Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2026 | 10:37   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Flere Watt til forstærker! :O (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Lasse Iversen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 August 2010
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Sendt: 17 December 2010 kl. 13:30 | IP-adresse registreret  

lad os sige jeg har en NAD C356BEE forstærker og et par højtaler på 300watt.
Forstærkeren yder 220 W i 4 ohm. En dag får jeg så et par højtaler mere, jeg bliver glad og sætter dem til disse højtaler er på
200 watt, det vil sige jeg ikke kan trække min højtaler fuldt ud.. :O (det vil jeg gerne)

Så her er mit spørgsmål:

Hvad skal/kan jeg gøre for at få flere watt til min højtaler? Altså jeg vil stadig beholde min NAD C356BEE forstærker... :)
Skal man sætte en forforstærker til eller en effektforstærker?

(Jeg er ved ikke en skid om det her ;P )
Til top Vis Lasse Iversen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lasse Iversen

Nissemanden
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Oktober 2009
Lokalitet: Århus
Sendt: 17 December 2010 kl. 14:30 | IP-adresse registreret  

Det er jo så væsenligt om dine højtalere er 4, 6 eller 8 ohm (eller andet) - hvilke højtalere er det?
Det du opgiver for forstærkeren er ved den dynamiske effekt. for den er opgivet til 2*80W kontinuerligt i 4/8 ohm.

Hvis der overhovdet er brug for flere watt til højtalerne så er løsningen en effektforstærker. Måske kan man få NAD'en til at trække toppene og en effekt til at trække bassen. (biamping) Ved dog ikke lige om det er teknisk muligt med din NAD
Til top Vis Nissemanden's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nissemanden

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 17 December 2010 kl. 14:51 | IP-adresse registreret  

Der er ikke noget der hedder *trække en højtaler fuldt ud*...altså fordi en højtaler er på 200W betyder det ikke at der SKAL 200W proppes ind i den. Iøvrigt er det mere reglen end undtagelsen at højtalere IKKE giver lyd for alle wattene...man vil opleve dynamik kompression langt tidligere end den pålydende effekt.  Har man en forstærker på..lad os sige et par hundrede W er det klogt ikke at bruge mere end 60-70W i snit...så er der lidt plads dynamikken.

Og husk det ikke wattene der afgør hvor højt der kan spilles, men i langt højere grad højtalerens effektivitet der afgør dette også kaldet følsomhed. Under 90db i følsomhed kan de ikke spille så højt...over 90db begynder det at rykke...dette er vejledende og forhåbentlig ikke vildledende

Her nogle...de kan spille så højt at du bliver bange for demog jeg tror de spiller skidegodt.

http://www.dba.dk/klipsch-audio-klf-20-mahogni/id-70010732/

mvh

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Sendt: 17 December 2010 kl. 17:30 | IP-adresse registreret  

.....hmm, det er jo tankevækkende, at en typisk højttaler ikke omsætter mere end 2-5% af effekten til lyd. Resten bli'r´ til varme i filter og svingspoler. Ved aktiv drift er effektiviten en god del højere.  Mange spø'r også lidt forkert ved at sige, [hvor meget går en højttaler ud med]? Det er jo hvor meget kan den tåle. Heldigvis ved vi jo hvad der menes, så det er skam ok.  

thuekay
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2008
Lokalitet: Århus
Sendt: 17 December 2010 kl. 17:49 | IP-adresse registreret  

allanowich skrev:
.....hmm, det er jo tankevækkende, at en typisk højttaler ikke omsætter mere end 2-5% af effekten til lyd. Resten bli'r´ til varme i filter og svingspoler. Ved aktiv drift er effektiviten en god del højere.  Mange spø'r også lidt forkert ved at sige, [hvor meget går en højttaler ud med]? Det er jo hvor meget kan den tåle. Heldigvis ved vi jo hvad der menes, så det er skam ok.  

De 2-5% er vist endda højt sat

canielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 August 2009
Sendt: 17 December 2010 kl. 18:45 | IP-adresse registreret  

Lidt off topic:

Man skal lige huske på, at hvis en højttaler er opgivet til f.eks. 200W, så er det den effekt som højttaleren kan tåle uden at brænde af, ved tilførsel af et konstant sinusformet signal. Det siger intet om, hvor godt de lyder ved den opgivne max effekt. Næsten alle højttalere lyder forfærdentligt hvis de bliver udsat for max opgivne effekt.

Til trådstarter:

Du skal have en anden forstærker, for at få højere effekt. Det er heller ikke sikkert, at din nuværende forstærker kan holde til at have 4 højttalere tilsluttet, hvis der kun er 2 udgange. Det afhænger af mange ting, f.eks. impedansen på de højttalere du tilslutter.

Dertil så skal din forstærker faktisk enten matche eller være større effektmæssigt, end de højttalere du tilslutter. Hvis du f.eks. skruer op for en 100W forstærkere - som er tilsluttet 200W højttalere, så vil forstærkeren klippe, og lave en type forvrænging som kan brænde din højttalere af. (Oftest diskant - mellemtone).
Hvis det er omvendt (forstærker større end højttalere - effektmæssigt), så vil højttaleren begynde at lyde frygteligt / forvrænge kraftig, hvis man skruer meget op - hvilket oftest vil få folk til at skrue ned igen, da det andet er decideret uholdeligt at lytte til.

Det var den korte forklaring. Den lange er meget mere omfangsrig. Der er mange faktorer der spiller ind.

Overordnet set, så skal de forskellige komponenter i anlægget passe sammen.

Til top Vis canielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af canielsen

canielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 August 2009
Sendt: 17 December 2010 kl. 19:04 | IP-adresse registreret  

allanowich skrev:

Virkningsgraden i en højttaler, kan nu godt være højere end 5%. Det afhænger af hvilket princip den er konstrueret efter.

De 2 - 5% i virkningsgrad - er typisk for et basreflex system.
Hornsystemer kan i nogle frekvensbånd opnå en meget højere virkningsgrad. ja - faktisk op i mod 50%. Men hornhøjttalere som skal kunne give et godt frekvensområde - bliver sindsygt store.

For dem der vil vide mere om virkningsgrad af forskellige typer af Højttalere (samt meget andet om audio udstyr), kan jeg kraftigt anbefale bogen. Praktisk elektroakustik (Skrevet af Eddy Bøgh Brixen og Jan Voetman), som ofte anvendes ved uddannelse af akustik ingeniører og lydteknikere. Det er en bog som er "biblen" for mange inden for området.
Hvis i køber den - eller låner den på biblioteket, så skal i husk at have den nyeste udgave. Den er kraftig udvidet i forhold til den første udgave
(Se den på: http://www.disconetto.dk/shop/praktisk-elektroakustik-10469p .html ).

Til top Vis canielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af canielsen

Lasse Iversen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 December 2010 kl. 13:29 | IP-adresse registreret  

Synes godt nok at det her hifi er svært, men nu har jeg fået af vide af "tube mania" at:

"Og husk det ikke wattene der afgør hvor højt der kan spilles, men i langt højere grad højtalerens effektivitet der afgør
dette også kaldet følsomhed. Under 90db i følsomhed kan de ikke spille så højt...over 90db begynder det at rykke...dette er
vejledende og forhåbentlig ikke vildledende"

det vil sige man skal kigge på de højtaler jeg har, og se hvad deres følsomhed er og så se på den forstærker jeg skal have
derefter eller hvad?

Og at watt ikke har noget at sige eller hvad?

Mine højtaler:

Frekvensgang -3dB) : 28-20.000 Hz
Impedans : 4 ohm
Følsomhed : 93 db
Belastning: max 300 watt
Til top Vis Lasse Iversen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lasse Iversen

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Sendt: 19 December 2010 kl. 13:53 | IP-adresse registreret  

Lasse Iversen skrev:
Synes godt nok at det her hifi er svært, men nu har jeg fået af vide af "tube mania" at:

"Og husk det ikke wattene der afgør hvor højt der kan spilles, men i langt højere grad højtalerens effektivitet der afgør
dette også kaldet følsomhed. Under 90db i følsomhed kan de ikke spille så højt...over 90db begynder det at rykke...dette er
vejledende og forhåbentlig ikke vildledende"

det vil sige man skal kigge på de højtaler jeg har, og se hvad deres følsomhed er og så se på den forstærker jeg skal have
derefter eller hvad?

Og at watt ikke har noget at sige eller hvad?

Mine højtaler:

Frekvensgang -3dB) : 28-20.000 Hz
Impedans : 4 ohm
Følsomhed : 93 db
Belastning: max 300 watt
De 93db i følsomhed dine ht'er har giver mulighed for store lydtryk med en lille forstærker. Du kan spille ret højt med kun 50w/kanal i 4ohm. Med 250w i 4ohm skal huset evakueres. Ret skræmmende.  

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 December 2010 kl. 14:20 | IP-adresse registreret  

Følsomhed (dine); 93db/1W...det giver 114db/128W...*117db / 256W

Følsomhed (Klipsc); 100db/1W..det giver 116db/32W...*119db / 64W

*Hvis vi så for sjov dobler den effekt så vil du se det ikke giver ret meget...hvergang man dobler sin effekt får man sølle 3db højere lydtryk...næppe hørbart...derfor siger jeg de føste 100W  er de vigtigste for dem kan højtalerne magte...som regel.

mvh

Lasse Iversen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 December 2010 kl. 14:54 | IP-adresse registreret  

Mange tak begge to!

tube mania, kan du forklar mere om den udregning du har lavet eller sende et link mere info om hvordan man gør? :)

db89
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 December 2007
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 19 December 2010 kl. 14:57 | IP-adresse registreret  

Lasse Iversen skrev:
Mange tak begge to!

tube mania, kan du forklar mere om den udregning du har lavet eller sende et link mere info om hvordan man gør? :)

Der lå engang et skema i en tråd herinde, jeg kan desværre bare ikke længere finde det men der kunne man let sammenligne højttalere med forskellig følsomhed og se hvor meget effekt de teoretisk skulle have for at levere det samme lydtryk.
Til top Vis db89's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af db89

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 December 2010 kl. 14:57 | IP-adresse registreret  

He he jo...den står der allerede...*hvergang man dobler effekten får man 3db mere.* Så du siger eks. dine, 93db/1W, 96db/2W, 99db/4W osv... det her er lydtrykket i 1 meters afstand...så det du oplever i større afstand er self mindre. Jeg kan godt finde ud af hvor meget trykket aftager med afstanden.

Lasse Iversen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 December 2010 kl. 15:03 | IP-adresse registreret  

fatter det ikke.. altså 93db/1W det er mine højtaler, så for dobler effekten 96db/2W? med det er mine højtaler jo ikke på? :O

db89
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 December 2007
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 19 December 2010 kl. 15:09 | IP-adresse registreret  

Du har højttalere med en følsomhed på 93db ved 1watt, hvis du vil have dem til at spille med 96db skal du tilføje 2 watt, for 99db kræves der 4 watt, for 102db 8watt, for 105db 16watt, for 108db 32 watt osv.
Til top Vis db89's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af db89

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 December 2010 kl. 15:11 | IP-adresse registreret  

Ahh hvordan klarer jeg det...de 93db er en fabriks.datastørrelse for højtalerens følsomhed. Der har man sagt at for at det er muligt at sammenligne højtalere skal de alle uanset fabrikat opgives på en bestemt måde. Defineret som højtalens lydtryk ved 1W eller 2,83V i 8ohm...derfor passer det ikke helt i dit tilfælde, men det ser vi bort fra.

Nu kender vi så højtalerens lydtryk ved 1W, men hvad er den så ved 100W...,det er det jeg regner ud ved at lægge 3db til følsomheden igen og igen ogf hvergang dobler jeg effekten indtil jeg rammer ca 100W...det bestemmer man selv hvad der er realistisk for den højtaler

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes