| Sendt: 24 Oktober 2010 kl. 18:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Svaret er ikke helt enkelt.
Jeg kan give en del af svaret hvis du ikke kræver en alt for detaljeret teknisk redegørelse. Er ikke kyndig i hvordan
kredsløbene er opbygget rent fysisk.
En klassisk digitalforstærker er baseret på at forstærkningen sker digitalt, d.v.s. de komponenter der forstærker er enten
helt tændt eller helt slukket, ikke som i analog forstærkning hvor en transistor agerer i hele sit arbejdsområde. Amplituden
bliver moduleret ved at der er fuld hammer på udgangen i en del af tiden og helt slukket en del af tiden (pulse width
modulation PWM). Dette firkantsignal bliver så filtreret på udgangen så det ender med at være et analogt niveau.
Hvis f.eks forsyningsspændingen (=max udsving af højttalermembranen) er 10 V og CD skiven indeholder information om at
amplituden skal være 30 % af max lige nu, så vil PWM signalet være 10 V 30 % af tiden og 0 V 70 % af tiden. Skiftene
mellem 100% og 0 % foregår så hurtigt at mennesker ikke opfatter det, vi hører kun gennemsnittet af de 2 niveauer, og
efter filtrering er signalet ca. 3 V som det skal være. Pulserne på 100 og 0 % kommer meget hurtigt, måske 500000 gange
pr sekund og det niveau der skal være på output skifter med signalets samplingfrekvens, d.v.s. 44100 gange pr sekund for
CD lyd. Energitabet er meget lavt da transistoren bruges som en afbryder, ikke som en forstærker.
I en analog forstærker vil transistoren opføre sig lidt mere som en modstand i stedet (og sende 3V ud i eksemplet) og
dermed spilde en masse energi.
Reelt vil det sige at en digitalforstærker virker som en høj effeks DAC, der driver højttaleren direkte uden forstærkning.
Volume reguleres ved at regulere forsyningsspændingen, ikke forstærkningen i de enkelte transistorer.
Det jeg har beskrevet her er en digitalforstærker nogenlunde som de virker i Tact forstærkere. Der findes en anden
konstruktion der kaldes klasee D forstærkere som er ret almindelige (f.eks. ICEPower). Dem kender jeg ikke så meget til
men der er vistnok tale om en slags hybrid konstrultion mellem analog og digital.
|