| Forfatter |
|
shotty Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juni 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 170
|
| Sendt: 30 September 2010 kl. 20:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Jeg har kastet mig over kassettebåndene igen, og har anskaffet mig en udmærket Onkyo Integra ta2600, men nu har jeg jo
fået blod på tanden, og vil opgradere lidt. Jeg kan købe en flot sony tck-808es for 1000 kr (m. fj.betj. men uden manual) - er
det for meget og vil jeg opleve en reel opgradering? Sony'en har Dolby S og auto kalibrering af bias, meget større forskel er
der jo ikke fra min Onkyo....og så har den jo træsider...oh...træsider
Håber I kan hjælpe.
PS: hvis en af jer ligger inde med brugermanualen til sony'en i pdf vil det være fantastisk!!
|
| Til top |
|
| |
TruthSpinner Udelukket fra forum

Bruger siden: 27 Juli 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 875
|
| Sendt: 30 September 2010 kl. 22:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er du helt sikker på at den har auto kalibrering, sådan husker jeg det ikke lige?
Jeg vil mene at 700,- er en mere rimelig pris.
|
| Til top |
|
| |
shotty Forum Bruger

|
| Sendt: 30 September 2010 kl. 22:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej truth
Den har ihvertfald en kalibreringsknap, samt manuel bias-justering. Mon ikke kalibreringsknappen er auto? Hmm mangel på
manual hjælper ikke her...
|
| Til top |
|
| |
Ronin Branchemedlem

Lyd og Billed Vodskov
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 7545
|
| Sendt: 30 September 2010 kl. 23:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
TCK-808ES og 909ES er nogle af de absolut bedste fra Sony, og blandt de bedste overhovedet. Bygget til at holde, og som stadig, med et godt bånd, spiller fænomenalt i forhold til mediet.
Kalibreringen er ikke automatisk - den er manuel, og det er også at foretrække da det giver en mere præcis kalibrering. De båndoptagere der var udstyret med det, gjorde det ikke imponerende på automatikken.
Hvis den står i topstand så burde den vel kunne koste 1000 kr. men det er et tæt-på-dødt medie, så det er vist en personlig sag, hvad der kan betragtes som rimeligt  __________________ Watching "Full House" with the Olsen-twins feels like having a heart attack in slow motion!!
|
| Til top |
|
| |
shotty Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Oktober 2010 kl. 16:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for svarene! Jeg købte den, men fik den "pruttet" ned til 900 kr. Jeg kan altså ikke stå for træsider  Mht. til
kalibreringen, fungerer den vel så som andre 3 hovedet maskiner; altså optag lidt, imens du skifter imellem source/monitor,
drejer på bias og forsøger at "ramme" lyden fra source bedst muligt? Eller...? Den er desværre uden manual, så jeg må prøve
mig frem.
MVH
Søren
|
| Til top |
|
| |
shotty Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Oktober 2010 kl. 00:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
OK - er ved ved at have optage-processen på plads;
1 - Start med at optage og tryk herefter på "calibration".
2 - Drej på "rec-level" og "bias" indtil de to "pinde" på displayet er i "nul" (rød streg i midten eller nul? - er lidt i tvivl her)
3 - Når de er lige (det er ikke lykkedes mig endnu, at få dem helt lige, så tryk dig ud af "calibration".
4 - Indstil "in-put-level", og start herefter den rigtige optagelse.
Er jeg på rette spor?
Problemer indtil videre:
- Jeg kan ikke få de to "pinde" i nul under calibration (bruger nyt TDK chrome-bånd)
- Når jeg starter optagelsen forfra efter endt kalibrering, så kan jeg fornemme den gamle optagelse under den nye ("ghost"-
optagelse)....det skal her nævnes, at jeg kom til at optage MEGA højt på båndet under kalibreringen. Skal slettehovedet
afmagnetiseres måske...?
- Hvad skal "Rec-eq-cal" (high/normal/low) drejeknappen bruges til?
Håber der er en SONY mand der kan hjælpe....
MVH
Shotty
|
| Til top |
|
| |
angute Forum Bruger

Bruger siden: 27 Maj 2008 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 145
|
| Sendt: 02 Oktober 2010 kl. 01:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Shotty!
Der er en service-manual her
Håber der er en der kan finde brugermanualen til dig.
God fornøjelse!
Mvh.
|
| Til top |
|
| |
shotty Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Oktober 2010 kl. 15:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for hjælpen angute!
Mit største problem er PT. at maskinen ikke sletter den tidligere optagelse ordentligt - nogen forslag. Har ingen
afmagnetiserings-stav, så kan ikke prøve at afmagnetisere - kunne det være problemet? Har læst, at hvis maskinen sjældent
bruges til at optage fra, så er risikoen for magnetisering af hovederne størst, og denne har vist ikke været brugt til optagelse
længe....så under alle omstændigheder trænger den nok....
|
| Til top |
|
| |
Gorm Udelukket fra forum

GM Sound
Bruger siden: 20 Juni 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1410
|
| Sendt: 02 Oktober 2010 kl. 19:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Shotty
Jeg har en SONY TC-K909ES og en SONY TC-K990ES, disse er også med manuel calibrering, du skal stille på Bias og Rec.Level indtil Peakmetrene står korrekt, du har så mulighed for at tilpasse kalibreringen yderlig på de 3 indstillinger REC EQ CAL som kan stilles på henholdsvis Normal, Low og High.
Jeg dog aldrig oplevet at disse Båndoptagere ikke kan slette det gamle lydsignal på båndet, det kan skyldes dit slettehoved, men også båndets alder og kvalitet.
|
| Til top |
|
| |
oink Forum Bruger

Bruger siden: 04 Maj 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 585
|
| Sendt: 02 Oktober 2010 kl. 20:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej shotty.
Jeg er selv ejer af 2 stk Sony TC-K970es, de er sgu så nemme at have med at gøre. Calibrering af XXX bånd tager 10 sec, og det lyder bare godt. Held og lykke med 808 for det er også fed maskine. Velkommen tilbage.
|
| Til top |
|
| |
shotty Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Oktober 2010 kl. 13:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for svarene! Ja, det er en lækker maskine, der spiller selv mine gamle bånd (indspillet på et Onkyo minianlæg, som jeg
sparede op til i evigheder i teenagetiden) med overbevisning.
Er lidt nervøs for om slettehovedet kan være gået i stykker, men jeg må så bare holde mig til blanke bånd, hvis det bliver ved.
Nu prøver jeg først, at støve en afmagnetiserings-pind op, og giver den et forsøg...
Mvh
Shotty
PS: Manualen er stadigt MEGET velkommen, hvis nogen orker at kopiere/sende (på min regning naturligvis) eller er handy med
en scanner.
|
| Til top |
|
| |
shotty Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Oktober 2010 kl. 20:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nåh, er blevet lidt klogere på "optage/slette" problematikken. Det lader til, at maskinen har problemer med at slette de
optagelser, den selv laver. Jeg optager med "rec-eq-cal" på high (ellers kan jeg ikke få min "calibration" til at gå i nul - hvorfor
ved jeg ikke!), og jeg har læst, at "high" skulle være lidt sværere at slette i "bund". Er det korrekt? Den optager fint på et
gammel Sony UX-S....som jeg lige har købt 19 stk. af (10 kr/stk/stadig i plastik)....ok deal synes jeg  .
|
| Til top |
|
| |