Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 20:54   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Højttaler: Lidt hjælp til tvivlsom kvinde (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
sommerlivet04
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2010
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 15 November 2010 kl. 00:34 | IP-adresse registreret  

Hej
Jeg er ret uvidende om alt det her, men er alligevel lidt forhippet på noget som minder om en hjemmebio.
Det skal siges, at jeg "hørt og set" lidt, men har svært ved at hitte ud af meningen med betegnelserne osv.
Jeg overvejer at få en projektor BenQ w1000+, dog var jeg en lille bitte bitte smule skuffet over kvaliteten på den i HiFi klubben. Så igen lidt usikker på, om projektor også er det rigtige valg istedet for fladtv.
En ting er jeg sikker på (hmmm næsten): det skal være stereo og ikke surround , for jeg hører rigtig meget musik. Det bliver nok til 50% film og 50% musik. I HiFI klubben anbefalede de mig to "Dali Lektor 6" gulvhøjttaler, ca.3000kr pr. stk. Jeg selv havde håbet på Eltax Monitor 3 (500kr pr. stk), men de er slet ikke til rådighed der, så jeg ved ikke hvor man kan få lov at afprøve dem (har fx forsøgt Fona og Expert uden held). Ved I hvorhenne?
Det skal siges, at jeg ikke er helt sikker på, om jeg kan høre forskel på reol- og gulvhøjttaler, måske en smule på bassen. Og jeg holder meget af "brummen", så måske jeg skulle vælge gulvhøjtaler? Og findes de virkelig kun til 3000kr pr stk. med ok kvalitet?? Har I andre forslag?
Gælder det også, at NAD (C316BEE) forstærker ikke fås billigere end 2000kr??
Jeg må ærligt indrømme, at jeg kun er interesseret i at købe nyt og ikke brugt.
Håber der er nogle, som har et par bud og/eller kommentar.
Vh Annie
Til top Vis sommerlivet04's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sommerlivet04

Poshy911
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2009
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 15 November 2010 kl. 01:10 | IP-adresse registreret  

Jeg vil da gerne lige komme med et par personlige holdninger...

Projektor er bedre end en fladskærm, men det er en helt anden prisklasse og noget mere besværligt før resultatet kommer.

Hvis det hele virker lidt uoverskueligt og nyt, så er det ikke nogen dum idé at starte med stereo fremfor surround. Det er alt
andet lige noget nemmere at have med at gøre :)

Hvis du kun vil have nyt, så vil jeg mene at omkring 2000 for en forstærker er minimum, hvis man skal være med hvor det
sner. Men så får du også et solidt hifi produkt.

Der er en verden til forskel på højtalere til 500 og 3000 kroner/stk. Men det skal du næsten selv have lov at høre, hvis du
kan finde et sted hvor du kan få en demo af Eltax - hvis ikke de vil give en demo, så er det nok fordi det ikke gavner salget
at lade folk høre dem :)
Til top Vis Poshy911's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Poshy911 Besøg Poshy911's Websted

klypstefan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2009
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 15 November 2010 kl. 01:18 | IP-adresse registreret  

Du skal i hvertfald være opmærksom på at projektoren er meget lysfølsom i forhold til et almindeligt tv, og hvis du blev
skuffet over kvaliteten på projektoren, er det vel bare at se på nogle fjernsyn i samme prisklasse :) Du skal også huske at
projektore kan have aktiv køling der larmer.

Angående anlægget, så får du jo selvfølgelig hvad du betaler for. Hvis du godt vil holde det på et nogenlunde overkommeligt
prisniveau skal du måske købe et færdigsamlet sæt med satellitter (små højttalere) og woofer. Wooferen giver bulderbassen
:)

Til top Vis klypstefan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af klypstefan

rskriver
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 15 November 2010 kl. 01:33 | IP-adresse registreret  

Cableman.dk i Viborg forhandler Eltax Monitor III, men ved ikke om det kun er en webshop eller om der er mulighed for at
lytte. Jeg har dog ejet et sæt af disse højttalere og de spiller rigtig godt til prisen! Herlig lille spilledåse. Cableman har også
tilbud på Tangent Millenium 100 til 250kr pr stk. Et seriøst tilbud som bestemt også er værd at overveje.

Hvis du synes det mangler bas, kan du altid supplere op med en aktiv sub senere hen.
fx denne her:
XTZ W8.16
XTZ sparker generelt røv på Dali mht hvad du får per krone, så du kunne også overveje XTZ højttalere.

Et rigtig godt tilbud på forstærker:
Sherwood

God jagt :)
Til top Vis rskriver's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rskriver

dysterland
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 August 2008
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 15 November 2010 kl. 08:12 | IP-adresse registreret  

Og hvis du køber sådan en Sherwood forstærker fra Hifi-freaks, så kan jeg virkelig også anbefale deres Focal højttalere, fx disse Focal Chorus 806 V: http://hififorfolket.dk/index.php?id=63
De har faktisk også en model til 995 pr. stk, som skulle være udmærket.
Til top Vis dysterland's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dysterland Besøg dysterland's Websted

sommerlivet04
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 November 2010 kl. 09:37 | IP-adresse registreret  

Wauw, tak for de hurtige og gode svar.
Jeg må straks på jagt ;)
Til top Vis sommerlivet04's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sommerlivet04

sommerlivet04
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 November 2010 kl. 18:36 | IP-adresse registreret  

Hmmm.... Nu har jeg søgt på nettet "Dali versus Focal", og det virker til at der ikke er en kæmpe forskel men folk hælder alligevel til Focal (?).
Jeg er rigtig glad for linket I (dysterland og rskriver) gav og tænker at få Focal Chorus 714 gulvhøjtaler. Jeg vil helst gerne undgå subwoofer og er derfor så interesseret i gulvhøjtaler! Bare en skam at jeg ikke kan finde nogen fysisk butik, hvor jeg kan få lov at "lytte". Kan det virkelig passe??
Ud for det minimale kendskab jeg har til det - faktisk overhovedet ingenting ;) - så virker det til, at det er ret crucial med at få en korrekt forstærker dertil! Vil sherwood forstærkeren passe til disse Focal gulvhøjtaler?? Altså kan forstærkeren yde det den skal til Focal gulvhøjtalerne??
Jeg skal jo ikke have diskotek i min 20m2 stue, men nyder en god bas og ren klang fra (sang)stemmer.

De skriver på hjemmesiden HiFifreaks:
"Focal har også formået at flytte grænsen for frekvensområdet helt op til 28.000 Hz"

Betyder det at diskanten er rigtig god? At klangen er god? At man tydeligt kan differentiere/gengive lyd eller stemme??

http://hifi-freaks.dk/webshop//product_info.php?cPath=99_102 &products_id=233

klypstefan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2009
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 15 November 2010 kl. 18:43 | IP-adresse registreret  

sommerlivet04 skrev:
"Focal har også formået at flytte grænsen for frekvensområdet helt op til 28.000 Hz
"Betyder det at diskanten er rigtig god? At klangen er god? At man tydeligt kan differentiere/gengive lyd eller
stemme??

middelbart skulle det være fuldstændig ligegyldigt da vi kun opfanger op til 20k hz.
Til top Vis klypstefan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af klypstefan

Janop
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2008
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 15 November 2010 kl. 19:28 | IP-adresse registreret  

Du kan da sagtens få lov til at lytte på både Focal og Sherwood hos Hi Fi Freaks i Esbjerg, og de er endda så flinke,at de også tager ud til kunder og demonstrerer deres grej

rskriver
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 15 November 2010 kl. 19:51 | IP-adresse registreret  

Synes også bare du sku smutte en tur til Esbjerg, og tage et lyt i hififreaks. Du bliver næppe skuffet
Til top Vis rskriver's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rskriver

Strandvaskeren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 15 November 2010 kl. 19:55 | IP-adresse registreret  

Angående projektor vs. fladskærm så er det ret individuelt hvad der er fedest.

I en periode havde jeg kun projektor og brugte den både til tv og film. En projektor er superfed til "biografstemning", sætte sig godt til rette med popcorn og få "en på nyderen". Fantastisk når kæresten og jeg lavede "movie night" sammen med et par venner.

Til gengæld var projektoren ikke speciel fed i dagligdagen. Med en projektor skal der være ret mørkt i rummet før billedet bliver ordentligt, så det duede ikke rigtigt hvis jeg ville sidde og læse en bog mens kæresten så et eller andet i tv, enten skulle hun glo på et fesent billede fordi jeg skulle bruge lys til min bog, eller også skulle der være mørkt nok til at jeg ikke kunne se bogen.

Idag har jeg 50" fladskærm og ingen projektor, det passer langt bedre til mit brug. Biografoplevelsen er pist væk, til gengæld lægger tv-kiggeri ikke beslag på hele stuen, der kan både læses og glo's flimmer samtidigt.

Det du bør gøre op med dig selv er hvor meget movie-nørd du er? Nogle mennesker ser rigtigt mange film og så er det super at kunne lave biografstemning derhjemme. Er du istedet typen der ser måske 2 film om ugen og resten er tv-avisen, fangerne på fortet og vild med dans, så tror jeg du bliver gladere for en fladskærm. Du kan selvfølgelig også købe både fladskærm og projektor og så hive et lærred ned fra loftet når der skal ses film for alvor.
Til top Vis Strandvaskeren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Strandvaskeren

dysterland
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 August 2008
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 16 November 2010 kl. 01:05 | IP-adresse registreret  

sommerlivet04 skrev:
så virker det til, at det er ret crucial med at få en korrekt forstærker dertil! Vil <span style="font-weight: bold;">sherwood</span> forstærkeren passe til disse Focal gulvhøjtaler?? Altså kan forstærkeren yde det den skal til Focal gulvhøjtalerne??Jeg skal jo ikke have diskotek i min 20m2 stue, men nyder en god bas og ren klang fra (sang)stemmer.De skriver på hjemmesiden HiFifreaks:"Focal har også formået at flytte grænsen for frekvensområdet helt op til 28.000 Hz"Betyder det at diskanten er rigtig god? At klangen er god? At man tydeligt kan differentiere/gengive lyd eller stemme?? http://hifi-freaks.dk/webshop//product_info.php?cPath=99_102 &products_id=233

Jeg tror, de bare skriver det med de 28.000Hz for at sige, at den meget ubesværet kommer op i de høje toner - for man kan ganske rigtigt ikke høre noget over 20.000Hz. Men ja, diskanten er virkelig god, og stemmer lyder helt fantastisk - i hvert fald på 806 V, og det er jo vist nøjagtig den samme diskant på 714 V.

Det, jeg skriver om korrekt forstærker, handler om at få en forstærker med en klang, som passer til ens egen smag. Jeg ved ikke, hvordan en Sherwood lyder (det er det næste, jeg skal teste). Men den er helt sikkert stærk nok. 714 V har en følsomhed på 91dB, så den kan drives af næsten hvad som helst.
Til top Vis dysterland's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dysterland Besøg dysterland's Websted

sommerlivet04
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 November 2010 kl. 11:36 | IP-adresse registreret  

Jeg må nok sige, at jeg er vældig positivt overrasket over jeres svar. Det er bar SÅ LÆKKERT!!
Jamen, så må jeg jo nok tage et smut til Esbjerg og tjekke det ud.
Endnu engang, en stor takker for jeres råd - virkelig værdsat  :) :) :) :)
Annie

sommerlivet04
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 November 2010 kl. 11:45 | IP-adresse registreret  

ups

Lethvig
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 April 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 16 November 2010 kl. 12:00 | IP-adresse registreret  

jeg har først lige nu investeret i en projektor.. det blev så til en epson tw-450, en billig en.. men er blevet meget bidt af det nu.. så jeg går faktisk og overvejer om jeg ikke skal have en full hd projektor, så jeg får den fulde udbytte af min bluray film...
Til top Vis Lethvig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lethvig

sommerlivet04
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 November 2010 kl. 12:08 | IP-adresse registreret  

strandvaskeren skrev:

"Angående projektor vs. fladskærm så er det ret individuelt hvad der er fedest."

Faktisk er det ikke så meget mørklægning og fleksibilitet - bor alene, så jeg kan gøre lige hvad jeg har lyst til uden hensyn ;)
Istedet er det "regnbue" effekten, som bekymrer mig. Efter at blive påmindet problematikken ser jeg det simpelthen konstant, og jeg kan ikke finde ud med mig selv om jeg kan leve med det. Jeg håber, at jeg vænner mig af med at se det, ligesom de siger i HiFi butikken. Meeeeeeeen... er det nu også sandt... (?)
Jeg har kun set BenQ w1000 projektor så ved ikke, om det er så meget anderledes med andre projektorer i samme prisgruppe.

Annie

telum
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 December 2004
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 16 November 2010 kl. 12:36 | IP-adresse registreret  

Er der ikke også stadigvæk problemer med levetiden af lampen hvis man bruger sin projektor som TV? Altså hvis man slukker og tænder den meget og over kortere perioder?

Til top Vis telum's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af telum

DennisLer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Oktober 2010
Lokalitet: Århus
Sendt: 16 November 2010 kl. 12:42 | IP-adresse registreret  

Hvis du er bange for at se regnbuer, så kan du jo fravælge DLP. Jeg ved ikke lige, hvad der fåes i den prisklasse af full HD,
men denne er en ganske fin projektor panasonic ax200 http://www.cinemagic.dk/shop/panasonic-pt-ax200e-3327p.html, ikke
fuld HD og en lidt ældre projektor.

Tag evt. et kig på www.projectorcentral.com , de har reviews af diverse projektor....
Til top Vis DennisLer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DennisLer

Boman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 16 November 2010 kl. 13:20 | IP-adresse registreret  

Jeg håber sandelig, at du er en kvinde, der er tvivlsom, og ikke en tvivlsom kvinde

sommerlivet04
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 November 2010 kl. 13:34 | IP-adresse registreret  

Jeg går ud fra, at Epson TW450 også er LCD - ligesom  Panasonic PT-AX200E men kan det ikke passe at regnbue effekten er synlig her - måske kun i mindre grad (?) Det ærgrer mig, at man ikke sælger dem i fysiske butikker. Så igen kan man ikke få lov at se dem live. Desværre var Panasonic et restkøb og udsolgt på Cinemagic.

......................

Heldigvis har de højtaler i hififreaks og tager nok derned næste uge. Glæder mig :)

Annie

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes