Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 08:06   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Konkret erfaring med Leben? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Radiohead
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 December 2006
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Sendt: 19 Januar 2011 kl. 12:33 | IP-adresse registreret  

Hej, er der nogen som har førstehåndserfaring med Leben forstærkere?

Jeg har pt. en Leben CS-300x som trækker et par Harbeth SHL-5. Den har 15 watt leveret push-pull af 4 stk EL84 rør. 

Mit spørgsmål er: Hvad jeg kan forvente ved et skifte til en CS-600 med 30 watt fra 4 stk. El84/6L6? Mine 15 watt trækker fint ved normalt lytteniveau, men jeg forventer selvfølgelig lidt mere smæk for skillingen ved en effektfordobling, men da vi taler "strømstærke" rør-watt i begge tilfælde og relativt ufølsomme højttlere, er det jo nok ikke så lige til.

Jeg synes i øvrigt min CS-300x spiller meget umiddelbart og SET-agtigt, gad vide om den kvailtet skyldes EL84, og vil gå tabt til gengæld for mere effekt ved EL34 (selvom det ellers er samme konstruktion og filosofi).

Håber der er andre Leben-ejere der kan hjælpe!

De bedste hilsner 

David

Til top Vis Radiohead's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Radiohead

4K-DATA
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 06 Februar 2011 kl. 20:59 | IP-adresse registreret  

Radiohead skrev:

Hej, er der nogen som har førstehåndserfaring med Leben forstærkere?

Jeg har pt. en Leben CS-300x som trækker et par Harbeth SHL-5. Den har 15 watt leveret push-pull af 4 stk EL84 rør. 

Mit spørgsmål er: Hvad jeg kan forvente ved et skifte til en CS-600 med 30 watt fra 4 stk. El84/6L6? Mine 15 watt trækker fint ved normalt lytteniveau, men jeg forventer selvfølgelig lidt mere smæk for skillingen ved en effektfordobling, men da vi taler "strømstærke" rør-watt i begge tilfælde og relativt ufølsomme højttlere, er det jo nok ikke så lige til.

Jeg synes i øvrigt min CS-300x spiller meget umiddelbart og SET-agtigt, gad vide om den kvailtet skyldes EL84, og vil gå tabt til gengæld for mere effekt ved EL34 (selvom det ellers er samme konstruktion og filosofi).

Håber der er andre Leben-ejere der kan hjælpe!

Alle spørgsmål jeg ville ønske selv at kunne svare på, men når man læser teksten ser det ud til at det er HL-5 & CS-600 der matcher.
Istedet vil jeg gerne give dig et par rigtige gode links:

HIFISENTRALEN.NO - Harbeth Leben "Venner"
Selv har jeg lavet et par Leben links her og her.

Og skulle du nogensinde få en Leben 300x i overskud, er du meget velkommen.

dr.groenlykke
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Februar 2010
Lokalitet: København
Sendt: 07 Februar 2011 kl. 12:34 | IP-adresse registreret  

Hej David

Jeg har cs-600 og Lebens riia tilsluttet et sæt Harbeth 7es-3,det spiller ganske fortrineligt. Jeg har ingen erfaring med cs-300
så jeg kan ikke umiddelbart sammenligne de 2.
Da jeg skiftede fra min gamle transistor forstærker, var jeg meget overrasket over hvor lidt sensitiv volume knappen var på
cs-600. Med det menes at jeg var vant til at transistor forstærkeren var meget aggressiv og det er en Leben ikke. Men efter
noget tid, fandt jeg ud af at jeg ikke havde noget at være nervøs over, da den musik kvalitet der kommer ud af de her
produkter er så fantastisk at man slet ikke har brug for at skulle skrue særligt højt op for at få et kick. Jeg har aldrig haft
behov for at skrue op på max, selv ikke når jeg holder fest med 20 personer.
Jeg har min cs-600 bestykket med nogle russiske rør som hedder 6n3cE ikke noget dyrt rør, men det spiller virkelig godt.

Jeg kan anbefale dig den hjemmeside der hedder http://jeffsplace.me/wordpress/

God fornøjelse og spørg endelig hvis jeg kan hjælpe.

Rasmus
Til top Vis dr.groenlykke's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dr.groenlykke

Radiohead
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Februar 2011 kl. 12:40 | IP-adresse registreret  

Kim: Tak for dine råd og links, det var til god hjælp.

Rasmus: Godt at tale med en glad Leben/Harbeth-ejer - personligt er dette system det bedste jeg har haft (og jeg har haft en
del, hehe (LOL) ). Bor du tilfældigvis i København? Kunne super godt tænke mig at lytte til din forstærker.

Mvh David

Radiohead
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Februar 2011 kl. 12:40 | IP-adresse registreret  

Rasmus: Godt at tale med en glad Leben/Harbeth-ejer - personligt er dette system det bedste jeg har haft (og jeg har haft en
del, hehe. Bor du tilfældigvis i København? Kunne super godt tænke mig at lytte til din forstærker.

Mvh David

Radiohead
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Februar 2011 kl. 12:41 | IP-adresse registreret  

del, hehe. Bor du tilfældigvis i København? Kunne super godt tænke mig at lytte til din forstærker.

Mvh David

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes