Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 05:18   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Høj følsomhed & 1000kr (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
rskriver
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2006
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 03 November 2010 kl. 10:26 | IP-adresse registreret  

Jeg har netop indkøbt mig en af de fine små omtalte klasse D kineserforstærkere der kan købes via ebay i disse dage. Fik den
ind ad døren for 120kr inkl fragt, og jeg var faktisk meget imponeret over lydkvaliteten af denne lille kasse. Dog ville jeg gerne
prøve den ad på et sæt højttalere der har noget højere følsomhed.

Jeg tænker 90+db følsomhed. Har i nogle bud? både nyt og brugt har interesse :)

Har kigget lidt på Dali 104, men de er med skumophæng og de fleste af dem er ved at være godt møre, så tænkte jeg ville
høre jer kloge hoveder herinde om der var andre gode bud?

Mvh.
Til top Vis rskriver's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rskriver

Præsten
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 03 November 2010 kl. 10:32 | IP-adresse registreret  

Dali 104 er ikke med skumophæng, så det burde ikke give problemer. Basserne på Dali 107 og 109 var rigtignok med skum, og
derfor nok modne til udskiftning.

At folk forsøger at sælge dem til 1000 kr synes jeg er alt for dyrt, har selv givet 500 for et sæt.

mvh

Præsten

Undervands-Rugby
Præstens OB1
Til top Vis Præsten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Præsten

rskriver
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 November 2010 kl. 10:38 | IP-adresse registreret  

Ja en plovmand er en rimelig pris for dem.

Er der nogen der kan bekræfte at Dali 104 godt nok er med gummi-ophæng? For det sæt Dali 104 jeg selv købte for nogle år
siden i min spæde start på hifi-hobbyen havde mørnede ophæng.. Var det så ikke de rigtige enheder?

Ellers har jeg kigget på Eltax Monitor III som jeg også har ejet og som jeg synes spiller rigtig godt (91db).

Brugt Klipsch RB-10 måske også et bud (90db).

Flere bud modtages :)

Præsten
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 03 November 2010 kl. 10:44 | IP-adresse registreret  

Jeg ved ikke om de første udgaver måske var med skumophæng, men dem jeg har derhjemme er ikke, og umiddelbart er dem
der er på dba heller ikke. Det er jo nemt at se forskel, så du kan jo tage ud at se et par stykker.

mvh

Præsten

Undervands-Rugby
Præstens OB1
Til top Vis Præsten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Præsten

Pita
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 December 2009
Lokalitet: Jylland
Sendt: 03 November 2010 kl. 10:49 | IP-adresse registreret  

Hvad med nogle fuldtone-højttalere?
Til top Vis Pita's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Pita

rskriver
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 November 2010 kl. 10:52 | IP-adresse registreret  

Garanteret der er en mkI og en mkII.

Dali 104 mkI
vs.
Dali 104 mkII

Sandsynligvis det der er tale om så. Jamen så er det vel bare at komme ud og købe sådan et sæt med gummi-ophæng,
medmindre der kommer andre bud :)

Har godt overvejet fuldtoner, men de sidste fuldtoner jeg hørte uden delefilter var et stort diskantbal. Ikke lige min kop te.
Noget specifikt du tænker på Pita?

Mvh

KentNO1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juni 2008
Lokalitet: København
Sendt: 03 November 2010 kl. 21:36 | IP-adresse registreret  

Infinity, følsomhed 94 db :

http://www.dba.dk/infinity-reference-31i-sort/id-67682209/

Men med skumophæng.

Klipsch RB-10, er måske for skrap kost, jeg ved du (ligesom mig selv) har Dali 18 MK II, som noget nær et best buy brugt, HVIS man har en kraftig forstærker. Diskant forskellen på RB-10 og 18 MK II er, meget voldsom.
Så ville et par CV DC 10 være mere ørevenlige (følsomhed 96 db), disse kan ofte fås for omkring 1000,- men så har vi jo problemet med skumophænget.

Jeg tror du vil være, ret godt kørende, med de Dali 104 m/ gummiophæng du har kig på.

Til top Vis KentNO1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KentNO1

rskriver
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 November 2010 kl. 21:50 | IP-adresse registreret  

KentNO1 skrev:
Infinity, følsomhed 94 db : 67682209/">http://www.dba.dk/infinity-reference-31i-sort/id- 67682209/Men med skumophæng.Klipsch RB-10, er
måske for skrap kost, jeg ved du (ligesom mig selv) har Dali 18 MK II, som noget nær et best buy brugt, HVIS man har en
kraftig forstærker. Diskant forskellen på RB-10 og 18 MK II er, meget voldsom.Så ville et par CV DC 10 være mere
ørevenlige (følsomhed 96 db), disse kan ofte fås for omkring 1000,- men så har vi jo problemet med skumophænget. Jeg
tror du vil være, ret godt kørende, med de Dali 104 m/ gummiophæng du har kig på.

Jeg tror du har ret mht RB-10 Kent, jeg er ikke meget for skarp diskant. Og skumophængshøjttalere synes sjældent at være
relevante i dette prisleje når jeg ikke ønsker at smide 600+ kr oveni til et ophængsfix.

Har godt overvejet CV pga deres høje følsomhed, men samtidig siges det også om dem at de gerne vil ha noget juice! kan
en lille kineser forstærker godt presse noget ud af fx DC-10?

Tak for buddene Kent, det kunne jo være en af nævnte højttalere kommer op her i området til en rimelig pris :)

Indtil videre står den dog på et sæt Dali 104 med gummi-ophæng, men flere bud er mere end velkomne!

rskriver
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 November 2010 kl. 22:00 | IP-adresse registreret  

Er kommet i tanker om at min overbo har et sæt CV til at stå, og mener bestemt det er sådan et sæt her:
CV E-312
Med en svimlende følsomhed på 98db
Mååske jeg kunne lokke ham til at låne mig dem et par dage til en testkørsel.

Det jeg søger er egentlig nok mere en højttalere som er en nem belastning end en højttaler der kan spille højt på lille
forstærker, men nu får CV'erne en tur, så vender jeg tilbage med dommen :)

Flere bud er stadig velkomne

KentNO1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juni 2008
Lokalitet: København
Sendt: 03 November 2010 kl. 22:19 | IP-adresse registreret  

Efterfølgeren til Dali 104 :

http://www.dba.dk/dali-505-sort-120-w-h-86/id-69628311/

ikke så pæne, men prisen er "pæn"

Har ikke selv hørt E-312, men mon ikke en 12" er skrap kost, for den lille forstærker. DC10 er klart forstærker venlig, og ville lydmæssigt overraske mange (prisen taget i betragtning) - hvis de ikke så den røde ring, og logoet !

Til top Vis KentNO1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KentNO1

rskriver
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 November 2010 kl. 00:03 | IP-adresse registreret  

Ville have snuppet de 505 på stedet, såfremt jeg boede på sjælland :) Har hørt godt om DC-serien. Skulle ifølge mange CV
nørder være deres bedste serie til prisen de har produceret.

Jeg leder videre :)

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003
Sendt: 04 November 2010 kl. 00:11 | IP-adresse registreret  

rskriver skrev:
Har godt overvejet fuldtoner, men de sidste fuldtoner jeg hørte uden delefilter var et stort diskantbal.

Det var dog en rammende beskrivelse  Jeg har prøvet det en enkelt gang, med nogle Audio Nirvana 10", og det var da noget af en oplevelse... Først med et delefilter (dvs. et filter der dæmper toppen, ikke at det deler signalet ud til forskellige enheder) kom der styr på lyden med at der var mere fylde og ikke så meget diskant. Det må være det man kalder en "acquired taste"  Jeg opgav dog projektet - formålet var at køre uden delefilter, og det kunne enheden ikke i mine øjne.

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax

rskriver
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 November 2010 kl. 00:21 | IP-adresse registreret  

Også netop Audio Nirvana jeg har lagt ører til. Hos altoht.dk. En af hans bud jeg især bed mærke i var denne:
Øverste billede

En højttaler konstruktion hvor Troels Gravesen har været inde over og lave et filter. Uden filter kun via fuldtonen, lød det i mine
og min kammerats ører forfærdeligt, men da han så kørte signalet gennem delefilteret (hvor den seperate diskant enhed også
kom med ind over) ja så var det pludselig en hel anden snak! Det spillede p*sse godt for at sige det lige ud Så en lærerig
tur nonetheless :)

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003
Sendt: 04 November 2010 kl. 00:37 | IP-adresse registreret  

rskriver skrev:
Også netop Audio Nirvana jeg har lagt ører til. Hos altoht.dk. En af hans bud jeg især bed mærke i var denne:
Øverste billede

En højttaler konstruktion hvor Troels Gravesen har været inde over og lave et filter. Uden filter kun via fuldtonen, lød det i mine
og min kammerats ører forfærdeligt, men da han så kørte signalet gennem delefilteret (hvor den seperate diskant enhed også
kom med ind over) ja så var det pludselig en hel anden snak! Det spillede p*sse godt for at sige det lige ud Så en lærerig
tur nonetheless :)

Jeg købte - uhørt - en højttaler med en frontvendt 10" supreme cast og en 8" standard på toppen - som Audio Nirvana engang lavede deres 2.8 Ambient, dog med to 8". Hvad kan jeg sige... Jeg var på vej mod at få specialbygget et sæt OTL monotrin, og skulle have nogle letdrevne højttalere, og noget snak om fuldtoner og deres magi bragte mig ind på sporet. Mit sind er til at satse lidt engang imellem, og indtil da var det faktisk gået ganske godt...

Da jeg fik højttaleren hjem og satte den til var resultatet dog temmelig underligt... Som at høre musik igennem en dåse. Min genbo havde set at de var ankommet, så han var også med på en lytter. Han mente at vi nok lige skulle vende fasen på den ene enhed - og det hjalp gevaldigt. Der var simpelthen tale om at den ene enhed udfasede den anden! Ikke noget under at de var på tilbud... De har aldrig spillet fornuftigt. Jeg fik også info om at netop Troels havde udmålt dem - og da jeg kontaktede ham nægtede han at udtale sig om dem

Kabinettet var fint, og i forhold til Audio Nirvana's forslag sikkert nogenlunde det samme i størrelsen (nok nærmere lidt mindre), men porten var flyttet om på bagsiden, hvilket rent designmæssigt nok er pænere - men det ændrer jo ikke desto mindre på konstruktionen. Dertil kommer at dæmpningsmaterialet inden i heller ikke helt var efter forslag...

Summa summarum... Enhederne fra AN er sikkert ganske udmærkede, men de skal kompenseres - og så synes jeg fidusen ved en fuldtone er væk.

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax

Pita
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 December 2009
Sendt: 04 November 2010 kl. 05:55 | IP-adresse registreret  

rskriver skrev:
Garanteret der er en mkI og en mkII.

Dali 104 mkI
vs.
Dali 104 mkII

Sandsynligvis det der er tale om så. Jamen så er det vel bare at komme ud og købe sådan et sæt med gummi-ophæng,
medmindre der kommer andre bud :)

Har godt overvejet fuldtoner, men de sidste fuldtoner jeg hørte uden delefilter var et stort diskantbal. Ikke lige min kop te.
Noget specifikt du tænker på Pita?

Mvh

Det var netop højttalere fra Alto jeg havde i tankerne. Jeg har ikke selv hørt dem, men de havde da nogle modeller indenfor dit budget.

Til top Vis Pita's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Pita

rskriver
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 November 2010 kl. 08:49 | IP-adresse registreret  

Har godt overvejet fuldtoner. Den bedste højttaler jeg endnu har hørt var et sæt Tannoy Arden med HPD 385 enheder i.

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 04 November 2010 kl. 09:17 | IP-adresse registreret  

rskriver skrev:
Har godt overvejet fuldtoner. Den bedste højttaler jeg endnu har hørt var et sæt Tannoy Arden med HPD 385 enheder i.

Det er en dual concentrik enhed, så det er faktisk en 2 vejs. Men den serie lyder rigtigt godt. Jeg har hørt med 15" enhed.

Jeg har selv 4" TB fuldtone. Det er ikke følsomhed du får, men den kan godt spille uden filter. Jeg har prøvet med og uden, og foretrækker helt klart uden. I mit DSP filter hæver jeg faktisk diskanten en smule. Jeg har dog også prøvet passiv deling uden korrektion af frekvensgangen, og her lyder den faktisk fint.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 04 November 2010 kl. 09:28 | IP-adresse registreret  

Jeg har dette projekt liggende i skuffen.

http://attlid.eu/p_swift.html

Det bliver nok taget op igen, når jeg får lavet mine nye højttalere.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

rskriver
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 November 2010 kl. 09:37 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:

rskriver skrev:
Har godt overvejet fuldtoner. Den bedste højttaler jeg endnu har hørt var et sæt
Tannoy Arden med HPD 385 enheder i.

Det er en dual concentrik enhed, så det er faktisk en 2 vejs. Men den serie lyder rigtigt godt. Jeg har hørt med 15" enhed.

Jeg har selv 4" TB fuldtone. Det er ikke følsomhed du får, men den kan godt spille uden filter. Jeg har prøvet med og uden,
og foretrækker helt klart uden. I mit DSP filter hæver jeg faktisk diskanten en smule. Jeg har dog også prøvet passiv deling
uden korrektion af frekvensgangen, og her lyder den faktisk fint.

Det har du selvfølgelig ret i, tænker bare altid på den som en fuldtone da det hele er samlet i én enhed. Men uanset hvad spiller
den fantastisk hehe. Nul lyttetræthed og lige tilpas hug i mellemgulvet. Det var denne højttaler der fik mig i gang med hifi-
hobbyen.. en åbenbaring så at sige

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes