| Forfatter |
|
CasperTo Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 95
|
| Sendt: 15 December 2010 kl. 16:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej derude :-)
Jeg kunne godt tænke mig at høre jeres brugererfaringer med det nævnte sæt fra Xindak:
Xindak CA1: http://www.av-connection.dk/?PNo=XD-CA1DLS
Xindak PA1: http://www.av-connection.dk/?PGr=3621&ML=1341
Hvordan kan lyden karakteriseres?
Er der nogle fejl/problemer ved nævnte setup?
Andre kommentarer er selvfølgelig også velkomne.
- Casper T. __________________ Min bio DIY stander DIY Rack
- Casper T.
|
| Til top |
|
| |
velkommen Forum Bruger

Bruger siden: 24 Oktober 2003
Status: Offline Indlæg: 1741
|
| Sendt: 15 December 2010 kl. 16:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
CasperTo skrev:
Hej derude :-)
Jeg kunne godt tænke mig at høre jeres brugererfaringer med det nævnte sæt fra Xindak: Xindak CA1: http://www.av-connection.dk/?PNo=XD-CA1DLS Xindak PA1: http://www.av-connection.dk/?PGr=3621&ML=1341
Hvordan kan lyden karakteriseres? Er der nogle fejl/problemer ved nævnte setup? Andre kommentarer er selvfølgelig også velkomne.
- Casper T. |
|
|
jeg er lige med på en læser her, da jeg uden at have hørt dem, har bestilt de nye xindak A600P effekttrin.....
mvh velkommen
|
| Til top |
|
| |
Olsen Forum Bruger

Bruger siden: 21 Februar 2004 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 884
|
| Sendt: 28 December 2010 kl. 23:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har ladet mig fortælle at dæmpningsfaktoren på Xindak ikke er speciel god i forhold til andre rigtige forstærkere. Nogen der kan bekræfte det?
__________________ Venlig hilsen
Olsen
|
| Til top |
|
| |
The Real Wiz Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2010 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1001
|
| Sendt: 28 December 2010 kl. 23:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
her er en test af Xindak PA1 http://www.audiophile.no/omtaler/effektforsterkere/item/526- xindak-pa-1
|
| Til top |
|
| |
velkommen Forum Bruger

Bruger siden: 24 Oktober 2003
Status: Offline Indlæg: 1741
|
| Sendt: 08 Januar 2011 kl. 00:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Olsen skrev:
| Jeg har ladet mig fortælle at dæmpningsfaktoren på Xindak ikke er speciel god i forhold til andre rigtige forstærkere. Nogen der kan bekræfte det? |
|
|
det er der så mange andre effekt trin der heller har, se evt mcintosh hjemmeside...de fleste mener jeg ligger på ca 40 og det er nu ikke at råbe hurra for.
men synes at have fået vide af en tekniker for år tilbage....at var den 40, så var det fint, og xindak pa1 ligger hvis på 140.
jeg kan bare selv se på mine crown K2 hvor den skulle være 3000, der er der styr på bassen så det basker....men det er måske fordi det ligger i konstruktionen????
mvh velkommen
|
| Til top |
|
| |
CasperTo Forum Bruger

|
| Sendt: 08 Januar 2011 kl. 13:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
velkommen skrev:
Olsen skrev:
Jeg har ladet mig fortælle at dæmpningsfaktoren på Xindak ikke er speciel god i
forhold til andre rigtige forstærkere. Nogen der kan bekræfte det? |
|
|
det er der så mange andre effekt trin der heller har, se evt mcintosh hjemmeside...de fleste mener jeg ligger på ca 40 og
det er nu ikke at råbe hurra for.
men synes at have fået vide af en tekniker for år tilbage....at var den 40, så var det fint, og xindak pa1 ligger hvis på
140.
jeg kan bare selv se på mine crown K2 hvor den skulle være 3000, der er der styr på bassen så det basker....men det er
måske fordi det ligger i konstruktionen????
mvh velkommen |
|
|
Dæmpningsfaktor er for mit vedkommende ret uforudsigeligt og egentlig fortæller det ikke så voldsomt meget om, hvor god
blokken er til at holde fast i enhederne med et jerngreb.
Jeg har selv mine Sphinx Project 12 monoblokke og de har en dæmpningsfaktor på de godt 600.
Det er for mig rent volapyk med den dæmpningsfaktor, da den bliver ændret en hel del alt afhængig af, hvilket
højttalerkabel du sætter på - og ikke mindst længden af det. __________________ Min bio DIY stander DIY Rack
- Casper T.
|
| Til top |
|
| |
Gela Udelukket fra forum

Tager en pause!
Bruger siden: 09 Marts 2004 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 230
|
| Sendt: 08 Januar 2011 kl. 13:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dæmpningsfaktoren har ikke meget med lydkvaliteten at gøre. Meget rørgrej (også det helt tunge) har lave dæmpningsfaktorer.
|
| Til top |
|
| |
CasperTo Forum Bruger

|
| Sendt: 08 Januar 2011 kl. 14:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Gela skrev:
Dæmpningsfaktoren har ikke meget med lydkvaliteten at gøre.Meget rørgrej (også det helt tunge) har lave
dæmpningsfaktorer. |
|
|
Er vi så enige om, at det ikke som sådan er et målbart instrument for, om en blok kan holde enhederne på plads? __________________ Min bio DIY stander DIY Rack
- Casper T.
|
| Til top |
|
| |
Olsen Forum Bruger

Bruger siden: 21 Februar 2004 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 884
|
| Sendt: 12 Januar 2011 kl. 16:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
CasperTo skrev:
Gela skrev:
Dæmpningsfaktoren har ikke meget med lydkvaliteten at gøre.Meget rørgrej (også det helt tunge) har lave dæmpningsfaktorer. |
|
|
Er vi så enige om, at det ikke som sådan er et målbart instrument for, om en blok kan holde enhederne på plads? |
|
|
Nogen der kan svare på det spørgsmål? __________________ Venlig hilsen
Olsen
|
| Til top |
|
| |
bdef Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juli 2006 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 739
|
| Sendt: 11 Marts 2011 kl. 06:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Olsen skrev:
CasperTo skrev:
Gela skrev:
Dæmpningsfaktoren har ikke meget med lydkvaliteten at gøre.Meget rørgrej (også det helt tunge) har lave dæmpningsfaktorer. |
|
|
Er vi så enige om, at det ikke som sådan er et målbart instrument for, om en blok kan holde enhederne på plads? |
|
|
Nogen der kan svare på det spørgsmål?
|
|
|
Først lidt udenomssnak:
Jeg snakkede engang med Peter Holstein (Ham der havde Holfi) om netop dette emne. Hans udgangspunkt var at alt under 20 (egentlig burde man vel kun snakke om udgangsimpedans, da dæmpningsfaktoren er forholdet mellem den ukendte belastning og den kendte forstærker) som altså er en udgangsimpedans på 0,4 ohm, var noget skidt, men at lavere udgangsimpedanser ikke nødvendigvis var godt.
Derpå svaret:
Jo højere dæmpningsfaktor, des bedre styr på enheden har forstærkeren, men...
Nu var dæmpningsfaktoren jo højtalerimpedansen delt med udgangsimpedansen, men heri indgår også højttaler kablet (som nok ikke spiller den store rolle matematisk) men også spolerne inden i højttaleren. Eksempel: Udgangsimpedans = 0,001 ohm (= dæmpning på 8000 gange) Kabel = 0,01 ohm Spole i delefilteret = 0,2 ohm (faktsik en ganske god spole) Faktisk dæmpningsgrad er nu 8/(0,001 + 0,01 + 0,2) = 38 !!! (Dermed er det sjældent forstærkeren der sætter begrænsningen)
Ting nr 2. Jeg kan også let finde en opamp på 0,0001 ohms udgangsimpedans, men den vil næppe holde godt fast i en stor bas membran. En højttaler er nemlig ikke en modstand, men en motor med mekaniske bevægelser og det kræver strøm.
Ting nr 3. Udgangsimpendanser under 0,05 ohm (=dæmpningsfaktor på 160) kommer ofte på grund af modkobling. Modkoblingsgraden aftager ofte ved stigende frekvens og derfor ændres dæmpningen afhængig af hvilken frekvens vi snakker om.
Min kæreste beskylder mig for aldrig at kunne give et simpelt simpelt svar 
Tilbage til det som det handler om:
Tillykke med forstærkeren. Håber du bliver glad for den.
|
| Til top |
|
| |
CasperTo Forum Bruger

|
| Sendt: 11 Marts 2011 kl. 11:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
bdef skrev:
Olsen skrev:
CasperTo skrev:
Gela skrev:
Dæmpningsfaktoren har ikke meget med lydkvaliteten at gøre.Meget rørgrej (også
det helt tunge) har lave dæmpningsfaktorer. |
|
|
Er vi så enige om, at det ikke som sådan er et målbart instrument for,
om en blok kan holde enhederne på plads? |
|
|
Nogen der kan svare på det spørgsmål?
|
|
|
Først lidt udenomssnak:
Jeg snakkede engang med Peter Holstein (Ham der havde Holfi) om netop dette emne. Hans udgangspunkt var at alt
under 20 (egentlig burde man vel kun snakke om udgangsimpedans, da dæmpningsfaktoren er forholdet mellem den
ukendte belastning og den kendte forstærker) som altså er en udgangsimpedans på 0,4 ohm, var noget skidt, men at lavere
udgangsimpedanser ikke nødvendigvis var godt.
Derpå svaret:
Jo højere dæmpningsfaktor, des bedre styr på enheden har forstærkeren, men...
Nu var dæmpningsfaktoren jo højtalerimpedansen delt med udgangsimpedansen, men heri indgår også højttaler kablet
(som nok ikke spiller den store rolle matematisk) men også spolerne inden i højttaleren.Eksempel:Udgangsimpedans =
0,001 ohm (= dæmpning på 8000 gange)Kabel = 0,01 ohmSpole i delefilteret = 0,2 ohm (faktsik en ganske god
spole)Faktisk dæmpningsgrad er nu 8/(0,001 + 0,01 + 0,2) = 38 !!! (Dermed er det sjældent forstærkeren der sætter
begrænsningen)
Ting nr 2. Jeg kan også let finde en opamp på 0,0001 ohms udgangsimpedans, men den vil næppe holde godt fast i en
stor bas membran. En højttaler er nemlig ikke en modstand, men en motor med mekaniske bevægelser og det kræver
strøm.
Ting nr 3. Udgangsimpendanser under 0,05 ohm (=dæmpningsfaktor på 160) kommer ofte på grund af modkobling.
Modkoblingsgraden aftager ofte ved stigende frekvens og derfor ændres dæmpningen afhængig af hvilken frekvens vi
snakker om.
Min kæreste beskylder mig for aldrig at kunne give et simpelt simpelt svar 
Tilbage til det som det handler om:
Tillykke med forstærkeren. Håber du bliver glad for den.
|
|
|
Endte med ikke at erhverve mig sættet, da sælger krævede urimelige priser selv om alderen ikke var på hans side -
desværre. De så ellers ganske interessante ud, men jeg må "nøjes" med mine Sphinx Project 12 på nuværende tidspunkt i
stedet.
Men tak skal du have for forklaringen. Ganske uddybende - og det skader nu altså ikke i det her tilfælde, hvor jeg har været
på ret bar bund med, om det virkelig er noget man skal tænke over, når man skal ud og erhverve sig noget nyt udstyr
(dæmpningsfaktoren selvfølgelig). Lader mere til at man bare skal holde sig til øret og glemme alt om de tekniske specifikationer (til en vis grad selvfølgelig). __________________ Min bio DIY stander DIY Rack
- Casper T.
|
| Til top |
|
| |
danp Udelukket fra forum

Dan holder en pause!
Bruger siden: 07 November 2004 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 26
|
| Sendt: 11 Marts 2011 kl. 14:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
@bdef
Det kan godt være det ikke var super kort men det var bestemt et af de bedre
tvkartoffel
|
| Til top |
|
| |
Flemming Forum Bruger

Bruger siden: 28 September 2005 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 1283
|
| Sendt: 11 Marts 2011 kl. 20:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
CasperTo skrev:
Gela skrev:
Dæmpningsfaktoren har ikke meget med lydkvaliteten at gøre.Meget rørgrej (også det
helt tunge) har lave
dæmpningsfaktorer. |
|
|
|
|
Egentlig ikke!
Jeg er meget enig i bdef's betragtning men vedr. aktiv drift er det en helt anden sag. Har selv været møllen igennem med
serie spoler i bassen etc.. men efter en Amcron (Crown) 1201 har vist vejen (DF på 1400 i omr. 20-500Hz) er jeg ikke et
øjeblik i tvivl om at lige netop DP fortæller lidt om evnen til at "kortslutte" enheden uden for dens tiltænkte område.
Det er rigtigt at ved højttalere m. delefilter kommer du hurtigt ned på en DF omkring 40 som bdef også beskriver men ved
aktiv drift og 4mm2 kabel kan jeg høre den betydelige forskel der er på en QSC1202 og en Amcron MA1201. Der er også
den væsentlige forskel at Amcron tilsyneladende har tænkt over strømmene i forhold til QSC. Amcron bruge kabling til
højttaler klemmerne symmetrisk (mellem + og - halvdelen i en kl. ab). Der er 1 cm brede printbaner til de udgangstranser
amcron bruger og tilsyneladende bruger QSC noget forbløffende tynde baner på printet.
Det er ikke alene modkoblingen der hjælper på udg. impedansen men også den effektive ohmske modstan i
udgangskredsløbet... __________________ Rør med følelse og horn i panden :-)
|
| Til top |
|
| |