Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 20:29   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Minianlæg til 5000 kroner (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
vilmann
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 22 Marts 2004 kl. 18:39 | IP-adresse registreret  

Jeg har lige haft en lidt rystende oplevelse i dag.

Jeg var i lydbutikken for at få lidt moralsk opbakning i kampen mod mine brumproblemer og - ikke mindst - for at købe en Led Zeppelin plade.

Mens jeg stod og bladrede plader og beundrede en Manley Stingray kom en pige ind og sagde "minianlæg til 5000 kroner".

Ekspedienten begyndte at hive småting frem. Der var plads i lytterummet, så han sætte det op mens han snakkede videre.
Og så strømmede musikken ud derinde fra.
Jeg havde ikke i min vildeste fantasi forstillet mig at et par så små højttalere kunne spille så meget musik med sådan en smule grej foran.
Højttalerne var maksimalt 30 cm høje. På standere - ret tæt på væggen.
Anlægget - hvis man kan kalde det sådan - var en sølvgrå kasse - en smule brede end et CD-cover og lige så dybt som "normalt" grej.

Det lød i den grad rigtigt, så jeg luskede ind og lyttede med. Et rocknummer med god power. Take Five med en eller anden Dave Brubeck-konstellation. Rickie Lee Jones og Chuck E.

Hun fortsatte - jeg gik ud og snakkede brumproblemer med Klaus og købte min Zeppelin plade og tog tilbage på arbejde.

Ti mod en på at hun købte den spilledåse.

Men jeg tør da ikke fortælle Elvira om den slags smågrej der rent faktisk kan spille musik. Og ikke har grimme kabler der flyder. Ikke behøver at stå halvvejs ude i stuen for at lyde ordentligt. Ikke skal splittes ad over hele stuen i tide og utide.
Men bare spiller musik når man beder om det.....

Heldigvis bliver jeg sikkert snart helbredt igen og vil drømme om dyre Grado pick up'er og effektforstærkere med strøm nok til en mindre landsby og bruge timer på at spekulere over og afprøve om jeg nu placeret højttalerne korrekt for igen at ende med at have dem stående hvor de nu har stået i månedsvis.

/vilmann
Til top Vis vilmann's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vilmann

CarrotMan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2003
Sendt: 22 Marts 2004 kl. 18:43 | IP-adresse registreret  

Det var sq ikke pænt gjort det der vilmann, kan du se at få
slettet det indlæg igen hurtigst muligt
Hvad var det for et anlæg?

/U.
Til top Vis CarrotMan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CarrotMan Besøg CarrotMan's Websted

vilmann
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds

Bruger siden: 01 April 2003
Sendt: 22 Marts 2004 kl. 21:28 | IP-adresse registreret  

CarrotMan skrev:

Hvad var det for et anlæg?

Højttalerne var Tannoy. Sølvkassen med alt det andet i var vist nok Onkyo. Og det lignede de flade hvide Fletcher-kabler.

Og før jeg nu får at vide at jeg har tabt min hørelse: Jo, jeg kan sagtens høre forskel på dette lille anlæg og mit eget "store" anlæg. Der er selvfølgelig ting som microanlægget ikke kan. Flytte luft nok til The Wall for fuld udblæsning fx. Og sikkert en masse andre ting også. Men det virkede bare ikke vigtigt da det begyndte at spille.

På HIFI-udstilingen for nylig var det de fine store anlæg der var fremme. Og i næsten hver eneste rum jeg besøgte tænkte jeg straks detalje, bund, top, rummelighed, soundstage osv.
Alle disse fine begreber skænkede jeg ikke en tanke da microanlægget spillede i Lydbutikken i eftermiddags.

Et sjovt tanke eksperiment ku' være at fortsætte keep it simple ideen. Bare i en noget højere prisklasse.
Mit eget anlæg ligger vel omkring 30-40 K i nypriser. Gad vide hvor meget musikalsk microanlæg man kan få for de penge? Kan det overhovedet lade sig gøre at købe to ting der bare skal sættes sommen med et kabel, og derefter spiller forrygende dejligt?

/vilmann
Til top Vis vilmann's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vilmann

JanM
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Januar 2004
Sendt: 23 Marts 2004 kl. 00:09 | IP-adresse registreret  

Jeg har aldrig hørt et decideret micro/macro anlæg spille forrygende, mest fordi de højttalere der følger med er temmelig skoddet.

Hvis man flår de medkøbte højttalere af og smider et par rimelig kvali på, så fejler lyden sjældent noget.

Jeg husker dog et Aiwa mini anlæg fra slutningen af 80' til omkring de 15000. Det vandt flere priser og begejstrede også den hårde kerne.

Meen det er vist undtagelser.

Til top Vis JanM's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JanM

Live21
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 December 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 23 Marts 2004 kl. 00:46 | IP-adresse registreret  

Må give dig ret i man kan finde en del mini maks anlæg der har "fylde i lyden" behagelig diskant deres små højttalere til trods, men i en a-b test ville de blive blæst af banen, fordi det er nemt at høre forskel på ens eget der kunne ha brødfødt den nordlige del af afrika indtil ens oldebørn begynder i gymnasiet..

men noget af begejstringen tror jeg ligger i det faktum at de små højttalere rent faktisk kan producere en lyd som selv nogle af det mest entusiastiske herinde må indrømme at til husbehov kunne de godt bruges.. min mening om dem er at de mini anlæg der spiller godt gør det fordi, de undlader de såkaldte forskelle i musikken mange herinde stræber efter at kunne høre (mig selv incl)

hvordan er det ramsen går 10% bedre lyd = 200 % højere pris ?

Til top Vis Live21's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Live21

Schriver
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter egen anmodning

Bruger siden: 14 Marts 2004
Lokalitet: Sverige
Sendt: 27 Marts 2004 kl. 11:02 | IP-adresse registreret  

*
Til top Vis Schriver's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Schriver

MaltheK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 27 Marts 2004 kl. 11:09 | IP-adresse registreret  

har også lagt øre til de tannoy. De spiller ganske imponerende i forhold til prisen! Det er dem med metal-membraner ikke?
Til top Vis MaltheK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MaltheK

Acer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 27 Marts 2004 kl. 17:07 | IP-adresse registreret  

Hvad er nu det for noget...Micro anlæg ?? Her går jeg og bilder konen ind, at en HT mindre end Dali Helicon 800 ikke kan spille musik  . Se og få dette indlæg fjernet hurtigst muligt - dette er ikke kone område... de vil regne os for værende utroværdige resten af livet hvis de læste der her..... .
Til top Vis Acer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Acer

CarrotMan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2003
Sendt: 27 Marts 2004 kl. 19:12 | IP-adresse registreret  

Acer skrev:
Hvad er nu det for noget...Micro anlæg ?? Her går
jeg og bilder konen ind, at en HT mindre end Dali Helicon 800 ikke
kan spille musik  .

Virker det? Som mit forrige indlæg viser så synes jeg ærligt talt
også at det er lidt undergravende for fællesskabet at komme med
sådanne "forræderiske" påstande. Tænk hvis rygtet spredtes blandt
"TWMBO"-erne rundt omkring i hjemmene

/U.
Til top Vis CarrotMan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CarrotMan Besøg CarrotMan's Websted

Schriver
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter egen anmodning

Bruger siden: 14 Marts 2004
Lokalitet: Sverige
Sendt: 27 Marts 2004 kl. 23:40 | IP-adresse registreret  

*

Til top Vis Schriver's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Schriver

Acer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 28 Marts 2004 kl. 15:17 | IP-adresse registreret  

CarrotMan: Ja, det virker til dels...men når de er store og koster en formue bliver hun sgu lidt knotten  - men det skal der jo til før det kan spille musik
Til top Vis Acer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Acer

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes