Ift. AW180/ EC 4.6, som jeg har haft gennem en årrække, og i samme periode har hørt hhv. 4.7, 4.8 og et sæt opgraderede AW180 under kendte forhold:
Jeg vil anbefale dig at bruge pengene på et (endnu) bedre singlewire kabel fremfor et biwire sæt. Min erfaring er, at det i langt de fleste tilfælde viser sig at være den bedste prioritering. Men der er med sikkerhed mange som er uenige

Du kan principielt godt lade 1 AW180 slås med 2 stk Grand, den kan godt holde til det, selvom Dali Grand har nogle ikke helt ubetydelige fasedrej samt en ret lav impedans (Når du kobler 2 højttalere på 1 monoblok, vil denne "se" den halve impedans, som så i forvejen er lav). Spørgsmålet her må være: Hvorfor overveje det?
Opgraderingen af AW180 (og forforstærkeren også, såmænd), er der meget delte meninger om: Den påvirker ikke de grundlæggende egenskaber som perspektiv, opløsning mv, men klangen eller lydsignaturen. Nogle kan ikke leve uden, og oplever en strammere lyd ift. standardversionen, som særligt i nedre mellemtone/øvre bas kan have tendens til en vis fylde, mildt men positivt sagt. De som er allergiske over for denne tendens og som sidestiller den slags gengivelse med lyden fra en gammel slidt røramp, vil værdsætte opgraderingen. Hele lydbilledet strammes noget op, på godt og ondt: mindre voluminøs bas, som til gengæld er en anelse mere kontant. Mellemtoneområdet opleves som en smule mindre frodigt, men til gengæld mere veldefineret og med oplevelsen af en anelse bedre opløsning generelt (Ikke et punkt hvor AW180 i standardversion bør føle sig udfordret). Da jeg købte mine AW180, valgte jeg at undlade en opgradering. Idag ville jeg formentligt vælge anderledes.
4.7 er i mine ører IKKE den bedst lydende pre fra EC. Jeg ville til enhver tid foretrække enten en opgraderet 4.6 eller, allerhelst, en 4.8 (medmindre du har behov for at kunne lege med ekstra kanaler og sådan, og derfor ender med en 4.9).
Et endnu mere oplagt lydmæssigt match er en Dynamic Precision C1- B. Den er ganske enkelt killer til monoblokkene. Den er bare så pokkers grim...
Som DAC til kombien kunne følgende anbefales (jeg gætter på at prisrammen her hedder ca 5-10.000):
EC's egen DAC, som indimellem kan findes på hifisentralen til ca 5.000,- NOK.
Stello DA220
Hegel HD10
...og mange mange flere

Samtlige ovenstående burde kunne lånes hjem til et lyt i egen stue.
Hygge,
Brok