| Forfatter |
|
Nissemanden Forum Bruger

Bruger siden: 04 Oktober 2009 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 716
|
| Sendt: 12 Januar 2011 kl. 23:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Inspireret af en anden tråd her på siden, har jeg også måske fået lyst til at hoppe på en byg selv pc højtaler.
Har startet med at kigge på forstærker.
Jeg havde tænkt denne som forforstærker da jeg så får mulighed for at prøve rør også. (ved godt at oplevelsen nok bliver begrænset af prisen.)
Så ville jeg indbygge noget som denne eller denne i hver højtaler. Er det nogen der kan finde en billigere monoforstærker? - ellers må jeg jo betale til toldvæsnet  Skal den såkaldte Naim klon have en heatsink? eller er blæsevejret inde i højtaleren nok?
Så må jeg derudover skulle bruge 3 strømforsyninger + kabel stumper + sådant nogle her
spørgsmålet er giver det mening? Jeg er helt ny og leder efter et sjovt begynder projekt.
Hvor finder man 3 passende strømforsyninger? kabelstumper er vel bare noget antennekabel eller lign?
Enheder og kabinet er jeg ikke nået til, men højtfølsomme fuldtoner er en mulighed.
Jeg er også i tænketanken på det projekt her men det kommer lige til at vente lidt.
Håber der er nogen som vil kommentere min ide.
|
| Til top |
|
| |
canielsen Forum Bruger

Bruger siden: 25 August 2009 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 564
|
| Sendt: 13 Januar 2011 kl. 07:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Nissemanden Forum Bruger

|
| Sendt: 13 Januar 2011 kl. 08:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fedt tak - havde selv brugt google lidt til at lede efter danske forhandlere, men hurtigt opgivet.
Hvordan finder jeg ud af hviken dimension montageledning der passer? skal det ikke bare være tykt nok? fx 1,5 mm2?
prisen her er vel pr meter?
Naim klon er droppet.
tak for input
|
| Til top |
|
| |
canielsen Forum Bruger

Bruger siden: 25 August 2009 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 564
|
| Sendt: 13 Januar 2011 kl. 19:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nissemanden skrev:
Fedt tak - havde selv brugt google lidt til at lede efter danske forhandlere, men hurtigt opgivet.
Hvordan finder jeg ud af hviken dimension montageledning der passer? skal det ikke bare være tykt nok? fx 1,5 mm2? prisen her er vel pr meter?
Naim klon er droppet.
tak for input |
|
|
Du kan da sagtens bruge 1.5mm2 - men så tykt behøver det absolut ikke at være til de konstruktioner du vil lave. 0,5 mm2 er nok. De kan endda sagtens være tyndere, da de ledningslængder du skal bruge, jo ikke er ret lange, hvorfor tabet og temperaturstigningen i ledningen ikke er ret store. Når man beregner en tykkelse på en ledning, tager man hensyn til flere forsk. ting, som eks. temperaturstigning, strøm og ledningslængde.
For at du ikke skal rode med formler, får du lige en tabel fra Dansk Standard som du kan bruge:
|
Strømstyrke |
Minium Ledertværsnit mm2 |
|
2,5 |
0,196 |
|
3,5 |
0,283 |
|
6 |
0,5 |
|
9 |
0,75 |
|
12 |
1 |
|
15,5 |
1,5 |
|
21 |
2,5 |
|
28 |
4 |
|
36 |
6 |
Den pris der er opgivet er pr enhed, hvilket er pr. meter medmindre andet er opgivet. Se her: http://el-supply.dk/?Gid=384&VNr=7410.7.1
I vareteksten står der 100 m. Så er den pris du skal give for 100m - pris A = 120 kr.
Pris B (3stk)- angiver så stk prisen for 3*100m. Her er den 108 kr - så 300 meter vil koste 324 kr.
Se iøvrigt disse tilbud: http://el-supply.dk/?Gid=514&VNr=T520 http://el-supply.dk/?Gid=514&VNr=T524
Der får du 100m for 28 kr. Tykkelsen står der ikke, men du kan jo prøve at sende en mail til dem, og høre.
|
| Til top |
|
| |
Nissemanden Forum Bruger

|
| Sendt: 13 Januar 2011 kl. 21:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har jo slet ikke brug for 100 m kabel! men har fundet noget tykkere hos dem som metervare.
Jeg har sendt dem en mail og spurgt efter adaptor til den forstærker du linker til. de har også denne her som jeg også overvejer da det er en standart adaptor den skal bruge.
Jeg har budt til toldgrænsen på den preamp jeg fandt på ebay.
|
| Til top |
|
| |
Habbes Forum Bruger

Bruger siden: 12 Januar 2011 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 52
|
| Sendt: 13 Januar 2011 kl. 21:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Glæder mig til at se dit projekt da jeg selv har en tråd liggende om dette emne
|
| Til top |
|
| |
Habbes Forum Bruger

|
| Sendt: 13 Januar 2011 kl. 21:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Nissemanden Forum Bruger

|
| Sendt: 13 Januar 2011 kl. 21:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er skam din tråd der fik mig på ide'en. - synes dine "træ enheder" var vildt seje! - det bliver ikke dem?
Missionen er at prøve at lodde, kalibrere, sammensætte osv. Ja det er nok lidt halvindviklet, men jeg har tid nok. Ja jeg skal have gang i 3 forstærkere, men prisen på dem er heldigvis lav. (80 kr for preamp(hvis jeg vinder), og omkring 100 kr pr effekt.) Mit budget er noget under den forstærker du linker til - skal bare være et sekundært/for sjov anlæg.
|
| Til top |
|
| |
Nissemanden Forum Bruger

|
| Sendt: 14 Januar 2011 kl. 17:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er ved at kigge lidt på transformere - kan det virkeligt passe at de er så dyre?
Jeg skal bruge
voltage AC 180-0-180 and 2 AC 6.3V til preamplifieren
og så skal jeg bruge enten en 24 v eller en 30 v til hver effektdel. El-supply foreslog denne men jeg synes umiddelbart at det virker dumt at give 300 kr for den og så 100 kr for forstærkeren.
varenavnet på linket er
RINGKERNETRANSFORMAT.2x30V/2x112VA=225VA
Det der VA står mange steder, hvordan er det lige, at det skal læses?
Nogen der har nogle fif? kan det bygges billigt af en selv? - eller er det billigste (og stadig ok) at købe et sæt gamle pc-højtalere og så pille forstærker delen ud?
|
| Til top |
|
| |
Bassøe Forum Bruger

Bruger siden: 10 Januar 2006 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1567
|
| Sendt: 14 Januar 2011 kl. 19:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kobber er efterhånden gået hen og blevet p***e dyrt og det bliver nok ikke bedre i fremtiden.
|
| Til top |
|
| |
Habbes Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Januar 2011 kl. 16:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja det er nogen halv dyre forstærkere, så søger efter nogen billigere har spurgt et firma i nærheden af min by.
Skal også bare bruge dem som lidt opdatering til computeren, da jeg allerede har 2 anlæg.
|
| Til top |
|
| |
boholm Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1324
|
| Sendt: 15 Januar 2011 kl. 22:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dublet
__________________ MVH, Bo
Hørt på P3: "Kan du ikke forstå konsekvensen af at trykke enter?"
|
| Til top |
|
| |
boholm Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Januar 2011 kl. 22:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, trafoer er dyre fra ny. Hvis du kender et sted, der køber gammelt og elektronikdele, kan du nok være heldig og finde en billigere. Der er dog andre forretninger, men priserne ligger nk deromkring: HKJ's liste af elektronik butikker
VA = Volt - Ampere. Lidt forenklet lig med watt, men ellers kan den levere 3,75 ampere.
Billigt? Du kan jo købe en LM3886 og så lodde komponenterne direkte på kredsen.
Men hvad med køleplader og elektrolytter og diodebro? Er det med i de(n) forstærker(e), du har i kikkerten? __________________ MVH, Bo
|
| Til top |
|
| |
Nissemanden Forum Bruger

|
| Sendt: 16 Januar 2011 kl. 01:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kølepladen er ja, som det eneste :s
Tak for forklaring og for liste. - jeg har været ved at overveje at finde noget brugt/pille noget ud af etablerede apparater.
Jeg må vist hellere sætte mig rigtigt godt ind i det her, før jeg køber noget. Det kan vist hurtigt blive dyrt for et "for sjov" anlæg.
|
| Til top |
|
| |
boholm Forum Bruger

|
| Sendt: 16 Januar 2011 kl. 15:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Man skal ikke lave DIY for at spare penge. Man skal lave DIY, fordi man gerne vil rode med det.
__________________ MVH, Bo
|
| Til top |
|
| |
Nissemanden Forum Bruger

|
| Sendt: 16 Januar 2011 kl. 22:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er helt sikkert også mit motiv - men vil bare ikke gå i stå fordi jeg løber tør for penge - så hellere sætte ambitionerme lavere. Jeg mangler ikke højtalere^^ så jeg ville spare flest penge ved at lade helt være.
|
| Til top |
|
| |
vibe Forum Bruger

Bruger siden: 28 Oktober 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 747
|
| Sendt: 17 Januar 2011 kl. 13:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
har du overvejet en tripath baseret forstærker i stedet for en transistor baseret? tripath lyder rigtig godt og så kører de på 12 volt, hvilket gør hele strømforsynings delen væsentligt nemmere og billigere at arbejde med. enten kan man bruge et batteri eller en 12 volt adaptor.
du kan finde mere om tripath forstærkere og højttalervalg her:
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=82760&K W=den+store
jumon sælger tang band fuldtone enheder, som jeg selv har gode erfaringer med, både enhederne og shoppen. http://www.jumon-audio.com/18-tang-band
mvh __________________ setup:
cd-afspiller: rotel rcd-06
forstærker: rega brio3
højttaler: audio note az-one
diverse diy: tabaq kvartbølge højttaler, festival anlæg
|
| Til top |
|
| |
vibe Forum Bruger

Bruger siden: 28 Oktober 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 747
|
| Sendt: 17 Januar 2011 kl. 13:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg tror det er en subwoofer forstærker du har linket til. der udover vil jeg også mene at forholdet mellem prisen på enheder og forstærker er lidt for skævt. der findes mange fine, men langt billigere forstærkere på markedet, hvis vi snakker desktop højttalere.
mvh __________________ setup:
cd-afspiller: rotel rcd-06
forstærker: rega brio3
højttaler: audio note az-one
diverse diy: tabaq kvartbølge højttaler, festival anlæg
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9424
|
| Sendt: 17 Januar 2011 kl. 13:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Habbes Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Januar 2011 kl. 17:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nej Vibe det er ikke en subwoofer forstærker.
Modtager da gerne links til ovennævnte forstærkere i mit indlæg
|
| Til top |
|
| |