Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2025 | 09:05   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Akustik
 HIFI4ALL Forum : Akustik
Emne Emne: Lydisolering og erfaringer (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Jonas_h
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Jonas tager en pause!

Bruger siden: 30 April 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 03 Januar 2011 kl. 14:23 | IP-adresse registreret  

Jeg har nu læst frem og tilbage omkring lydisolering af et rum, og så vidt jeg kan se er den eneste optimale løsning en rum-i-
rum løsning.

Men jeg kan ikke helt finde så meget info om de "næsten" optimale løsninger. Hvor meget vil det f.eks. give hvis alle
vægge/lofter beklædes med 5-10cm rockwool og alle højttalere/subs afkobles fra rummet ved brug af neopren-lignende
produkter? Jeg er selvfølgelig godt klar over, at løsningen ikke er så god som rum-i-rum, men hvor meget vil det reelt give?
Snakker vi 80%, 50% eller 5% aftagen i lydniveau?
Til top Vis Jonas_h's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas_h Besøg Jonas_h's Websted

Bass
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Oktober 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 04 Januar 2011 kl. 16:27 | IP-adresse registreret  

Det du kalder for en ½ løsning er jo ikke så langt fra noget der kunne fungere næsten optimalt. Jeg har lavet noget lignende med et rum der ligger op ad et rum hvor nogle børn skulle sove. Hvis du f.eks. holder afstand mellem den isolering du vil tilføje og de eksisterende vægge og evt. også afkobler de nye vægge mod gulvet ved at stille dem på en siliconefuge undgår du at vibrationer overføres. Siliconefugen skal lige hærde før du bygger væggene op. Du bør også vælge en terrenbat som isolering da massefylden i denne er stor og derfor er bedre til at absorbere lyd. Hvis du har mulighed for det kan du evt. lave et nedhængt loft, alternativt kan du gøre på samme måde som væggene altså lidt luft mellem isolering og loft. Husk at der skal to lag gips på væhhe og loft. Når du nu er i gang skulle du måske overveje at sætte vægge og loft skævt så du undgår parallelle flader. 

Betonplader og SD-fødder evt. i flere lag samt et kraftigt gulvtæppe kan afkoble dine højttalere fra gulvet. Din sub kan du selvfølgelig afkoble på samme måde men de dybe frekvenser vil nok alligevel give dig problemer. I det rum jeg byggede kom jeg et lag på 5-10 cm tørret sand og oven på dette 50mm terrenbat/gulvspån, men det er nok ikke en mulighed ;o)

Til top Vis Bass's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bass

Jonas_h
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Jonas tager en pause!

Bruger siden: 30 April 2003
Lokalitet: København
Sendt: 04 Januar 2011 kl. 20:24 | IP-adresse registreret  

Bass skrev:

Det du kalder for en ½ løsning er jo ikke så langt fra noget der kunne fungere næsten optimalt. Jeg har
lavet noget lignende med et rum der ligger op ad et rum hvor nogle børn skulle sove. Hvis du f.eks. holder afstand mellem
den isolering du vil tilføje og de eksisterende vægge og evt. også afkobler de nye vægge mod gulvet ved at stille dem på en
siliconefuge undgår du at vibrationer overføres. Siliconefugen skal lige hærde før du bygger væggene op. Du bør også vælge
en terrenbat som isolering da massefylden i denne er stor og derfor er bedre til at absorbere lyd. Hvis du har mulighed for
det kan du evt. lave et nedhængt loft, alternativt kan du gøre på samme måde som væggene altså lidt luft mellem isolering
og loft. Husk at der skal to lag gips på væhhe og loft. Når du nu er i gang skulle du måske overveje at sætte vægge og loft
skævt så du undgår parallelle flader. 

Betonplader og SD-fødder evt. i flere lag samt et kraftigt gulvtæppe kan afkoble dine højttalere fra gulvet. Din sub kan du
selvfølgelig afkoble på samme måde men de dybe frekvenser vil nok alligevel give dig problemer. I det rum jeg byggede
kom jeg et lag på 5-10 cm tørret sand og oven på dette 50mm terrenbat/gulvspån, men det er nok ikke en mulighed ;o)

Den løsning du beskriver, er jo heller ikke en halv løsning - det er jo nærmere den komplette rum-i-rum løsning Men
sætter pris på at høre om erfaringerne!

Men jeg vil jo helst undgå at tage alt for meget af rummet. Nedhængt loft er intet problem, men når vægge pludselig skal
beklædes med 10cm rockwool, 10cm luft og 2 gipsplader, så er der pludselig røget 25cm af hver side

Derfor henvender mit spørgsmål sig mere til løsning hvor man f.eks. kun lader højttaler/sub være afkoblet fra rummet, hvor
resten af gulvet er "normalt" (med gulvtæppe f.eks.) og væggene blot bliver beklædt med 10cm rockwool.
Til top Vis Jonas_h's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas_h Besøg Jonas_h's Websted

nesdam
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Juni 2005
Lokalitet: Odense
Sendt: 07 Januar 2011 kl. 22:23 | IP-adresse registreret  

Det giver ingen dæmpning at beklæde væggene med rockwool, nærmest tværtimod. Rockwoolen absorberer lyden i rummet så du er nødt til at skrue højere op for lyden. Resultatet vil være mere baslyd i de tilstødende rum. Der skal være en hård plade foran rockwoolen for at lydisolere rummet. Jo større hulrum mellem plade og væg jo større isolering ved lave frekvenser.

Du vil nok maksimalt kunne opnå 5-10 dB's dæmpning ved at isolere vægge og loft, hvilket subjektivt er en halvering af lydstyrken.

Afkobling af højttalere vil typisk kunne give op til 5 dB's dæmpning.

Til top Vis nesdam's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nesdam

Bass
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Oktober 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 08 Januar 2011 kl. 15:30 | IP-adresse registreret  

Hvad skal du bruge rummet til? Er det alle naboerne der er et problem eller er det kun en eknelt?

Den løsning jeg beskriver adskiller sig jo kun fra dit eget forslag ved at væggene beklædes med gips og konstruktionen afkobles fra gulvet. Afstanden mellem isolering kan du jo justere, men det er jo klart at det ikke er optimalt med et lille hulrum.

Til top Vis Bass's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bass

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes