Tilbage til HIFI4ALL.DK 17. juni 2026 | 06:15   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: NAS til Squeezebox (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Kim_Superman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Januar 2009
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 05 November 2010 kl. 12:22 | IP-adresse registreret  

Jeg folkens

Har besluttet at jeg vil have mig en Squeezebox Duet..

Det er egentlig mest for at have min musiksamling samlet på en enkel måde og synes controlleren virker rigtig lækker... Planen er at jeg vil sætte en ekstern harddisk til en NAS og køre musikken der igennem...

Jeg er fuldstændig ny på dette område så har først lige fundet ud af hvad en NAS i det hele taget er...
Jeg har også læst (ældre indlæg) at flere har oplevet en lidt "hakkende/forsinket" betjening fordi deres NAS ikke var kraftig nok...

Er der nogen som kan anbefale en NAS til omkring 1000 kr? Regner med at købe brugt da man jo får mest for pengene der... Har selv fundet denne, men ved ikke om det er noget der duer?
http://www.dba.dk/nas-server-synology-ds-207/id-69517303/  

Håber nogen kan hjælpe lidt:)

Til top Vis Kim_Superman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kim_Superman

el_serpiente
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2007
Lokalitet: Århus
Sendt: 05 November 2010 kl. 12:40 | IP-adresse registreret  

komplett.dk har i øjeblikket billige Netgear ReadyNAS til salg. De er dog en del over din pris hvis du også skal have disks med.

Problemet er at Squeezebox Server ikke kan køre på alle NAS'er og på nogle er det ret vanskeligt at installere det på. fordelen ved Netgear's ReadyNAS er at der er Squeezebox Server pre installeret. Lidt søgning på nettet burde give dig svar på om og hvor nemt Squeezebox Server kører på den NAS du linker til.

Alternativt kunne du finde en gammel computer og sætte den op med Squeezebox Server.

Jeg har en ReadyNAS, men har også en extra computer stående (uden skærm og tastatur) den er installeret med XP og jeg kopler på den med remote desktop, det virker ret godt. Jeg har tidligere kørt  Squeezebox Server på den men gør det ikke mere og det virkede fint.

Til top Vis el_serpiente's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af el_serpiente

Moke
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juni 2010
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 05 November 2010 kl. 12:47 | IP-adresse registreret  

Jeg har prøvet en del forskelligt. NAS (qnap 109), dedikerede server (guruplug), pc'er og bærbare. Alle har problemer med enten hastighed, brugervenlighed, støj, strømforbrug, pålidelighed osv osv. Det bedste kompromis for mig er en Asus Eee med ekstern 2,5" harddisk.
Til top Vis Moke's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Moke

msp2
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 05 November 2010 kl. 13:42 | IP-adresse registreret  

Hej, har både en duet og den gamle model.

Jeg syntes faktisk ikke at duetten er særlig god, controlleren virker ikke så gennemført. Den tager langt tid om at starten, hjulet er ikke særligt præcist, der er meget plast på den. Faktisk er det hurtigere for mig at bruge min ipod touch. Den har også en god søgefunktion (der skal installeres en app der hedder iPeng)

Mht server, jeg har haft en synology DS107, den var lidt klejn til at trække Squeezebox Server. Jeg har nu en DS710+ Det virker fantastisk, men den kost vist også mere end en Asus Eee...

Hilsen

Morten

Til top Vis msp2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af msp2

Ney_
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2007
Sendt: 05 November 2010 kl. 14:40 | IP-adresse registreret  

el_serpiente skrev:
komplett.dk har i øjeblikket billige Netgear ReadyNAS til salg. De er dog en del over din pris hvis du også skal have disks med.

Problemet er at Squeezebox Server ikke kan køre på alle NAS'er og på nogle er det ret vanskeligt at installere det på. fordelen ved Netgear's ReadyNAS er at der er Squeezebox Server pre installeret. Lidt søgning på nettet burde give dig svar på om og hvor nemt Squeezebox Server kører på den NAS du linker til.

Alternativt kunne du finde en gammel computer og sætte den op med Squeezebox Server.

Jeg har en ReadyNAS, men har også en extra computer stående (uden skærm og tastatur) den er installeret med XP og jeg kopler på den med remote desktop, det virker ret godt. Jeg har tidligere kørt  Squeezebox Server på den men gør det ikke mere og det virkede fint.

ReadyNAS er nemt at sætte op og det eneste som pt. er understøttet officielt. Jeg har sat en ReadyNAS op hos en veninde (en DUO på tilbud hos elmutanten) og det har kørt upåklageligt i mange måneder uden nogen som helst form for indblanding fra min side. Der er tilsluttet en duet og 2 radio til den, og den kører fint alle 3 på en gang uden der er problemer med sync eller noget som helst.

Selv har jeg en maskine stående i et skab som kører squeezecenter, som jeg kobler til via remote desktop, men den agerer også mediecenter via DLNA og som backup-server mm, det fungerer også fint men er lidt mere komplekst.

Mhs til sløv opstart af Duet controlleren, så kan mansætte den til altid at være koblet på wifi'en, så reagerer den altid med det samme, men det betyder at den æder ret meget strøm og derfor ikke holder mange timer udenfor sin cradle.

svdi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Oktober 2003
Sendt: 05 November 2010 kl. 15:24 | IP-adresse registreret  

Jeg kører med readynas med max ram på vistnok 2 giga og 2 diske i RAID. Jeg har både controlleren og en receever og en standart squeezebox. Systemet er rimeligt pålideligt, men meget langsomt, kan være minutter om at vågne fra slukket. Indimellem hakker den ved start af et nyt nummer, og må kører bufferen inden det virker igen.

Jeg kørte på et tidspunkt squeezecenter fra en alm. computer, og det fungerede perfekt, lynhurtigt og nemt. Problemet er, at computeren så altid skal stå tændt. Squeezeboxen kan godt nok selv finde ud af at tænde for computeren, men den slukker den ikke efter brug. I øvrigt er det et smaddergodt system, jeg har scannet alle mine rock/pop CD-er til FLAC og pakket CD-erne væk.

callesoroe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 05 November 2010 kl. 16:37 | IP-adresse registreret  

Kim_Superman skrev:

Jeg folkens

Har besluttet at jeg vil have mig en Squeezebox Duet..

Det er egentlig mest for at have min musiksamling samlet på en enkel måde og synes controlleren virker rigtig lækker... Planen er at jeg vil sætte en ekstern harddisk til en NAS og køre musikken der igennem...

Jeg er fuldstændig ny på dette område så har først lige fundet ud af hvad en NAS i det hele taget er...
Jeg har også læst (ældre indlæg) at flere har oplevet en lidt "hakkende/forsinket" betjening fordi deres NAS ikke var kraftig nok...

Er der nogen som kan anbefale en NAS til omkring 1000 kr? Regner med at købe brugt da man jo får mest for pengene der... Har selv fundet denne, men ved ikke om det er noget der duer?
http://www.dba.dk/nas-server-synology-ds-207/id-69517303/  

Håber nogen kan hjælpe lidt:)

Har også en ReadyNas DUO med 2x1tb der kører i RAID mode(spejling). Jeg har også måttet erkende at ReadyNas Duo har for svag processor til at køre Squeezebox server. Hvis man KUN anvender musikmappen og vælger numre/album, så kører den fint. Men hvis du vil bruge nogle at de mange rigtig smarte plugins, der er lavet til palylister, statistic osv. , så er den simpelt hen for langsom. Jeg har nu både squeezebox server på min computer OG på min NAS. Så kører jeg en minimum konfiguration på NAS, og på computeren kører så SB-server med de smarte plugins. Når jeg så går i seng og har slukket computeren, så kan jeg stadig skifte over på NAS serveren som har tidsstyret start/stop. Så hører jeg musik i soveværelset enten med controller som afspiller, tilsluttet et lille 2.1 setup, eller også et par Senheizer trådløse headphones tilsluttet en SB-receiver. Så kan jeg også høre musik når jeg slår græs... :)

ReadyNas er stadig en god løsning med hensyn til datasikkerhed, og så kan hele familien jo også afspille musikken fra den. Softsqueeze eller et andet afspille program, der kan klare FLAC så spiller det også der. Du kan også streame din musik på internettet, og så koble på i Sommerhuset. Men så bliver det dog i MP3 kvalitet. Men smart alligevel.

Endelig kan jeg klart anbefale at bruge en iPod-toch eller iPhone med iPeng programmet. Det fungerer bare super godt :) 

klc-audio
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Februar 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 05 November 2010 kl. 16:38 | IP-adresse registreret  

Jeg har en Syn 107+, en SB3 og en Boom. Fjernstyret med ipeng fra min iphone. Kører bare derud af.
Til top Vis klc-audio's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af klc-audio

Kim_Superman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Januar 2009
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 06 November 2010 kl. 11:35 | IP-adresse registreret  

Mange tak for jeres svar:)
Er der nogen af jer der ved om en Synology ds207+ er kraftigere end en Readynas?
Til top Vis Kim_Superman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kim_Superman

db89
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 December 2007
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 06 November 2010 kl. 12:13 | IP-adresse registreret  

Jeg ved ikke om den er kraftigere. Men jeg ville helt personligt ikke købe den du linker til i dit første indlæg hvor sælgeren vil have 1000kr for den. For en ny med ca de samme specs kan købes for 1350kr (ds210j) og det er vist en 3 år gammel model så måske vil den ikke fortsætte i ret mange år endnu med at få nye opdateringer. Hvis du kan vente lidt en måned eller to endnu så kommer der feks en ds-211j som har fået en 50% hurtigere processor end sin forgænger og prisen på den bliver i starten vist 15-1600kr.

PS: du skal lige være OBS på at de NAS som synology skal have en intern harddisk installeret for at virke, en NAS er normalt også beregnet til at man primært bruger interne og ikke eksterne harddiske til lagring.  Hvis du gerne kun vil bruge en ekstern harddisk så kunne en Synology USB Station 2 måske være en ide.
Til top Vis db89's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af db89

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes