| Sendt: 30 November 2010 kl. 23:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
- HDMI / Optisk / Coax "Digitale kabler".
Selvfølgelig er der forskel på kabler, den væsentligste forskel på fx. HDMI er, at en del af de heeeeelt billige kabler måske ikke overholder den nyeste standard. Helt billige HDMI kan fx. kun være HDMI1.2 eller HDMI1.3, ikke HDMI1.3c eller HDMI1.4 - Og det er selvfølgelig vigtigt at kablet er til den standard man skal ha. Optiske kabler skal selvfølgelig være mekanisk solide nok, til at man fx. ikke knækker dem, stikkene skal passe precis't nok og så videre - På det punkt har jeg sorteret nogen kabler fra. 75Ohm Coax skal selvfølgelig være impedansfaste og støjtætte - hvilket måske primært stiller krav til stik / kabel - samlingen. Derudover skal der kunne være en del af bølgelængden ved den givne frekvens i kablet for at det er impedans-fast, hvilket jo selvfølgelig ved en lavere frekvens giver et længere kabel... - For overførsel af lyd lander beregningen så vidt jeg husker på 1.2 m kabel. Hvis kabel / stik / samlinger ikke er tilstrækkelig tæt og impedansfast, opstår der refleksioner, hvilket resulterer i datatab. Et Coax kabel behøver dog ikke af den årsag blive voldsomt dyrt, idet et almindeligt antenne-kabel ikke koster mere end vel omkring en rund 10'er meteren, og vel nogen gode impedansfaste og tætte stik vel omkring en 50'er per ende.
- Så min dom blev den næst-dyreste - Det skal være i orden, men det er heller ikke religion...
JBLfan __________________ MMmmmmm.... - JBL....
|