| Forfatter |
|
M.M.M. Forum Bruger

Bruger siden: 05 April 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 565
|
| Sendt: 26 December 2010 kl. 19:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Gutter! Og glædelig bag(h)jul! Jeg sidder her i familiens skød i disse dejlige dage, og tegner lidt i ro og mag på nogle højttalere, jeg skal til at bygge, (fordi jeg ikke lade vær)  Der er så mange retninger for hvordan man kan farve lyden i valg af enheder. Nu har jeg langt fra hørt på alt hvad der findes, - men er trods alt på udkig efter en mellemtone-enhed til projektet. jeg har en plan om at bygge en reference højttaler til mine ører. Højttaleren bliver en 3 - 4 vejs konstruktion, og i stil mellem Focals topmodel: Grande Utopia EM og Wilson audios: Alexandria. Lyden jeg gerne vil opnå skal være luftig, frigjort og musikalsk med unik evne til at frigive detaljer! det skal være en enhed der enten er en 6,5 eller 8 tommer. Jeg kommer fra en Fostex FX200 fuldtone, som har bæret brugt som mellemtone, den er meget åbne og klare i lyden, og der er i princippet derfra jeg vil opgraderer. Diskanten den skal spille sammen med er en Fountek NeoPro5 I der en af de få diskanter der kan åbne helt op og frigjort, uden at blive skarp eller have irriterende ssss eller ffff Det nederste oktav bliver en JBL GTI 15 (autoenhed) en eventuel mid-bas skal måske også findes. Jeg har kigget og kigget, og har overvejet F200 fra fostex - men ved ikke om det kan betale sig... ellers har jeg kigget på Accuton, og mange andre.. endda også PA horn. der i princippet ikke er udelukket Nå!! Nu er det på tide at I får lov at spæde lidt til.. Er der nogle af jer, der har fundet Mellemtonen i jeres liv  Ser frem til at hører fra jer  VH
|
| Til top |
|
| |
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
Bruger siden: 02 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3096
|
| Sendt: 26 December 2010 kl. 19:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg bruger Accuton C2-90 og bliver nok ved med det et pænt stykke ud i fremtiden. Har 2 pr. side lige p.t, men når det hele bliver bygget om og jeg får en separat enhed til øvre bas, kan jeg nøjes med en enkelt. C2-90 LINK
__________________ Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
|
| Til top |
|
| |
Robert GS Branchemedlem

Ground Sound
Bruger siden: 15 Marts 2007 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 532
|
| Sendt: 26 December 2010 kl. 21:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu påvirkes dit valg af mellemtone også af hvor meget den skal varetage med hensyn til frekvensområde samt ønsket max SPL. Med en NeoPro5 I har du mulighed for en ganske anseeligt max SPL. Nederste oktav JBL GTI 15 - er det fordi du har den i forvejen? For i min verden vil den både sætte visse begrænsninger med hensyn til dybbas og lydkvalitet. Skal højttaleren være passiv skal du også have styr på følsomheden sammenlignet med de øvrige enheder der vælges - men det har du nok allerede tjek på da du skriver at "fordi du ikke kan lade være" ...?  Det allersidste kan jeg i den grad godt sætte mig ind i  God baghjul - Mvh Robert
|
| Til top |
|
| |
M.M.M. Forum Bruger

|
| Sendt: 26 December 2010 kl. 22:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Robert! Det er helt rigtigt at SPL skal tilpasses, men først og fremmest vil jeg bare have et godt udbud på hvad folk har hørt og afprøvet. Mange ting kan jo rettes til både med et passivt og et aktivt filter, og med placering og antal af valgte enheder.  Det er også derfor jeg ikke udelukker PA, da der gerne er meget dynamik og SPL fra deres side af. Basdelen vil blive trukket (eller dels) af en JBL GTI 15 (kommer an på 3 eller 4 vejs system). Jo jeg er indehaver af 2 af disse. Som drives af en Crown K2 effekt. Og nu ved jeg godt at man ikke må blande Autoenheder ind i hifi og heller ikke PA iøvrigt. Men jeg lytter nok mere end at lade andre bestemme! Men mange autoenheder dur IKKE til hifi, -helt enig Robert GS!. Lige på nær GTI serien fra JBL.   De klarer sig godt ned til 20 Hz. med maks smæk i bunden! Jeg kan tillige informerer om at fra midbas, -og op, bliver trukket af en E.A.R. 861  VH
|
| Til top |
|
| |
Robert GS Branchemedlem

Ground Sound
|
| Sendt: 27 December 2010 kl. 00:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Indrømmet - jeg kender ikke den specifikke GTI enhed og jeg har en masse fordomme om JBL enheder som blev grundlagt i midt 90'erne under test af et stribe 18" enheder. Af alle de mange mærker/modeller, der blev testet var de 2 repræsenterede og nyudviklede "top of the line" JBL enheder de absolut dårligeste !  Tilgengæld var de absolut de dyreste  Efterfølgende er jeg heller ikke stødt på noget overbevisende fra JBL, men som skrevet har jeg ikke lagt øre til 15" GTI enhederne. Det skal lige siges at jeg absolut ikke har nogen problemer med at anvende PA enheder, hvilket mine næste "hjemmehøjttalere" kan bevise... Nærmest tværtimod og valget kommer til at bygge på egne samt andres erfaringer, men der er selvfølgelig ingen garanti, når jeg ikke har hørt de specifikke enheder som jeg har indkøbt. Jeg glæder mig en del til at komme i gang med projektet i løbet af foråret    Det bliver selvfølgelig fuldt aktivt med masser af power af egen "avl" Mvh. Robert
|
| Til top |
|
| |
hasselbaink Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 414
|
| Sendt: 27 December 2010 kl. 09:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du vil have "luftigt og frigjort" lyd så køb en stor elektrostat højttaler. Du kommer nok til at arbejde en del med at indpasse basdelen til båndene. Personligt er jeg ikke synderligt til elektrostat, men hvis jeg gik op i luftig/frigjort lyd ville jeg gå denne vej.
mvh.
|
| Til top |
|
| |
Nilsson Forum Bruger

Bruger siden: 22 Maj 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 143
|
| Sendt: 27 December 2010 kl. 09:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej til ren mellem tone skal enheden helst ikke være stor pgr. af spredningen
|
| Til top |
|
| |
QWERTY126 Forum Bruger

Bruger siden: 28 April 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 417
|
| Sendt: 27 December 2010 kl. 10:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
jazzman Udelukket fra forum

Sven tager en pause!
Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3787
|
| Sendt: 27 December 2010 kl. 11:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
En velgennemprøvet klassiker: Scan Speak 18W8531
Har du tjekket Tony Gee for inspiration?
|
| Til top |
|
| |
M.M.M. Forum Bruger

|
| Sendt: 27 December 2010 kl. 14:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Med jer. Robert GS, Jeg er enige med dig i at mange enheder idag, nok sætter større krav til forstærkeren end som tidligere. (hvis det er det jeg skal konkluderer på det du skriver, for det gætter jeg nemlig på.) Fx så den GTI enhed er ikke noget specielt med en middelmådig forstærker! Men til gengæld er det en basenhed, der kan stå model til enorm acceleration / deacceleration! Og Crown K2 med en dæmpningsfaktor på 3000, ja.. så bliver man nød til at smile når man hører dem  Hasselbaink, desværre er at købe en stor elektrostathøjttaler ikke det projekt jeg kommer til at arbejde med. Har haft lyttet på noget, men jeg synes ikke at fx Martin Logan lyder helt overbevisende. Jazzman, hehe, ja jeg har savlet mange gange over humblehomemadehifi! Det var også hans projekt: Humble statement, der fik mig til at undersøge Accuton lidt. For det virker til at være et mærke mange er overrasket over. Nogen der evt. kan anbefale nogle højttalere man kan lytte lidt til?? Der er jo mange mærker hvor man i en udstrækning kan finde nogen af enhederne løse... Evt. flere der har arbejdtet med Accuton? VH
|
| Til top |
|
| |
jazzman Udelukket fra forum

Sven tager en pause!
Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3787
|
| Sendt: 27 December 2010 kl. 14:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
MMM, jeg glemte at nævne den helt selvfølgelige kandidat (som janils vist har brugt engang):
PHL - de laver meget dynamiske og levende mellemtoner!
|
| Til top |
|
| |
anholt Forum Bruger

Bruger siden: 22 Juli 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 77
|
| Sendt: 27 December 2010 kl. 15:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad med Audiotechnology's flexunit-enhed 15H52-06-13-SDKAM på 4 tommer?
den anvendes bl.a. i Troels Gravesens Prelude konstruktion:
http://www.troelsgravesen.dk/PRELUDE_files/15H52PD.pdf og i flere highend
højttalerkonstruktioner. Enheden kan deles forholdsvis højt i frekvens til diskanten
og skulle være ganske vellydende. Jeg overvejer selv at bruge enheden i en
kommende konstruktion.
vh.
|
| Til top |
|
| |
Sportsguitarist Forum Bruger

Bruger siden: 22 April 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 167
|
| Sendt: 27 December 2010 kl. 17:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
ATC SM75-150 eller S versionen, hvis du kan få fat i den. Der skal en del tilpasning til i filteret, men den spiller aldeles fremragende...
|
| Til top |
|
| |
Robert GS Branchemedlem

Ground Sound
|
| Sendt: 27 December 2010 kl. 17:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
M.M.M. skrev:
Robert GS, Jeg er enige med dig i at mange enheder i dag, nok sætter større krav til forstærkeren end som tidligere. (hvis det er det jeg skal konkluderer på det du skriver, for det gætter jeg nemlig på.) Fx så den GTI enhed er ikke noget specielt med en middelmådig forstærker!
|
|
|
Det var absolut ikke det jeg mente og jeg forstår ikke helt hvordan det jeg skrev kan fortolkes på den måde ??? Jeg skrev: "jeg har en masse fordomme om JBL enheder som blev grundlagt i midt
90'erne under test af et stribe 18" enheder. Af alle de mange
mærker/modeller, der blev testet var de 2 repræsenterede og nyudviklede
"top of the line" JBL enheder de absolut dårligeste !  Tilgengæld var de absolut de dyreste  " Formålet med testen var at finde den bedst ydende bas til området fra ca 150Hz og nedad, her virkede det som om JBL var bygget til at spille mellemtone og det er i mine øjne helt forkert med en størrelse på 18" ! Da jeg lånte enhederne fik jeg at vide at jeg mere eller mindre skulle ligge på knæ for at få lov til at købe disse på daværende tidspunkt nyudviklede 18" JBL enheder. Som det hed sig skulle de bl.a. bruge til the Boss Tour så det var jo stort - men jeg slap for at ligge på knæ 
M.M.M. skrev:
Men til gengæld er det en basenhed, der kan stå model til enorm
acceleration / deacceleration! Og Crown K2 med en dæmpningsfaktor på
3000, ja.. så bliver man nød til at smile når man hører dem 
|
|
|
Lur mig om denne 15 GTI ikke er udviklet til at sidde i et nærmest ikke eksisterende kabinet - og er af den slags som jeg betegner som en "gumpetung" bas enhed med hang til ekstremt mange watt for at komme lidt i svingninger ??? For mig lyder disse "rullekrave" basser ikke naturlige, men jeg har jo som skrevet ikke hørt den pågældende 15 GTI enhed. Det er lidt illusorisk at tale om en dæmpningsfaktor på 3000 - der burde måske nærmere opgives en udgangsimpedans for forstærkeren. I øvrigt drukner denne lave udgangsimpedans mange gange i kontakt modstand etc. Accuton er nok ikke noget dårligt valg at dømme efter de tilbage meldinger jeg har fået fra mine kunder.
|
| Til top |
|
| |
M.M.M. Forum Bruger

|
| Sendt: 27 December 2010 kl. 18:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Anholt og sportsguitaristen: Jeg kigger lige ind til jeres forslag, Begge virker relevante. Jeg har et sted set den der store mellemtone-dome brugt. Det kunne være man skulle give den et seriøst lyt!  Jazzman: PHL, Puha... Det ligner godt nok guf!  Tak for forslagene!! Robert GS: Jeg er ked af, at på et plan at have fornærmet din kunnen! Det var ikke meningen, dette har intet med mit job at gøre, og er kun en hobby for mig, jeg dog har dyrket i et årti, derfor søger jeg bla. assistance herinde, til mine ideer. Skal vi holde den til mellemtonen? VH
|
| Til top |
|
| |
pulsedriver Forum Bruger

Bruger siden: 14 Januar 2010 Lokalitet: Fyn Øst
Status: Offline Indlæg: 30
|
| Sendt: 27 December 2010 kl. 19:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
TAD TM 1201, det bedtse jeg har hørt uanset princip.
12 tommer med composit membran og monster magnet, 96 dB følsomhed.
Den er ren og hurtig og meget naturlig i klangen.
Jeg bruger den i et 3 vejs system med 15 tommer i bunden og 1.5 tomme driver til toppen.
Den er delt ind ved ca 150 Hz og skæres igen ved 2000 Hz 6 dB pr oktav.
VH jacob
|
| Til top |
|
| |
Robert GS Branchemedlem

Ground Sound
|
| Sendt: 27 December 2010 kl. 19:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
M.M.M. skrev:
Jeg er ked af, at på et plan at have fornærmet din kunnen! Det var ikke meningen, dette har intet med mit job at gøre, og er kun en hobby for mig, jeg dog har dyrket i et årti, derfor søger jeg bla. assistance herinde, til mine ideer. Skal vi holde den til mellemtonen?
|
|
|
Jeg er ikke fornærmet, men vil gerne udbrede nogle af mine erfaringer der hvor jeg mener at kunne bidrage. Jeg føler mig også "forpligtet" til at gøre opmærksom på de steder hvor der i følge min opfattelse ikke er overensstemmelse mellem min praktiske erfaring og "folks" opfattelse.
|
| Til top |
|
| |
Robert GS Branchemedlem

Ground Sound
|
| Sendt: 27 December 2010 kl. 19:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
I samme kategori som TAD TM1201 findes der andre alternativer og jeg har særdeles gode erfaringer med EighteenSound enheder. Se eventuelt disse: 12NDA520 og 10NMBA520 med AIC (fisket direkte fra EighteenSound web): Active Impedance Control technology (AIC), consisting of an additional
coil fixed on the pole piece and connected in parallel to the moving
coil. The magnetic field generated by AIC coil has the following effects: 1) Impedance linearization 2) Acoustic and electric phase linearization 3) Significant increase of sensitivity and total SPL 4) Total harmonic distortion reduction 5) Constant power transfer By not absorbing the moving coil’s electromagnetic energy, the AIC offers substantial advantages to the sound quality. Til lidt andre priser end TAD.
|
| Til top |
|
| |
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
Bruger siden: 02 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3096
|
| Sendt: 27 December 2010 kl. 21:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har også et sæt TAD 1201, men de kan jo kun købes brugt i dag. Mine skal anvendes fra ca. 100 Hz og op til omkring 350-400 Hz, hvor der deles til Accuton mellemtonerne. Det hele er aktivt.
Har også tidligere leget med 3" domerne fra ATC. En fremragende driver, men de gik ikke langt nok ned til de projekter hvor jeg skulle anvende dem. Desuden har de en form for egenlyd, som man så kan lide eller ikke. Jeg finder de fleste cone typer mere anvendelige.
TAD laver dog nogle fremragende (ubetalelige) beryllium drivere. Her kommer Roberts forslag ind og jeg tror gerne de nye drivere fra 18Sound kan gøre det rigtigt godt til nogle helt andre priser.
__________________ Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
|
| Til top |
|
| |
hasselbaink Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 414
|
| Sendt: 27 December 2010 kl. 22:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Robert GS skrev:
I samme kategori som TAD TM1201 findes der andre alternativer og jeg har særdeles gode erfaringer med EighteenSound enheder. Se eventuelt disse: 12NDA520 og 10NMBA520 med AIC (fisket direkte fra EighteenSound web): Active Impedance Control technology (AIC), consisting of an additional
coil fixed on the pole piece and connected in parallel to the moving
coil. The magnetic field generated by AIC coil has the following effects: 1) Impedance linearization 2) Acoustic and electric phase linearization 3) Significant increase of sensitivity and total SPL 4) Total harmonic distortion reduction 5) Constant power transfer By not absorbing the moving coil’s electromagnetic energy, the AIC offers substantial advantages to the sound quality.
Til lidt andre priser end TAD.
|
|
|
Hej Robert, 18Sound enhederne er udmærkede. Jeg bruger 12NMB420 fra 150hz til 800hz - følsomhed 100db. Med et 3. ordens filter undgår man opbrydningen omkr. 2 kHz og det kan ses på CSD diagrammet (vandfaldet). Denne enhed kræver noget hornmellemtone/diskant at spille op imod, men så har man også en højttaler der kan yde 300B eller 2A3 forstærkere retfærdighed. Bassen skal være aktiv - naturligvis. For at holde det on-topic, så mener jeg ikke at 12 tommer eller 15 tommer mellemtone enheder hører til i den luftige og transparente afdeling forstået i hifi termer, og heldigvis for det. Til gengæld får man en mere interessant tone og fasthed/densitet i lyden, samt noget kød og blod der mangler på mange såkaldte high end højttalere. Dynamikken er der også ganske meget mere af. mvh. Kris
|
| Til top |
|
| |