Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 18:02   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: D/A tda 1541 Chip (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Kato
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 December 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 11 Oktober 2010 kl. 20:08 | IP-adresse registreret  

Hej hvilke andre cd afspillere eller convertere har ligeså potent og klar bas samt dyb bas som en philips tda1541 converter?

Her tænker jeg på at de afsapillere som har denne gode chip jo snart er ved at gå i stykker og når min egen sony cdp 337esd en dag dør skal jeg jo have et alternativ. Ved at også Denon gamle afspillere har masser af bas men hvilke andre har lige så meget bas som en vinyl afspiller?
Da jeg spiller på bashorn kan jeg høre det med det samme hvis cd afspilleren ikke spiller bas.

MVH

Lars
Til top Vis Kato's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kato

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 11 Oktober 2010 kl. 20:21 | IP-adresse registreret  

Jammen alt den snak omkring konvertere er tosset. Det er jo yderst få der faktisk at lyttet til forskellene på konvertere uden ændret filter I/V mm. Og dem der har siger at det er minimalt med forskel. Fx. ham der Ken I... fra Marantz der også har arbejdet en del med 1541 kredsen.

Så hvis du har hørt en god tda1541 eller en hvilket som helst andet, har du hørt en god spille, hvor de andre dele også har været kvalitet.

Jeg mindes såmænd også at de gamle denon 1560/3560 og 2560 også havde en god bas, men opløsningen i diskanten var ikke i topklasse. Men mon ikke ny clock og nye opamps - og eksperimentering med disse - kan give den ønskede lyd? - et alternativ er diskrete opamp replacements fx. fra www.audio-gd.com

Til top Vis kramer71's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kramer71

Kato
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 December 2004
Lokalitet: København
Sendt: 11 Oktober 2010 kl. 22:36 | IP-adresse registreret  

Jo det kan du så mænd godt have ret i, men pga. jeg spiller med bashorn som naturligt ruller ret meget af forneden i den dybe bas kan jeg virkelig høre forskel på de forskellige convertere.
Jeg har prøvet en NAD, sony xa20es, kenwood 7090, og de spillede nærmest skingert. Men med sony'en 337esd med tda1541 converter var der virkelig bas. Jeg har prøvet alle tre cd afspillere på alm. højtalere og der var ingen problemer med bassen der.

Normalt er for lidt bas jo ikke et problem i de fleste setups snare tværtimod. Men uden at vide det så ruller mine horn måske af med 15 db i bassen så har brug for en converter som spiller bas eller en converter hvor man kan høre basdetaljerne, uden der nødvendigvis behøver være dybbas.

Jeg vil mene en del af grundlyden ligger i converteren, men alt uden om skal selvfølgelig også være i orden.

Jeg har også kun hørt om de gamle Denon skulle have ligeså meget bas som tda'erne.

Men der må da være andre convertere / cd afspillere med meget bas.

Er der andre som spiller med frontladet bashorn,- og hvilken cd afspillere bruger i?

MVH

Lars
Til top Vis Kato's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kato

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Oktober 2010 kl. 11:51 | IP-adresse registreret  

Det med en betydningsfuld grundlyd i en konverter er altså noget vrøvl men en meget almindelig misforståelse. Når der er forskellig forskel i lyd på dem, skyldes det at de reagerer forskellig på støj, liniaritet og hastighed i strømforsyningen, samt forskellige jitterstrukturer, samt har det forskelligt med effektiviteten af stelplanet.

Det er konvertere fra digital til analog er en enkel størrrelse i dag, så længe du har ren, liniær hurtig strøm, ultra rent jitter og stift stelplan. Men det er opnå den kvalitet på strømmen og jitter kan være meget svært, hvis ikke nærmest umuligt.

Kvaliteten på en konverter bestemmes derfor i dag ud fra, hvor følsom den er for clock og data jitter, samt følsomheden og kravene til strømmen. Det er det kvalitet handler om i dag.

Når nogle af de der gamle multibitter fungerede så godt var det netop fordi de dels var relativt ufølsomme for dårlig strøm og jitter. Jeg fatter heller ikke hvorfor man i den grad er gået væk fra dem, man har såmænd skubbet problemet hen et sted hvor det er dyrere at håndtere ordenligt. Endnu et typisk eksempel på misforstået kompleksitetsreduktion i design af et produkt.

http://trustrelations.dk/konens-nye-radio-viser-kompleksitet sreduktions-tyraniet/

Det er jo enkelt at se på en 1bitter. Smækker du støj på strømmen og krydrer det med lidt jitter, jammen så får man det smidt lige ud i hovedet.

Kan i huske de første 1 bittere fra HK. De spillede helt hæderligt. God strømforsyning samt diskret udgangsdel.

Jeg vil såmænd også lige slå et slag for de sidste Onkyo multibit maskiner, de var såmænd også med slag i bassen. De lyd i øvrigt en million gange bedre end de 1bit maskiner der kom bagefter. Her var NAD sgi godt med på de billige modeller efter min vurdering. Har du lyttet til de onkyo modeller?

micma18
Branchemedlem
Branchemedlem

HM Elektronik

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 12 Oktober 2010 kl. 12:27 | IP-adresse registreret  

Afspillernes individuelle analog dele, farver nok lyden faktor "mange gange", i forhold til selve DAC kredsen.

Selvfølgelig er der forskel på DACs, men analog delen er nok den mest betydende del, i langt de fleste tilfælde...

Til top Vis micma18's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af micma18

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 12 Oktober 2010 kl. 13:30 | IP-adresse registreret  

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Oktober 2010 kl. 14:26 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:

http://www.lampizator.eu/lampizator/TDA1541%20corner/TDA1541 .html

Super fint link. Læg mærke til den Revox B226S, hvor der er WIMA kondensatorer. Jeg er helt overbevist om at det er noget af det vigtigste element til en multibit dac. De der WIMA er liniære, tilpas hurtige til en multibit, og har ikke en masse forvrængning. Det er simpelthen bare det der skal til.

Det er noget mere problematisk at implementere en 1bit, da den er mere kritisk. Der skal mere hastighed i forsyningen. Evt. kan man koble nogle wima 10-20nf, efter en aktiv A klasse højhastigheds forsyning, med smd cg0 3nf, murata, 805 størrelse placeret klods op ad. Dilemmaet med en 1 bitter er nemlig at du både vil have en helt liniær strømforsyning og samtidigt med noget hastighed på. Det er noget bøvl. En multibit maskerer problemerne med strømmen noget mere.

Hvis vi skal sammenligne en cdspille med en en pladespiller, så er det nok en ide at se pickuppen som digital filter, da konvertering, og iv konvertering og forstærkning. Resten af pladespilleren er strøm, jitter og stelplan. Det handler om variation i signalet, det være sig strøm eller clock - resultatet er det samme variation lig modulation af det analoge signal. Dvs. at selv her er da konverteringen en lille del af picuppen. Både opsamlingen af data (filteret/nålen) og forstærkning (MC/MM type). Og så er det nok endda en overdrivelse af betydningen af selve da konverteringen. Det er dælme ikke noget man skal stille op i blindtest til. 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes