Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2026 | 08:23   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Projektor i skab? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
emilio
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Februar 2010
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 26 December 2010 kl. 20:16 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg går på januar udsalg og anskaffer mig en projektor. Idéen er at den skal stå inde i et tøjskab i soveværelset. Så vil jeg kaste filmen op på stuevæggen (ca 4 meter fra projektoren) via et hul i bagsiden af tøjskabet og væggen mellem soveværelset og stuen. Er der noget til hinder for at det vil fungere? Varme eller andet? Selvfølgelig skal der være lidt luft omkring projektoren når den arbejder, samt døren til tøjskabet vil stå åben. Det er forhåbentligt nok?

Fordelen er, at støjen vil nok blive dæmpet lidt, da det meste lyd går til den anden side?
Og det ser bare pænere ud, med moppedrengen og kablerne gemt af vejen. Der sker vel ikke noget at HDMI-signalet vandrer 10-12 meter?
Foran hullet i stuen vil jeg så have en billede hængede, så når det er tid til film så er det bare ned med billedet :-)

Er der noget jeg ikke har taget højde for?

I øvrigt, er det mit første projektor køb, så jeg vil starte forsigtigt med lavbudget. Her må BenQ W1000+ være en god start? Andre lavbudget-bud (optil 8000 kr) er velkomne... Det skal være Full-HD.

Mvh

Emil

Til top Vis emilio's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af emilio

nesdam
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Juni 2005
Lokalitet: Odense
Sendt: 28 December 2010 kl. 22:43 | IP-adresse registreret  

Hvis du mener bogstaveligt at projektoren skal stå i skabet skal hullet i væggen sidde ret lavt (ca. 20 cm under billedets underkant). Derved risikerer du selv at komme til at skygge for billedet. Hvis hullet skal sidde højt skal projektoren vende på hovedet.

Du bliver nødt til at acceptere den størrelse på lærredet som passer med stuens bredde (ca. 110"). Det bliver desuden ret besværligt at justere billedet, medmindre hullet er så stort at du selv kan kigge igennem det. Den infrarøde fjernbetjening vil du formentlig ikke kunne bruge.

Du får selvfølgelig løst problemet med støjen, med mindre der er nogen der skal sove mens du ser film.

Til top Vis nesdam's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nesdam

emilio
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Januar 2011 kl. 12:28 | IP-adresse registreret  

nesdam skrev:

Hvis du mener bogstaveligt at projektoren skal stå i skabet skal hullet i væggen sidde ret lavt (ca. 20 cm under billedets underkant). Derved risikerer du selv at komme til at skygge for billedet. Hvis hullet skal sidde højt skal projektoren vende på hovedet.

Kan en projektor med LensShift ikke løse det problem?

nesdam skrev:

Du bliver nødt til at acceptere den størrelse på lærredet som passer med stuens bredde (ca. 110").

110", det svarer jo til 280 cm! Er det diagonalt, eller bredden?
Troede at man kunne justere størrelsen på billedet?
I øvrigt, bliver billedet lys- og/eller farvefattigt, når det bliver så stort og langt væk fra væggen?

nesdam skrev:

Det bliver desuden ret besværligt at justere billedet, medmindre hullet er så stort at du selv kan kigge igennem det. Den infrarøde fjernbetjening vil du formentlig ikke kunne bruge.

Finder nok på noget, et ellet andet Storm P løsning med spejle så jeg kan se billedet når jeg skal justere skaprheden og andet. Men det skal vel kun justeres første gang?

nesdam skrev:

Du får selvfølgelig løst problemet med støjen, med mindre der er nogen der skal sove mens du ser film.

Det er da altid noget :-)

znefi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Januar 2005
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 09 Januar 2011 kl. 13:58 | IP-adresse registreret  

lyder som noget af et projekt at kaste sig ud i som første gang. vis du er så ked af at ha en projekter hængende så drop den og køb en stor fladskærm istedet for den vil du nok blive mere glad for.

der er meget rigtigt i de punkter som nesdam kommer med.

støjen er det mindste problem fra en projekter den hør du ikke når du ser film aligevel medmindre din projekter støjer helt vildt eller du ser film med meget lav lydstyrke.

Til top Vis znefi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af znefi

Bond
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juni 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 09 Januar 2011 kl. 14:47 | IP-adresse registreret  

Jeg syntes det lyder som et fedt projekt !

Hvis en, lofthængt, projekter kan fungere normalt på 4 meters afstand er det da ligegyldigt om der er en væg i mellem - bare linsen har frit udsyn.........

Igen, rigtig god idé

Bond

znefi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Januar 2005
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 09 Januar 2011 kl. 19:27 | IP-adresse registreret  

skylder nok at sige iden en er godnok påpeger bare problemerne i det. Men kender ikke manden og heller ikke hans kreative evner  vis det lykkedes
Til top Vis znefi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af znefi

sonny73
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2009
Lokalitet: Jylland
Sendt: 09 Januar 2011 kl. 19:49 | IP-adresse registreret  

emilio skrev:

Hej

Jeg går på januar udsalg og anskaffer mig en projektor. Idéen er at den skal stå inde i et tøjskab i soveværelset. Så vil jeg kaste filmen op på stuevæggen (ca 4 meter fra projektoren) via et hul i bagsiden af tøjskabet og væggen mellem soveværelset og stuen. Er der noget til hinder for at det vil fungere? Varme eller andet? Selvfølgelig skal der være lidt luft omkring projektoren når den arbejder, samt døren til tøjskabet vil stå åben. Det er forhåbentligt nok?

Fordelen er, at støjen vil nok blive dæmpet lidt, da det meste lyd går til den anden side?
Og det ser bare pænere ud, med moppedrengen og kablerne gemt af vejen. Der sker vel ikke noget at HDMI-signalet vandrer 10-12 meter?
Foran hullet i stuen vil jeg så have en billede hængede, så når det er tid til film så er det bare ned med billedet :-)

Er der noget jeg ikke har taget højde for?

I øvrigt, er det mit første projektor køb, så jeg vil starte forsigtigt med lavbudget. Her må BenQ W1000+ være en god start? Andre lavbudget-bud (optil 8000 kr) er velkomne... Det skal være Full-HD.

Mvh

Emil

jeg har selv lavet noget i stil du beskriver... og der er en super  smart løsning...du bliver nesten fri for støj...du får projektor gemt væk fra stuen  osv...

der er par ting du skal undersøge før du køber din projektor ,,, der er vidtig at den har lens shift i alle 4 retninger  samt at den har ok zoom... så du kan for precis den bilede størelse som din læred har.....så længe du ha luft omkrig projektor så er der ingen problemer med varme...min benq w5000  smider varme luft foran sig så der er slet ikke problem ..

PS: jeg prøver at tage par bileder af mit  projekt så kan du ser på det ...

nesdam
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Juni 2005
Lokalitet: Odense
Sendt: 10 Januar 2011 kl. 20:51 | IP-adresse registreret  

Det skal lige siges at mine bemærkninger var baseret på BenQ W1000+ (DLP) som ikke har lens-shift og har meget begrænset zoom. LCD og LCOS projektorer har ofte mere fleksible opstillingsmuligheder i form af lens shift og zoom. Desuden støjer de ofte mindre, så det slet ikke er nødvendigt at placere dem i en andet rum. Så måske var det nemmere bare at vælge en LCD-projektor.

Jeg vil anbefale dig at sætte dig mere ind i det tekniske inden du køber en projektor. Derved undgår du at købe en projektor som ikke passer til dine behov og ikke kan returneres når den først er taget i brug.

Hvis du eksempelvis køber en projektor med 1,1 gange zoom som BenQ W1000+ kan billedets størrelse kun justeres med 10 %. Du er derfor nødt til at tilpasse projektorens afstand til lærredet så den passer til den ønskede billedstørrelse.

Til top Vis nesdam's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nesdam

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Sendt: 12 Januar 2011 kl. 03:08 | IP-adresse registreret  

Du skal lige passe på at Projektor kan komme af med varmen når den er placeret i et skab, og det er ikke nok med kun et hul
til linsen, Projektor skal også være af den type der har indsugning og udluftingen på forsiden.
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek

emilio
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Februar 2011 kl. 19:20 | IP-adresse registreret  

Hej alle

Tak for jeres inputs.

Valget faldt på en Optoma HD20 til 8000 kr.
Godt nok har den ikke lens shift, men det er ikke nødvendigt da jeg har mulighed for at stille projektoren lige midt for.
Jeg fik lavet et hul i væggen, så projektoren står i et tøjskab i soveværelset som er ved siden af stuen. Det virker fint nu. Det eneste problem jeg havde ved opsætningen, var at finde et ordentligt HDMI kabel som var langt nok (minimum 11 meter). Jeg fandt et 15 meter HDMI-kabel til 500 kr, men signalet kom ikke igennem. Retur med den, købte så en ordentligt kabel (desværre kun 10 meter) til 1400 kr. Så kom signalet godt igennem.
Mit store spørgsmål er: Hvordan kan man overhovedet finde på at producere et billigt HDMI kabel som ikke virker? De vil da kun få utilfredse kunder!?

For at slippe for at skifte HDMI kablet mellem de forskellige apparater (DVD, Medieplayer, KabelTV set-box o.l.) jeg bruger, skal jeg have anskaffet mig en HDMI switch.  Det koster immerværk omkring 1500 kr, for 4 indgange og 2 udgange (TV og projektor), så det må blive til marts.

Endnu en gang tak for jeres input. Kan fortælle at film sendt fra projekteren er rigtig flot at se på, især når kildematerialet er full-hd. Jeg tør næste ikke at tilslutte mit 40" fjernsyn igen, er bange for at billedet vil føles for lille :-)

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes