Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 08:12   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: hvor meget betyder watt? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
hulabula
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2010
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 16 November 2010 kl. 19:55 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg driver pt. et par system audio højttalere 1280 med en nad forstærker på 2*50 watt. Jeg spiller ikke specielt højt og såvidt jeg kan forstå er det vist ikke verdens sværeste højttalere at drive.

I denne situation, ville det på nogen måde forbedre lyden, hvis jeg i stedet havde en NAD forstærker på 2*80 watt i stedet for de2*50 watt jeg har idag?

Til top Vis hulabula's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hulabula

Janop
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2008
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 16 November 2010 kl. 20:12 | IP-adresse registreret  

En forstærker vil altid forringe mere jo nærmere den nærmer sig maks. Derfor vil en større forstærker være en fordel

hulabula
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 November 2010 kl. 20:18 | IP-adresse registreret  

Janop skrev:
En forstærker vil altid forringe mere jo nærmere den nærmer sig maks. Derfor vil en større forstærker være en fordel

Tak for svar :)

Og eftersom jeg ikke er i nærheden af maks på min forstærker så ville det ikke betyde noget lydmæssigt? Dvs i de lavere lydniveauer?

bdef
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juli 2006
Lokalitet: Jylland
Sendt: 16 November 2010 kl. 20:32 | IP-adresse registreret  

Selv lever jeg med ca. 20 watt (til hver enhed, da min højttaler er aktiv)og klager ikke. Jeg har hørt forstærkere på mindre, som stadig trækker højttaleren super godt. Jeg er nok mere ovre i at watt ikke bare er watt. Det klart mere spændende er hvor meget strøm der er i ryggen af forstærkere. Der var engang en som sagde at forstærkeres effekt primært kunne måles i kg. Altså strømforsyningen, køleplader og effekttransistorer som giver denne strøm, er alt sammen noget som vejer
Til top Vis bdef's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bdef

Strandvaskeren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 16 November 2010 kl. 20:48 | IP-adresse registreret  

hulabula skrev:
Og eftersom jeg ikke er i nærheden af maks på min forstærker så ville det ikke betyde noget lydmæssigt? Dvs i de lavere lydniveauer?

Det bør ikke have betydning, nej..
Til top Vis Strandvaskeren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Strandvaskeren

Nissemanden
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Oktober 2009
Lokalitet: Århus
Sendt: 16 November 2010 kl. 20:49 | IP-adresse registreret  

Min far har et sæt SA 1280 trukket af en Nad 7240Pe, (40W) det fungerer helt fint også når der spilles højt.
Jeg tror ikke at dine højtalere mangler watt, at du så nok kan finde en dyrere forstærker, som spiller bedre/passer bedre til er en anden sag.
Du kan jo evt prøve at teste med et andet forstærkermærke, fx. Primare som lyder godt sammen med SA (Den kombi har jeg)
Hvor meget må det koste?

Der hvor der højere oppe bliver skrevet forringe menes der vel forvrænge? Dette er kun aktuelt hvis du skruer højt op og det kan høres. Du er ikke i tvivl når dine højtalere forvrænger - så skal du skrue ned! Jeg kan ikke forestille mig at dit setup skulle begynde at forvrænge før volumekontrolen står på kl. 2-3 stykker.

Når man spiller højt kan bassen godt "mudre lidt" på min fars setup - dette kan nok afhjælpes med flere watt.

Sumup - spar de penge eller køb noget fra en anden producent/i en anden prisklasse
Til top Vis Nissemanden's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nissemanden

5300happiness
Lukket konto
Lukket konto
Sælger i Fona - Lukket eget ønske

Bruger siden: 16 August 2010
Lokalitet: Fyn
Sendt: 16 November 2010 kl. 20:58 | IP-adresse registreret  

Jo større jo bedre.. En højtaler kan klare NÆSTEN ubegrænsede watt, så længe signalet er rent. Og nu er NAD er lidt specielt firma, som mere går op i lyttetest og overdrevne strømforsyninger, frem for teknik og specifikationer. Så 50 "Nad-watt" er noget du kan sammenligne med 80-90 "almindelige" watt.
Det en meget grov sammenligning og derfor ikke 100% rigtig, men det er sådan at de selv beskriver det :)
Til top Vis 5300happiness's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 5300happiness Besøg 5300happiness's Websted

hulabula
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 November 2010 kl. 21:17 | IP-adresse registreret  

Tak for svar alle.

Fint jeg beholder en NAD på 50 watt. Jeg har desværre ikke råd til at for alvor at investere i en meget bedre forstærker, så det er desværre ikke aktuelt med primare eller ligende.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes