Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 18:26   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: hFremtidssikkert digitalt anlæg. Hvordan? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
DYILars
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Marts 2010
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Sendt: 23 Oktober 2010 kl. 05:45 | IP-adresse registreret  

Hej Forum,

Jeg har lagt mærke til at NAS'er er blevet helt rimelige og støsvage. Så nu synes jeg at det begynder at blive interessant med et anlæg baseret på streaming. Ikke mindst internetradioudbuddet er jo spændende! Det er jo nærliggende bare at surfe hen og stoppe et SONOS-anlæg i "put i kurv". Men hvis man af forskellige grunde ikke lige er til den løsning (mest på grund af lydkvaliteten), hvad gør man så?

Jeg har overvejet at købe en bærbar MAC til formålet men tror bare at resten af familien også vil blive glade for den, så det skal være en løsning, der også virker selv om PC'en er "væk". Har ellers læst om nogen gode USB-dac'er. Men de kræver jo en dedikeret og tændt PC, for at der kommer lyd.

Så spørgsmålet kunne vel være om der findes afspillere/streamere (foruden SONOS og Logitech), der kan interface med og afspille direkte fra en NAS.

Jeg er også interesseret i at det skal være opgraderbart. Allerede her stater mine bekymringer: Jeg mener at have forstået at der er nogen, der mener at der er hørbarforskel på div. rip-metoder og programmer! Så hvordan ripper man f.eks. bedst muligt? Det nytter jo ikke noget at set-up'et kan opgraderes til ultra high end i fremtiden, og så står man med 3.000 CD'er, der er rippet uheldigt...

Resten af afspillekæden består af: Cayin CD afspiller (rørudgangen), Thule preamp, balanceret ud til ZapSolute klasse A monoblokke (2 x 78 W) hvor et udgangssæt trækker bas-/mellemtone og et andet diskanterne i et sæt Amish (en Troels Gravesen 2-vejs Scan Speak konstruktion) samt XTZ 99 W12DSP. I kan mene om Cayin'en hvad i vil, men den er altså mindst udemærket. Og når man så er ved at kaste penge efter det, så skal det altså helst komme til at lyde bedre end den.

Så hvordan kommer jeg nemmest igeng med at rippe og streame CD'er og høre netradio? Er der en tråd at følge et sted?

Jeg ved godt der ikke er noget enkelt svar på mine spørgsmål!

kimC
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 23 Oktober 2010 kl. 07:40 | IP-adresse registreret  

Jeg startede denne tråd for et par år siden, da jeg gik over til et harddisk baseret anlæg. Jeg bruger stadig "Linn Sneaky DS" (11.000 kr men kan findes brugt til det under det halve) Jeg styrer det hele fra en Ipod Touch.

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=65004&K W=sneaky

Til top Vis kimC's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kimC

Strandvaskeren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 23 Oktober 2010 kl. 08:46 | IP-adresse registreret  

DYILars skrev:
Jeg ved godt der ikke er noget enkelt svar på mine spørgsmål!

Jeg synes nu ikke det behøver være specielt indviklet.

Rip din cd samling med et program der hedder dbpoweramp. Programmet har mulighed for at bruge SecureRip eller AccurateRip (kan ikke lige huske hvad de kalder det), som er en funktion der efter din cd er rippet kontakter en server på nettet og sammenligner checksummen af det rippede med den checksum andre har fået ved at rippe samme plade. Hvis du får en anden checksum end majoriteten af alle andre er der nok noget galt med dit rip. Får du samme checksum som rigtigt mange andre også har fået, er cd'en sandsynligvis rippet korrekt (det skulle være sært om rigtigt mange andre havde fået præcis samme rippefejl som dig).
Du kan også bruge programmet Exact Audio Copy, jeg synes bare det er ret omstændigt at få til at fungere, dbpoweramp er lige ud ad landevejen at bruge.

Næste step er at finde en vellydende dac med sample and reclock på indgangen. Fordelen ved at have sådan et sample and reclock kredsløb i indgangen er at det eliminerer problemer med jitter tidligere i signalkæden.

Tilbage er så at finde en afspiller der kan levere et digitalt signal til dac'en. Når nu dac'en fjerner problemet med jitter, gælder det om at finde en afspiller der er logisk og nem at betjene.

Ikke specielt indviklet, det skulle da lige være at finde den rigtige dac.
Til top Vis Strandvaskeren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Strandvaskeren

terp2004
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Februar 2006
Lokalitet: København
Sendt: 23 Oktober 2010 kl. 10:35 | IP-adresse registreret  

Hej Lars

Jeg vil kort fortælle, hvad jeg har gjort.

* Købte 1 stk brugt Mac Mini (2.000 kr - skal være Intel-model) - skiftede selv harddisken til en 500 GB (500 kr).
* Købte 1 stk ny iPod Touch (1.500 kr - iPhone kan også bruges)
* Købte 1 stk 2 meter optisk kabel (119 kr)

* Har rippet alle mine cd'er (ca 700 stk) i iTunes i lossless kvalitet (husk flueben i fejlrettelse).
* iTunes genkender automatisk 95% af cd'erne og henter oplysninger om album, numre, kunstner og albumfotos (dog langt fra alle fotos, der er korrekte, men det kan man ændre selv).
* Fandt urls på de radiostationer (DR, NRK m.fl.), jeg vil lytte til og tilføjede dem i iTunes.
* Satte Mac Mini til at gå i vågetilstand efter 2 min uden aktivtitet.
* Satte iTunes til altid at starte automatisk igen, hvis computeren skulle blive slukket.
* Satte Mac Mini til at vågne af vågetilstand, hvis der var aktivitet på netværket.
* Satte iTunes til at rippe automatisk, hente albumoplysninger og spytte cd'en ud efter rip.
* Installerede Apples gratis "Remote"-app til iPod Touch'en. Derefter giver du iPod Touch og Mac Mini lov til at tale sammen.
* iPod Touch kan nu søge i hele mit iTunes-bibliotek, oprette playlister, vælge radiokanaler osv.
* Hvis Mac Mini'en er gået i vågetilstand, så vækkes den, når jeg startet Remote-app'en på iPod Touch'en.
* Installerede Chicken of the VNC (andre VNC-programmer fungerer også). Med Chicken of the VNC kan jeg fjernstyre Mac Mini'en med min bærbare computer (Macbook Pro men alle funker). Mac Mini'ens "skærm" bliver tilgængelig på min Macbook Pro, så jeg styre den på samme måde, som hvis jeg havde skærm, tastatur og mus tilslutter Mac Minien. Dette er ikke strengt nødvendigt i et musik-alene setup, men bekvemt at kunne.
* Tog en backup af hele harddisken til en ekstern harddisk, der ligger et sikkert sted. Det er selvfølgelig ikke en løbende backup, men jeg køber ikke alverden af musik mere. Et par cd'er om måneden, så jeg har de 700 cd'er i backup og så har jeg jo stadig originalerne af de nye (og gamle), så det vil være få cd'er, jeg skal rippe igen, hvis uheldet er ude.

Det er sådan cirka NAS-setuppet. Nu kan jeg blot tilslutte min Mac Mini til en dac via det optiske kabel og lade musikken spille. Jeg vælger ultranemt og hurtigt mellem alle mine cd'er og numre. Når jeg ikke hører musik, går den selv i dvale og sparer strøm.

Mac Minier har jeg gemt i et skab, hvor jeg har et par aktive højttalere med indbygget dac (AVI ADM9.1 til dengang 9.000 kr) stående på. Dvs. at det eneste synlige af mit musikanlæg er de to højttalere. Når jeg i ny og næ har jeg brug for at ændre/installere/opdatere Mac Mini'en fjernstyrer jeg den fra min MBP. Jeg har kørt med setuppet i 1,5 år og det fungerer bare og er fuldstændig lydløst. Den 2,5" harddisk jeg satte i er så godt som lydløs og inde bag et skabslåge høres der ingenting. Det er et vældigt plus. Blæseren hører man heller ikke (man ville nok ane den, hvis Mac Minien stod fremme)

Hvis du skal køre med et Mac Mini-setup skal du i sagens natur installere en meget større harddisk. Jeg er faktisk usikker på, om du kan få en stor nok harddisk (2,5"), der kan have 3.000 cd'er (nok cirka 1 TB i lossless). Der er dog mulighed for at købe en ny Mac Mini (server) med to harddiske eller fjerne dvd-drevet fra en gammel og installere endnu en harddisk. Det giver dig op til 2 TB (2 x 1TB), og så er du vel fremtidssikret på den front.

Ellers vil jeg nok som udgangspunkt se efter NAS'er, der bruger 2,5" harddiske og meget lydløs blæser. Jeg er selv meget lydsensitiv (jeg skal ikke høre en blæser eller harddisk i en stille sekvens i et nummer), så jeg turde ikke tage chancen med enhver NAS uanset anmeldes, da "lydsvag" er et vagt begreb.

Mht. til bærbar som platform. Jeg prøvede det selv i starten (stream til Airport Express og så optisk kabel i mine højttalere). For det første fungerede det trådløse netværk ikke optimalt (jeg bor i lejlighed ), og for det andet var det lidt irriterende, at man skulle tænde sin bærbare, når man "blot" ville høre musik og hvad så, når kæresten brugte den og man ville skifte nummer osv osv. Det funkede ikke.

Mht. til rip, så vil mange (især pc-ejere) sværge til FLAC, mens mac-folk (formentlig primært af praktiske årsager) bruge Apple Lossless (ALAC). Det er religion, så jeg vil ikke kloge mig på, om det ene er bedre end det andet, men personligt kan jeg ikke høre forskel, når jeg har sammenlignet.

Til top Vis terp2004's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af terp2004

DYILars
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Oktober 2010 kl. 18:34 | IP-adresse registreret  

Hej Terp!

Du har fået styr på det! Det lyder som om det bare kører! Har du sammenlignet lyden med en bedre CD afspiller?

Må jeg gætte på at du ikke startede som total IT-analfabet? Det gør jeg!  

Har du skyllet meget udstyr ud med badevandet, for at "nå målet"? Hvis sådan en for mig, går igang med et lignende projekt, hvor får jeg så hjælp, når hånklædet ligger i ringen? I forhold til din korte liste over nødvendig hardware, mangler jeg stadig noget DAC.

Skal vi iøvrigt ikke fortsætte på KimC's tråd, hvis det er OK med jer? Så er vi ikke igang flere steder på samme tid...

bhaagensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2007
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 24 Oktober 2010 kl. 17:37 | IP-adresse registreret  

DYILars skrev:

"Streaming" er stadig i sin spede opstartfase. Med PC-kendskab på almindeligt brugernivau, samt lidt vilje, tålmodighed og lyst, er det forholdsvis nemt at opnå meget gode resultater med eksisterende teknologier.

Om nogen år vil terskelen for den nødvendige mængde ovenstående egenskaber blive lavere, og streaming-systemer i høj kvalitet vil nærme sig en betjenings-venlighed a'la det man kender og forventer fra fx. en cd-afspiller.

Der findes allerede nu nogle få sådanne bud. Jeg kender mest til Naim, som har et godt udvalg i produkter som kan ivaretage alle opgaver - fra ripping til lagring til afspilning - vel og mærke uden at det på noget tidspunkt er nødvendigt at bruge PC - altså noget der betjeningsmessigt ligner et almindeligt komponent-baseret stereo-anlæg.

Til top Vis bhaagensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bhaagensen

terp2004
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Oktober 2010 kl. 15:51 | IP-adresse registreret  

DYILars skrev:

Hej Terp!

Du har fået styr på det! Det lyder som om det bare kører! Har du sammenlignet lyden med en bedre CD afspiller?

Har du skyllet meget udstyr ud med badevandet, for at "nå målet"? Hvis sådan en for mig, går igang med et lignende projekt, hvor får jeg så hjælp, når hånklædet ligger i ringen? I forhold til din korte liste over nødvendig hardware, mangler jeg stadig noget DAC.

Skal vi iøvrigt ikke fortsætte på KimC's tråd, hvis det er OK med jer? Så er vi ikke igang flere steder på samme tid...

Hej Lars

Jeg svarer dig lige her, og så vil jeg evt. byde ind på den anden tråd også.

I mit setup er det højttalerne, der gør den store forskel. Sammenlignet med mit gamle anlæg til nypris ca. 25.000 kr (Thule IA-60B forstærker og CD-150B + møgdyrt xlr-kabel + gulvhøjttalere (husker ikke mærket)) er der en verden til forskel. Mit nye setup spiller langt mere klart/detaljeret. Det gamle anlæg lød om ikke mudret, så "varmt" i forhold til det nye. Det var nok primært gulvhøjttalernes skyld.

Mht. it, så ja - det er jeg rimelig haj til. Jeg har prøvet lidt forskellige setups siden jeg købte højttalerne for 1,5 år siden. I starten havde jeg ingen bærbar og ingen iPod Touch, men kun en Mac Mini med skærm, tastatur og ekstern harddisk på mit skrivebord. Musikken streamede jeg så til en Airport Express, der var forbundet til højttalerne med optisk kabel. Det fungerede ikke rigtig. For det første var det irriterende, at man skulle sidde ved Mac Minien for at skifte musik mm. For det andet fungerede det trådløse netværk ad ht (boede i 2V lejlighed, hvor der var 15 netværk i nærheden + al anden elektronik, der forstyrrer. Ofte var der udfald på 20-30 sek i musikken).

Så jeg solgte Airport Expressen og købte en Macbook Pro + iPod Touch. Mac Minien lavede jeg så om til "server", hvor den stod tændt 24-7 (dog vågetilstand, når den ikke blev brugt). Stadig med en ekstern harddisk sat til Mac Minien. Det fungerede ikke altid super. Ofte var den lidt sløv (både Mac Minien + den eksterne harddisk skulle jo vækkes fra vågetilstand). Så jeg skiftede harddisken i Mac Minien til 500 GB, så jeg slap for ekstern harddisk). Og nu funker det rigtig godt.

Mht. dac kan jeg ikke anbefale noget, for jeg har ikke hørt nogen. Men Cambridge et et bud i den billigere ende. Jeg tror vist nok, at den dac, der bruges i mine højttalere er den samme som i dyre dacs til 10.000 kr. Men der en del tråde om dacs herinde, så søg på dem.

Hvis du ikke vil give dig i kast med at bytte harddisk mm, så kan du stadig godt have et mac-setup. F.eks. med den nye Mac Mini Server, hvor der er to harddiske i fra start (2 x 500 GB), men det bliver en del dyrere end mit. Det er klart, at hvis du ikke har rodet med Mac før, så kræver det noget tid. Men det gør det formentlig også i et pc eller nas-setup. Hvis du har pengene, så er der de dyrere løsninger fra Olive og Linn. Uden at vide det, tror jeg, de er lettere at gå til. Og så selvfølgelig Sonos og Squeezebox. Disse løsninger er inkl. dac. Der er fordele og ulemper. En Mac Mini er en "rigtig" computer, som jeg også kan bruge til film, torrent osv, men det kræver lidt snilde.

DYILars
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Oktober 2010 kl. 08:44 | IP-adresse registreret  

Hej Terp,

Tak for sangen. Jeg læser og suger til mig. Hvis jeg en dag springer ud i det, vil jeg forsøge at undgå nogle af de "fejl" som andre har begået på deres vej til at få det til at fungere.

Den anden tråd har jeg nærmest fået kidnappet og gjort til en jitter-tråd  Det er naturligvis også både interessant og relevant, men det er i sidste ende den resulterende lydkvalitet, der er vigtig - om der så er jitter eller bug...

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 27 Oktober 2010 kl. 09:49 | IP-adresse registreret  

Der findes en NAS der kan rippe i god kvalitet.

http://www.ripnas.com/

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 27 Oktober 2010 kl. 22:58 | IP-adresse registreret  

Prisen for RipNAS er dog ikke lige min kop the. Så jeg bruger en Asus Eeebox der med win7 koster 3000 kroner, og er tæt på lydløs, Man kan ovenikøbet skrue ned for blæseren, hvis man ikke har tænkt sig at køre HD film eller lignende krævende applikationer.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

terp2004
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Oktober 2010 kl. 09:06 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:

Prisen for RipNAS er dog ikke lige min kop the. Så jeg bruger en Asus Eeebox der med win7 koster 3000 kroner, og er tæt på lydløs, Man kan ovenikøbet skrue ned for blæseren, hvis man ikke har tænkt sig at køre HD film eller lignende krævende applikationer.

Ja, Ripnas er pebret ift. specs. Cirka samme pris som for en Mac Mini Server m/ 2x500GB, der jo har en killer cpu og grafik ift. Ripnas. Dertil skal lægges en ekstern dvd-drev, f.eks. Mac Air SuperDrive, som man kan have stående fremme til brug ved rip, mens selve computeren er gemt væk.

Overvejede også Asus Eeebox, men holdt mig til Mac. I øvrigt kan man sagtens installere Windows på de nyere Mac Mini, hvis man partout vil bruge Windows. Overvejede også en af de små netbooks (der dog også har svage specs), men fandt ingen med optisk udgang. Måske er de lavet nu.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes