Tilbage til HIFI4ALL.DK 29. maj 2025 | 09:20   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
Emne Emne: High WAF i stuen (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Andvare
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 September 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 09 November 2010 kl. 21:09 | IP-adresse registreret  

Jeg har min egen biostue, hvor jeg kan lege med de hifi og surround som jeg vil (har råd til), men jeg har længe savnet noget ordentlig lyd i W'ets stue. Stuen er ca 3,5-4x8 meter og har et stort vinduesparti i på den ene langvæg og en stor hæve/skydedør i den ene enden - den anden kan anlægget af praktiske årsager ikke stå. jeg har tidligere forsøgt mig med forskellige placeringer af højtalere og kan konstatere at i dette rum skal der spille "på langs". Det efterlader mig kun med den mulighed; at have højtalerne placeret i den ende med skydedøren. Dette giver også det sweetspot med det bedste udsyn til haven... Nå, så langt så godt - W'et har fastlagt nogle rammer, som nok er set hos andre:

1. Højtalerne skal være så små som muligt og de skal være hvide
  2. Anlægget skal være så "usynligt" som muligt 
  3. betjeningen så simpel som muligt
  4. CD'er må ikke stå fremme

Det sidste krav peger med en streaming løsning og ret hurtigt besluttede jeg at teste om en Squeezebox kunne være en løsning. Valget faldt på SB Touch, som kan betjenes via en touch skærm eller via en smartphone/ipod - der med skulle både krav 3 og 4 være inden for rækkevidde. Jeg har en NAS i forvejen (Synology 209 ) som kan køre den nødvendige server applikation til SB. Testen blev gennemført over et par måneder i biostuen, både via kablet og trådløst netværk. Musikken blev rippet i FLAC med dBpoweramp og jeg har også testet med nogle 96/24 FLAC filer fra http://www.highdeftapetransfers.com. Det hele virkede overbevisende. W'et havde en Android telefon i forvejen så næste skridt var at finde en remote app til den -  valget er faldet på Squeeze Comannder, som kostede 3€ og virker rigtig fint - så var det bare undertegnede der skulle have en ny telefon... (bare ærgerligt :)).

På dette tidspunkt kunne jeg konstatere at jeg var begyndt at høre meget mere musik end nogen siden før (måske bort set fra da jeg var teenager). Der er også et væld af internetradiostationer og adgang til podcast som øgede behovet for at "komme ud af kælderen" (biostuen). I mellemtiden havde jeg også undersøgt markedet for hvide højtalere i beskeden størrelse, men med acceptabel lyd. W'et havde været med ude og lytte et par gange forskellige steder og resultatet blev at den nye IKON 5 i højglans hvid kunne gå an. Det vil sige at nu var der også en løsning til punkt 1. så manglede der bare punkt 2.

Jeg har kikket på flere muligheder og overvejede på et tidspunkt at finde en monoblok hver, som kunne placeres diskret bag højtalerne, eller evt. bygge noget icepower ind i... Men en forespørgsel her på forum ledte mig til steamtech.dk som forhandler en SUMOH TinyAmp S60. Den koster kun 1800 kr. så der var råd til at begå en fejl. Jeg bestilte og den ankom. Jeg var ikke helt forberedt på hvor lille den er. Den er meget lille. Jeg blev glad for at den ikke havde været så dyr, men jeg skulle jo teste den og jeg havde ikke rigtig andet end mine DALI 850 i biffen - det er jo et par pænt store højtalere, som normalt drives at en Rotel RB-991 som levere 2x200W i 8 Ohm - så hvad kunne denne lille 2x60 W i 4 Ohm forstærker gøre ved dem?.. En hel del skulle det vise sig. Jeg må sige at jeg blev ganske forbavset over hvor højt den kunne spille og at den spillede maks volumen helt uden at klippe. Den kan naturligvis ikke spille lige så højt som Rotel'en - men den lever lydtryk  der tydelig kan mærkes i kroppen.  Lydkvaliteten var overraskende høj - jeg kan faktisk ikke sige at jeg vil foretrække Rotel'en, med mindre der skal spilles i fuld "metalkoncertstyrke" og til det formål har jeg jo stadig biffen. Efter et par dage var der ikke andet at gøre end at smutte til Hifiklubben og hente et par IKON 5 og så var alle W'ets punkter opfyldt - så manglede jeg bare at finde ud af om mit ønske om god lyd også var blevet tilgodeset, når det hele blev sat sammen.

Efter et par uger, hvor de er spillet lidt til, har jeg haft tid til nogle aftner med fin lytning og jeg er meget tilfreds. Min største bekymring gik på om IKON 5 ville kunne lever tilstrækkelig dyb og kontrolleret bas - jeg har nemlig en svaghed for den lækre bas som ofte er i Diana Krall . Min reference er CD'en "live i Paris" som jeg synes er en rigtig lækker optagelse med massere af dynamik og live fornemmelse. Jeg var så heldig at høre hende i Tivoli i sommers, så jeg kan, til en vis grad, sammenligne med "den ægte vare". Denne CD er blevet hørt en del gange og jeg forundres over den klarhed der er i musikken - med lukkede øjne kan jeg ikke placere højtalerne, men jeg kan til gengæld placere musikerne! og bassen føles meget nærværende. Jeg har også testet med noget Alphabeat  og Calvin Harris og "dunke beat" kan også levers tilfredstillende - omend 2X5" ikke er det samme som 4X8"+2X12" som der er i biffen :).  Det føles uvirkeligt at så små højtalere, drevet af så fysisk lille forstærker, kan lever så meget.

Et andet forhold som har en vist betydning er energiforbruget. Da det skal være nemt, skal det også være tilgængeligt hele tiden. SUMOH TinyAmp S60 er designet til streaming og har power output som kan forsyne forskellige SqueezeBox modeller. Så der kun en ledning til stikkontakten. TinyAmp går i et standby mode, når der ikke er signal på indgangen, men forsyner fortsat SB'en. Jeg har målt forbruget med et "Spar 'o meter" og det giver:
Standby: 4,9 W ~90-100 kr./år
Tændt uden musik: 8,7 W
Tændt med "normal" volumen: 9,5-10 W
Jeg har også forsøgt at måle forbruget mens der spilles fuld volumen, men det er jo lidt svært, da Spar o meter ikke er lavet til at måle på så varierende effekt. Men jeg har forsøgt med lidt forskellige numre og fundet at "We Dance To The Beat" fra Robyn's " "BodyTalk part 2" har et relativt højt output og her svingede forbruget mellem 25 og 40 W - spidserne er helt sikkert højere, da den måler over en vis periode. 

Alt i alt er både W'et og jeg rigtig tilfredse og vi høre langt mere forskelligt musik end tidligere - det går også ud over mængden at ligegyldigt TV, mens film fortsat ses i biffen - og det er jo rigtig ved at være sæson (een fordel ved de mørke vinteraftner er jo at behovet for mørklægning reduceres væsentligt :)

Hvis jeg skal tvinges til at nævne et par begrænsninger, så er det oplagt at dette anlæg ikke kan udvides med fx tuner, pladespiller eller en cdafspiller til de cd'er man ikke lige har fået rippet. TV kan heller ikke lige tilsluttes. Det skal også nævnes at meget tunge / ineffektive højtalere nok kan komme til at mangle noget effekt. og så må jeg jo indrømme at den begrænsede fysiske størrelse ikke giver de store high end fornemmelser - men det er jo heller ikke meningen.

DIY-tønde
Til top Vis Andvare's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Andvare

Holger4
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Februar 2006
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 09 November 2010 kl. 23:26 | IP-adresse registreret  

Hvor er din Woman bare heldig, men du kunne da ligeså godt kalde din tråd for LOW MAF.

søren N
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 April 2006
Sendt: 10 November 2010 kl. 01:06 | IP-adresse registreret  

Nydeligt, der er også noget fedt ved at holde det helt simpelt.
(Det må du ikke citere mig for i nærheden af min kæreste )

Er du hifi-kræsen?
Til top Vis søren N's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af søren N

dysterland
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 August 2008
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 10 November 2010 kl. 16:03 | IP-adresse registreret  

søren N skrev:
Nydeligt, der er også noget fedt ved at holde det helt simpelt.(Det må du ikke citere mig for i nærheden af min kæreste )

Jeg har det på nøjagtig samme måde

Desuden har mine højttalere masser af WAF - der er da kirsebærtræfinér på, ikke?

Andvare
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 November 2010 kl. 21:38 | IP-adresse registreret  

Holger4 skrev:
Hvor er din Woman bare heldig, men du kunne da ligeså godt kalde din tråd for LOW MAF.
Jaa... Det kunne man måske... Men faktum er altså at alle de (ikke hifi) "M" der har været på besøg, er blevet grønne af misundelse... Det er lidt som en bil der køre som en drøm, men som mangler alufælge, turbo og en lang række bogstaver på bagsmækken... Der er måske en manglen på store køleribber og fede kabler, men på den anden side er der ikke noget overflødigt mellem byts og dB...

DIY-tønde

Andvare
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 November 2010 kl. 21:39 | IP-adresse registreret  

dysterland skrev:
søren N skrev:
Nydeligt, der er også noget fedt ved at holde det helt simpelt.(Det må du ikke citere mig for i nærheden af min kæreste )

Jeg har det på nøjagtig samme måde

Desuden har mine højttalere masser af WAF - der er da kirsebærtræfinér på, ikke?
Kirsebærfiner var direkte forbudt...

DIY-tønde

terp2004
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Februar 2006
Lokalitet: København
Sendt: 12 November 2010 kl. 22:44 | IP-adresse registreret  

Kool setup! Hvis du gemmer forstærker og SB væk, så er den i vinkel :-)
Til top Vis terp2004's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af terp2004

Andvare
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 November 2010 kl. 10:25 | IP-adresse registreret  

terp2004 skrev:
Kool setup! Hvis du gemmer forstærker og SB væk, så er den i vinkel :-)
ja, det er faktisk planen at vi skal finde et lille møbel, hvor forstærkeren og måske SB kan være i.  

DIY-tønde

Brian7500
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2005
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 13 November 2010 kl. 11:26 | IP-adresse registreret  

Ser rigtig godt ud

Brian7500

Til top Vis Brian7500's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brian7500

power watt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juli 2007
Sendt: 13 November 2010 kl. 22:38 | IP-adresse registreret  

Mit Anlæg kommer aldrig til hedde WAF

Til top Vis power watt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af power watt Besøg power watt's Websted

Holger4
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Februar 2006
Sendt: 13 November 2010 kl. 23:00 | IP-adresse registreret  

Power Watt: Cool. Nej, men er det her ikke et forum for hi-fi og ikke et for kvinders smag for møblement?

power watt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juli 2007
Sendt: 14 November 2010 kl. 00:06 | IP-adresse registreret  

er dette ikke et forum for hi-fi ????
Til top Vis power watt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af power watt Besøg power watt's Websted

Andvare
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 November 2010 kl. 21:48 | IP-adresse registreret  

power watt skrev:
er dette ikke et forum for hi-fi ????
joo... Men jeg ved hvad jeg har og det vil nok overraske mange, hvis de havde mod på at lytte til det. Faktisk er det ikke usandsynligt at dette lille anlæg har pænt højt lydkvalitetsniveau. Der er _ingen_ analog signaler - ingen fnidder med drev, ingen ridser i CD'er, ingen tonekontrol mv. ingen overflødige dele... Det er faktisk ret "no nonsens".

Mange "hifi" folk "lyder" lidt som en gammel gnaven fabriksarbejder fra Detroit, som hellere vil have en 450 kubiktommer V8 årgang 56' end noget som helst morderne "pjat". jeg undres fx ofte over de monster ringkernetrafo'er koblet med kæmpe batterier af lytter, som ses her på sitet - det eneste man er helt sikker på med sådan et setup er at der vil genereres en masse lavfrekvent støj på el nettet, som det er meget svært at filtrer væk...  Noget som er meget nemmere med en smps som køre ved mange kHz.

DIY-tønde

Supercharger
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Maj 2009
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 16 November 2010 kl. 07:52 | IP-adresse registreret  

Det undrer også mig meget... Hvorfor klasse A forstærkere er så "hypede" koster jo en formue og kan ikke yde ret meget (resten går tabt som varme) kr/watt

Har selv Digitale PA forstærkere som nemt yder 1350W pr. kanal og kører "koldt" (SMPS forsyninger har meget høj virkningsgrad og meget lidt går tabt som varme)

Men har dog aldrig ejet en gammeldaws analog forstærker og kommer nok aldrig til det. (har hørt på venners fine kl. A grej og HiFi klubbens demo kl. A grej, og er på ingen måde imponeret

Men det må vo være smag og behag for den enkelte

Til top Vis Supercharger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Supercharger

Andvare
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 November 2010 kl. 19:27 | IP-adresse registreret  

Ja, jeg er sikker på at der ville være en del mere "hifi respekt" hvis det havde været en eller anden mini stander højtaler, drevet af en 2x6W rør amp og en CD/LP som kilde - dette her er simpelthed for nemt  og så er konen også glad....

Men men men - man skal huske at jeg har min bif, hvor der er ialt 104" bas membraner (6 stk 12" og 4x8") til at levere bassen (+ center og 4x surround)... Og at dette lille anlæg er så lækkert at det nærmest virker som om man er i en interflora reklame  

DIY-tønde

ronnih
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 18 November 2010 kl. 19:35 | IP-adresse registreret  

Hej Andware!
Super enkelt og stilrent setup!
Fedt at det kan gøres så enkelt! Det lyder til at det også performer godt - det er jo helt perfekt.

Jeg har en kammerat, som i forbindelse med at de byggede nyt hus, installerede loftshøjtalere på WC, samt Bose
væghøjtalere i køkkenalrum. De bliver trukket af hver sin Sumoh tinyamp, som er koblet sammen med hver sin Squeezebox
Reciever.

Det er jo super smart at SB får strøm fra Sumoh'en samt at den tænder og slukker automatisk. Det hele styres med deres
iphones, og de kan zone det osv... rigtig fedt.

Men hvordan er kraftoverskuddet i den store udgave? Han savner nemlig lidt mere lyd i køkkenet, hvor det virker som om
den lille mangler lidt kræfter.

vh
Ronni
Til top Vis ronnih's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ronnih

Strandvaskeren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Maj 2010
Sendt: 18 November 2010 kl. 19:52 | IP-adresse registreret  

Andvare skrev:
ja, det er faktisk planen at vi skal finde et lille møbel, hvor forstærkeren og måske SB kan være i.  

Er det ikke bare at tømme en af de kurve der er i bunden af din reol?

Andvare
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 November 2010 kl. 20:25 | IP-adresse registreret  

ronnih skrev:
Hej Andware!
Super enkelt og stilrent setup!
Fedt at det kan gøres så enkelt! Det lyder til at det også performer godt - det er jo helt perfekt.

Jeg har en kammerat, som i forbindelse med at de byggede nyt hus, installerede loftshøjtalere på WC, samt Bose
væghøjtalere i køkkenalrum. De bliver trukket af hver sin Sumoh tinyamp, som er koblet sammen med hver sin Squeezebox
Reciever.

Det er jo super smart at SB får strøm fra Sumoh'en samt at den tænder og slukker automatisk. Det hele styres med deres
iphones, og de kan zone det osv... rigtig fedt.
Det lyder super smart !!!

Citér:

Men hvordan er kraftoverskuddet i den store udgave? Han savner nemlig lidt mere lyd i køkkenet, hvor det virker som om
den lille mangler lidt kræfter.

vh
Ronni

ja, jeg ved jo ikke hvor kraftig "den lille" er og den oplevelser man har (mht. lydtryk) afhænger jo også meget af de højtalere man har (følsomhed). Men jeg vil sige at med disse IKON 5 er der rigeligt niveau til "normalt" behov - men hvis man godt kan lide at høre musik i "fest niveau" så er den måske ikke stor nok - jeg udnytter den maksimalt (men det er også et relativt stort rum, som hænger sammen med 2 andre rum (ialt ca 100 kvm)). Hvis de lavede en 100W version ville jeg købe den - men jeg skal understrege at med INON 5 som belastning, så er der ingen antydning af klipning eller anden forvrængning - det er godt for både lydkvalitet, højtalere og øre...

DIY-tønde

Andvare
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 November 2010 kl. 20:26 | IP-adresse registreret  

Strandvaskeren skrev:
Andvare skrev:

Er det ikke bare at tømme en af de kurve der er i bunden af din reol?
hmm... det var måske en mulighed - så skal jeg bare lige bestikke ungerne - det er deres legetøj der er i dem

DIY-tønde

guffi
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Brokkehoved KSB

Bruger siden: 14 September 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 18 November 2010 kl. 20:56 | IP-adresse registreret  

Meget stilrent med dit og dat, der ikke må være til stede.

Kan godt undre mig lidt over hvad de sko, som står midt i det hele egentlig lige foretager sig der  Har de fået tilladelse af øverste kommanderende til at stå der

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes