| Forfatter |
|
KBAndersen Forum Bruger

Bruger siden: 17 April 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1100
|
| Sendt: 20 December 2010 kl. 09:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Leder efter indspilninger med Elvis på cd. Der findes jo et hav af udgivelser. Og det er lige netop problemet for mig. Hvilken skal man vælge? Hvordan er lyden? Vil ikke have en udgave hvor lyden er remastered for voldsomt. Skal stadig have den frie og gamle lyd. Må absolut ikke være dynamik begrænset, som man gør med mange genudgivelser i dag.
Håber der er nogle venlige sjæle der kan hjælpe. __________________ Mvh
Kenneth
|
| Til top |
|
| |
zaka Forum Bruger

Bruger siden: 05 September 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1374
|
| Sendt: 20 December 2010 kl. 10:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej KBAndersen, Jeg har ikke rigtig nogen holdning til remastering - eller dvs.. jeg har flere gange oplevet at kunne lide lyden på et album, hvorefter jeg har læst at andre syntes at lyden er det værste...  . Derfor vil jeg helst ikke udtale mig om lyden. Musikken derimod, føler jeg mig kvalificeret nok til at udtale mig om. Så nu anbefaler jeg et par gode Elvis skiver og så må du checke google eller spørge andre mht. lyden på disse (jeg synes lyden er fin, men med ovenstående forbehold). Here goes: Først de tidlige år.  Elvis Presley - Elvis (1956) Dette er Elvis' debut album. Mesterværk, intet mindre kan gøre det. Faktisk var Elvis slet ikke involveret i hvad der skulle på dette album, det var pladeselskabet der besluttede det. Dengang var hovedfokus på singlerne, derfor koncentrerede Elvis sig udelukkende om at indspille hit-singler. Bemærk coveret og check The Clash's London Calling cover.
Elvis Presley - Elvis 56 (1996) Opsamling fra 1996. Det er langtfra alt det vigtigste fra de tidlige år, men der er ikke et dårligt nummer på denne. I 60'erne indspillede Elvis primært Hollywood film og indspillede musik til deres soundtrack. Der kom ikke meget godt musik fra den periode. I 1968 var Elvis led og ked af at indspille film og han besluttede sig for et comeback. Han gik i studiet og indspillede rigtigt meget godt musik. Et hovedværk er:  Elvis Presley - From Elvis In Memphis (1968) Efter 68/69 begav han sig ud i gospel og country og i 70'erne gik der mad og fantastiske scene kostumer i den. Han har lavet masser af god musik efter 68, men jeg synes ikke det er det rigtige sted at starte. Hvis du får hul på Elvis med ovenstående albums, kan jeg anbefale at fortsætte med de tre store bokssæt: The King of Rock 'n' Roll: The Complete 50's Masters From Nashville to Memphis: The Essential 60's Masters Walk a Mile in My Shoes: The Essential 70's Masters Der er 5 cd'er i hver boks. Så har du det vigtigste med Elvis.
__________________ Med venlig hilsen
"There are more love songs than anything else.
If songs could make you do something we'd all love one another."
- Frank Zappa
|
| Til top |
|
| |
Hoodlum Forum Bruger

Bruger siden: 05 April 2008 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 57
|
| Sendt: 20 December 2010 kl. 12:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
lexus Forum Bruger

Bruger siden: 26 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1037
|
| Sendt: 20 December 2010 kl. 14:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Undskyld mig : ELVIS er stadig KONGEN 
|
| Til top |
|
| |
nhj4 Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 11 December 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3481
|
| Sendt: 20 December 2010 kl. 16:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
nhj4 Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 20 December 2010 kl. 17:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Hermann. Forum Bruger

Bruger siden: 18 April 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2168
|
| Sendt: 20 December 2010 kl. 20:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
I de senere år er det så ikke denne der er blevet den helt dominerende udgivelse

Fuldstændig som med the Beatles en CD med alle nummer 1 hits. Jeg købte den til 50 kr og den er fin synes jeg. Jeg er ikke nogen Elvis fan, men en enkelt må man have og så blev det denne. __________________ Venlig hilsen
Hermann
|
| Til top |
|
| |
KBAndersen Forum Bruger

|
| Sendt: 21 December 2010 kl. 08:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for hintene.
Det er nu mere en af disse opsamlinger jeg er på udkig efter. Tror jeg må købe en som har de melodier jeg ønsker og så håbe på lyden er ok. __________________ Mvh
Kenneth
|
| Til top |
|
| |
nhj4 Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 21 December 2010 kl. 09:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Boman Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1346
|
| Sendt: 21 December 2010 kl. 11:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har to bokssæt med hver 5 cd'er, det ene fra 50'erne, det andet fra 60'erne.
The Complete 50's Masters og The Essential 60's Masters.
De er fra 1993, altså fra før "the loudness war". De er lavet af en dansker, Jørgensen tror jeg han hed, som fik adgang til de gamle masterbånd.
Kvalitetet er helt i top.
Du bor i Københavnstrup, så hvis du har lyst, kan du komme til Virum og se/lytte.
(Der findes vist nok også et tilsvarende sæt med filmmusik, med det interesserer mig ikke så meget) __________________ Boman
|
| Til top |
|
| |
KBAndersen Forum Bruger

|
| Sendt: 21 December 2010 kl. 15:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Boman skrev:
|
Jeg har to bokssæt med hver 5 cd'er, det ene fra 50'erne, det andet fra 60'erne.
De er fra 1993, altså fra før "the loudness war". De er lavet af en dansker, Jørgensen tror jeg han hed, som fik adgang til de gamle masterbånd.
Du bor i Københavnstrup, så hvis du har lyst, kan du komme til Virum og se/lytte.
(Der findes vist nok også et tilsvarende sæt med filmmusik, med det interesserer mig ikke så meget)
|
|
|
Hold da op. Den har jeg faktisk provet og finde. Kontaktede en gang Elvis butikken i Aarhus mener jeg den ligger. De kendte ikke rigtig til den udgivelse.
Perfekt. Vil se om jeg kan støve den op.
Kan du finde nogle flere oplysninger om sættene, så jeg kan søge på dem. Mange tak. __________________ Mvh
Kenneth
|
| Til top |
|
| |
zaka Forum Bruger

|
| Sendt: 21 December 2010 kl. 16:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
KBAndersen skrev:
Boman skrev:
|
(Der findes vist nok også et tilsvarende sæt med filmmusik, med det interesserer mig ikke så meget)
|
|
|
Hold da op. Den har jeg faktisk provet og finde. Kontaktede en gang Elvis butikken i Aarhus mener jeg den ligger. De kendte ikke rigtig til den udgivelse.
Perfekt. Vil se om jeg kan støve den op.
Kan du finde nogle flere oplysninger om sættene, så jeg kan søge på dem. Mange tak. |
|
|
Det er præcis de bokssæt jeg nævner i mit indlæg ovenfor: The King of Rock 'n' Roll: The Complete 50's Masters From Nashville to Memphis: The Essential 60's Masters Walk a Mile in My Shoes: The Essential 70's Masters Der er 5 cd'er i hver. Originalt udkom de i en kvadratisk boks (30 x 30 cm). De er genudgivet i en aflang boks - 15 x 30 cm vil jeg tro. Det ser ud til at de er out-of-print, men amazon i usa har 2 stk tilbage af 50'er boksen: http://www.amazon.com/King-Rock-Roll-Complete-Masters/dp/B00 0002WMH/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1292944694&sr=8-1 Jeg har læst en heftig kritik af remasteringen af disse bokse et sted på www. Det sædvanlige fnidder med at det ikke er de korrekte masterbånd der er brugt. __________________ Med venlig hilsen
- Frank Zappa
|
| Til top |
|
| |
Boman Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1346
|
| Sendt: 21 December 2010 kl. 18:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kan være, at de genudgivede er "forbedrede"/remasteret.
Hvornår er de genudgivede fra? __________________ Boman
|
| Til top |
|
| |
CARS10 Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2794
|
| Sendt: 21 December 2010 kl. 19:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har de tre originale boxe,og kan kun sige at der er fantastisk god lyd på,især når man tænker på hvornår de er indspillet (måske netop derfor) alle instrumenter og stemmer står klokkerent,så det er en fornøjelse at høre på.Som en sjov ting er der også frimærke helark med billeder på mærkerne af alle covers.
Især er "The complete 50's masters" overfed (BMG PD 90689(5)
carsten
|
| Til top |
|
| |
zaka Forum Bruger

|
| Sendt: 21 December 2010 kl. 22:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Altså jeg synes også lyden er fin på boksene, men her er linket til den artikel der sabler lyden på Complete 50's masters: http://www.elvisrecordings.com/r50s.htm
__________________ Med venlig hilsen
- Frank Zappa
|
| Til top |
|
| |
KBAndersen Forum Bruger

|
| Sendt: 22 December 2010 kl. 08:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tjekkede lige linket med information om kvaliteten på indspilningerne. Der er jo forskel i lyden. Det er rigtig fint eksempel der bruges. Det er lige præcist det jeg frygtede. BMG versionen lyder rædsomt ifht Rhino's.
hmmm. __________________ Mvh
Kenneth
|
| Til top |
|
| |
CARS10 Forum Bruger

|
| Sendt: 22 December 2010 kl. 17:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
KB.
Det med at de BMG boxe skulle lyde forfærdelig,kan jeg slet ikke genkende.Tværtimod.
Da jeg fik mine for en del år siden,faldt jeg fuldstændig på røven over hvor godt de lød.Jeg er 57 år,og har hørt rimelig meget Elvis i mit liv,dog uden at jeg vil kalde mig Elvis fan,men min storebror og hans venner hørte det meget og nogle af dem havde hvad der nærmest svarer til en komplet samling,og derfor sad jeg jo med store ører som 8-10 årig knægt og sugede til mig,så jeg bilder mig selv ind at jeg kender "lyden" ret godt,og som sagt har jeg aldrig hørt noget lignende fra de gamle LP'er.
Når man tænker på at disse masterbånd er fra 50'erne,er det simpelthen forrygende hvor godt det lyder,ja i mine ører kunne det lige så godt være indspillet i 70-80'erne.
Jeg vil sammenligne det med det arbejde der er lagt i Beatles remasters,hvor man stort set hele sit liv har været vandt til en forvrængning der nu er forsvundet som dug for solen.
Jeg kan kun anbefale dig at købe dem hvis du kan finde dem,og nej,mine er ikke til salg.
God jul
carsten
|
| Til top |
|
| |
CARS10 Forum Bruger

|
| Sendt: 22 December 2010 kl. 17:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
PS.
Da jeg kan se du bor i KBHN.skal du være velkommen til at komme forbi til en lytter,så du med egne ører kan danne dig et indtryk af dem.
carsten
|
| Til top |
|
| |
KBAndersen Forum Bruger

|
| Sendt: 25 December 2010 kl. 16:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for tilbudet Carsten.
Jeg tjekkede lydklippet som er på den før henviste side. Du kan høre forskel. Og det betyder ikke noget det ligger i mp3 format, da det format ikke dynamik begrænser lyden.
__________________ Mvh
Kenneth
|
| Til top |
|
| |