Tilbage til HIFI4ALL.DK 17. juni 2026 | 07:44   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Skal næste køb være en DAC? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Poshy911
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2009
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 01 November 2010 kl. 01:46 | IP-adresse registreret  

Hej alle

Jeg går og overvejer en DacMagic og var inde i to hifiklubber, men ingen af stederne ville de demonstrere hvad den kunne
udrette af mirakler, men anbefalede at købe den og aflevere tilbage hvis jeg ikke kunne høre forskel.

Jeg har dog ikke helt pengene endnu, så jeg tog hjem for at finde ud af hvor dårligt min Apple Airport Express egentlig lyder. Mit anlæg består af følgende:

Airport Express -> Supra Minijack/RCA -> NAD c372 -> VDH The Clearwater -> Scandyna Minipod

Derudover en SVS SB12+ placeret mellem højtalerne og spiller samme vej som højtalerne.

Jeg hentede min NAD c521bee frem fra kælderen (der har den stået siden jeg fik airport express) og satte den til med et sæt
Audioquest G-snake og smed en skive i. Den samme CD ligger på PC'en i loseless format. Jeg startede så begge to på en
gang, skruede godt op, og sad så og skiftede mellem indgangene fra sofaen. Men jeg kunne ikke høre forskel!

Konklusionen må så være at Airport Express lyder ligeså godt som en cd-afspiller til 1999,- Mit anlæg er i hvert fald ikke
godt nok til at kunne afsløre forskelle...

Sælgeren sagde at DacMagic er identisk med DAC'en i en 840'er, som koster 6999, så det er nok ikke helt rimeligt at
sammenligne den med en afspiller til 1999, selvom c521bee dog får ganske god omtale her i forummet - i hvert fald til
prisen.

Mit spørgsmål lyder så på, om mit anlæg er godt nok til at kunne udnytte den bedre lyd som en DacMagic vil give? Eller der
er et andet led i min kæde som er væsentligt svagere end DAC'en i Airport Express?
Til top Vis Poshy911's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Poshy911 Besøg Poshy911's Websted

callesoroe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 01 November 2010 kl. 15:26 | IP-adresse registreret  

Poshy911 skrev:
Hej alle

Jeg går og overvejer en DacMagic og var inde i to hifiklubber, men ingen af stederne ville de demonstrere hvad den kunne
udrette af mirakler, men anbefalede at købe den og aflevere tilbage hvis jeg ikke kunne høre forskel.

Jeg har dog ikke helt pengene endnu, så jeg tog hjem for at finde ud af hvor dårligt min Apple Airport Express egentlig lyder. Mit anlæg består af følgende:

Airport Express -> Supra Minijack/RCA -> NAD c372 -> VDH The Clearwater -> Scandyna Minipod

Derudover en SVS SB12+ placeret mellem højtalerne og spiller samme vej som højtalerne.

Jeg hentede min NAD c521bee frem fra kælderen (der har den stået siden jeg fik airport express) og satte den til med et sæt
Audioquest G-snake og smed en skive i. Den samme CD ligger på PC'en i loseless format. Jeg startede så begge to på en
gang, skruede godt op, og sad så og skiftede mellem indgangene fra sofaen. Men jeg kunne ikke høre forskel!

Konklusionen må så være at Airport Express lyder ligeså godt som en cd-afspiller til 1999,- Mit anlæg er i hvert fald ikke
godt nok til at kunne afsløre forskelle...

Sælgeren sagde at DacMagic er identisk med DAC'en i en 840'er, som koster 6999, så det er nok ikke helt rimeligt at
sammenligne den med en afspiller til 1999, selvom c521bee dog får ganske god omtale her i forummet - i hvert fald til
prisen.

Mit spørgsmål lyder så på, om mit anlæg er godt nok til at kunne udnytte den bedre lyd som en DacMagic vil give? Eller der
er et andet led i min kæde som er væsentligt svagere end DAC'en i Airport Express?

Det var dog en sørgelig betjening i en HI-FI butik..... :(  . Det bedste er jo altid at høre produkterne i eget setup, men ligefrem ikke at ville give en demo af den...... Det er da sørgelig betjening. Eller også må de jo tvivle på DAC'ens præstationer. Andet kan jeg ikke konkludere...

SuckyBoyfriends
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 April 2009
Lokalitet: København
Sendt: 01 November 2010 kl. 16:07 | IP-adresse registreret  

Sendt dig en PB:)
Til top Vis SuckyBoyfriends's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SuckyBoyfriends

dysterland
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 August 2008
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 01 November 2010 kl. 16:59 | IP-adresse registreret  

Hvis du ikke kan høre forskel på CD-afspilleren og din Airport, så tror jeg, du kan bruge de 2000 kroner på noget bedre - det er nok primært dine højttalere, som er det "svage" led (selvom det ikke er dårlige højttalere )
Til top Vis dysterland's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dysterland Besøg dysterland's Websted

wildstyle
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 04 Januar 2006
Lokalitet: København
Sendt: 01 November 2010 kl. 17:03 | IP-adresse registreret  

Jeg ville, som dysterland, også kigge på højttalerne først. Jeg tror du kan hente mere ved at skifte højttalere, end ved at købe en DAC - især hvis du ikke kan høre forskel. 
Til top Vis wildstyle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af wildstyle

Brian7500
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2005
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 01 November 2010 kl. 17:03 | IP-adresse registreret  

Jeg vil næsten sige modsat, at hvilken opgradering kan der laves som ikke er væsentligt dyrere end 2000 kroner?

Jeg ville da helt klart gøre forsøget (på prøve først forståes).

Brian7500

Til top Vis Brian7500's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brian7500

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 01 November 2010 kl. 17:59 | IP-adresse registreret  

Nad en er en fin cdafspiller, og med et par hæderlige højtalere havde du nok hørt en meget lille forskel - uanset om det nu var til det bedre eller dårligere :). Jeg tror gerne på din oplevelse, det giver god mening fordi:

de der speakers, de er altså på grænsen til hifi i min verden. Så jeg ville nok finde noget andet hvis det er lydforbedringer du er ude efter.

Det ville være helt tosset at bruge mere på konverteringsdelen. Det er langt, langt mindre betydningsfuldt end speakerne. Så behold bare det du er, ellers koster det jo kassen hvis det skal se bedre ud :)

Til top Vis kramer71's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kramer71

Poshy911
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 November 2010 kl. 20:36 | IP-adresse registreret  

Mange tak for de mange gode svar.

Det lyder lidt som om at højtalerne er en stor begrænsning for at jeg ikke kan høre forskel på en cd-afspiller til 1999 og min
Airport Express. Men hvad med en cd-afspiller til 6999? (som DacMagic burde være identisk med). Der burde da være en
stor forskel, selvom højtalerne måske ikke kan påvise hele forskellen...

Ellers må konklusionen være at jeg skal bruge penge på højtalere før jeg bruger flere penge på signal-vejen, da der skal
bruges mange penge på signal-vejen før man kan høre en forskel med de nuværende højtalere?

Som der dog også nævnes, så skal der også bruges forholdsvis mange penge på en højtaler opgradering, da disse design-
højtalere jo koster forholdsvis meget i forhold til ydelsen, rent lydmæssigt.

Til det nyligt afholdte arrangement
projektor for begyndere i Tape
Connection blev der spillet på et sæt
Monitor Audio Apex A10 som
fronter og de imponerende meget på trods af størrelsen. Ifølge Otto var det faktisk muligt at høre forskel på en forstærker til
50.000 og en til 100.000 på dem. Så det kan være det er dem der skal skiftes til :)
Til top Vis Poshy911's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Poshy911 Besøg Poshy911's Websted

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 01 November 2010 kl. 20:48 | IP-adresse registreret  

Hold nu bare fast i din oplevelse. Men du kan jo låne den dac magic, og gøre det samme igen, også med en blindtest - hvor du får en ven til at skifte for dig. Prøv at gøre det samme med et par bedre speakere lige bagefter. LOL.

Nej. Hold du bare fingerene væk. Lyt til noget god musik. Og så start med at skifte de speakere, når der engang er råd til det.

Det der DacMagic, det er vist også mere marketing end realiteter :)

Til top Vis kramer71's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kramer71

John Jul
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 13 Marts 2009
Lokalitet: Øerne
Sendt: 02 November 2010 kl. 00:21 | IP-adresse registreret  

Kan jo være det er airporten der lyder helt fantastisk. Ihvertfald har Micromega jo stoppet sådan en i et fint kabinet og sælger den for 7000,- så noget må den kunne. Så for de penge du har sparet, kan du købe ny højttalere 
Til top Vis John Jul's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af John Jul

Poshy911
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 November 2010 kl. 00:45 | IP-adresse registreret  

Apple er desværre meget sparsomme med oplysninger om DAC'en i Airport Express, så jeg ved ikke hvad den præcis
indeholder:
http://www.apple.com/airportexpress/specs.html

Men det kan da godt være at de har fået puttet en fremragende DAC ind i den lille kasse - jeg tror det dog ikke :)

Ingeniør-dude
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juni 2010
Lokalitet: Århus
Sendt: 03 November 2010 kl. 11:09 | IP-adresse registreret  

Poshy911 skrev:
Apple er desværre meget sparsomme med oplysninger om DAC'en i Airport Express, så jeg ved ikke hvad den præcis
indeholder:
http://www.apple.com/airportexpress/specs.html

Men det kan da godt være at de har fået puttet en fremragende DAC ind i den lille kasse - jeg tror det dog ikke :)

Det er en Ti PCM 2705:

SNR på 98 dB, THD+N på 0,006% ved analog tilslutning til pre. http://focus.ti.com/lit/ds/symlink/pcm2705.pdf

Min airport er degraderet til 'køkkenradio', men da jeg brugte den som lydkilde i stuen, synes jeg der var en del at hente ved at bruge optisk ud til en upsampling DAC. Dette skyldes sikkert nok at min pre og DAC er et og samme apparat, og at den sampler sine analoge indgange så man derved sparer et A/D -> D/A led i kæden.

Til top Vis Ingeniør-dude's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ingeniør-dude

Poshy911
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 November 2010 kl. 00:44 | IP-adresse registreret  

Ingeniør-dude skrev:

SNR på 98 dB, THD+N på 0,006% ved analog tilslutning til pre.
http://focus.ti.com/lit/ds/symlink/pcm2705.pdf

Min airport er degraderet til 'køkkenradio', men da jeg brugte den som lydkilde i stuen, synes jeg der var en del at hente
ved at bruge optisk ud til en upsampling DAC. Dette skyldes sikkert nok at min pre og DAC er et og samme apparat, og at
den sampler sine analoge indgange så man derved sparer et A/D -> D/A led i kæden.

Nu ved jeg ikke lige hvilke specifikationer der er vigtige at kigge på når man sammenligner DAC's, men jeg kan ikke lige finde
dem som du nævner for DacMagic'en... På HFK's hjemmeside står der følgende:
- D/A-konvertere: Dobbelte Wolfson 24-bit WM8740
- DSP: Texas Instruments TMS 320VC5501 med opsampling til 24-bit/192 kHz

Hvilken dac/pre brugte du hvor du synes der var forskel?

Ingeniør-dude
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juni 2010
Lokalitet: Århus
Sendt: 04 November 2010 kl. 08:02 | IP-adresse registreret  

Poshy911 skrev:

Nu ved jeg ikke lige hvilke specifikationer der er vigtige at kigge på når man sammenligner DAC's, men jeg kan ikke lige finde
dem som du nævner for DacMagic'en... På HFK's hjemmeside står der følgende:
- D/A-konvertere: Dobbelte Wolfson 24-bit WM8740
- DSP: Texas Instruments TMS 320VC5501 med opsampling til 24-bit/192 kHz

Hvilken dac/pre brugte du hvor du synes der var forskel?

Jeg tror måske ikke jeg udtrykte mig i klare vendinger, så prøver lige helt forfra:

Først og fremmest: Airportens DAC har et signal/støjforhold der er 'ok' på papiret. Dvs. den kan forventes at spille anstændigt med almindelig analog tilslutning til en forstærker.

Desværre for mig har jeg aldrig benyttet en analog pre, men derimod en pseudo-analog, hvor indgangene bliver samplet til digitale signaler. Dette ekstra konverteringstrin er det jeg vil mene jeg kan høre blive 'sparet' væk når jeg skifter til toslink fra airporten. 
Den første pre jeg havde i airportens tid, var en yamaha rxv795a. Det var med denne at jeg opdagede der var hørbar forskel på de to tilslutninger.
Nu har den så også en noget lavere interne bitrate end de mere moderne apparater der sidenhen er blevet afprøvet her, og derfor var yamaha'en også den det formentligt gav mest udbytte at køre toslink på. Men resultatet synes jeg har været konsistent med alle jeg har prøvet; Kan man lave et bypass af en samplet analog indgang, så er det værd at gå efter.

Om det betyder at du skal købe en DAC er svært at sige, for du har jo en analog forstærker. Man kan sige at hvis du er glad for lyden som den er nu, og ikke engang har behov for en udvidelse der giver ekstra digitale indgange, så er det måske ikke lige nu du bør/behøver købe.

Hmm, håber ovenstående er mere uddybende, ellers bare spørg :)

PS. De vigtigste parametre for en DAC er dens harmoniske forvrængning og signal/støjforhold. Derudover upsampler dacmagic, hvilket giver en lille forbedring i lyden i visse scenarier. Men det er også med til at gøre dens specs lidt mindre gennemskuelige end airportens, da dens ydelse kommer an på input og algoritmer. Men som jeg læser det har den 112dB signal/støj og en harmonisk forvrængning der er så lav at tallet er irrelevant i denne sammenhæng.

Til top Vis Ingeniør-dude's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ingeniør-dude

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes