg havde også 2.5vejs modeller i tankerne, men fik det ikke med for selvfølgelig har du da ret. Det er da også sådan, at de fleste højttalere er 2.5vejs hvis de skal være til, at betale. De mærker jeg nævnte, er vist også i de fleste tilfælde 2.5vejs. Det er også rigtigt, at højttalerne er det svageste led, så de fleste penge skal lægges her. 8000kr var det jp83 havde til rådighed, så 5500kr på ht´erne og 2500kr på receiveren.

Hilsen Allanowich 

Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes