Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2025 | 21:53   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Rega p3 (1983-84) (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Lencofyn
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidligere schmidt2

Bruger siden: 06 Januar 2009
Lokalitet: Bornholm
Status: Offline
Sendt: 08 November 2010 kl. 17:14 | IP-adresse registreret  

Jeg kunne godt tænke mig sådan en ældre rega svend.

Hvad skal man give for en der skal have ny pickup, rem samt en gennemgående rengøring.
Og hvad skal man være OBS på af diverse alder relaterede sygdomme med sådan en?

Og så lige en smags tester. Jeg er lykkelig med min SL'er. Men vil jeg kunne få noget spændene ud af en Rega i forhold til? Pickup mæssigt har jeg tænkt mig at smide en ortofon m2 red efter den.
Eller er der noget billigere, vellydene derude???

Det er bare for sjov og for at lære endnu et hæderkronet mærke at kende.

Til top Vis Lencofyn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lencofyn

edge
Branchemedlem
Branchemedlem
Edge Audio Solutions

Bruger siden: 21 Februar 2009
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 09 November 2010 kl. 15:24 | IP-adresse registreret  

Jeg har efterhånden haft en del pl. spillere, men vender med mellemrum altid tilbage til Rega´s. De er "out of the box" ret fantastiske, og med små midler kan de moddes til endnu bedre klasse. Jeg ville ikke give mere end 750-1000kr for den Planar3, men igen jeg ville hellere se mig om efter en Planar2, armen kan moddes til RB700 klassen, og plinten er den samme i begge modeller.

Med Cardas kabel og anden stub og kontravægt kan en RB250 arm lyde rigtig godt (hold dig væk fra sølvkabel, det knækker i det lodrette leje) og hvis den evt. moddes med huller og indvendig dæmpning ala Tecnoarmen fra Michell stiger den endnu et par klasser.

Skift undertallerknen til enten Isokinetik eller Groovetracer, og får bedre gang-stabilitet. Der er delte meninger om en Acryltallerken er bedre end glastallerkenen, så der må du prøve dig frem.

Et billig tweak til at begynde med, er at skifte remmen til den Hvide slags.

http://www.cabezon.eu/index.php?cPath=24 (Isokinetik)

http://groovetracer.com/

http://www.rega-synergyav.co.uk/acatalog/dd.html

http://www.audiomods.co.uk/

http://www.michell-engineering.co.uk/tonearm.html

Lidt links til at kigge på.

Spørg gerne, jeg har efterhånden lavet en del af dem

EAS will rise again...
Til top Vis edge's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af edge Besøg edge's Websted

Mrhviid
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juli 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 09 November 2010 kl. 16:01 | IP-adresse registreret  

edge skrev:

Jeg har efterhånden haft en del pl. spillere, men vender med mellemrum altid tilbage til Rega´s. De er "out of the box" ret fantastiske, og med små midler kan de moddes til endnu bedre klasse. Jeg ville ikke give mere end 750-1000kr for den Planar3, men igen jeg ville hellere se mig om efter en Planar2, armen kan moddes til RB700 klassen, og plinten er den samme i begge modeller.

Med Cardas kabel og anden stub og kontravægt kan en RB250 arm lyde rigtig godt (hold dig væk fra sølvkabel, det knækker i det lodrette leje) og hvis den evt. moddes med huller og indvendig dæmpning ala Tecnoarmen fra Michell stiger den endnu et par klasser.

Skift undertallerknen til enten Isokinetik eller Groovetracer, og får bedre gang-stabilitet. Der er delte meninger om en Acryltallerken er bedre end glastallerkenen, så der må du prøve dig frem.

Vildt. Du lyder som en der med is i maven og svært bevæbnet med skærebrænder, boltsaks og svejseapparat går helt amok på pladespillere!

Jeg selv derimod er hundeangst for første gang jeg skal skifte PU/nål på min netop indkøbte Debut III m. Audio technica at95 PU (som jeg synes lyder helt fint)...

Vh.

Hviid...

Til top Vis Mrhviid's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mrhviid

Jens Mortensen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 10 Januar 2004
Lokalitet: København
Sendt: 09 November 2010 kl. 16:05 | IP-adresse registreret  

Hej Flemming.

Jeg har en P5 med en RB700 arm - kan det svare sig at skifte kablet i sådan en? Og hvordan gør man?

Er i øvrigt helt enig i, at den hvide drivrem er en betydelig forbedring. Jeg har også skiftet til Groovetracers undertallerken, og det kan anbefales.

Med venlig hilsen
Jens
Til top Vis Jens Mortensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jens Mortensen

edge
Branchemedlem
Branchemedlem
Edge Audio Solutions

Sendt: 09 November 2010 kl. 18:50 | IP-adresse registreret  

Jens Mortensen skrev:
Hej Flemming.

Jeg har en P5 med en RB700 arm - kan det svare sig at skifte kablet i sådan en? Og hvordan gør man?

Er i øvrigt helt enig i, at den hvide drivrem er en betydelig forbedring. Jeg har også skiftet til Groovetracers undertallerken, og det kan anbefales.

Med venlig hilsen
Jens

Hej Jens.

Jeg vil fraråde at rode i RB700 armen, der ligger meget intensiv udviklingsarbejde bag denne arm for at den netop skulle være en forbedring af RB301 armen. Jeg mener at RB700 netop er kablet med Cardas kabel.

Som en general oplysning vil jeg heller ikke råde til at bygge en ny plint til nogen af Rega´s pl.spillere, da denne netop er bygget til at være let (er bygget som en moderne dør af finer og pap)

EAS will rise again...
Til top Vis edge's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af edge Besøg edge's Websted

kvickly
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Marts 2008
Lokalitet: Øerne
Sendt: 09 November 2010 kl. 19:26 | IP-adresse registreret  

Lencofyn skrev:

Hvad skal man give for en der skal have ny pickup, rem samt en gennemgående rengøring.

Og så lige en smags tester. Jeg er lykkelig med min SL'er. Men vil jeg kunne få noget spændene ud af en Rega i forhold til? Pickup mæssigt har jeg tænkt mig at smide en ortofon m2 red efter den.

Jeg ville ikke ofre dyre pickup penge på en 25 år gl pladespiller

Du er bedre tjent med en nyere og sørg samtidig for at riaa og resten af anlægget er kvalitets mæssigt passende s du ikke skyder kanonkugler efter gråspurve.

Den nye RP1 siges at være en fin kombination hvis man er i markedet 2500 kr men for lidt mere kan du få en ny P2 m/ElysII som ikke er uden evner i prisklassen. Min har efterflg fået en glastallerken samt en white belt, altsammen for fornuftige penge der gør at jeg ikke kender mange cd afspillere under 10K som jeg hellere vil lytte til.

Sørg for en væghylde eller andet velegnet support samt at skidtet er i level og korrekt justeret.

God fornøjelse

Til top Vis kvickly's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kvickly

Lencofyn
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidligere schmidt2

Bruger siden: 06 Januar 2009
Lokalitet: Bornholm
Sendt: 09 November 2010 kl. 20:49 | IP-adresse registreret  

kvickly skrev:

Lencofyn skrev:

Jeg ville ikke ofre dyre pickup penge på en 25 år gl pladespiller

Du er bedre tjent med en nyere og sørg samtidig for at riaa og resten af anlægget er kvalitets mæssigt passende s du ikke skyder kanonkugler efter gråspurve.

Den nye RP1 siges at være en fin kombination hvis man er i markedet 2500 kr men for lidt mere kan du få en ny P2 m/ElysII som ikke er uden evner i prisklassen. Min har efterflg fået en glastallerken samt en white belt, altsammen for fornuftige penge der gør at jeg ikke kender mange cd afspillere under 10K som jeg hellere vil lytte til.

Sørg for en væghylde eller andet velegnet support samt at skidtet er i level og korrekt justeret.

God fornøjelse

Det er også en måde at se på det på...
Som anlægget er pt. er det ikke et dårligt anlæg.
Og mht. alderen så har jeg haft rigtig gode erfaringer med mine gamle Thorens'er, Micro Seiki'er Lenco og min SL1200.
Og med tweak for øje er det vel ikke helt ud i hampen at eksperimentere med en der ikke er købt ny.

Som jeg har læst indtil videre er den jo, ligesom lenco L75, et seriøst oplagt valg at gå og lege med.
Og væg hylde er jeg helt med på. Det er en seriøs forbedring at hente når man får smidt den på væggen.
Men hvad kunne du anbefale som pickup, hvis vi nu siger jeg får fingre i den.

Til top Vis Lencofyn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lencofyn

sborup
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 December 2009
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 09 November 2010 kl. 21:25 | IP-adresse registreret  

edge skrev:

Hej Edge. Blander mig lige, håber det ok. Var bare interesseret i at høre hvad det ville give af lydmæssige forbedringer at skifte til den hvide rem? Har selv en p7. Er det fordi remmen er mere stabil og ikke så eftergivelig,og dermed giver mere stabil gang eller hvad? Bare nysgerrig. Mvh
Til top Vis sborup's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sborup

edge
Branchemedlem
Branchemedlem
Edge Audio Solutions

Sendt: 09 November 2010 kl. 22:03 | IP-adresse registreret  

Et entydigt svar kan jeg ikke give, det må være sammensætningen af gummi/farve de har lavet remmen af der gør den bedre, den "lyder" bare bedre.

EAS will rise again...

Jens Mortensen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 10 Januar 2004
Lokalitet: København
Sendt: 09 November 2010 kl. 23:18 | IP-adresse registreret  

Hej Flemming.

Tak for oplysningen vedr. at der ike er grund til at modificere en RB700.

Mvh

Jens

Til top Vis Jens Mortensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jens Mortensen

edge
Branchemedlem
Branchemedlem
Edge Audio Solutions

Sendt: 10 November 2010 kl. 14:59 | IP-adresse registreret  

En lille oplysning mere, hvis man påtænker at skifte pl.tallerken ud til Acryl på en Planar 2 eller 3 kunne et billigere tweak være at limme en ring i MDF under tallerkenen, evt. med huller hele vejen rundt til bly/stålhagl. Det giver størrer inerti/moment + det dæmper tallerkenen, men husk at afbalancere tallerkenen inden brug  

EAS will rise again...

Medlyd
Branchemedlem
Branchemedlem

Medlyd

Bruger siden: 26 August 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 17 November 2010 kl. 11:27 | IP-adresse registreret  

Hej

Rega RB 700 armen bruger de samme interne kabler som RB 301 armen og iøvrigt RB 1000 armen, de er så rigeligt gode.

Rega P3 plinten er i MDF betrukket med Fenol

Acryl som tallerken vil som minimum bryde med Rega filosofien om en hård tallerken for minimum tab.

At afbalancere en tallerken man har fyldt blyhagl i er måske lidt sværere end det lyder. Det forøgede vægt vil påvirker centerlejet og forårsage mere slid.

Den hvide rem er, som det anføres, en klar forbedring. Den hvide rem har en helt ensartet strukturtæthed, der afstedkommer jævnere gang og dermed bedre gengivelse. Nogen mener, at det næsten svarer til, at påsætte en separat strømforsyning til pladespilleren.

Venligst

Bent

Til top Vis Medlyd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Medlyd

alrmad
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juni 2004
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 17 November 2010 kl. 11:40 | IP-adresse registreret  

Medlyd skrev:

Den hvide rem er, som det anføres, en klar forbedring. Den hvide rem har en helt ensartet strukturtæthed, der afstedkommer jævnere gang og dermed bedre gengivelse. Nogen mener, at det næsten svarer til, at påsætte en separat strømforsyning til pladespilleren.

Bent, lige et hurtigt indspark: Den hvide rem, du omtaler - er den en opgraderingsmulighed til en P9'er (den gl. udgave)?

Til top Vis alrmad's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af alrmad

Medlyd
Branchemedlem
Branchemedlem

Medlyd

Bruger siden: 26 August 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 17 November 2010 kl. 11:54 | IP-adresse registreret  

Hej

Ja, en hvid rem eller 2 i dit tilfælde, vil være en klar forbedring.

venligst

Bent

Til top Vis Medlyd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Medlyd

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes