Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2026 | 00:15   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Køb af højtalere til B&O Beolab 5000 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Alaza
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 06 November 2010 kl. 18:31 | IP-adresse registreret  

Hi

Jeg står i den situation at jeg er ved at sætte mit første hifi-anlæg sammen. I den sammenhæng har jeg arvet en Beolab 5000 forstærker. Her har jeg købt nye kondensatorer hjem som jeg er ved at skifte i udgangstrinnet og i strømforsyningen.

Derudover skal der selvfølgelig investeres i nogle højtalere. Jeg er langt fra nogen erfaren lytter. Rent faktisk har jeg aldrig sat mig ned og hørt på et ordenligt setup, men været vant til diverse discount løsninger i mange år.

Min plan er at købe brugt, og alderen er ikke nogen hæmsko som sådan. Jeg har kigget på, og fået anbefalet JBL TI250'eren, men den er både lidt over hvad jeg vil smide i øjeblikket, plus værelset de kommer til at stå i er 2*6 m, så det er ikke realistisk.

De skal bruges til rock/blues/pop og film.

Planen er at køre alt fra min PC -> Auzentech Mystique 7.1 -> endnu ukendt DAC -> Beolab 5000 -> endnu ukendte højtalere.

Hvis jeg nu smider en pris på bordet som ligger i klassen af 5 kilo, med mulighed for at gå lidt op; har I så nogle forslag?

Eneste note er, at min professor på DTU har skræmt mig fra vid og sans fra B&W, Dali, CW og lignende, og har understreget at jeg skal gå efter ældre JBL højtalere eller lignende. Så det vil jeg som udgangspunkt støtte mig til.

Edit:

Jeg har kigget lidt nærmere på den her:

http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=171086

Den er både i samme prisklasse, og ligger tæt op af mine andre kriterier. Hvad kan jeg forvente i forhold til min genre, Beolab'en og mit relativt lille værelse?
Til top Vis Alaza's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Alaza

Nissemanden
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Oktober 2009
Lokalitet: Århus
Sendt: 06 November 2010 kl. 20:12 | IP-adresse registreret  

Du kan evt prøve at kigge lidt på System Audio, som gør det godt i små rum. Jeg ville frygte at et sæt JBL vil bliver for basstærke i dit lille rum. Jeg har selv SA 1550 i et værrelse på 12 m2. Og jeg synes bestemt ikke at lyden (basmængden) bør være større!

Hvorfor er du skræmt væk fra B&W og Dali? - Her skal siges at jeg også tror at B&W er for basstærke til så lille et rum. (desuden vil din beolab nok have svært ved at levere nok strøm til disse strømslugere)
For det er vel gulvhøjtalere du snakker om? En stor standerhøjtaler er måske bedre + en lille sub til film.

Det bedste råd er at komme ud og lytte lidt på noget - husk på det er ikke sikkert at du er enig med din professor, mig eller andre på forumet for den sags skyld.
Til top Vis Nissemanden's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nissemanden

Alaza
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: København
Sendt: 06 November 2010 kl. 20:39 | IP-adresse registreret  

Jeg vil prøve at kigge lidt på System Audio i hvert fald. Prisen på 1550'eren er jo heller ikke slem hvis man kunne finde dem brugt.

Well, angående Dali'erne og B&W'erne så er det kun baseret på følgende:

Jeg var selv inde i HFK for at høre bl.a. Dali Ikon 7 MK2 og så de kæmpe B&W højtalere med diamant diskant i et 200k setup. Hovedsageligt for at få en idé om hvor godt tingene skulle kunne lyde.
Jeg må desværre indrømme at jeg slet ikke fik det kick jeg forventede, specielt ikke i forhold til pengene hvis vi snakker B&W.

Derudover, så har flere af de Hifi-entusiaster jeg selv har snakket med ikke talt specielt positivt om B&W i forhold til prisen.

Hvad min professor baserer sine udsagn på kan jeg ikke sige konkret, ud over at han er en mand med 40 års erfaring i højtaler og specielt forstærker design, og han ville aldrig smide sine moneter i retning af hverken Dali eller B&W.

I stedet anbefalede han mig bl.a. at kigge på JBL 250Ti serien, og generelt brugte JBL højtalere. Han nævnte også nogle flere højtaler producenter, men jeg nåede aldrig at tage note af det desværre, men jeg skal forhøre mig så snart jeg ser ham igen.

Jeg regner med gulvhøjtalere, også fordi jeg regner med at flytte indenfor en overskuelig fremtid til mere plads.
Til top Vis Alaza's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Alaza

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes