Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. maj 2024 | 21:16   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: DIY Phono kabel - Den ultra billige (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Max Brauer
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 November 2010
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 108
Sendt: 18 Januar 2011 kl. 23:08 | IP-adresse registreret  

Hej Alle

Jeg modtager snart min forforstærker fra rep. og til der skal jeg bruge et phono kabel til at forbinde den til min forstærker.

Jeg har en masse billige phono kabler liggende, men havde lige en eftermiddag hvor jeg tænkte at jeg ville prøve at lave et DIY kabel som forhåbentlig er af lidt bedre kvalitet end de normale "Bilka" udgaver.

Efter at have ledt lidt rundt i huset fandt jeg alt hvad jeg havde brug for..


2x phono-stik (sort)
2x phono-stik (rød)
Skærmet ledning (her brugte jeg et lidt ældre, men godt Jack-Jack kabel på ca. 10m til en guitar hvor jeg fjernede Jack-stikkene)
Loddekolbe
Loddetin
Krympeflex

Varmepistol

Hemmelig ingrediens (Bliver afsløret længere nede)

 


Gode ting at huske på inden man går i gang


tænk på hvor langt et kabel du skal bruge, der er ikke nogen grund til at lave det længere end højst nødvendigt.

 

Når du lodder så undgå at have klipklapper på (selv erfaret… av…)

 

Husk for guds skyld at påsætte krympeflex og skruehætterne fra stikket på kablet INDEN du lodder, det er virkelig irriterende at opdage at man har glemt at sætte en af delene på, for så er der ingen vej udenom end at lodde af igen og forfra ;)

 

Sæt noget god musik på imens

 

Jeg vil ikke gå for meget i detalje med hvordan de forskellige ledninger skal loddes på phono stikket, der er massere af guider på nettet, brug www.google.dk

 

Så er det bare i gang :D

 

Her er så min hemmelige ingrediens

Ja du ser rigtigt, snørebånd… jeg har læst rigtig mange tråde om DIY kabler hvor næsten alle benytter sig af kabelsokker til at give kablet et lille twist. Jeg har aldrig forstået om der skulle være den direkte forskel på om man bruger kabelsok eller ej, andet end for udseendets skyld. Jeg kom i tanke om at snørebånd har præcis samme struktur som kabelsokker og de er en del billigere.

 

Jeg var nede i kælderen hvor jeg fandt et par gamle sko, hvor jeg stjal snørebåndet

 

Dette trækkes på kablet som var det en kabelsok


Når båndet er trukket over kablet brugte jeg en stump ukrympet krympeflex til at holde det på plads, hvorefter jeg af isolerede kablet og loddede stikkene på.

Man kan med fordel bruge sin varmepistol til at smelte kanten hvor man har klippet snørebåndet.samt hele vejen ned langs snørebåndet for at smelte eventuelle småtråde der har forvildet sig ud af strukturen


Her ses så det færdige kabel, så kan i jo selv vurdere hvorvidt min hemmelige ingrediens kan hamle op med kabelsokken :)


Håber det kunne bruges :D


- Max

Til top Vis Max Brauer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Max Brauer
 
wildstyle
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 04 Januar 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 2249
Sendt: 19 Januar 2011 kl. 00:00 | IP-adresse registreret  

He j Max!

Fint lille projekt - meget sjovt at se, hvor langt man kan komme for så få kroner. Det er altid hyggeligt at lave sådanne små projekter.

Har du prøvet kablet endnu? I så fald - kunne du høre forskel på dem og dine tidligere (lakrids)kabler?

Jeg har selv lige fået lavet mine højttalerkabler i dag, desværre glemte jeg at tage billeder undervejs, men der er et par enkelte skud af det færdige resultat her:







Jeg har brugt Canare 4S11 kabel, som fås hos Blue Jeans Cable i England. Kablet bliver fremstillet i Japan (det står der i hvert fald på kablet) og er et rent kobberkabel med fire interne ledere på hver 14 AWG (~2mm²). Selve kablet er ikke særligt dyrt, men fragten koster desværre lidt over 300,- kr., da de udelukkende sender med FedEx til udlandet. Jeg måtte slippe ca. 870,- DKR for 13 meter (inkl. fragt), hvilket stadig er en OK pris. Det ankom dog også hurtigt, allerede to dage efter bestilling. Hvis du selv overvejer at bestille, så husk at gøre det på deres engelske side (.co.uk) - og ikke den amerikanske (.com), herved undgår man risikoen for told.

Læs evt. mere om kablet her:
http://bluejeanscable.co.uk/store/speaker/index.htm

Jeg valgte at bruge LOK's Rhodium stik, da jeg før har brugt dem. De er nemme at montere og ser pæne ud - og så vidt jeg kan høre, så "lyder" de også godt. Det er ikke de billigste stik på markedet, men de fungerer rigtig godt, synes jeg. Højttalerkablerne er, som det også fremgår af billedet, lavet som en biwire konstruktion. Altså to spader i forstærker-enden og fire bananer i højttaler-enden. Jeg skulle altså bruge otte bananstik i alt, men da Hificable kun havde fire tilbage på lager, var jeg så heldig, at jeg blev tilbudt fire brugte stik gratis, som intet fejlede.

Banan-stik:
http://hificable.dk/produkter/21-bfabananspade/59-lok-suregr ip-rhodium-bfa-connector-/

Spade-stik:
http://hificable.dk/produkter/20-rcaxlr/60-lok-suregrip-rhod ium-spade/

Kablerne betrukket med TechFlex, i farven "carbon". Det blev bestilt direkte hos TechFlex i Tyskland og kostede et par hundrede kroner inkl. levering. Derudover er der brugt krympeflex med krympeevne 3:1 i hhv. sort og rød.

Som sagt har jeg først lige fået lavet kablerne i dag, så jeg har endnu til gode at "høre" dem. Men hvad angår det visuelle og æstetiske, der er jeg godt tilfreds.

Håber det er ok, at jeg poster billederne i din tråd. Ellers må du bare sige til.
Til top Vis wildstyle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af wildstyle
 
Max Brauer
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 November 2010
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 108
Sendt: 19 Januar 2011 kl. 00:21 | IP-adresse registreret  

Ja man kan jo tydeligt se at du har smidt lidt mere guld efter de kabler der, flot lavet :) så må man bare håbe de lyder lige så godt som de ser ud :D

Hvilke dele har du brugt?

Og nej jeg har ikke fået afprøvet kablerne endnu, får først forforstærkeren i løbet af denne uge eller måske endda først i næste :(
Til top Vis Max Brauer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Max Brauer
 
NAD-Mand
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 August 2010
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 1324
Sendt: 19 Januar 2011 kl. 00:31 | IP-adresse registreret  

Det ser satme fedt ud både med HT kablerne og RCA kablerne.
Det ligner pludseligt dyre kabler.
Til top Vis NAD-Mand's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NAD-Mand
 
wildstyle
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 04 Januar 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 2249
Sendt: 19 Januar 2011 kl. 00:35 | IP-adresse registreret  

Max Brauer skrev:
Ja man kan jo tydeligt se at du har smidt lidt mere guld efter de kabler der, flot lavet :) så må man bare håbe de lyder lige så godt som de ser ud :D

Hvilke dele har du brugt?

Og nej jeg har ikke fået afprøvet kablerne endnu, får først forforstærkeren i løbet af denne uge eller måske endda først i næste :(


Ja, det har nok kostet lidt mere end dine RCA kabler, men det er nu alligevel meget sjovt at se, når folk bruger deres fantasi. Der er ikke så meget fantasi over mine kabler, jeg har fået stor inspiration fra et indlæg på en amerikansk side, hvor en gut havde lavet et sæt kabler, hvor størstedelen af materialerne er de samme, som dem jeg har brugt. Jeg har opdateret mit indlæg, så du kan læse hvad jeg har brugt af materialer.

Av, det er aldrig sjovt at vente. Men du må vende tilbage, når du har prøvet dem af!
Til top Vis wildstyle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af wildstyle
 
Max Brauer
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 November 2010
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 108
Sendt: 19 Januar 2011 kl. 13:12 | IP-adresse registreret  

ja jeg glæder mig til at få den tilbage :D

det eneste negative ved snørebånd, er at det kan være problematisk hvis man skal bruge en ledning der er længere end længden på et alm. snørebåd, jeg regner med at smutte ned i den lokale skomager senere i dag for at høre om det er muligt at købe snørebånd i løbende meter.

jeg vender tilbage senere :)
Til top Vis Max Brauer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Max Brauer
 
Max Brauer
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 November 2010
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 108
Sendt: 19 Januar 2011 kl. 19:08 | IP-adresse registreret  

Så kom jeg hjem igen :)

Var nede i skomageren for at forhøre mig om løbende længer snørebånd, og det er ikke muligt at få fat i. det længste der var muligt at få fat i, i den tykkelse der er brug for er ca. 2m, så til alle jer der syntes dette er en god idé som i selv vil prøve, så vær opmærksom på at det kan være problematisk at skaffe snørebånd til kabler på over 2m
Til top Vis Max Brauer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Max Brauer
 
wildstyle
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 04 Januar 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 2249
Sendt: 19 Januar 2011 kl. 19:28 | IP-adresse registreret  

Max Brauer skrev:
Så kom jeg hjem igen :)

Var nede i skomageren for at forhøre mig om løbende længer snørebånd, og det er ikke muligt at få fat i. det længste der var muligt at få fat i, i den tykkelse der er brug for er ca. 2m, så til alle jer der syntes dette er en god idé som i selv vil prøve, så vær opmærksom på at det kan være problematisk at skaffe snørebånd til kabler på over 2m


To meter til RCA kabler, det kan vel også gøre jobbet for de fleste.
Til top Vis wildstyle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af wildstyle
 
NAD-Mand
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 August 2010
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 1324
Sendt: 19 Januar 2011 kl. 19:31 | IP-adresse registreret  

http://www.klubsupport-shop.dk/hockey/snoerrebaand-masita-sk oejter-1.html

På linket finder man snørebånd på 3 meter, bliver brugt til skøjter. Jeg synes ikke selv jeg lige kunne finde noget der var længere. Dette gør det også muligt at kunne bruge det til HT-kabler
Til top Vis NAD-Mand's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NAD-Mand
 
Habbes
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 Januar 2011
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 52
Sendt: 19 Januar 2011 kl. 19:54 | IP-adresse registreret  

Fede kabler, har de også bedre lyd end de "billige" bilka kabler. De ser ihvertfald meget bedre ud.
Til top Vis Habbes's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Habbes
 
ts_riders
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 Juni 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 362
Sendt: 19 Januar 2011 kl. 20:31 | IP-adresse registreret  

Hvis i står og skal bruge noget ubleget bomuld til kabler, så er her to muligheder:

http://www.hificollective.co.uk/components/wire.html   (i den nederste del af siden)

http://www5.svalander.se/shoppen/175

Fyr den af

Mvh Thor



__________________
Mit stereo rør gear
Til top Vis ts_riders's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ts_riders Besøg ts_riders's Websted
 
McFrede
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Maj 2006
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 564
Sendt: 19 Januar 2011 kl. 20:46 | IP-adresse registreret  

Cool projekt, snørebåndsfinten kendte jeg dog godt, har lavet et sæt UTP interconnects (der er billeder af projektet på min hjemmeside).

...man synes vel altid det lyder lidt bedre når grejet har "killer looks" og man selv har bakset det sammen.



__________________
Roder med CMOY og lytter på JVC HA-RX700 mod JVC HA-RX900
The world needs to be taught a lesson... I'm the professor!
Til top Vis McFrede's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af McFrede Besøg McFrede's Websted
 
ludvig
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 Juli 2009
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 146
Sendt: 19 Januar 2011 kl. 20:57 | IP-adresse registreret  

Til mine hjemmelavede kabler bruger jeg nogle gange anoraksnor. Det leveres i 2 forskellige diametre, forskellige farver og længder (købte engang 20 meter) og koster ikke en herregård.

Kan nok købes i forretninger, der forhandler sygrejer og textiler.

Venlig hilsen Ludvig

Til top Vis ludvig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ludvig
 
Max Brauer
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 November 2010
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 108
Sendt: 19 Januar 2011 kl. 21:08 | IP-adresse registreret  

ts_riders skrev:

Hvis i står og skal bruge noget ubleget bomuld til kabler, så er her to muligheder:

http://www.hificollective.co.uk/components/wire.html   (i den nederste del af siden)

http://www5.svalander.se/shoppen/175

Fyr den af

Mvh Thor



Så kan man vel lige så godt købe de rigtige kabelsokker, finten med snørebåndet er at man tit kan finde dem for 3 stk for 15 kr el. der er så lige 6x2m til kabler :) og så sparer man portoen, det er jo tit det er her det bliver dyrt, man kan jo sagtens finde kabelsokker til 20 kr/m men når portoen skal oveni kan det godt blive pebret..


McFrede skrev:

Cool projekt, snørebåndsfinten kendte jeg dog godt, har lavet et sæt UTP interconnects (der er billeder af projektet på min hjemmeside).

...man synes vel altid det lyder lidt bedre når grejet har "killer looks" og man selv har bakset det sammen.



ja der er vist ingen tvivl om at man får en vis følelse når man selv har haft fingrene i det, om det lyder bedre kan jeg som sagt ikke fortælle så meget om endnu

jeg får måske forforstærkeren i morgen !!!

kan du smidde et link til de kabler du nævner? kunne da godt tænke mig at se hvordan de er blevet til sammenligning :D


ludvig skrev:

Til mine hjemmelavede kabler bruger jeg nogle gange anoraksnor. Det leveres i 2 forskellige diametre, forskellige farver og længder (købte engang 20 meter) og koster ikke en herregård.

Kan nok købes i forretninger, der forhandler sygrejer og textiler.

Venlig hilsen Ludvig



har kigget lidt på nettet efter dem, og så vidt jeg kan se er de ikke "hule"? så der er plads til kablet? eller er det mig der er helt forkert på den?
Til top Vis Max Brauer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Max Brauer
 
McFrede
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Maj 2006
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 564
Sendt: 19 Januar 2011 kl. 21:10 | IP-adresse registreret  

Max Brauer skrev:


McFrede skrev:

Cool projekt, snørebåndsfinten kendte jeg dog godt, har lavet et sæt UTP interconnects (der er billeder af projektet på min hjemmeside).

...man synes vel altid det lyder lidt bedre når grejet har "killer looks" og man selv har bakset det sammen.



ja der er vist ingen tvivl om at man får en vis følelse når man selv har haft fingrene i det, om det lyder bedre kan jeg som sagt ikke fortælle så meget om endnu

jeg får måske forforstærkeren i morgen !!!

kan du smidde et link til de kabler du nævner? kunne da godt tænke mig at se hvordan de er blevet til sammenligning :D

Du klikker bare på ikonet under min signatur, men ellers er det direkte link: http://www.mcfrede.dk/diy_utp_interconnects.shtml



__________________
Roder med CMOY og lytter på JVC HA-RX700 mod JVC HA-RX900
The world needs to be taught a lesson... I'm the professor!
Til top Vis McFrede's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af McFrede Besøg McFrede's Websted
 
dan a.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 December 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 3922
Sendt: 19 Januar 2011 kl. 21:12 | IP-adresse registreret  

Det er kun fantasien der sætter grænser for hvad man kan bruge som kabelstrømpe. Så længe man kun bruger strømpen som overtræk til et færdig kabel (kabel med fabriks kappe) så er indvirkningen på lyden minimal, det er kun for øjet, men begynder man at flette/sno enketledere og overtrækker dem en strømpe, så har den en indvirkning på lyden, da strømpen så virker som mekanisk dæmpning af lederne. 

__________________
Husk det er kun en hobby
Til top Vis dan a.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dan a.
 
ludvig
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 Juli 2009
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 146
Sendt: 19 Januar 2011 kl. 21:17 | IP-adresse registreret  

Max Brauer skrev:
ts_riders skrev:

Hvis i står og skal bruge noget ubleget bomuld til kabler, så er her to muligheder:

http://www.hificollective.co.uk/components/wire.html   (i den nederste del af siden)

http://www5.svalander.se/shoppen/175

Fyr den af

Mvh Thor



Så kan man vel lige så godt købe de rigtige kabelsokker, finten med snørebåndet er at man tit kan finde dem for 3 stk for 15 kr el. der er så lige 6x2m til kabler :) og så sparer man portoen, det er jo tit det er her det bliver dyrt, man kan jo sagtens finde kabelsokker til 20 kr/m men når portoen skal oveni kan det godt blive pebret..


McFrede skrev:

Cool projekt, snørebåndsfinten kendte jeg dog godt, har lavet et sæt UTP interconnects (der er billeder af projektet på min hjemmeside).

...man synes vel altid det lyder lidt bedre når grejet har "killer looks" og man selv har bakset det sammen.



ja der er vist ingen tvivl om at man får en vis følelse når man selv har haft fingrene i det, om det lyder bedre kan jeg som sagt ikke fortælle så meget om endnu

jeg får måske forforstærkeren i morgen !!!

kan du smidde et link til de kabler du nævner? kunne da godt tænke mig at se hvordan de er blevet til sammenligning :D


ludvig skrev:

Til mine hjemmelavede kabler bruger jeg nogle gange anoraksnor. Det leveres i 2 forskellige diametre, forskellige farver og længder (købte engang 20 meter) og koster ikke en herregård.

Kan nok købes i forretninger, der forhandler sygrejer og textiler.

Venlig hilsen Ludvig



har kigget lidt på nettet efter dem, og så vidt jeg kan se er de ikke "hule"? så der er plads til kablet? eller er det mig der er helt forkert på den?

I modsætning til nogle snørebånd, der ofte er forstærket med nogle stærke snore indeni (har selv prøvet - det dur ikke til kabler), da er de anoraksnore, jeg har købt, "hule".

Venlig hilsen Ludvig

Til top Vis ludvig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ludvig
 
Max Brauer
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 November 2010
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 108
Sendt: 19 Januar 2011 kl. 22:41 | IP-adresse registreret  

@McFrede

Lækker hjemmeside :) kan specielt godt li din hæftige diskution med forhandleren

@dan a.

når du mener mekanisk dæmpnig, er det så støj udefra? radiobølger mm.?

@ludvig

ja jeg ved godt at man kan købe snørrebånd med snore indeni, det skal det jo self ikke være :) men tror lige jeg vil kigge lidt nærmere på de anoraksnore du snakker om, det lyder som om man sangtens kan få dem i en passende længde til fx ht-kabler
Til top Vis Max Brauer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Max Brauer
 
dan a.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 December 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 3922
Sendt: 20 Januar 2011 kl. 06:08 | IP-adresse registreret  

Max Brauer skrev:
@McFrede

Lækker hjemmeside :) kan specielt godt li din hæftige diskution med forhandleren

@dan a.

når du mener mekanisk dæmpnig, er det så støj udefra? radiobølger mm.?

@ludvig

ja jeg ved godt at man kan købe snørrebånd med snore indeni, det skal det jo self ikke være :) men tror lige jeg vil kigge lidt nærmere på de anoraksnore du snakker om, det lyder som om man sangtens kan få dem i en passende længde til fx ht-kabler
nej, en strømpe har ingen effekt som skærm for støj, det jeg snakker om er at når et at signal "vandre" gennem lederne så vibrere lederen ganske lidt (ikke synlig med det menneskelige øje) hvilket kan høres i form af et let defust lydbillede (det kan være svært at skelne de enkelte instrumenter, de flyder mere sammen), man kan så dæmpe kablet på flere måder, enten ved at flette lederne så de låser hinnanden, bomuld (eller andre matrialer, det er jer sokken kan ha sin indvirkning) om lederne samt yder kappen som også kan virke dæmpene på lederne. Overtrækkes sokken en yderkappe, så har den formentlig ingen indflydelse, i hvert fald er den meget lille.

__________________
Husk det er kun en hobby
Til top Vis dan a.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dan a.
 
wildstyle
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 04 Januar 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 2249
Sendt: 20 Januar 2011 kl. 06:25 | IP-adresse registreret  

Habbes skrev:
Fede kabler, har de også bedre lyd end de "billige" bilka kabler. De ser ihvertfald meget bedre ud.


Nu ved jeg ikke om det var trådstarter du spurgte, eller om spørgsmålet også var møntet på mit indlæg. Men jeg tillader mig lige at svare alligevel...

Jeg har aldrig været den store kabel-mand. Det skal forstås på den måde, at jeg er ikke en af dem, som mener, at et kabel kan gøre en verden til forskel. Det er altså ikke fordi jeg ikke kan høre forskel, men jeg har aldrig oplevet, at et kabel kan forårsage større lydmæssige ændringer.

Grundet ovenstående, har jeg sjældent skiftet kabler. Ikke at jeg ikke har hørt og prøvet forskellige kabler, men i mit eget setup, der har jeg sjældent skiftet ud. Igennem de sidste tre år, har jeg, såvidt jeg husker, kun skiftet højttalerkabel én gang. Det på trods af, at jeg alligevel har skiftet højttalere, forstærker og kilde en del gange, i samme tidsrum.

Men for at vende tilbage til dit spørgsmål...

Jeg lavede faktisk en lille A/B test igår aftes, på baggrund af dit spørgsmål. Primært fordi jeg i en periode, har været nødsaget til at bruge noget meget tyndt og "ikke-hifi-kyndigt" kabel, mellem forstærker og højttalere, da mine gamle kabler var blevet for korte, efter jeg havde rykket rundt på anlægget. Og da jeg så samtidigt lige var blevet færdig med mine egne kabler, så var det jo et oplagt tidspunkt at foretage testen på.

Allerede forud for testen, var jeg godt klar over, at der ville være forskel. Men jeg må indrømme, at jeg alligevel blev en smule overrasket over, hvor stor den forskel faktisk var. Igen - misforstå mig ikke - det er ikke som at få nye højttalere eller ny forstærker. Men forskellen var til at tage og føle på.
Der var væsentlig mere fylde og bund, med det nye kabel på. Med det gamle og tynde kabel, der savnede man lidt krop og det hele lød en smule klemt. Sjovt nok, så synes jeg ikke der var så meget at hente i toppen, det drejede sig primært om mellemtone- og basområdet. Begge kabler består af rene kobberledere, så forandringerne må skyldes forskellene i diameter og måden kablerne er skærmet på.

Den mest sigende måde at forklare lydforskellen på, må næsten være sådan her:
Det tynde/ikke-hifi-kyndige kabel lød som det så ud - tyndt! Mit hjemmelavede og (relativt) tykke kabel (diam. ~9 mm.) var mere levende og fyldigt. Det lukkede generelt mere lyd igennem, lod det til.

Havde der været forskel på ledernes materiale, så havde der formentlig været en større forskel i lydsignaturen. Mine erfaringer siger mig, at ledernes materiale er den mest afgørende faktor for, hvordan kablet påvirker anlæggets lyd. Skal du selv lave et kabel, så sørg for at vælge et med nogle gode solide ledere, som ikke er for tynde, og som har en fornuftig skærm. Hvad lederne skal bestå af, det er en smagssag. En grov definition på de forskellige materialers lydsignaturer kunne se således ud:

Kobber giver typisk den blødeste (ikke nødvendigvis blød, men blødere end de andre materialer), varmeste, mørkeste og mest fyldige klang. Sølv medvirker oftest til en generelt lysere og slankere klang, men er samtidigt mere detaljeret og finkornet - især i toppen. Forsølvet kobber er, sjovt nok, en mellemting.

Der er sikkert mange som er uenige (og forhåbentlig også enige). Det er svært at sætte ord på lyd og vi opfatter den alle forskelligt. Men jeg håber, at du har fået en idé om, hvorfor det kan være en fordel at skifte til bedre (og ikke nødvendigvis voldsomt dyre) kabler. Og om ikke andet, så er de da i hvert fald pænere at se på - det betyder jo også lidt.
Til top Vis wildstyle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af wildstyle
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes