| Forfatter |
|
syddk Forum Bruger

Bruger siden: 01 September 2005 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 84
|
| Sendt: 18 November 2010 kl. 15:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej med Jer,
Jeg har brug for at vende et par ideer... Jeg har egentlig været på indkøb og købt dele til en Ekta Grande: R29, 12M og 2 x 18W fra Scan Speak. Jeg har puslet med en række ideer til et redesign, hvor kabinettet gøres mindre (ca. 50 l istedet for 65 l). Jeg er klar over at det så ikke længere er en Ekta Grande. Forskel i især højde af kabinet over diskanten slår igennem på lyden.
Jeg har også set på Zaph's ZRT. Han kører i lukket 38 liter eller basrefleks på 65 liter.
USXX har anført at 22 liter per 18W i basrefleks er optimalt. He should know 
Mit i alle disse overvejelser... - NU KOMMER DET - er jeg kommet til at spekulere på at lave en løsning med den Lyngdorf TDAI 2200 RPAD jeg har. Ergo benytte det indbyggede elektroniske delefilter til en løsning med 1 stk R29 og 2 stk 18W og altså udelade mellemtonen. Det er jo stort set som Lyngdorfs egen MH-1. Jeps jeg skal lige have en ekstra effektforstærker...
Er der nogen blandt Jer som kan fortælle om erfaringer med at bruge det indbyggede elektroniske filter i Lyngdorfen ifm. deling af en 2 vejs højttaler??
Alt relevant info er yderst velkomment!
På forhånd mange tak!
|
| Til top |
|
| |
syddk Forum Bruger

|
| Sendt: 21 November 2010 kl. 12:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er der slet ingen der har erfaring med brug af Lyngdorfs indbyggede elektroniske delefilter?

|
| Til top |
|
| |
Westergaard Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 295
|
| Sendt: 21 November 2010 kl. 13:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
spændende ide, jeg følger lige lidt med - håber at der kommer nogle gode indspark : )
|
| Til top |
|
| |
jazzman Udelukket fra forum

Sven tager en pause!
Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3787
|
| Sendt: 21 November 2010 kl. 13:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Delefilteret i en alm. passiv ht er også en equaliser - sådan en bas-mellemtone skæres ofte blødt helt nede fra 500Hz og så
igen skarpere ved den "rigtige" delefrekvens til diskanten. Det er der en del grunde til, og det lyder fælt uden denne EQ.
Det kan du ikke med et standard elektr. DF.
Men enhedskonfigurationen er jeg enig i. Jeg har aldrig forstået ideen med at smide en 12M ind over en 18W, som fint kan
spille til 2kHz selv. Undskyld, Jesper
Betal Troels for at beregne et nyt filter til din 2.5 vejs og spar effektforstærkeren. Ved aktiv drift skal du have måleudstyr
alligevel jvf. ovenst.
|
| Til top |
|
| |
syddk Forum Bruger

|
| Sendt: 21 November 2010 kl. 15:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Jazzman,
Tak for indspillet. Jeg går ud fra at TG's Jazzman har navn efter dig. Nu har jeg jo enhederne til Ekta Grande. Men skulle jeg gøre det om i dag, ville jeg helt sikkert gå efter Jazzman...
Det er selvfølgelig også en mulighed at gå efter 2,5 vejs løsning. Jeg synes bare det kunne være interessant at gå efter en løsning helt uden delefilter. Lyngdorf foretager fordelingen (delingen) rent digitalt. Der er således ingen spoler, modstande eller kondensatorer i den sidste del af signalet. Jeg har før hørt en sammenligning af et passivt Linn system og ditto aktivt. Det er godt nok gammeldags (ikke digitalt) men stadig elektronisk deling. Der var rigtig stor forskel - til det bedre for det aktive setup.
Jeg har tidligere været i dialog med Lyngdorf. (Jep: Som at sætte ræven til at vogte gæs.) Men alligevel. De hævder at Roomperfect vil korrigere de enkelte enheder i det tovejs setup i forhold til frekvensgangen i lytte positionen. Desuden kan man vælge mellem 1 - 8. ordens filtre i Linkwitz riley eller Butterworth topologi. Man kan også vælge dæmpning og forstærkning efter behov. Slutteligt kan man vælge tidsforsinkelse baseret på afstand fra det akustiske center til øret. Jeg kan næsten ikke komme på hvad man kommer til at savne... Det er her I kommer ind 
Er der slet ikke nogen der har erfaring med eks. MH-1 fra lyngdorf?
|
| Til top |
|
| |

Sven tager en pause!
|
| Sendt: 21 November 2010 kl. 15:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
tak, syd, ja det er mine HT
Jeg kender ikke til Lyngdorf´s funktioner, men det lyder rigtigt at RoomPerfect kan equalise enhederne. Hmmm, ingen
kontrol...leave it to the machine....altså, hvis du låner en effektforstærker, taber du jo intet! Virker det ikke, laver du bare et
passivt filter. Og du har ret i at du mister tabet i de passive komponenter.
Aktiv deling med 2 stk 100W forstærkere svarer - stort set - til passiv deling med en 400W forstærker. Så der er osse
headroom at hente.
|
| Til top |
|
| |
syddk Forum Bruger

|
| Sendt: 21 November 2010 kl. 22:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for dit indlæg Jazzman!
Har du iøvrigt stadig dine "Jazzmænd"?
Jeg kan godt lide din pragmatiske tilgang! Du har jo helt ret. Virker det fint, alternativt "Haben wir andere metoden!".
Det med effekten havde jeg ikke tænkt over. Jeg havde egentlig tænkt mig at benytte den indbyggede effektdel i Lyngdorfen til diskant, men 375W til en R29 er måske i overkanten. En god vellydende 100W er langt mere end rigeligt!
|
| Til top |
|
| |

Sven tager en pause!
|
| Sendt: 21 November 2010 kl. 22:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Selv tak! Jazzmændene spiller, og bliver nok ved med det i en rum tid. Der er skælv for alle pengene, og dejlig mellemtone.
Jeg er lidt i tvivl om jeg skal dæmpe diskanten lidt mere, men da jeg ikke har taget mig sammen til at skifte modstanden, er
det nok ikke supernødvendigt.
Dit effektbehov: Ja, det er fuldstændig ligegyldigt - alt over 40W vil være rigeligt til diskanten. Husk at den er mere effektiv end
basserne (selvom der er to), så allerede der falder effektbehovet.
|
| Til top |
|
| |
syddk Forum Bruger

|
| Sendt: 21 November 2010 kl. 23:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg gad godt høre disse Jazzmænd... Har du egentlig overvejet R29'eren?
Hvis du er i tvivl om diskanten er for kraftig har jeg et forslag som måske kan løse 2 problemer i et hug: http://www.diffractionbegone.com/
Jeg overvejer selv at forsøge mig med denne form for diffractionsdæmpning. Jeg har overvejet designmæssigt at læne mig op af Rockport technologies Mira. Dog med basserne på forsiden 
Wilson har også været ret konsekvente på dette punkt. Altså filt eller lignende rundt om diskanten.
TG berører ikke emnet filt. Gad vide hvorfor egentlig?
|
| Til top |
|
| |

Sven tager en pause!
|
| Sendt: 22 November 2010 kl. 09:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Troels har vist prøvet filt - og vil gøre det igen. Men filten SKAL være i plan med diskantens forplade, eller "hvælvet" helt opad domen. Til nød kan man klippe en stjerne i filten. Nøgleordet er en gradueret overgang uden skarpe diskontinuiteter. Modellerne i dit link er, undskyld, et skoleeksempel på hvordan man ikke skal gøre: der er lige langt hele vejen rundt, og frekvens - og impulsresponset ryger sig en tur. Man kan også spørge sig selv: hvad er det egtl., filten skal gøre helt præcist? Bryde bølgefronten op? Absorbere energi fra baflen? Jeg (og andre) mener, at bølgefronten skal se en glat overflade, gerne med en waveguide. Om denne overflade er træ, metal, filt eller plast er underordnet.
Der kan være grunde til at foretrække en enhed med metalforplade: den vil udgøre et mere stabilt fundament, spec. ved high power systemer. Det er IMHO den væsentligste fordel ved R29 ift. XT25 - til 5 x pris.
Mira er flot, og smalle højttalere er meget møbleringsvenlige. Men det lyder bedre, jo bredere en højttaler er, alt andet lige. Og mellemtonefilteret er lettere at lave.
Du er altid velkommen til et Jazzman lyt!
|
| Til top |
|
| |
jala Forum Bruger

Bruger siden: 25 September 2008 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 460
|
| Sendt: 22 November 2010 kl. 11:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
nu lyder 12M jo så bedre som mellemtone end 18W og det giver 18W enhederne mindre at lave så det er da ikke dumt at tage den med.
|
| Til top |
|
| |

Sven tager en pause!
|
| Sendt: 22 November 2010 kl. 11:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er ikke enig. Jeg ville til hver en tid vælge en 18W som mellemtone over en 12M, som ikke kan gå så langt ned - hvis bassen er en 10" eller derover.
Det er klart at 12M er den fødte mellemtone til en 18W, men her er det at jeg stiller spørgsmål ved den reelle forbedring. Man skal høre en 2-vejs 18W mod en lignende 3-vejs for at drage en brugbar konklusion. Hvis Ekta er svaret på ens drømme, go for it.
|
| Til top |
|
| |
syddk Forum Bruger

|
| Sendt: 22 November 2010 kl. 13:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Jazz og Jala,
Jeg har desværre aldrig hørt en højttaler med 12M'eren i. Jeg har hørt Sonus Faber Cremona som har en 15M eller 15W som mellemtone til et par 18W'ere. Det spillede da meget fint :-)
Det der pirrer mig er dog muligheden for at gå via et elektronisk delefilter (som jeg har i min Lyngdorf) og dermed undgå filterkomponenter helt. En 3 vejs løsning ville kræve 2 stk Lyngdorf TDAI2200. Det rækker min kones fantasi ikke til 
Nu skal jeg være sød: Jeg har faktisk en meget sød og forstående kone. Ifm højttalervalg siger hun altid: Det må du gerne, de står her jo ikke mere end et halvt år alligevel 
Tak for Jeres betragtninger. Jeg går efter et forsøg med en 2-vejs: R29 + 2x18W. Tak iøvrigt for dit input vedr. XT vs. R29 Jazzman. Jeg har hørt dette før. Jeg har dog også hørt at netop R29'eren kan gå lidt længere ned, hvilket passer godt til mit projekt.
Mht. filt, så kan jeg godt følge det du siger Jazzman. En kant er vel en kant... Den stjerneformede kan muligvis bryde energien langs bafflen op så tidligt at udtværingen ikke sker ved for lav frekvens. En kantlængde på stjernen på maks ca. 15mm skulle flytte reflektioner op over 20.000 Hz. Hmm... Måske en glat overgang er bedst.
Lyngdorf anbefaler i øvrigt at højttalerne placeres klods op af bagvæggen for at undgå forsinkede refleksioner herfra. Måske man bare skulle lave højttalerne som en blød bule på væggen... !?
|
| Til top |
|
| |

Sven tager en pause!
|
| Sendt: 22 November 2010 kl. 13:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
haha - ja, seriøst ville en blød bule være det bedste. Eller et indbygningskabinet.
Du har ret i at R29 kan gå dybere. Så kan du dele ved 2kHz, det vil være optimalt.
|
| Til top |
|
| |
syddk Forum Bruger

|
| Sendt: 24 November 2010 kl. 15:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu har jeg købt en ekstra effektforstærker. Det blev en Tact SDA 2175 (=Lyngdorf).
Ergo står der nu 375W tilrådighed for diskanten. Jeg tror det rækker.
Det med bulen på væggen var skam - relativt - seriøst ment. Jeg har tidligere skitseret på sådan et projekt. Det kommer dog til at se lidt spøjst ud. Desuden er "tingene" svære at flytte på.
Jeg vil overveje at oprette en billede tråd om mit projekt når jeg kommer igang...
|
| Til top |
|
| |
jala Forum Bruger

Bruger siden: 25 September 2008 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 460
|
| Sendt: 26 November 2010 kl. 11:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg har hørt scan speak i mange forskellige opsætninger og har altid været vild med 12M'eren.
Der er efter min mening lidt for langt mellem r29 og 18w, det kan sagtens spille men begge enheder kommer til at spille over et stort frekvensområde og det kan høres. At tilføje en 12m giver dem begge lidt ro og mere kontrol.
|
| Til top |
|
| |

Sven tager en pause!
|
| Sendt: 26 November 2010 kl. 13:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
jala, dine generelle argumenter for en 3-vejs løsning er indiskutabelt korrekte.
Min holdning er bare, at en 7" bas-mellemtone ofte fint kan bringes til at nå en robust diskant - og du bliver fri for en
delefrekvens med de unoder, det medfører. Endelig kan man vel ikke udelukke at den manglende ro og kontrol ved 2-vejs
løsningen har noget med den aktuelle filterløsning at gøre.
Men overordnet synes jeg en 3-vejs med en 7" bas er et specialprodukt: 18W i 30l kan spille dyb bas, men ikke så højt. Så er
behovet stort frekvensområde og maksimal opløsning - i en lille stue - er det sikkert en fin løsning.
Syddk: tillykke med den nye! Du har da vist power nok  - den diskantforstærker kommer til at cruise på 0.5% af full
power!
|
| Til top |
|
| |
syddk Forum Bruger

|
| Sendt: 26 November 2010 kl. 13:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Jala,
Jeg kan sagtens følge dig. Det er bestemt også fristende. Jeg laver kabinetterne sådan at jeg kan skifte baffel og montere mellemtonen (med seperat kabinet og delefilter). Første forsøg bliver en aktiv Lyngdorf model. Der er nok også nogle fordele i dette, således som Jazzman skriver.
En 3 vejs Lyngdorf bliver for dyr. Kræver en TDAI2200 mere...
|
| Til top |
|
| |
ubl_ Forum Bruger

Bruger siden: 04 December 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 374
|
| Sendt: 26 November 2010 kl. 13:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spiller selv på Ekta Grande og med mine og andres øre har den konstruktion bl.a. en helt fantastisk mellemtone som andre konstruktioner kan have svært ved at komme i nærheden af. Men om det kan gøres lige så godt uden 12M det har jeg ikke et reelt grundlag for at udtale mig om. På hifi messen i kbh. hørte jeg kortvarigt gato-audio's ht konstruktion (2x18W+ss7000) Den konstruktion lød bestemt som om den havde potentiale, men jeg husker ikke lige mellemtonen specifikt. Held og lykke med byggerriet!
|
| Til top |
|
| |
syddk Forum Bruger

|
| Sendt: 26 November 2010 kl. 14:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Jazzman,
Ja jeg tror ikke den får sved på panden. Når den engang skal sælges kan jeg roligt skrive at den aldrig har været overbelastet 
Jeg er nu i fuld gang med at tegne på højttaleren...
|
| Til top |
|
| |