Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 18:16   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Rega Planar 3 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
jacobjron
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 29 November 2010 kl. 22:34 | IP-adresse registreret  

Hej vinyl guru'er!

Jeg er her til aften blevet den nye ejer af en Rega Planar 3.

Jeg glæder mig selvsagt til at høre den, men der er lige et par ting der skal afklares, før det kan lykkes, samt et par ting jeg
blot er nysgerrig omkring.

Først er det sådan at den er købt med den fejl, at det kun er venstre kanal der spiller. Har ladet mig fortælle at dette
umiddelbart er mest oplagt en fejl i RCA kablerne eller PU. Dette er jeg selvfølgelig interesseret i at teste, så vil gerne høre
jeres forslag til hvordan dette lettest kan testes, eller andre forslag til hvad det kan være.

Næst er jeg i tvivl om før nævnte kabler og/eller stik er originale, kan i be- eller afkræfte dette?

Næst igen, kan jeg ikke rigtig pinpointe hvilken PU der sidder på, kan i hjælpe?

Sidste er jeg interesseret i at komme tættere på en alder, da sælger ikke kendte den, kan jeg evt. bruge serie nr. til dette?

Mvh
Til top Vis jacobjron's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jacobjron

jacobjron
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 November 2010 kl. 22:46 | IP-adresse registreret  

Jeg har i øvrigt en Rega mini fono, og denne er jo kun MM. Hvis jeg tilslutter ploven til denne og det er en MC PU, hvis der så
ske noget, eller vil det blot ikke virke? Således kan jeg jo teste om det er en MM PU eller ej.

jacobjron
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 November 2010 kl. 12:24 | IP-adresse registreret  

Efter en masse googling, fandt jeg svaret til ovenstående og testede spilleren. Det spiller fint på mini fono'en så det må være
en MM PU der er monteret.
Nogen der måske kan præcisere hvilken PU det er?

Nissemanden
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Oktober 2009
Lokalitet: Århus
Sendt: 30 November 2010 kl. 14:08 | IP-adresse registreret  

Jeg kan byde ind med at stikkene ikke er originale - i hvert fald ikke magen til mine.

Dem der sidder på min er det typiske sort/røde lakridskabel RCA stik som er på kabler til 20 kr. :S

Jeg kan desuden sige at det skulle være ret avanceret at skifte kablet på en p3, da det er samme kabel der går helt fra dine RCA stik og op til enden af armen, så medmindre du er meget nørdet/erfaren i den slags bør du nok lade være.

Jeg har selv haft en pick-up på som kun spillede i den ene kanal, så det kan være fejlen - prøv med en anden.
(jeg kan ikke se på billedet, men det ser ud til at den blå ledning ikke er monteret på pickup'en?) er de monteret rigtigt? De skal sidde som flg. hvis du kigger på bagsiden af pickup'en
rød     hvid
grøn    blå

Desuden kan jeg oplyse at "stegt" rega ikke smager særligt godt, så den bør ikke placeres på komfuret :) (hellere på speciel væghylde)
Til top Vis Nissemanden's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nissemanden

jacobjron
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 November 2010 kl. 14:21 | IP-adresse registreret  

Tak for svaret!
Skal alligevel ud og have en pladebørste i dag, så kan lige høre hvad de forskellige steder har at sige til hvad en ny PU skal
koste.
Hvor svært er det at skifte PU selv? Skal siges at jeg ikke er særlig teknisk, men plejer at være nogenlunde lærenem.
Mht. ledninger ser det ud til at det hele er korrekt monteret, der er alle dem du nævner monteret.
Nu har jeg lige brugt resten af årets HiFi budget men en hylde er nok næste køb, da den lige nu står på en ølkasse (mit
TV/HiFi møbel er 3 ølkasser), som igen står på en trægulv. Det er ikke optimalt, og har set at der er et par stykker brugt en
gang imellem, og der er også nogle Rega kopi hylder.

Nissemanden
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 November 2010 kl. 14:42 | IP-adresse registreret  

Jeg har en Rega Bias pick-up som jeg er glad nok for. Lige nu sidder der en ortofon mc-1 turbo på, men det er bare tilfældigt

Skifte pick-up er nemt nok. de to ting man skal holde øje med er at ledningerne kommer rigtigt på, og at hovedet kommer til at sidde lige på - til det har jeg et lille rega papir med nogle streger som huset skal være parallelt med.

Hvis du køber en ny pick-up - tror jeg dog sagtens at du kan få forhandler til at montere den for dig - tager 3 min.

Rega hylden tror jeg ikke koster alverden, men det kan i princippet være en vilken somhelst hylde, bare den hænger på vægen (færre vibrationer - tror jeg er argumentet)

jacobjron
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 November 2010 kl. 15:35 | IP-adresse registreret  

Var lige forbi KT radio, da de er et par stenkast fra mig. Talte med en derinde om at jeg kom forbi på et tidspunkt, så ville han
måle igennem for at lokalisere fejlen. Da jeg ikke selv har mulighed for det, tror jeg det er hvad jeg gør.

Ved du i øvrigt hvor man kan erhverve det rega papir du snakker nævner?

Mener jeg kan finde den originale Rega hylde til 850,- fra ny, så det er da lidt penge, især hvis man som mig er på SU :s

CPH-R
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 15 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 30 November 2010 kl. 15:59 | IP-adresse registreret  

Tror den står ”lidt” for varmt….LOL

Hvor gammel den er, kan være meget svært at sige, men på den anden side har Rega ikke ændret sig meget de sidste mange år. Men hvis man kikke r på plinten, kan man se at du har fået en af dem med stribet ”skuret” overflade, så den er efter 1995 men hvornår de gik over til nyere bliver du nok nød til at undersøje via. Bent Sejbæk fra medlyd (dem der sælger Rega her i Danmark) han har nærmest et personligt forhold til hver og en Rega..Wink

Mht. at du ikke har lyd igennem den ene kanal, kan nok skyldes de stik der er blevet efter monteret nogle gange er den type, nærmest for tynde i center-benet og skærmen griber ikke ordentligt fat (jeg plejer at give center.benet et tryk med en flad tang så den bliver lidt oval, og trykker skærmen lidt sammen med fignerne så jeg er sikker på at den gnaver sig fat)

For at undersøge hvor fejlen er, ville ”jeg” sætte den til direkte til en indgang på forstærkeren, og skrue el lille smule op, og forsigtigt sætte en finger på hver af til-ledningerne bag på pick-uppen og den burde brumme hver gang, og gør den det så ville jeg sætte den på Riaaèn og lige gøre det samme, og brummer det stadig hver gang, ja så det pick-uppen, eller hvis den ikke sender brum igennem, ja så det den der er noget galt med.

Håber ikke at det blev for uforståeligt..

Nissemanden
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 November 2010 kl. 16:56 | IP-adresse registreret  

Okay der var en der kunne en smart test :)

Ang prisen på en rega hylde, så har jeg åbentbart bare været heldig da min fulgte med i købet af min p3 - dejligt.
Papiret fik jeg med i samme handel, men du kan da pm'e mig din mail så scanner jeg den til dig :)

jacobjron
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 November 2010 kl. 17:34 | IP-adresse registreret  

CPH-R skrev:
Tror den står ”lidt” for varmt….

Hvor gammel den er, kan være meget svært at sige, men på den anden side har Rega ikke ændret sig meget de sidste
mange år. Men hvis man kikke r på plinten, kan man se at du har fået en af dem med stribet ”skuret” overflade, så den er
efter 1995 men hvornår de gik over til nyere bliver du nok nød til at undersøje via. Bent Sejbæk fra medlyd (dem der sælger
Rega her i Danmark) han har nærmest et personligt forhold til hver og en Rega..

Mht. at du ikke har lyd igennem den ene kanal, kan nok skyldes de stik der er blevet efter monteret nogle gange er den
type, nærmest for tynde i center-benet og skærmen griber ikke ordentligt fat (jeg plejer at give center.benet et tryk med en
flad tang så den bliver lidt oval, og trykker skærmen lidt sammen med fignerne så jeg er sikker på at den gnaver sig fat)

For at undersøge hvor fejlen er, ville ”jeg” sætte den til direkte til en indgang på forstærkeren, og skrue el lille smule op, og
forsigtigt sætte en finger på hver af til-ledningerne bag på pick-uppen og den burde brumme hver gang, og gør den det så
ville jeg sætte den på Riaaèn og lige gøre det samme, og brummer det stadig hver gang, ja så det pick-uppen, eller hvis den
ikke sender brum igennem, ja så det den der er noget galt med.

Har lige forsøgt mig med det, og syntes slet ikke jeg OVERHOVEDET kan få noget lyd igennem, den er helt stille, og skruer
da godt op, men det er måske ikke nok? Jeg rører med fingeren hver især på den hvide, den grønne, den røde og den blå,
mens pladespilleren er sat direkte i forforstærkeren ikke?

Citér:
Okay der var en der kunne en smart test :)

Ang prisen på en rega hylde, så har jeg åbentbart bare været heldig da min fulgte med i købet af min p3 - dejligt.
Papiret fik jeg med i samme handel, men du kan da pm'e mig din mail så scanner jeg den til dig :)

Sender lige en PM :)

znefi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Januar 2005
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 30 November 2010 kl. 18:09 | IP-adresse registreret  

hej kan da sige at din pickup ligner meget en rega bias 2 og det er en MM pickup. som CPH-R skriver er det sandsynligt at det er i et af stikkende fejlen ligger skil dem ad og se om alt har forbindelse, det er ihvertfald ikke de org. stik men sikkert den org. ledning som er monteret.
Til top Vis znefi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af znefi

jacobjron
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 November 2010 kl. 19:33 | IP-adresse registreret  

znefi skrev:
hej kan da sige at din pickup ligner meget en rega bias 2 og det er en MM pickup. som CPH-R skriver er det
sandsynligt at det er i et af stikkende fejlen ligger skil dem ad og se om alt har forbindelse, det er ihvertfald ikke de org. stik
men sikkert den org. ledning som er monteret.

Det ligner den da p en prik! Tak for det!

Ang. kabler, er jeg ikke sikker på om dig og CPH-R snakker om det samme, eller er det mig der misforstår? Læser det som at
han taler om kablerne der sidder på PU, alt de 4 farvede, og du taler om RCA?
Anyways, så har jeg lokaliseret og åbnet det RCA stikket i den berørte kanal. Umiddelbart er der ikke noget der sker skidt ud
so sådan, men der er noget plastik kappe med langt oppe i stikket, så om ikke andet kunne det vidne om dårligt arbejde...

jacobjron
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 December 2010 kl. 20:09 | IP-adresse registreret  

Tråden får lige et *bump*
Håber at nogen kan afklare hvorfor jeg intet resultat får fra CPH-R's test?

Nyborg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Januar 2008
Lokalitet: Fyn
Sendt: 01 December 2010 kl. 21:13 | IP-adresse registreret  

Jeg er ikke sikker, men jeg tror pickupen er en Denon. Har selv en Rega 3 med Denon pickup og det er ikke så ringe.

MVH.  Nyborg.

Til top Vis Nyborg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nyborg

Medlyd
Branchemedlem
Branchemedlem

Medlyd

Bruger siden: 26 August 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 01 December 2010 kl. 21:42 | IP-adresse registreret  

Hej

Pick uppen er helt sikkert ikke en Denon, men en Rega Bias eller den nye Bias 2. Det der sandsynligvis er galt er de "guld"  stik der er monteret eller også er der et kabelbrud længere oppe ved eller i armen.

Hvordan kan du få  hjælp ? ja, du kan jo forsøge, at indlevere den hos en af landets Rega forhandlere, se dem på www.rega.dk , de kan hjælpe dig.

Venligst

Til top Vis Medlyd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Medlyd

jacobjron
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 December 2010 kl. 22:46 | IP-adresse registreret  

@Medlyd
Har som tidligere skrevet været oppe hos KT radio, og påtænker da også at de skal kigge på den, såfremt jeg ikke selv kan
klare det. Men vil gerne kunne klare det selv af flere grunde, jeg håber på at få en større indsigt i vinyl verdenen, der er en
tilfredstillelse ved selv at klare det og i længden vil et SU budget være rigtig glad for det!

jacobjron
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 December 2010 kl. 09:38 | IP-adresse registreret  

CPH-R skrev:
For at undersøge hvor fejlen er, ville ”jeg” sætte den til direkte til en indgang på forstærkeren, og skrue el lille
smule op, og forsigtigt sætte en finger på hver af til-ledningerne bag på pick-uppen og den burde brumme hver gang, og gør
den det så ville jeg sætte den på Riaaèn og lige gøre det samme, og brummer det stadig hver gang, ja så det pick-uppen, eller
hvis den ikke sender brum igennem, ja så det den der er noget galt med.

Så tror jeg at jeg hittede ud af det, eller måske stadig ikke... Rørte ved stikket bag på PUen, i stedet for leningen, og den blå
kommer med en del støj, den grønne med en smule, den røde ingen og den hvide umiddelbart heller ingen, eller jo der
kommer et meget lavt "klik" og støjen fortsætter, blot ved et lavere niveau, sidst nævnte var også meget svær at komme til...
Kan forstå at blå + grøn er jord, og rød + hvid er kanalerne, så tænker at siden rød + hvid reagerer ens og de ene virker, så
er der enten ikke noget galt der, eller også gør jeg stadig noget forkert...

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006
Sendt: 02 December 2010 kl. 10:46 | IP-adresse registreret  

Hey Jacobjron

Der skal komme brum, når du rører med fingrene på hvid/venstre og rød/højre, og ingenting når du rører ved blå/venstre kold og grøn/højre kold. Hvis ikke det er sådan, er der et eller andet helt forkert, sandsynligvis er de uoriginale phonostik, der er loddet på, årsagen!!!!!!

Hope this helps

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006
Sendt: 02 December 2010 kl. 10:55 | IP-adresse registreret  

Rettelse/tillæg!!!!

Dette er når pick-up´en IKKE er monteret, hvis ledningerne sidder på, er din pickup sandsyligvis defekt/afbrudt forudsat, det andet er i orden

jacobjron
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 December 2010 kl. 15:59 | IP-adresse registreret  

@Boydk
Den er monteret, så jeg er desværre ikke kommet længere. Kan efterhånden godt se at jeg ikke har hverken værktøj eller
evner til at få den op at køre i første omgang selv, dertil har jeg heller ikke penge lige nu, men så har man da noget at
se fem til ;)
Tak for hjælpen!

Edit: Lidt for hurtig på tasterne

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes