Tilbage til HIFI4ALL.DK 24. juni 2025 | 05:36   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Hvilken musikalsk surround receiver? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
TC25
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 November 2007
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 18 Januar 2011 kl. 17:49 | IP-adresse registreret  

Hej !

Jeg skal have fundet mig en surround receiver som også gør det rigtigt godt i stereo og til 5.1 kanals musik. Jeg søger en lyd som hælder en smule til den musikalske/varme, lidt behagelige side, altså ingen skarp øvre mellemtone og diskant. Forstærkeren bliver brugt til 70% musik (både stereo, sacd, blueray musik osv.) og 30% film.

Da jeg desværre er lidt begrænset af højden på min stereobænk (ca 18cm), må forstærkeren ikke være over 17,5cm i højden.

Det er også et plus hvis EQ`en/lyd kalibreringen både indstiller højtalere og sub (hvilket Onkyo hvist ikke gør)

Forstærkeren skal spille sammen med et sæt Monitor Audio Apex.

Jeg har overvejet følgende: Marantz SR6005, NAD T747,Denon AVR-1911/2311, Onkyo TX-SR608

Kom gerne med beskrivelser af lyden på de forskellige. Jeg skal selvfølgelig ud at lytte, men kunne jeg revidere listen til 2 forstærkere ville det være rart.
Til top Vis TC25's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TC25

strecker
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Permanent

Bruger siden: 14 Januar 2007
Lokalitet: København
Sendt: 18 Januar 2011 kl. 18:18 | IP-adresse registreret  

har selv kørt med Onkyo 876 og den var super til film, men faldt slet ik i min smag på stereo side og havde en ekstrem klinisk "metal" lyd under musik afspilning..

har nu byttet den væk for en Marantz sr7002 og den er fantastisk i stereo, meget blød, behagelig og kan placere instrumenterne i lydbilledet på en måde jeg aldrig har hørt på min Onkyo...! den haltede dog lidt når der skulle fyres op for noget surround, men det har en effektforstærker ændret på..

så hvis jeg skulle anbefale dig en receiver til meget stereobrug, så vil jeg klart forslå Marantz.

har for nogle år siden haft en mindre Denon og den faldt ikke i min smag, men det var også med nogle andre højttalere osv.. er generelt ikke så meget for Hifiklubbens produkter og mener du får mere for pengene andre steder..

Til top Vis strecker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af strecker

Vilstrup
Forum Bruger
Forum Bruger
Bang & Olufsen sælger

Bruger siden: 08 April 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 18 Januar 2011 kl. 18:54 | IP-adresse registreret  

Hej.

Det lyder rigtigt spændende, jeg ved at monitor audio og marantz spiller utrolig godt sammen, jeg har selv monitor audio og marantz sr 6003 og er på ingen måde skuffet. Jeg vil dog ikke anbefalde dig at købe denon, da jeg syns at det på ingen måde gør det lige så godt som marantz, når det kommer til stereo siden. Jeg ved ikke hvordan onkyo lyder i stereo da jeg kun har hørt den i surround men det var heller ikke nogen succes, i forhold til marantz. Jeg har hørt onkyo på monitor audio silver rx serien, der kommer højttaleren helt mere til sin ret med en marantz.

Men vedr. det med Onkyo, der er jeg ikke helt enig med de andre. Det er en fin reciever, den har masser af power og okay design hvis man kigge på den vej  men lydmæssigt i forhold til Marantz, arr der kommer Onkyo ikke i nærheden. Jeg har selv hørt Onkyo 808 og den spiller da godt og gør det godt, men i forhold til hvad Marantz kan levere lysmæssigt, der fik Onkyoen ikke et ben til jorden, ja Onkyo har masser af power, men når man giver den noget power på volumen knappen, jahe så virker det som om at den har svært ved at "spille højt", og når den endelig kommer op i den høje volumen, så kommer der en lille mærkelig lyd, som sidder meget i diskant området, så en slag lille pive lyd. Dette er noget som jeg har oplevet.

Men jeg syns ikke at Onkyo er lige så åbne og klar i lyden som Marantz er, både stereo og surround mæssigt.

Vilstrup
Til top Vis Vilstrup's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vilstrup

rskriver
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 18 Januar 2011 kl. 19:01 | IP-adresse registreret  

Bruger selv en Marantz surround forstærker til dagligt stereo-brug, og jeg savner intet. Thumbs up herfra
Til top Vis rskriver's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rskriver

TC25
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Januar 2011 kl. 19:17 | IP-adresse registreret  

Mange tak for svarene!

Jeg har læst mig frem til at den kliniske lyd som onkyo ellers er kendt for, er fuldstændig væk på de nye produkter. De får samtidig vanvittig gode anmeldelser (selv om det jo ofte ikke siger så meget).

Marantz SR 6005 syntes jeg lyder interessant og den skulle ud fra hvad jeg har læst være rimelig musikalsk. Jeg har dog hæftet mig lidt ved en anmeldelse som skriver at både denon 1911 og onkyo TX-SR608 skulle have en mere "ørevenlig" lyd, hvilket overrasker mig lidt...

det er dog godt at høre at Monitor Audio og Marantz er et godt match.

Jeg vil også komme til at høre mange bluray musik dvd'er og sacd'er, så det er også meget vigtigt at forstærkeren også er god på dette punkt.

Er der nogen der har haft mulighed for en direkte sammenligning af nogle af forstærkerne ? Nad er også kendt for at koncentrere sig mere om lydkvaliteten end funktionerne...

kom gerne med flere indlæg... er der f.eks andre mærker/modeller som jeg bør tjekke ud ?

Morten A
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 September 2008
Sendt: 18 Januar 2011 kl. 19:44 | IP-adresse registreret  

Har hørt de overnævnte sidste uge med undtagelse af Marantz 6005, syntes denon avr 1911 har den bedste lyd både i stereo og surround, 2311 lyder måske bedre hvis man har mindre effektive hter. Hvis man går efter lydvalitet til prisen er 1911 et hit. men tilslutningsmulighederne er få.

Her er et par test som du måske ikke har læst, selv om man ikke altid skal ligge for meget i det, så passer det der står meget godt med min egen vudering.

http://translate.google.dk/translate?hl=da&sl=en&u=h ttp://news.cnet.com/8301-17938_105-20017189-1.html&ei=_N k1TefmNYq3hQfRhqCyCw&sa=X&oi=translate&ct=result &resnum=3&ved=0CC8Q7gEwAg&prev=/search%3Fq%3Dden on%2Bavr%2B1911%26hl%3Dda%26prmd%3Divnsr

http://translate.google.dk/translate?hl=da&sl=en&u=h ttp://www.trustedreviews.com/home-cinema/review/2010/09/17/D enon-AVR-1911/p1&ei=_Nk1TefmNYq3hQfRhqCyCw&sa=X& oi=translate&ct=result&resnum=6&ved=0CD8Q7gEwBQ& amp; amp; amp;prev=/search%3Fq%3Ddenon%2Bavr%2B1911%26hl%3Dda%26prmd%3 Divnsr

Til top Vis Morten A's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Morten A

TC25
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Januar 2011 kl. 19:54 | IP-adresse registreret  

Morten A: Kan jeg lokke dig til at beskrive lyden lidt ? er den varm/musikalsk eller neutral. Det gør egentlig ikke så meget at tilslutningsmulighederne er få. Hvad jeg kan læse mig frem til angående 1911 skulle lyden være meget ørevenlig og musikalsk, hvilket er lige præcis det jeg søger.

Hvis du hørte Naden, hvordan var lyden så ?

Hilsen Thomas

Morten A
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 September 2008
Sendt: 18 Januar 2011 kl. 21:45 | IP-adresse registreret  

Syntes det er svært at fortælle andre om lytteindtryk, men i mine øre er lyden fra Nad 747 lidt lukket i forhold til avr 1911 som har mere kraft i diskanten (uden umidelbart at blive irreterende) og lidt fremtrukken mellemtone, hvilket passer mig fint når man som regel pare med en sub.

Spiller man meget højt eller har htér der er svære at drive kan lydbillede måske vende til Nads fordel da den nok har lidt flere kræfter.

Vil nok mene avr 1911 spiller mere musikalsk end Naden for at bruge et af dine udtryk, men vil ikke sige den er specielt varm i lyden.

Kommer du til KBH har Hifiklubben på i hvert fald Åboulevarden begge omtalte stående i samme demo rum.

Til top Vis Morten A's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Morten A

TC25
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Januar 2011 kl. 09:52 | IP-adresse registreret  

Morten A: Tak for beskrivelsen! Jeg tager ned i klubben idag eller imorgen og høre nad'en og Denon 1911...

Nogen der har haft mulighed for at sammenligne denon 1911 og marantz ?

Bør jeg evt kigge efter nogle lidt ældre modeller, eller er de nye bedre ? Mange af de nyere blueray afspillere har jo dekodere for DTS HD master osv. og har samtidig to HDMI stik så man kan kører det ene stik til forstærkeren og det andet til fjernsynet hvis man vil se 3D tv... Så i princippet er det ikke super vigtigt at forstærkeren selv har HDMI 1.4 osv.

TC25
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Januar 2011 kl. 11:27 | IP-adresse registreret  

Så fik jeg hørt denon 1911 vs Nad T447. Som Morten A skriver er lyden fra Denon mere åben og mere fokuseret på øvre mellemtone og diskant. Den virkede temmeligt imponerende med et forholdsvist stort lydbillede og god detaljeringsgrad til prisen.Strengeinstrumenter kom virkelig til sin ret med denon. Naden havde derimod en mørkere/varmere klang, som i direkte sammenligning måske kan virke lidt lukket iforhold til Denon. Her er lyden mere fokuseret omkring øvre bas og mellemtone med en lidt varm og behagelig klang. Stemmer og instrumenter lyder mere naturlige med mere fylde og "kød og blod" iforhold til denon. S-lyde er en del mere afrundet på naden, hvilket er et plus i mine øre.
I det lange løb tror jeg at jeg bliver gladest for naden, da man ikke bliver lyttetræt.

Nu mangler jeg bare at høre Marantz. Er der nogen der kan sige noget om den lydmæssige forskel på Marantz SR6004 og den nyere 6005 ?

Jeg tænker at der er en god mulighed for at finde 6004 til en god pris.

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Sendt: 22 Januar 2011 kl. 11:51 | IP-adresse registreret  

TC25 skrev:

Morten A: Kan jeg lokke dig til at beskrive lyden lidt ? er den varm/musikalsk eller neutral. Det gør egentlig ikke så meget at tilslutningsmulighederne er få. Hvad jeg kan læse mig frem til angående 1911 skulle lyden være meget ørevenlig og musikalsk, hvilket er lige præcis det jeg søger.

Hvis du hørte Naden, hvordan var lyden så ?

Hilsen Thomas
Hvis du går efter en Onkyo receiver, der er en 5-6 år gammel eller de sidste nye modeller, er der meget fin rolig og musikalsk lyd at hente der. Det med de ikke synes at kunne spille særligt højt passer ikke. Det har noget med at gøre, at de har en fast og kontrolleretmåde at spille på. De giver ikke slip og bliver urolige at høre på. Det forveksles tit med dynamik, når de taber kontrollen. Det gør Onkyo ikke. Det er min erfaring. Men Maranz er bestemt kvalitet, især i de sidste 4-5 år er de blevet meget attraktive. Nogle forstærkere focuserer lidt for meget på detaljer og fremhæver klarheden på bekostning af homogenitet, som Onkyo mestre rigtigt flot. Der er oftest mere ro i vilde passager på Onkyo end de fleste andre. Selvfølgelig kan der være smuttere i mellem.

TC25
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Januar 2011 kl. 12:19 | IP-adresse registreret  

allannowich: Jeg skal ind i tapeconnection og give marantzen en lyt. De forhandler også Onkyo, så jeg må hellere give TX-SR608 et lyt op imod Marantzen...

Nogen der har hørt Sherwood newcastle R-972? Den har en meget interessant lydkalibrering.

phpr
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Marts 2008
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 22 Januar 2011 kl. 12:51 | IP-adresse registreret  

Kig eventuelt på Audiolab. For nogle år siden var jeg i samme situation som dig og efter at have prøvet lyttet til en række forskellige receivere fra Harman Kardon, Denon, NAD, Onkyo og Arcam i prisklassen 12.000 – 21.000 endte jeg med min nuværende Audiolab 8000AV surround processor til dengang ca. 12.000 kr. Som effekt forstærkere købte jeg så brugt 2 stk Audiolab 8000P og en ny. Min gammel Arcam CD benyttes kun som drev imod 8000AV.

Kombinationen spiller kanon stereo samt surround og jeg glæder mig dagligt over hvor fed en lyd jeg har fået til forholdsvis rimelig penge.

Se eventuelt en test af 8000AV da den hed Tag Mclaren.

http://www.hifi4all.dk/content/templates/anmeldelser.asp?art icleid=681&zoneid=3

Audiolab er i øjeblikket ved at lancere en helt ny serie 8200 hvor jeg forventer at deres allerede prisbelønnet 8200CD med DAC bliver mit næste køb. Jeg forventer selv hen af vejen at kigge på den kommende 8200AP processor og 8200M monoblokke. Yderligere overvejer jeg også en Oppo bluray/dvd afspiller. Men jeg skal lige sparer lidt op først.

Audiolab forhandles i øvrigt af www.hififreaks.dk

Som altid med lyd er det naturligvis dine egne ører og fornemmelse for hvad du vil blive glad for der tæller og jeg kan se at du er netop er aktiv med dette så det skal nok lykkes for dig at finde noget passende.

Thorens TD318 mrk III m/AT MC
NAD PP2 RIAA
Vifa Reference VR8.5F, VR8.5C og VR8.5S
Squeezebox + ReadyNAS
Til top Vis phpr's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af phpr

TC25
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Januar 2011 kl. 19:37 | IP-adresse registreret  

Phpr: Audiolab lyder interessant, men jeg vil gerne have det hele samlet i en box.

Jeg har indtil videre begrænset mig til Nad T747 eller Marantz 5005/6005.

Det bekymre mig dog lidt, at naden ikke har et ordentlig lyd/rum kalibreringssystem, da jeg ikke har verdens bedste akustik i min stue... Her har marantzen et system der kalibrere ud fra rummets akustik og i 6 positioner istedet for naden der kun indstiller afstand mellem højtalere osv. Er der noget jeg har misforstået ? Kan jeg indstille Naden så lyden integrere ligeså godt i rummet som med Marantzen?

Ligeledes undre det mig at der er så mange der skriver at Marantz har en super lyd i både stereo og surround, når mange af anmeldelserne beskriver lyden som mere anstrengt end f.eks. onkyo og yamaha. Er det kun deres absolute topmodeller der er musikalske og behagelige i lyden ?

Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 25 Januar 2011 kl. 19:43 | IP-adresse registreret  

Hvis du køber nyt... så lån med hjem... så du kan opleve det ordenligt... det giver det bedste indtryk... og de færreste
skuffelser i sidste ende. sån er det ihvertfald lykkedes ret godt for mig
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor

TC25
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Januar 2011 kl. 20:26 | IP-adresse registreret  

Nu har jeg fået en anden ide. Jeg syntes at den ældre Marantz sr6003 lyder meget tiltalende. Jeg kan sikkert spare en del penge på at købe 6003 istedet for 6005 og samtidig har 6003 de funktioner som jeg skal bruge... Så kan jeg istedet bruge lidt flere penge på en rigtig god blueray afspiller som f.eks oppos helt nye model med sabre dac.

Er 6005 meget bedre end 6003 lydmæssigt ?

Vilstrup
Forum Bruger
Forum Bruger
Bang & Olufsen sælger

Sendt: 25 Januar 2011 kl. 21:21 | IP-adresse registreret  

TC25 skrev:

Nu har jeg fået en anden ide. Jeg syntes at den ældre Marantz sr6003 lyder meget tiltalende. Jeg kan sikkert spare en del penge på at købe 6003 istedet for 6005 og samtidig har 6003 de funktioner som jeg skal bruge... Så kan jeg istedet bruge lidt flere penge på en rigtig god blueray afspiller som f.eks oppos helt nye model med sabre dac.

Det syns jeg at det lyder som en fantatisk idé, men har ikke haft dem stående lige op af hinanden, men jeg syns at de ligger meget tæt, men forstærkeren er jo blevet en smule større samt strømforsyningen, af det jeg husker. Så tror at der er ændret en smule men ikke meget.

Vilstrup

Vilstrup
Forum Bruger
Forum Bruger
Bang & Olufsen sælger

Sendt: 25 Januar 2011 kl. 21:22 | IP-adresse registreret  

TC25 skrev:

Plus at jeg hel klart kan anbefalde SR 6003, da jeg selv ejer en  Den spiller hvert fald utrolig godt.

Vilstrup

TC25
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Januar 2011 kl. 16:04 | IP-adresse registreret  

Vilstrup: Jeg kan se at dit setup minder utroligt meget om det jeg gerne vil have. Mit setup kommer måske til at bestå af Marantz sr 6003 + monitor audio Apex + oppo blueray.

Hvordan vil du beskrive den samlede lyd fra dit setup ? kan man f.eks holde til at høre på mindre gode indspilninger eller er sammensætningen af marantz og monitor audio nådesløs mod en "ikke optimal" indspilning? Det betyder meget for mig at jeg kan holde ud til at høre på det meste af mit musik uden lyttetræthed.

Vilstrup
Forum Bruger
Forum Bruger
Bang & Olufsen sælger

Sendt: 27 Januar 2011 kl. 22:08 | IP-adresse registreret  

TC25: uhh den var svær, har aldrig sårn rigtig skulle forsøge at beskrive lyden på mit setup , men en gang skal jo også være den første

Jeg hørte meget techno/trance i mine yngere dage, hvor jeg også havde Marantz og Monitor Audio, men den gang var det Marantz SR 4500 og Monitor Audio Bronze B6 som front højttaler. Hvor de B6 højttaler gjorder det utrolig godt til den type musik, det kan mine RS8 også klare, men i dag gider jeg ikke rigtigt at høre den type musik, jo det bliver da spillet en gang imellem, men jeg vil heller høre noget mere "normalt" musik og det er også her at jeg virkelig har fået øjne op for, hvad mine højttaler og forstærker virkelig kan. Jeg elsker at smide min cd med Tracy Chapman med Fast Car eller lidt Micheal Jackson eller lidt TOTO med en live koncent, hvor man både for en rigtig god fornemmelse af både dynamik, men også af bas området. men jeg har endnu ikke oplevet at jeg har hørt en cd som var dårligt indspillet, men så meget musik høre jeg nu heller ikke, er jo mere en film mand  Men når jeg så endelig høre musik, er det meget forskelligt, men er på ingen måde blevet lyttetræ af mit setup, hvilket jeg nok aldrig gør.

Men når jeg som sagt høre musik, er det typisk musik som er hentet ned fra TDC Play, hvor kvalititen ikke er særlig god, men hvor det også er fra TDC play at jeg høre mest musik. Men jeg skal bare have lidt musik, og som sagt er jeg jo mere en film mand end en cd mand, hvis du forstår hvad jeg mener.

Men det skal så også lige siges, at når jeg høre musik, så bruger jeg min Pioneer DV370 som cdafspiller eller min pc, hvor jeg så har et digital kabel fra begge produkter som går over til min Marantz.

Men som sagt tidligere, så passer marantz og monitor audio utrolig godt sammen, lydmæssigt. de har begge en tildens til at være lidt varmere i lyden, men hvor man stadig har en utrolig klar og detjaleret diskant og mellemtone, men også stadig væk have en god fyldig bas, uden at virke dominerende på nogen måde.

Men jeg er ingen måde itvivl om at du bliver glad for dit setup, hvor det er begge to nogle utrolig lækre og dejlige produkter som bare passer godt sammen. Så jeg er også sikker på at du IKKE bliver lyttetræ med dette setup

Ellers skal vi finde en dag, hvor du evt. kan komme hjem for at høre mit setup.

Vilstrup

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum