Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 16:47   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Mini boombox projekt (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Rubennn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 07 Oktober 2010 kl. 22:08 | IP-adresse registreret  

Jeg har en idé om at mit projekt kan lade sig gøre, men jeg vil lige høre hvad i synes. Mine mål er:

- Meget lav vægt
- Lang spilletid
- Musik til parken, stranden osv. (IKKE hifi)
- Lille og kompakt

Jeg vil bygge et "festival"-anlæg igen, da mit sidste var en succes. Jeg tænker det skal bestå af en tripath forstærker, som jo
er billig og effektiv. Strømkilden skal være et blybatteri på ca. 5 Ah eller måske mindre for vægtens skyld. Jeg forestiller mig at
boksen hele molevitten skal være i kan være omkring 2-4 liter.

Enhederne er dem jeg er mest i tvivl om. Tidligere brugte jeg basenheder kombineret med nogle piezo diskanter som fungerede
fint. Nu har jeg fundet disse 3" enheder.

Umiddelbart har de ikke en særlig lineær frekvensrespons men det tager jeg ikke så tungt når det er til sådan et projekt som
dette. Følsomheden er måske en smule lav, men hvis det skal være så småt kan man næsten ikke få noget der er bedre.
Derudover tror jeg ikke det gør så meget at enhederne ikke kan spille højere end 16.000 hz. Jeg har brugt en tonegenerator
og jeg kan ikke selv høre nogle toner over 16.500 hz. Selvfølgelig skal disse enheder så ikke bruge diskanter som supplement.

Hele herligheden kan vel koste omkring 500-700 kr. Måske endda endnu mindre.

Hvad synes I? Er jeg fuldstændig håbløs?
Til top Vis Rubennn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rubennn

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 09 Oktober 2010 kl. 03:32 | IP-adresse registreret  

Du er naturligvis håbløs - men stiller du ikke krav om store lydtryk, kan det såmænd nok fungere.
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

Meier
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Februar 2004
Sendt: 09 Oktober 2010 kl. 08:29 | IP-adresse registreret  

Bare en tanke:

Hvad sker der, hvis du propper de samme enheder som du brugte før, men ind i et lille kabinet?

Det var denne bas, ik? http://www.discoworld.dk/product_info.php?products_id=6408

Det er ikke fordi, at jeg har noget mod dit forslag, men følsomheden er rimelig lav.....

Hilsen thomas

Til top Vis Meier's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Meier

Rubennn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Oktober 2010 kl. 12:59 | IP-adresse registreret  

Tak Mollecon :')

Meier:
Lige præcis de højttalere jeg brugte før. Og ja - jeg er nemlig skeptisk mht. den lille højttalers følsomhed, fordi den ikke er
særlig høj. Problemet med de store som jeg allerede har brugt en gang er at de vejer de sindssyge 4 kg stykket. Og så bliver
det lige pludseligt meget tungt. Hehe. Men jeg kunne jo også vælge nogle 6,5" eller 8" der vejede lidt mindre men så havde en
følsomhed omkring 92-95 dB/W.

Det sjove ved de her små højttalere er også at de kan spille uden brug af diskanter. Og så kan kassen nemlig blive ekstremt
lille. :)

Meier
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Oktober 2010 kl. 09:46 | IP-adresse registreret  

Ok, det lyder som fornuftige overvejelser.

Prøv det dog  så kan du jo sammenligne med den store boombox og se om resultatet er helt ude i skoven  Du kunne jo evt. starte med at købe en enkelt enhed og så slutte den til den store boombox?

Min pointe var nok også bare at man kunne få noget følsomhed ved at gå op i størrelse, men så komme vægten jo også.....

Glæder mig til at se resultatet

Hilsen Thomas

Rubennn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Oktober 2010 kl. 13:57 | IP-adresse registreret  

Tak, Meier...

Jeg har også overvejet alternative løsninger hvor kassen kommer til at blive lidt større. Der er 2 enheder som jeg også er
interesseret i fordi de er billige, lette og har en forholdvis udmærket følsomhed på 92-93:

SP-202E, 8 ohm enhed:
Info

SP-167E, 4 ohm enhed:
Info

Begge vejer lige over et kilo. Der skal godt nok parres med nogle diskanter for at få det til at spille ordentligt. "Problemet"
med 4 ohm enheden er at mit batteri vil holde halvt så langt tid med en fordobling i effekt. Det vil så også spille +3 dB, hvis
jeg ikke tager meget fejl. Man kan vel seriekoble 2 stk. på samme kanal og derved opnå 8 ohm, men så skal jeg jo lige
pludselig betale mere og vægten bliver også større.

Er der noget jeg har overset?

Meier
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Oktober 2010 kl. 17:54 | IP-adresse registreret  

Rubennn skrev:

Begge vejer lige over et kilo. Der skal godt nok parres med nogle diskanter for at få det til at spille ordentligt. "Problemet"
med 4 ohm enheden er at mit batteri vil holde halvt så langt tid med en fordobling i effekt. Det vil så også spille +3 dB, hvis
jeg ikke tager meget fejl.
Er der noget jeg har overset?

Jeg er ikke helt 100% med på hvad du mener med, at batteriet kun holder halvt så lang tid hvis højttaleren er 4 Ohm...?

Det hænger ikke helt sammen  Det er korrekt, at batteriet kun holder halvt så lang tid, hvis du trækker dobbelt så meget effekt, så jeg kan godt se hvor du har ideen fra. Det er jo også korrekt, at en 4 ohms belastning (ideelt) trække dobbelt så meget effekt ud af en forstærker som en 8 Ohm, så jeg kan godt se hvor du har tanken fra, men... der er lige spørgsmålet om følsomhed og lydtryk...

Sig til hvis jeg skal udbrede mig lidt mere, eller om du er med på hvor jeg vil hen?

Hilsen Thomas

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Oktober 2010 kl. 21:11 | IP-adresse registreret  

Øhh, såvidt jeg kan se er begge de enheder du linker til på 4 Ohm(?). Meier har en pointe vedr. impedans og batteritid - alt andet lige bliver resultatet nemlig det samme. Trækker den lavere impedans mere effekt, er lydtrykket højere, så skruer man ned, og vips! Er effekten (og dermed battteritiden) på plads igen.

Følsomhed: Det er korrekt, at en større boks har potentielt større følsomhed. Men, har man først valgt en given enhed, kan en større boks i princippet kun give mere bas, ikke bedre følsomhed.

Rubennn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Oktober 2010 kl. 23:05 | IP-adresse registreret  

Ja, det var en fejl at linke til 2x4 ohm, Mollecon...

Men tak for info :)

Rubennn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Oktober 2010 kl. 08:57 | IP-adresse registreret  

Det var s..sørens.. Jeg kan ikke finde den 8 ohm enhed jeg tænkte på. Nå! Så står der disse to 4 ohms enheder tilbage. MEN,
fordi Mollecon nu har gjort det klart at resultatet bliver det samme, kan det jo være lige meget hvad jeg vælger (så længe jeg
er obs på hvad impedansen er :P)

Meier skrev:

men... der er lige spørgsmålet om følsomhed og lydtryk...

Det forstår jeg ikke :)... Eller det gør jeg måske, men vil du lige forklare hvad du mener?

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 11 Oktober 2010 kl. 09:21 | IP-adresse registreret  

Denne er god

http://www.jumon-audio.dk/files/html/w4-1320sa.htm

Der findes også billigere alternativer fra tangband, men dem kender jeg ikke

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

Meier
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Oktober 2010 kl. 09:32 | IP-adresse registreret  

Rubennn skrev:
Det var s..sørens.. Jeg kan ikke finde den 8 ohm enhed jeg tænkte på. Nå! Så står der disse to 4 ohms enheder tilbage. MEN,
fordi Mollecon nu har gjort det klart at resultatet bliver det samme, kan det jo være lige meget hvad jeg vælger (så længe jeg
er obs på hvad impedansen er :P)

Meier skrev:

men... der er lige spørgsmålet om følsomhed og lydtryk...

Det forstår jeg ikke :)... Eller det gør jeg måske, men vil du lige forklare hvad du mener?

Jeg mener blot at lydtrykket hænger sammen med følsomhed og effekt. Jeg prøver egentligt bare at sige, at du ikke skal være bekymret over om højttaleren er 4 ohm eller 8 ohm  Det vigtige er den brugte enheds følsomhed og ikke om den er 4 eller 8 ohm.

Nu skal det jo ikke gå over i en afhandling, men husk på at tingene hænger sammen - Lydtrykket afhænger af enhedens følsomhed og afsat effekt. Lydtrykket varierer med frekvensen, f.eks er bassens lydtryk afhængi af kabinettets størrelse osv. Kig lidt på den glimrende artikkelserie her på siden (den forklarer det sikker også meget bedre end mig  )

Hilsen Thomas

Rubennn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Oktober 2010 kl. 13:26 | IP-adresse registreret  

Aha.. Nå men tak for svaret, Meier - og den artikelserie du refererer til, er det den der hedder "Lyd og Højttalerbyg del 1-8"?

Håber det er okay jeg stiller flere spørgsmål...
Hvis jeg har 2 enheder:
- Højttaler1 på 4 ohm og en følsomhed på 93 dB/W.
- Højttaler2 på 8 ohm og en følsomhed på 96 dB/W.

Hvis jeg spiller med disse højttalere på maksimum volumen med en tripath amp på 2 forskellige kredsløb, vil de så have lige
stor lydstyrke?

Hvis ja, kan det vel bedst betale sig at vælge enheden på 8 ohm, fordi den bruger halvt så meget strøm? Eller hvad? :P

Kjeldsen
Det ser ikke ud til at jeg kan finde rundt på Jumon Audio. Ville gerne browse hvad han sælger, men jeg kan kun finde et
ringe
udvalg og netop ikke den du linker til :) Nogle forslag?

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 11 Oktober 2010 kl. 13:50 | IP-adresse registreret  

Man trykker på "Produkter" og "Tangband" og vupti

http://www.jumon-audio.dk/tang_band.html

Klassikeren er

W3-871S

eller lidt større

W4-657SC

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

Meier
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Oktober 2010 kl. 13:37 | IP-adresse registreret  

Rubennn skrev:
Aha.. Nå men tak for svaret, Meier - og den artikelserie du refererer til, er det den der hedder "Lyd og Højttalerbyg del 1-8"?

Håber det er okay jeg stiller flere spørgsmål...
Hvis jeg har 2 enheder:
- Højttaler1 på 4 ohm og en følsomhed på 93 dB/W.
- Højttaler2 på 8 ohm og en følsomhed på 96 dB/W.

Hvis jeg spiller med disse højttalere på maksimum volumen med en tripath amp på 2 forskellige kredsløb, vil de så have lige
stor lydstyrke?

Hvis ja, kan det vel bedst betale sig at vælge enheden på 8 ohm, fordi den bruger halvt så meget strøm? Eller hvad? :P

?

Svarene er:

Ja, ja og ja

Ikke så meget pjat...

Rubennn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Oktober 2010 kl. 13:48 | IP-adresse registreret  

Okay så..

Det vil sige, at hvis jeg har de samme 2 enheder med forskellig impedans, men de har samme følsomhed, vil jeg være bedst
tjent med at vælge den på 4 ohm hvis mit ønske er at spille højt. Hvis mit ønske samtidig er at spare strøm, kan jeg skrue en
lille smule ned.

Tak for hjælpen indtil videre, boiz. Der kommer garanteret flere spørgsmål endnu.

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Oktober 2010 kl. 17:15 | IP-adresse registreret  

Ja, fordi den 4 Ohms enhed i hvert fald i teorien kan trække mere effekt fra forstærkeren, på bekostning af et større batteriforbrug.

Peter X
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 December 2009
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 18 Oktober 2010 kl. 16:44 | IP-adresse registreret  

Her er noget som ikke stemmer.

Hvis du har et 12V 5Ah batteri a ca. 2Kg, Så har du 60 watt timer til rådighed.

Hvis du så har en Tripath på f.eks 10W, kan du køre den i 60 timer ved 88db(1w/1m), 30 timer ved 91db(2w/1m), 15 timer ved 94db(4w/1m), 7.5timer ved 97db(8w/1m), yderligere lydtryk kræver herefter større forstærker osv.

Hvis du så istedet bruger en mere effektiv enhed f.eks SP-130X/8 så lægger du ud med et lydtryk på 92db(1w/1m) og ender ved 101db(8w/1m), husk øre propper, regnet på en anden led kan du mere end halvere batteri størrelsen, eller fordoble spilletiden.

Problematikken er lig den der er kendt fra rørforstærker med begrænset udgangeseffekt, der jagter man effektive højtaler systemer, ofte baseret på kvart bølge horn som kan give yderligere effektivitet, men også fylder en del, Inspiration ellers så søg på "Fostex FE206/207" Desværre er sådan nogle horn kabinetter ofte meget store og tunge.

Dobbelt membranen er et billigt trick til at få en stor membran til at klare de høje frekvenser og således lave en effektiv fuldtone enhed.

Mvh Peter

Til top Vis Peter X's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter X

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes