| Forfatter |
|
Cannonballs Forum Bruger

Bruger siden: 29 December 2004 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 97
|
| Sendt: 09 Januar 2011 kl. 21:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Jeg har besluttet at købe en pladespiller, for at se om det kan være rigtigt at lyden er bedre end cd
Men....Jeg aner ikke hvad jeg skal kigge efter  altså hvilket mærke, model osv.
Nogen der kan lede mig i den rigtige retning?
Prismæssigt ligger vi imellem 500,- og 1000,- hvis det er muligt?
Den skal spille sammen med en Denon AVR-3805 - er der indbygget riaa i den? __________________ Mvh.
Thomas
|
| Til top |
|
| |
Thomas Geil Forum Bruger

Bruger siden: 27 Februar 2009 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 332
|
| Sendt: 09 Januar 2011 kl. 21:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
Bruger siden: 02 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3096
|
| Sendt: 09 Januar 2011 kl. 21:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
I den prisklasse får du ikke meget for pengene. Du skal nok satse på noget brugt. Går ud fra din Denon er en surround receiver - i så fald har den næppe en RIAA. Hig evt. her - måske det kan hjælpe dig: LINK - PLADESPILLEREN - HVOR SKAL JEG BEGYNDE
__________________ Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
|
| Til top |
|
| |
Buyer no 1 Forum Bruger

Bruger siden: 10 Oktober 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 210
|
| Sendt: 09 Januar 2011 kl. 22:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det ser ud til, at der faktisk er en phono-indgang på en Denon AVR-3805.
Men indenfor det budget du lægger op til, tror jeg desværre det bliver svært af få et fornuftigt svar på, om du synes en pladespiller lyder bedre end en cd-afspiller.
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
| Sendt: 09 Januar 2011 kl. 22:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
en pladespiller lyder ikke nødvendigvis bedre end en cd afspiller - også hvis man ser bort fra pris
nogle synes uanset hvad at cd afspillere lyder bedst - og andre finder mere glæde ved selv billige pladespillere end ved dyre cd afspillere
jeg synes i 80% af tilfælde at plader lyder bedst - ikke mest korrekt - ikke med mindst støj - men bare bedst i mine øre
Jeg købe på et tidspunkt en Thorens TD118 brugt for 500 kr. og satte en Denon 110 high output pickup til 800 ny - og det synes jeg på mange måde lød rigtig godt selvom denon 110eren er en lille balladebulderbasse af en pickup mange rynker på næsen af
Hvis du skal have glæde ud af dine tusinde kr. vil jeg gå efter at få en så god og så ny pickup som muligt og en så god og så billig brugt direkte drevet pladespiller som muligt
Men skal du derover hvor du skal udkonkurrere en god CD afspiller skal du nok lidt højere op i pris - men skal du blot have bekræftet at Pladespillere kan lyde godt kan du måske nok klare dig for de tusinde kr. du foreslår
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |
A127 Udelukket fra forum

Bruger siden: 19 November 2008 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 716
|
| Sendt: 09 Januar 2011 kl. 23:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Man plejer at kunne finde noget ganske brugbart til under en tusse på dba.dk. God idé ikke at bruge 3-4.000 på en pladespiller inden man ved om det er noget der "fænger".
Brugt: Se efter Direct Drive, helst Technics, det er en rimelig garanti for den ikke er istykker. Direct Drive er vedligeholdelsefrit, og holder næsten evigt. Du får ikke en 1200 til under en tusse, og jeg anbefaler ikke at købe nedslidte/mishandlede 1200 fra professionelle. En halvaútomatisk fra en privat - alt hvad der ender på MK2 er ok. Eksepelvis SL1600MK2 / SL1700MK2 er af og til til salg til en tusse inkl. en stak plader - fuldt på højde med SL1200, men nogen mener de ikke er så "fine" pga halv-automatik. Men så lige på dba.dk, pt er udvalget meget begrænset, nok fordi det er lige efter Jul ? . Spørg familie / venner om de har en spille stående de ikke bruger, til at låne og afprøve lidt.
Nyt: Technics SL1200MK2
Afspilning af vinyl afhænger af spillen, fusen går hurtigt af hvis det er for besværligt, støj, det går i selvsving når du skruer lidt op etc - det kan lægge en dæmper på selv den mest motiverede.
Mht CD kontra vinyl - har en del af mine plader også på CD. Problemet er, at CD-en ofte er indspillet med dårlig kvalitet, især på ældre plader hvor man har brændet CD-en udfra en kopi af en kopi af en kopi. Der kan være ganske stor forskel plade / CD ( her menes ikke audiophile detail lytte lytte - men selv din moster kan høre forskellen ).
|
| Til top |
|
| |
NitroBlast Forum Bruger

Bruger siden: 13 Januar 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1036
|
| Sendt: 10 Januar 2011 kl. 00:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
En CD bruger 16 bit sampling, hvilket er en "begrænsning", i forhold til vinylplader, der i realiteten ikke har nogen begrænsning af båndbredde, da mediet er analogt. Problemet med vinyl er, at det er ufatteligt følsomt overfor støv, ridser og statisk elektricitet, der kan høres som knitren eller støj.
En CD, der er kopieret af en CD, er identisk i lydkvalitet, idet der kopieres binært. Hvis man derimod ripper en CD, og komprimerer den til feks. MP3, så mister man en hel del detaljer, hvilket vil være et hørbart tab af lydkvalitet. Skal man rippe en CD, så skal man benytte filformater som WAV eller FLAC, som ikke har noget datatab - til gengæld fylder de væsentlig mere.
DVD-audio har 24 bit sampling, og er derfor væsentligt bedre end alm. audio CD'er - men dette medie er ikke særligt godt udnyttet, da der som regel ligger 16 bit lydspor på dem. __________________ Mit grej!
WATT er et udtryk for kvantitet - ikke kvalitet ;o)
|
| Til top |
|
| |
Nilau Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3734
|
| Sendt: 10 Januar 2011 kl. 16:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Cannonballs skrev:
Hej
Jeg har besluttet at købe en pladespiller, for at se om det kan være rigtigt at lyden er bedre end cd
Men....Jeg aner ikke hvad jeg skal kigge efter altså hvilket mærke, model osv.
Nogen der kan lede mig i den rigtige retning?
Prismæssigt ligger vi imellem 500,- og 1000,- hvis det er muligt?
Den skal spille sammen med en Denon AVR-3805 - er der indbygget riaa i den? |
|
|
Med et så lavt budget er der kun én pickup der seriøst kan anbefales: Audio Technica AT95-E. Den kan købes (fra ny) på eBay til ca. 20 Euro. Det er omkring 150 kroner. Selvom du er ny indenfor analog afspilning, er det måske et lige lovligt skrabet budget at ha' til en start. Bare 1000 kroner mere, så begynder det at ligne noget... Køb ovennævnte pickup, og køb derefter brugt grej. En gammel Rega Planet el. Planar (med arm) kunne være et bud, og skulle kunne kunne rummes inden for budgettet på de 1000 kroner! Mvh. Niels
|
| Til top |
|
| |
JEJE Forum Bruger

Bruger siden: 05 April 2009 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 11
|
| Sendt: 10 Januar 2011 kl. 16:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Min egen indgang til vinyl var en Project Debut III incl. arm og Ortofon pickup. Det kan jeg fint anbefale - det var i hvert fald så godt, at det bragte mig videre. Sådan en sag vil jeg mene, du kan finde brugt i det prisleje du angiver.
Held og lykke med projektet!
|
| Til top |
|
| |
Cannonballs Forum Bruger

|
| Sendt: 10 Januar 2011 kl. 19:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Mange tak for alle de kompetente indlæg, vikelig lækkert
Jeg må igang med at lede efter en af de nævnte modeller, og så må vi se om bugettet holder.
Er en RIAA en RIAA? - forstået på den måde, om der forskel på den der åbenbart er indbygget i min Denon, og en ekstern? __________________ Mvh.
Thomas
|
| Til top |
|
| |
Alland Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2005 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 515
|
| Sendt: 10 Januar 2011 kl. 19:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Cannonballs skrev:
Hej
Mange tak for alle de kompetente indlæg, vikelig lækkert
Jeg må igang med at lede efter en af de nævnte modeller, og så må vi se om bugettet holder.
Er en RIAA en RIAA? - forstået på den måde, om der forskel på den der åbenbart er indbygget i min Denon, og en ekstern? |
|
|
Der er stor forskel på dem, men brug hellere de evt. ekstra kroner på en bedre pladespiller og så skift RIAA'en senere.. Kender ikke specifikt den i din Denon, men vil mene at med så begrænset budget, så er der langt større gevinst ved at gå efter en bedre pladespiller og så senere prøve at låne en ekstern RIAA hos en seriøs forhandler, hvis det med plader er noget der bider sig fast... //Allan
|
| Til top |
|
| |
A127 Udelukket fra forum

Bruger siden: 19 November 2008 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 716
|
| Sendt: 11 Januar 2011 kl. 20:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Generel snak om vinyl, musik etc - mener jeg der en del faktorer der skal behandles inden man kan træffe en beslutning. Der er stor forskel på pladespiller - vinyl - musik som hobby. Er det pladespilleren, er det den gamle vintagespille, ædeltræ etc man pusser og plejer om, er det musik der er centrum er en iPod med digital server etc sikkert vejen - men vinyl .... det er en helt anden snak - der er forskel på om man allerede har en pladesamling bygget op i sin tid, eller om man er nystarter. RIAA er lidt centralt her - er vinyl sekundært og på prøve, tuner man nok ikke resten af anlægget til vinyl, og finder en ekstern RIAA. Er vinyl i centrum - ser tingene helt anderledes ud ( efter min mening ).
For mit vedkommende er vinyl det der spilles 99% - primært fordi jeg har en gammel pladesamling med primært 70ér musik, nostalgisk absolut, minder absolut - mit anlæg er til analogt lige fra nål til højttaler - Marantzen har to phonoindgange. Alt udstyr er fra samme år - selv den nye SL-1200 jeg købte i 2009 blev udviklet i 1978 - lige børn leger bedst. Det behøver ikke koste en bondegård, men kan gøres for forholdsvis små penge - Marantzen kostede godt 1.100 i dba, 2x L100A godt 2.000 også i dba - SL-1200 valgte jeg at købe fra sprit ny ( det kunne ikke gå stærkt nok, medens den stadig kan fås fra ny ) - fantastisk - tak til verdens DJ´s der er grunden til dette cost-no-issue produkt stadig produceres den dag idag. Tænk om Marantzen stadig blev produceret idag ....
.... det er utroligt som man kan finde fine plader på loppemarkeder, 5-10 kr stykket.
|
| Til top |
|
| |
Supercharger Forum Bruger

Bruger siden: 05 Maj 2009 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 628
|
| Sendt: 12 Januar 2011 kl. 07:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Købte fornylig en Pioneer PL990 fuldautomatisk med indbygget RIAA. og forbundet til min Surround processor (Onkyo PR-SC5507)
Jow.. Det meste er plastik, men gengiver musikken godt og problemfrit og komforten er i top (slipper for at fedte rundt med tonearmen og forsøge at ramme Lp'ens indkøringsspor )
men det er op til ens egen mening hvad en pladespiller skal kunne. 
|
| Til top |
|
| |
Cannonballs Forum Bruger

|
| Sendt: 14 Januar 2011 kl. 09:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Det blev (i første omgang) til en Technics SL-2000, mest fordi jeg fik den til en rigtig god pris
Jeg syntes den spiller ret godt, men har jo heller ingen referencer, så måske er det bare mig?
Pickuppen er en Stanton, så den skal vel skiftes? - til Audio Technica AT95-E som Niels anbefaler?
I skal da heller ikke snydes for et par billeder
 __________________ Mvh.
Thomas
|
| Til top |
|
| |
edge Branchemedlem

Edge Audio Solutions
Bruger siden: 21 Februar 2009 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1203
|
| Sendt: 14 Januar 2011 kl. 10:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
hullevad Forum Bruger

Bruger siden: 27 December 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 627
|
| Sendt: 14 Januar 2011 kl. 11:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Til lykke med købet! En Stanton 681EEE er betydeligt bedre end en AT-95E. Så jeg kan ikke anbefale en udskiftning, med mindre den er kaput. Selv har jeg gode erfaringer med Technics DD spiller (SL-M1 med S arm) og din SL-2000 er bestemt god til pengene.
|
| Til top |
|
| |
Tweaker Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1750
|
| Sendt: 14 Januar 2011 kl. 18:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Din Stanton ser ud til at være en af de gamle, lavet hos det oprindelige firma, under ledelse af Walter Stanton. Den er meget bedre end de nye versioner, der har det med at sige SSSS. Hvis du vil skifte nålen, så køb en fra Jico eller LP Gear. De er meget bedre end de nuværende originale Stanton. LP Gear laver en med Shibata nål, der får gode bedømmelser i diverse analog fora http://www.lpgear.com/Merchant2/merchant.mvc?Screen=PROD& ;Store_Code=LG&Product_Code=STNS681EEES
Omhyggelig justering påkrævet, og vær forberedt på told og moms.
|
| Til top |
|
| |
Cannonballs Forum Bruger

|
| Sendt: 14 Januar 2011 kl. 20:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fedt, så beholder jeg Stanton'en, den lyder også godt
Nogen der ved hvor jeg kan se hvordan vægten skal indstilles? - altså på armen.
Og en anden ting  Anti Skating - hvad bruges den til?
Og tak for alle jeres svar, fedt at i gider bruge tid på mig __________________ Mvh.
Thomas
|
| Til top |
|
| |
Aragon Forum Bruger

Bruger siden: 08 December 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 297
|
| Sendt: 14 Januar 2011 kl. 20:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Thomas
Du kan hente en service / user manual her, det kræver bare du registrerer dig som bruger.
www.vinylengine.com
MVH Jan
|
| Til top |
|
| |
Cannonballs Forum Bruger

|
| Sendt: 14 Januar 2011 kl. 21:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Jan
Tak for det
Nu har jeg indstillet den efter manualen - men har pickuppen ikke noget at sige? __________________ Mvh.
Thomas
|
| Til top |
|
| |