Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 11:48   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: rensning af lp-plader (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
høvl
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Februar 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 05 Januar 2011 kl. 21:36 | IP-adresse registreret  

Jeg kunne godt lide at vide om der er nogen der kan hjælpe med oplysninger om hvor man kan købe godt udstyr til at fjerne støv fra lp'erne. Jeg har mistet en børste jeg tidligere brugte. Den blev holdt fugtig af demineraliseret vand, og var ret effektiv.
Til top Vis høvl's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af høvl

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 05 Januar 2011 kl. 21:49 | IP-adresse registreret  

høvl skrev:
Jeg kunne godt lide at vide om der er nogen der kan hjælpe med oplysninger om hvor man kan købe godt udstyr til at fjerne støv fra lp'erne. Jeg har mistet en børste jeg tidligere brugte. Den blev holdt fugtig af demineraliseret vand, og var ret effektiv.

Det burde man kunne i enhver radio/tv butik me drespekt for sig selv - hvis det svigter prøv f.eks AudioConsult på H.C.Ørstedsvej , eller tilsvarende specialbutikker

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 05 Januar 2011 kl. 23:31 | IP-adresse registreret  

Den bedste "håndholdte" pladebørste uden elektronik
kan du få her til 300 kr. hvilket er billigere end hvis du skal hente den hjem fra USA via nethandel med moms told og alt det fis
Det er en klassiker som ligger godt i hånden og som med det rette " vrid" i håndledet når pladen tørres af er meget effektiv

Steen Thorhauge
Branchemedlem
Branchemedlem

Thorhauge Audio

Bruger siden: 02 Juni 2006
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 06 Januar 2011 kl. 02:22 | IP-adresse registreret  

http://elektronik-lavpris.dk/index.php?cPath=1610_1639

Jeg bruger bruger spray og børste fra el lavpris: nr. 203920 og 203919 det er meget effektiv, spray lidt på børsten (ikke på pladen) så er der nul støv, og statisk elektricitet på pladen, desuden er det billig.

MVH Steen

Til top Vis Steen Thorhauge's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Steen Thorhauge

Lencofyn
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidligere schmidt2

Bruger siden: 06 Januar 2009
Lokalitet: Bornholm
Sendt: 06 Januar 2011 kl. 13:25 | IP-adresse registreret  

Jeg bruger til dagligt en børste der minder om den her:http://www.tweakshop.com/Hunt%20brush.html

Og til rens ved indkøb af nye såvel som brugte plader bruger jeg den her: http://www.kabusa.com/ev1.htm

Valget er faldet på disse to ting af den simple grund at det er billigt og så virker det bare 100 %

Jeg køber nemlig mange brugte vinyler og en plade kan godt være velholdt men "sovset" ind i fedt fingre og støv. Og med pladevaskeren opnår jeg en tilnærmelses stille afspilning.
Det kommer jo an på hvor slidt pladen reelt er.

Plade børsten bruger jeg hver gang jeg smider en plade på.
Til top Vis Lencofyn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lencofyn

JG82
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 April 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 07 Januar 2011 kl. 10:56 | IP-adresse registreret  

Jeg har prøvet mange gennem tiderne, og Discwasher-børsten er den absolut bedste IMO.
Glem de billige, standardbørster fra AM - de gør meget lidt gavn og har en tendens til bare at flytte støvet rundt.

Hvis du skal rense plader og ikke bare støve dem af, så er der et væld af mere eller mindre dyre
løsninger på nettet. En VPI skulle eftersigende gøre underværker men koster også meget.
Den billigste er demineraliseret vand (evt. med lidt neutral sulfo) og en fin mikrofiberklud, der ikke fnugger. Hvis du kommer sæbe i, skal du huske at rengøre pladen med lidt rent vand efterfølgende.
Til top Vis JG82's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JG82

Bevensee
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Marts 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 13 Januar 2011 kl. 14:26 | IP-adresse registreret  

Til den daglige afstøvning bruger jeg en kulfiberbørste. Til grundigere rengøring bruger jeg en OkkiNokki (ja, det hedder den) vakuum-pladevasker. Rensevæsken jeg bruger er L'Arc du Sol. Jeg hører en del klassisk, og køber meget brugt. Efter jeg har købt pladevaskeren bliver alle indkøb kørt gennem den inden første afspilning. Til brugte plade er det til tider forbløffende hvor stor forskellen er. Men det som har overrasket mig mest, er nye plader. Under presningen af plader benyttes et tyndt vokslag (release mold agent, RMA), som gør det lettere at få pladen af formen efter presning. Somme tider får fabrikken ikke fjernet det helt godt nok. Det gør OkkiNokki'en. Der er mere klarhed, flere detaljer og mere ro. Det mest grelle eksempel var en plade jeg havde købt fra ny (før jeg købte OkkiNokki'en) med et Canadisk band, der hedder The Stars. Ved første gennemlytning lød den rigtig godt. Men allerede efter 4-5 gennemlytninger, var der meget knitren og overfladestøj. Efter en tur i pladerenseren: Vupti! Langt det meste af overfladeknitren var væk. Mit gæt er at støjen skyldtes RMA, der var blevet 'krattet op' af pickuppen ved de første gennemspilninger.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes