Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 10:14   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Bedre bas ny subwoofer ? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
gasolin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2009
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Sendt: 04 Oktober 2010 kl. 16:34 | IP-adresse registreret  

jeg har dette sony surround anlæg http://www.sony.dk/product/hcs-surround-kit---dvd-player/htp -718dw  hvor jeg gerne vil have en bedre bas (dybere, mere liniert frekvensområde) og højere max lydtryk. Læste her den anden dag at man helst skulle skifte alle højtalerne ud og ikke bare subwooferen for at bevare den lydmæssige balance i et surround anlæg (selv lydkvaliteten, ikke så meget pga lydtrykket)

Jeg synes lyden er god fra de 5 højtaler og det maximale lydtryk er højt nok. Bassen er god til film, men til musik synes jeg den godt kunne være lidt dybere og med mulighed for at kunne spille lidt højere, da jeg synes den passive subwoofer komprimere,forvrænger svag eller begge dele ved musik med masser af bas eller ved høje lydtryk (fremhæver aldrig bassen, den er kun justeret via mikrofon) Jeg har en fast delfrekvens på 150 hz så det skal subwooferen spille godt med.

Jeg har tænkt på en brugt subwoofer til max 500kr som f.eks kunne være en aktiv subwoofer fra jamo  http://www.jamo.com/eu-en/products/sub-200-downloads/   andre foreslag til hvordan jeg kan få bedre bas ?

Til top Vis gasolin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gasolin

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Sendt: 04 Oktober 2010 kl. 17:05 | IP-adresse registreret  

Hej gasolin

Tror du ikke, at du ville blive mere tilfreds i længden, hvis du dykkede lidt dybere i pungen? Det er altså ikke meget brumbasse du får for de 500kr. Svenske Audio Pro laver nogle rigtigt gode subber uden at vældte din økønomi. Prøv at kigge efter dem brugt. Skulle du så på et tidspunkt udskifte de andre højttalere, kan du snilt fortsætte med subben.

Hilsen Allanowich  

Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich

gasolin
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Oktober 2010 kl. 17:15 | IP-adresse registreret  

Tror jeg nok at jeg for mere effekt i den subwoofer jeg linker til, jeg har hørt den spille med de små sattelitter der passer sammen med subwooferen. Subwooferen koster ca 1400-1500kr som ny, så 500kr brugt for sådan en subwoofer, ville ikke være urealistisk, der er trods alt 200watt peak i jamoen, min sub som er passiv har 135 watt i 6 ohm (reciveren bruger 220 watt) mon ikke min subwoofer kun bliver belastet med 40-50watt kontinuerligt eller max 100watt peak.

wildstyle
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 04 Januar 2006
Sendt: 04 Oktober 2010 kl. 17:21 | IP-adresse registreret  

Jeg tror altså heller ikke du vil opleve nogen nævneværdig forbedring, ved at købe en subwoofer til 500,- kr.
Til top Vis wildstyle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af wildstyle

gasolin
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Oktober 2010 kl. 17:27 | IP-adresse registreret  

wildstyle skrev:
Jeg tror altså heller ikke du vil opleve nogen nævneværdig forbedring, ved at købe en subwoofer til 500,- kr.

Nu er det selvfølgelig en brugt subwoofer til 500kr ellers kunne jeg bare købe den 12" passive subwoofer fra t-hansen med subwoofer og kabinet til 500kr, ville det være en fornuftigt valg ?

wildstyle
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 04 Januar 2006
Sendt: 04 Oktober 2010 kl. 17:36 | IP-adresse registreret  

gasolin skrev:

wildstyle skrev:

Nu er det selvfølgelig en brugt subwoofer til 500kr ellers kunne jeg bare købe den 12" passive subwoofer fra t-hansen med subwoofer og kabinet til 500kr, ville det være en fornuftigt valg ?

Tvivler...
Til top Vis wildstyle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af wildstyle

gasolin
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Oktober 2010 kl. 17:53 | IP-adresse registreret  

Men seriøst hvad vil i anbefale mig til max 500kr (fast delefrekvens på 150hz) som opfylder mine krav. Hvis 500kr ikke er nok hvad vil i så anbefale mig at ofre ? synes selv 1000kr brugt er for meget.

Hvad med den lille 8"gale subwoofer fra hifiklubben (brugt) den har 80watt og koster 1500kr som ny ?

Hyl.dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Januar 2009
Lokalitet: Århus
Sendt: 04 Oktober 2010 kl. 17:55 | IP-adresse registreret  

Så ville jeg heller købe fx http://www.danstv.dk/shop/xtz-99w-8-
3797p.html
Til top Vis Hyl.dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hyl.dk

gasolin
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Oktober 2010 kl. 17:59 | IP-adresse registreret  

Hyl.dk skrev:
Så ville jeg heller købe fx http://www.danstv.dk/shop/xtz-99w-8-
3797p.html

Lyder som et fornuftigt valg,hvad skal sådan en koste brugt ?

Kan xtz,en tilsluttes via højtaler indgangen,da den sub jeg har er passiv så den tilsluttes via højtalerkabel ?

Hyl.dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Januar 2009
Lokalitet: Århus
Sendt: 04 Oktober 2010 kl. 20:13 | IP-adresse registreret  

Sry havde læst dit inlæg for hurtigt. Nej denne kan ikke sættes til en højtalerudgang, der skal en "pre-out" til. hvis din
forstærker ikke har dette kan den ikke bruges. Umiddelbart kunne jeg godt mistænke din forstærker for at være en del af
problemet. At trække en stor bas der samtidigt skal være præcis kræver ret store kræfter. Det kan sagtens være forstærkeren
er bidrager til den mudrede bas. Hvis dette er tilfældet er der nok ikke nogen nem vej. Så skal du til at købe ny receiver + evt
sub. Dette bliver ikke nemt inden for budgettet, i hvert fald ikke hvis den skal HDMI og alt det.
Til top Vis Hyl.dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hyl.dk

kazze27
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Maj 2009
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 04 Oktober 2010 kl. 21:35 | IP-adresse registreret  

jep tag xtz,en 
Til top Vis kazze27's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kazze27

Perhær
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2010
Lokalitet: Norge
Sendt: 04 Oktober 2010 kl. 22:14 | IP-adresse registreret  

Eller koble en subforsterker til den passive subwoofer du allerede har for å avlaste reciveren din.

Det enkle er ofte det beste...
Til top Vis Perhær's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Perhær

Stemer
Lukket konto
Lukket konto
Lukket - eget ønske!

Bruger siden: 21 Oktober 2004
Sendt: 04 Oktober 2010 kl. 23:45 | IP-adresse registreret  

Som du selv nævner, er lineær frekvensgang noget du gerne vil opnå. Dette opnås KUN ved akustisk behandling af dit lytterum og så vil stortset en hvilken som helst sub være temmeligt lineær. Eller sagt på en anden måde: næsten hvilken som helst sub - også meget billig - placeret godt i et godt behandlet lokale vil være 100x mere lineær (bogstavelig talt) end verdens dyreste fineste sub i en gennemsnitsstue.

Og de "100x" er som nævnt ikke nødvendigvis nogen overdrivelse. En halvsløjt placeret sub i en normal, ubehandlet stue, kan snildt opleve peaks der ligger 20 dB over gennemsnittet og null's der ligger 20 dB under. Dette er helt normalt, ja faktisk forventeligt i en almindelig stue. Dette giver udsving på i alt 40dB hvilket er nøjagtig det samme som en faktor 100 (ok - så antager vi en helt lineær reference, hvilket nok trods alt ikke er realistisk, men alligevel....)

Tilføjelsen af et akustik-forum er det mest fornuftige tiltag herinde - så se at benytte det! Penge, der er brugt på akustik giver langt langt langt større afkast end så godt som alt andet i lyttekæden, i hvert fald hvis udgangspunktet er en helt normal stue.

Tror du på Hifi?
Til top Vis Stemer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stemer

gasolin
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Oktober 2010 kl. 00:19 | IP-adresse registreret  

Hyl.dk skrev:
Sry havde læst dit inlæg for hurtigt. Nej denne kan ikke sættes til en højtalerudgang, der skal en "pre-out" til. hvis din
forstærker ikke har dette kan den ikke bruges. Umiddelbart kunne jeg godt mistænke din forstærker for at være en del af
problemet. At trække en stor bas der samtidigt skal være præcis kræver ret store kræfter. Det kan sagtens være forstærkeren
er bidrager til den mudrede bas. Hvis dette er tilfældet er der nok ikke nogen nem vej. Så skal du til at købe ny receiver + evt
sub. Dette bliver ikke nemt inden for budgettet, i hvert fald ikke hvis den skal HDMI og alt det.

Havde engang den mindste cw sub med 2x8" den kan tilsluttes via højtaler kabel og den kan de små audio pro m1 og m3 (mener jeg de hedder) også, så er det ikke sådan nogen typer subwoofer jeg skal have ?

gasolin
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Oktober 2010 kl. 00:22 | IP-adresse registreret  

Hyl.dk skrev:

Skal ikke have en ny forstærker og ja der er ikke per out, men findes der ikke et kabel med phone i den ene ende (subwooferen) og kabel i den anden ende som kan tilsluttes til recieverens klemterminaler ? Mener det er b.la kabinettet der er skyld i den lidt dårlige bas den vejer ca 5 kg med en 8" bas, men en anden forstærker vil også gøre underværker

gasolin
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Oktober 2010 kl. 00:29 | IP-adresse registreret  

Perhær skrev:
Eller koble en subforsterker til den passive subwoofer du allerede har for å avlaste reciveren din.

Det enkle er ofte det beste...

Enten kan jeg ikke fordi der ikke findes nogen forstærker der kan få lyd via højtalerkabel og sende lyden til min passive sub på traditionel måde også via højtalerkabel (har ingen preout)

Eller jeg skal have en sikker mega dyr forstærker der kan få lyd via hdmi kabel da jeg mener der er en hdmi out på reciveren (mener jeg det hedder)

finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Februar 2007
Lokalitet: Jylland
Sendt: 05 Oktober 2010 kl. 00:44 | IP-adresse registreret  

gasolin skrev:

(har ingen preout)

men den har da en subwooferudgang, ikke?!?

Til top Vis finlytteren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finlytteren

gasolin
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Oktober 2010 kl. 00:45 | IP-adresse registreret  

Stemer skrev:
Som du selv nævner, er lineær frekvensgang noget du gerne vil opnå. Dette opnås KUN ved akustisk behandling af dit lytterum og så vil stortset en hvilken som helst sub være temmeligt lineær. Eller sagt på en anden måde: næsten hvilken som helst sub - også meget billig - placeret godt i et godt behandlet lokale vil være 100x mere lineær (bogstavelig talt) end verdens dyreste fineste sub i en gennemsnitsstue.

Og de "100x" er som nævnt ikke nødvendigvis nogen overdrivelse. En halvsløjt placeret sub i en normal, ubehandlet stue, kan snildt opleve peaks der ligger 20 dB over gennemsnittet og null's der ligger 20 dB under. Dette er helt normalt, ja faktisk forventeligt i en almindelig stue. Dette giver udsving på i alt 40dB hvilket er nøjagtig det samme som en faktor 100 (ok - så antager vi en helt lineær reference, hvilket nok trods alt ikke er realistisk, men alligevel....)

Tilføjelsen af et akustik-forum er det mest fornuftige tiltag herinde - så se at benytte det! Penge, der er brugt på akustik giver langt langt langt større afkast end så godt som alt andet i lyttekæden, i hvert fald hvis udgangspunktet er en helt normal stue.

Det jeg mener er så simpelt og ukompliceret som at min sub måske variere med 40 db fra 150hz til 30 hz.

Det jeg så mener med mere liniert frekvensområde, er en sub der ikke variere så meget i frekvensområdet som min sub måske gør, hvor lyden måske kun variere med 30 db 150-30hz

gasolin
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Oktober 2010 kl. 00:52 | IP-adresse registreret  

finlytteren skrev:
gasolin skrev:

(har ingen preout)

men den har da en subwooferudgang, ikke?!?

nej kun klemterminaler til den passive subwoofer og lyd ind fra dvden og tvet via optisk kabel

finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Februar 2007
Lokalitet: Jylland
Sendt: 05 Oktober 2010 kl. 00:59 | IP-adresse registreret  

hmmm ja øv. så må du prøve med en anden passiv...

Til top Vis finlytteren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finlytteren

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes