Giver mig hovedpine..
Jeg søger både et rigtig godt phono-kabel imellem min CD og int. forstærker, samt et godt sæt RCA kabler til mine højtalere..
Phono-kablet skal være en halv meter, af god kvalitet, og gerne brugt.. Jeg har set, at der her er mange muligheder på
brugtmarkedet, og regner egentligt ikke dette led for et stort problem.. Inputs, GO! (pris 300-1000)
Højtalerkablet er til gengæld en anden sag.. Disse koster jo det hvide ud af øjnene, da kvalitet og længde
absolut ikke
har en positiv indvirkning på hinanden.. Jeg søger imellem 2x2 og 2x3 meter ubalanceret højtalerkabel.. Har jeg forstået
teorien korrekt, så er hovedfaktorerne for kvaliteten på et kabel tykkelsen/overfladearealet samt kvaliteten af lederen. Altså
renheden af kobberet, at det er OFC, måske oven i købet med sølv indblandet etc.
Nyt er yt. Her kan jeg jo sælge en nyre og stadigvæk kun have råd til en 2 kvadratmillimeter OFC-leder, opblandet med
diverse kulfiberproteser, sølvbelæggelser, guldmaling, 10-dobbelt skærmning, afkobling med pels fra irske kalve, tværdelte
bananstik osv osv osv..
Dertil kommet, at jeg har en svaghed for de der smukke, tykke kabler med betræk på. Og de er hverken billige eller lette at
opdrive.
Brugt er en mulighed.. Dog syntes jeg ikke at have haft heldet med mig i min søgning på brugtmarkedet og diverse
auktionssider..
Her til aften slog det mig så... DIY, er det en mulighed? Jeg har ingen erfaring på området, og kun meget lidt viden.. Men
tanken alene er så absolut tiltalende.. Jeg er faldet over dette site, og ville høre hvad i syntes om et projekt, der indebar
disse to bestanddele:
http://www.av-
cables.dk/lydkabler/hoejttalerkabel/supra_hoejttalerkabel/su pra_classic_60_hoejttalerkabel_pris_pr_meter_3574_da.html
http://www.av-cables.dk/lydkabler/hoejttalerkabel/hoejttaler stik/bananstik_forgyldt_saet_af_4_stk_4465_da.html
Det kommer til at koste (hvis man medregner de små ekstraudgifter) omkring 600,- for et komplet sæt 2x2. Og jeg har på
fornemmelsen, at 99,99% ren OFC kobber med et tværsnit på 6 mm2 lyder ganske pænt!
Men igen, jeg er helt ny på området.. Tips, guides, kommentarer og tricks til DIY kabler, materialer, teori, samt guldkorn fra
brugtmarkedet er velkomne!
Venligst
Jens