Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2026 | 20:38   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Tweak af sub (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Nissemanden
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Oktober 2009
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 12 December 2010 kl. 20:20 | IP-adresse registreret  

Hej selvbyggere.

Jeg har en (billig) sub - hvor der ikke står noget på 10" enheden. den indbyggede forstærker er 150 w. Jeg synes den mangler lidt.
kabinettet virker ikke særligt "dødt". man kan justere low pass frequency mellem 40 og 130 hz
Jeg har haft den åben og ser at hele bagsiden (hvor forstærkeren sidder) ikke er dækket af dæmpemateriale overhovedet. Ville det gøre noget at putte ekstra dæmpemateriale i? må kan dække forstærkeren? eller pakke helt op til den?

Jeg overvejer også om en ny enhed ville gøre en forskel (synes den er lidt sløv nu) og har i denne forbindelse kigget på http://www.monacor.dk/produkter/hoejttalerenheder-hifi10-12/ vnr/102380/ (kevlar ser cool ud!)
vil den passe i kabinettet? jeg synes at jeg mangler nogle specifikationer i forhold til den beregner jeg har fundet - eller også er jeg dum^^

om subben
porten er 15,5 cm diameteren er 5,5 cm
de indvændige mål er 34,5*34,5*35 cm. (er kubisk ikke dumt?)
Til top Vis Nissemanden's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nissemanden

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 14 December 2010 kl. 22:35 | IP-adresse registreret  

Der er de almindeligt benyttede T/S parametre på Monacor enheden - resonans 23 Hz, Qts 0,41  & ækvivalent volumen 204 liter. Disse skulle være nok til et alm. regneprogram. Dæmpemateriale betyder kun noget for bassen, hvis boksen er godt fyldt, mere end 2/3, groft sagt. En refleks-sub som din kan udmærket fungere godt (og bedst!) uden. Det er lidt det samme med membranmateriale på større basser - det betyder mest i mellemtonen, hvor en sub jo ikke er aktiv.

Blot at sætte en anden enhed over i et givet kabinet er et gamble - subben vil spille, javist, men om den spiller bedre, er en anden sag. Såvidt jeg kan se på Monacor enhedens data, arbejder den bedst i en betydeligt større boks, end de godt 40 liter, du har. 
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

Nissemanden
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Oktober 2009
Lokalitet: Århus
Sendt: 14 December 2010 kl. 23:16 | IP-adresse registreret  

Sælger var venlig at vejlede mig lidt.
Jeg har nu fyldt noget "blygummi" i kassen, og venter spændt til min mor taget hjemmefra
Den er i hvert fald blevet tungere.

Desuden blev vi enige om at hvis jeg forlængede refleksen med 10 cm, så var det et forsøg værd. Så enheden er på vej, om ikke andet så for sjov.
(det skal lige siges at jeg købte den brugt til 250 kr)

Ja lidt hovedet først hen mod afgrunden agtigt, men et eller andet sted skal man jo starte :)
Til top Vis Nissemanden's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nissemanden

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 15 December 2010 kl. 18:58 | IP-adresse registreret  

Jo jo - et forslag kunne være, at du gjorde det muligt at åbne/lukke porten efter behov (evt. stoppe den til med en hårdt sammenrullet sok - sørg blot for, at du kan få sokken ud igen...). Så kan du skifte mellem lukket boks/refleks, det giver en forskel i bassen - lukket boks er mere præcis, mens refleks giver mere 'mulle' i bunden.
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes