| Sendt: 06 Januar 2011 kl. 11:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Hans Jørgen,
Rigtig fin artikel.
Jeg har selv rodet med de programmer, og har også fået et lidt distanceret lydbillede.
Min erfaring er at man skal arbejde lidt mere med target kurven for højttaleren, samt at undlade at korrigere for de højeste
frekvenser, da det har en tildens til at give en hørebar betoning.
Mht. Inguz så lyder det som om du har brugt forkert format til wav-filerne, da det er forskellige formater man kan gemme
vaw filerne i. Jeg husker ikke helt hvilket format, men fik selv de samme digitale fejl med filtrene.
Det kan bestemt lade sig gøre at få gode resultater med rumkorrektion, men min erfaring er at der er et par ting man skal
være opmærksom på:
1) Få så præcis en tagetkurve som overhoved muligt da, man så vidt muligt ikke skal påvirke den tomale balance højttaleren
har (det var jo derfor man anskaffede sig højttaleren i første omgang)
2) Undlad at korrigere for kraftigt, dvs, få de værste problemer løst uden rumkorrektion, f.eks. placering af højttalere mm.
Man kan dog får en positive effekt ved at placere højttaleren lidt tættere på bagvæggen end ellers, da man kan få en mere
præcis bas i kombination med rumkorrektion.
3) Begræns korrektion få der ikke korrigeres for de øverste frekevenser.
Jeg har fået fine resultater med min Tact RCS 2.0, men det er svært.
Grunden til at jeg så er gået igang med DRC mfl. er at jeg gerne vil eliminere mikrofonens fejl, og har tænkt at
eksperimenter med at erstatte reference i den ene kanal, som skaltages om audio out, med en nærfelts måling af
højttaleren, så referencen er højttaleren og ikke en relativ unøjagtig target kurve. Jeg er dog ikke kommet så lang endnu, og
ved ikke om det løser alle problemer, eller skaber nogle nye. Men når jeg har tiden vil jeg forsøge.
REW 5.0 er et godt værktøj der også kan supplere ovenstående programmer. Det kan hentes her:
http://www.hometheatershack.com/roomeq/ det er dog primært til korrektion af subwoofer men det er et ok værktøj, og der
er også en cal til EM8000.
Mvh
Claus Johansen
|