Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 23:11   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Hm...ny PU eller ny pladespiller?(?!) (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Mikdanish
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 November 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 25 November 2010 kl. 19:13 | IP-adresse registreret  

Hej alle. tak for et dejligt og informativt forum. Jeg forsøger mig med min første tråd:

Jeg har den sidste månedstid opgraderet væsentligt på forstærker og højtaler fronten. og hurra for det.
Nu står jeg så med et lille problem: Hvor min Sony cd-afspiller og Dual cs 505-3 pladespiller før gik fint i tråd med med forstærker og højtalere, disse to nu udstillet som værende svageste led! I denne tråd skal det selvfølgelig handle om pladespilleren.

Mit nuværende setup er:

Rega mira 3 forstæker (jeg bruger den indbyggede phono forstærker)

Evox ev-1 højtalere

dual cs 505-3 pladespiller med en (GAMMEL !) ortofon dn-165 e PU

...jeg oplever at jeg selvom jeg at savner definition og dynamik når jeg hører på pladespilleren...den lyder sku faktisk bare lidt træt.

Lige nu foretrækker jeg faktisk min Sony cd, som også lader meget tilbage at ønske...(har kig på en REGA APOLLO, men det er jo en anden snak)

Mit spørgsmål er kort og godt: kan det overhovedet svare sig at begynde at skifte PU i denne pladespiller, hvis man antager at budgettet er ca. 500 kr. eller skal jeg bide i det sure æble og vente til jeg har råd til en ny pladespiller?!

Alle inputs påskønnes

Much obliged.

kvickly
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Marts 2008
Lokalitet: Øerne
Sendt: 25 November 2010 kl. 19:24 | IP-adresse registreret  

Din forstærker og højtalere er fremragende og langt at foretrække fremfor det meste konsum boom grej derude (efter min mening)

Grejet fortjener en god signalkilde evt en Rega cd og en pladespiller der matcher. Jeg vil tro du kan starte med en frisk nål indtil du har råd til bedre pu eller pladespiller - Dual er dog ikke noget dårligt valg såfremt man bruger en matchende pu men en komplet Rega pladespiller ville jo være oplagt

Til top Vis kvickly's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kvickly

kvaal
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 December 2004
Lokalitet: Norge
Sendt: 25 November 2010 kl. 19:32 | IP-adresse registreret  

Jeg ville prøve en gammel Shure M 91/95 på denne spilleren. Bedre mm-pu er vanskelig å finne, og de passer utmerket i
armen.
Til top Vis kvaal's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kvaal

Mikdanish
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 November 2010 kl. 19:44 | IP-adresse registreret  

Aha. Så du mener altså godt at det kan betale sig at prøve at finde en ny PU?

tak for svaret!

Mikdanish
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 November 2010 kl. 19:46 | IP-adresse registreret  

@Kvickly: Jeg havde slet ikke set dit indlæg. tak for det.

Tilgiv min uvidenhed: En frisk nål køber man hvor, og der er vel forskel på pris af sådan nogle størrelser? er det til at finde ud af at sætte på?

mange tak.

kvickly
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Marts 2008
Lokalitet: Øerne
Sendt: 25 November 2010 kl. 19:56 | IP-adresse registreret  

Jeg tror forslaget med en Shure pu er den bedre løsning men en hurtig google søgning gav masser af information om din nål samt endda danske forhandler.

Dog virker du totalt uvidende om pladespillere og pickupper samt det at sætte en ny nål på, hvilket da er ok, vi er jo ikke alle født med en tonearm i hånden, altså et godt råd er lad din forhandler ordne dette, ring til en ven, eller læs lær læs på nettet.

Til top Vis kvickly's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kvickly

sborup
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 December 2009
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 25 November 2010 kl. 20:07 | IP-adresse registreret  

Hej.

Det er jo oplagt at opgradere til en Rega pladespiller når pengene er til det. En ny pu er nok også at foretrække, men jeg tænker nu også på riaaen i forstærkeren. Er den god nok? Har i hvertfald oplevet at jeg har fået meget mere dynamik, power og finesse ved skift fra middelmådig riaa til noget bedre. Ville bare lige gøre opmærksom på at riaaen er vigtigere end man tror. Bare min erfaring

Til top Vis sborup's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sborup

Mikdanish
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 November 2010 kl. 20:11 | IP-adresse registreret  

Hej sborup. Nu har jeg lidt svært ved at vurdere kvaliteten af phonoforstærkeren, da min pladespiller jo ikke rigtig funker optimalt Men de anmeldelser jeg har læst, samt det faktum at det er regas egen forstærker, gør at jeg tør håbe det...tak for indlæg!

Mikdanish
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 November 2010 kl. 20:15 | IP-adresse registreret  

@@@Kvaal:

Var det sådan en her du mente?

http://cgi.ebay.co.uk/Shure-M91ED-Cartridge-New-Headshell-/2 30554839472?pt=LH_DefaultDomain_2&hash=item35ae23a9b0

mange tak.

sborup
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 December 2009
Sendt: 25 November 2010 kl. 20:59 | IP-adresse registreret  

Mikdanish skrev:
Hej sborup. Nu har jeg lidt svært ved at vurdere kvaliteten af phonoforstærkeren, da min pladespiller jo ikke rigtig funker optimalt Men de anmeldelser jeg har læst, samt det faktum at det er regas egen forstærker, gør at jeg tør håbe det...tak for indlæg!
Tror du har ret i at det er en god riaa der sidder i forstærkeren. Rega plejer at lave rigtig kram. Har selv haft Regas billige bias pu (den røde), og syntes den var udmærket til prisen.Ca 500. Der var ihvertfald rimelig med spræl i. Tror faktisk stadig jeg har den liggende...
Til top Vis sborup's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sborup

kvaal
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 December 2004
Lokalitet: Norge
Sendt: 25 November 2010 kl. 21:04 | IP-adresse registreret  

Mikdanish skrev:
@@@Kvaal:Var det sådan en her du mente? http://cgi.ebay.co.uk/Shure-M91ED-Cartridge-New-
Headshell-/2 30554839472?pt=LH_DefaultDomain_2&hash=item35ae23a9b0 mange tak.

Ja, M 91 er meget god. Så kan du skaffe en ny nål om nødvendig, f.eks en slik:

http://stylus.export-japan.com/product_info.php?cPath=18&pro ducts_id=1027
Til top Vis kvaal's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kvaal

Bevensee
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Marts 2007
Sendt: 25 November 2010 kl. 23:00 | IP-adresse registreret  

Der er ingen grund til at skifte pladespilleren forløbig! Din Dual er en udmærket, lidt bedaget pladespiller. Få fat i en ny rem, hvis det er den originale rem fra 80erne kan jeg godt forstå den lyder træt! Inden du montere den nye rem, skal du rengøre spindelen (det lille hjul på motoren) od undertallerkenen med isopropylalkohol. Sørg så for at den hylde pladespilleren står på er 100% i vatter. Sørg derefter for at pladespilleren er i vatter ved at justere fødderne. Juster så fjedrene i det flydende ophæng så så den "bouncer" pænt lige op og ned. Det kan godt tage lidt tid, men det er i reglen ret stabilt når først det er gjort. Jeg tror du vil blive overrasket over hvor meget lyden vil blive strammet op af det! Næste skridt vil så være enten en ny pickup eller en ny RIAA, men du skylder dig selv at få de andre ting på plads først. Ellers vil udbyttet af ny PU eller RIAA være begrænset.

Mikdanish
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 November 2010 kl. 23:08 | IP-adresse registreret  

Det var dog en ufattelig masse guldkorn på én aften. I er fede

Min tekniske snilde og erfaring  med pladespillere er, som mine posts sikkert også antyder, voldsomt begrænset. Føj det er tidskrævende at nørde gammelt hifigrej på nettet:-)...det er jo nærmest værre end vintage guitarer...jeg er imponeret. havde egentlig regnet med at alle ville sige at pladespilleren skulle aflives, men nu går der jo sport i den. Åh nej, flere dyre hobbyer:-)

TAK

Lencofyn
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidligere schmidt2

Bruger siden: 06 Januar 2009
Lokalitet: Bornholm
Sendt: 26 November 2010 kl. 10:06 | IP-adresse registreret  

Bevensee skrev:
Der er ingen grund til at skifte pladespilleren forløbig! Din Dual er en udmærket, lidt bedaget pladespiller. Få fat i en ny rem, hvis det er den originale rem fra 80erne kan jeg godt forstå den lyder træt! Inden du montere den nye rem, skal du rengøre spindelen (det lille hjul på motoren) od undertallerkenen med isopropylalkohol. Sørg så for at den hylde pladespilleren står på er 100% i vatter. Sørg derefter for at pladespilleren er i vatter ved at justere fødderne. Juster så fjedrene i det flydende ophæng så så den "bouncer" pænt lige op og ned. Det kan godt tage lidt tid, men det er i reglen ret stabilt når først det er gjort. Jeg tror du vil blive overrasket over hvor meget lyden vil blive strammet op af det! Næste skridt vil så være enten en ny pickup eller en ny RIAA, men du skylder dig selv at få de andre ting på plads først. Ellers vil udbyttet af ny PU eller RIAA være begrænset.

Nemlig. Korrekt opsætning af selve pladespilleren er nummer 1. Når man er sikker på det kan man fin indstille sin pickup.

Til top Vis Lencofyn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lencofyn

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes