Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 13:20   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Hej, Hjælp til valg af udstyr. !. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
RasmusKoustrup
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 November 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 03 November 2010 kl. 12:17 | IP-adresse registreret  

Hej Hifi4all.

Jeg er en dreng på 18 år, der virkelig mangler noget udemærket musikudstyr til værelset.
Mit problem er bare, at jeg ikke ved hvad jeg skal vælge.
Kom gerne med en masse hjælp, og links til hvad jeg evt kunne vælge
Prisklassen ligger på max 5000 kr. .

Det må gerne kunne bruges primært til musik og film.
Tak

Rasmus Koustrup.

finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Februar 2007
Lokalitet: Jylland
Sendt: 03 November 2010 kl. 12:22 | IP-adresse registreret  

Da du både har oprettet dette spørgsmål under ht og surround, går jeg ud fra at du ikke rigtig ved, om det skal være stereo eller surround?!?

Hvor stort er værelset? Og hvordan er akustikken?

Musiksmag?

Hvor højt vil du kunne spille?

Må det være brugt? Der er MANGE penge at spare!!!

Til top Vis finlytteren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finlytteren

rskriver
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 03 November 2010 kl. 12:37 | IP-adresse registreret  

Til top Vis rskriver's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rskriver

RasmusKoustrup
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 November 2010 kl. 12:52 | IP-adresse registreret  

Ja, det må godt være brugt. Altså mit værelse er på ca. 25-30 kvadratmeter , der er mange ting i værelset, så det rumger ikke
så meget. Det må godt kunne spille højt, og bruges til at blære sig lidt når man har drengene på besøg. Men behøver ikke
været sindsygt højt.
Var det bedre?
Og jeg hører meget mainstream, ikke hardstyle og den genre.
Men skal nok allermest bruges til at lytte til musik, når jeg bare er der hjemme.

finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Februar 2007
Lokalitet: Jylland
Sendt: 03 November 2010 kl. 13:29 | IP-adresse registreret  

Ja det var bedre! For lytterummet og akustikken tillader gulvht. Også med halvstore basser! Med disse vilkår har du flere muligheder. Man kan sige at alle døre står åbne, hvis prisen passer...

Skal det være stereo eller surround? Du vil klart få bedst lyd ved at vælge stereo, da du ikke skal have de ekstra ht og surroundkredsløb i forstærkeren. Jo færre komponenter du køber for 5000,- jo bedre kvalitet kan du få...

Til top Vis finlytteren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finlytteren

dysterland
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 August 2008
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 03 November 2010 kl. 14:41 | IP-adresse registreret  

Af højttalere kan jeg varmt anbefale Avance, fx disse Omega 30 til den meget sølle pris af 500 kroner: http://www.dba.dk/avance-omega-30-sort-200-w/id-69461250/ De har også en følsomhed på 90dB, så de kan drives af en stort set hvilken som helst forstærker.
Jeg har selv et sæt Avance 36, og de er rigtig fremragende til prisen. Og så har du også råd til at fortryde, hvis du senere vil have nogle dyrere højttalere til fx 5000 kroner, hvilket du selvfølgelig ikke har råd til nu.

Der er også et sæt Avance Alpha 33 til samme pris - det burde være en bedre serie, men jeg ved ikke noget om den model: http://www.dba.dk/avance-alpha-33-sort-120-w/id-69549601/

Jeg ville også helt klart vælge stereo, hvis jeg var dig - du får bedre lyd til musik, og til film er stereo altså også ganske fremragende.

Hvis du køber så billige (men gode) højttalere, så har du råd til en forstærker og CD-afspiller, som du kan bygge videre på, også når du får flere penge til højttalere. NAD er en god mulighed, fordi der er mange af dem, og priserne også er derefter. Men andet kan bestemt også bruges.

Det kunne fx være denne NAD C325BEE til 1500 kroner: http://www.dba.dk/forstaerker-nad-c325bee/id-69351957/ - som altså er på 2x50W, og ikke 2x80, som der står i annoncen - men de 2x50W er også nok.

CD-afspiller ved jeg helt ærligt ikke så meget om, da jeg selv har en ekstern DAC, og så er både computer og en billig brugt CD-afspiller med digital udgang (Denon) koblet til DAC'en - og den løsning kan anbefales.

Men hvis du vil have en almindelig CD-afspiller, så kunne sådan en NAD C521BEE til 400 kroner nok være et godt bud: http://www.dba.dk/cd-afspiller-nad-c521bee/id-69597274/
Til top Vis dysterland's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dysterland Besøg dysterland's Websted

Dan R. Hansen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 20 Februar 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 03 November 2010 kl. 16:19 | IP-adresse registreret  

Hvad med en gang QLN fra de "gamle" dage?

http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=170850

RasmusKoustrup
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 November 2010 kl. 18:56 | IP-adresse registreret  

Tak for svar allesammen.
Efter hvad jeg kan høre, vælger jeg stereo, og ikke surround.
Kan godt lide de eksempler du giver mig, "dysterland" men ville de kunne spille fremragende, og okay højt ? Så er det da klart
at jeg skal hente dem (:
De ville sagtens kunne spille rummet ordentligt op ?

RasmusKoustrup
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 November 2010 kl. 19:04 | IP-adresse registreret  

Hvad er forskellen på den her: http://www.dba.dk/forstaerker-nad-c326bee-sort/id-69614403/& nbsp;   og den c325 du linkede ?

dysterland
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 November 2010 kl. 21:47 | IP-adresse registreret  

C326BEE er bare en nyere version, sikkert med lavere standby-forbrug og et par andre opdateringer.

Ja, i hvert fald med Omega 30 tør jeg nok godt love, at det kan spille ubehagelig højt med NAD forstærkeren - og godt, selvfølgelig Alpha 33-højttalerne kender jeg ikke følsomheden på, så der kan jeg ikke så godt udtale mig om lydstyrken.
Til top Vis dysterland's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dysterland Besøg dysterland's Websted

RasmusKoustrup
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 November 2010 kl. 17:03 | IP-adresse registreret  

Hey igen.

Nu er det sådan at jeg først har pengene nu. Så kan du evt. finde et par nice højttalere på dba.dk til mig igen?

Rasmus.

dysterland
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 November 2010 kl. 21:16 | IP-adresse registreret  

Jo, jeg vil tillade mig at foreslå Avance igen, fordi det bare er godt til prisen. Fx disse Alpha 4004 til 1000 kroner: http://www.dba.dk/avance-aavance-labs-alpha/id-69822713/

Der er også stadig et sæt Omega 30 til 500 kroner: http://www.dba.dk/avance-omega-30-sort-200-w/id-69926119/

rskriver
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 21 November 2010 kl. 21:31 | IP-adresse registreret  

Er enig med Dysterland på den her. Snup dig et sæt Avance. Har netop selv et sæt Alpha 4004 der spiller lige nu, og det er en
fantastisk højttaler!
Til top Vis rskriver's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rskriver

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes