| Forfatter |
|
Peter Sloth Forum Bruger

Bruger siden: 20 Januar 2011 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 6
|
| Sendt: 20 Januar 2011 kl. 14:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa!
For at stille min problemstilling hurtigt op;
- Jeg aner stortset intet om hi-fi
- Jeg er en fattig studerende (og udøvende musiker)
- Jeg er vild med god lyd
- Jeg har ingen hi-fi speakers
Disse fire facts komplimenterer ikke hinanden og derfor er jeg kommet til jer. Jeg leder nu efter de bedst mulige brugte hi-fi højtalere til under 3.000 kr. Gerne MEGET under - da hver en krone brugt er en krone for meget, da jeg vitterligt ingen penge har.
Jeg bor i en lejlighed og højtalerne skal stå i ca. 1.25 meters højde ovenpå et skab. Værelset er på ca. 25 kvm, med trægulv, gipsloft (med stuk :D ), mursternsvægge med tapet og en loftshøjde på ca. 3,5 meter.
Højtalerne behøver ikke være små - men skabet er ikke kanonstort, hvilket sætter begrænsninger for hvor dyb højtaleren kan være.
Det eneste jeg har er en studieforstærker (RCF MFA200) som er en rentspillende SLAVEforstærker på 2x100 W i 4 ohm, som på trads af sin størrelse på bare 1U vejer ca. 20 kg!
Jeg tænker mig at jeg skal have nogle højtalere som er rentspillende dog uden at være sterile da forstærkeren er meget rentspillende. Anlægget skal stå i min stue. Jeg vil gerne have at jeg kan høre detaljen i musikken men det skal heller ikke "skære" i ørene som når man bruger dyre og præcise studiemonitors. En mellemting ville være dejligt.
Jeg havde forestillet mig at skrue forstærkeren ned på ca. 5-10% spillestyrke og så sætte mit lydkort til direkte via jackindgangen på bagsiden uden brug af forforstærkere mv, da jeg simpelthen ikke har råd til en god preamp endnu.
Jeg havde forestillet mig noget lignende sådan en højtaler: http://www.dba.dk/dynaudio-audience-52-lys-boeg/id-71163596/
Hvad synes i?
Peace! Peter
|
| Til top |
|
| |
Peter Sloth Forum Bruger

|
| Sendt: 20 Januar 2011 kl. 15:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bare lige for at skære det ud i pap. Jeg er ikke interesseret i at blive kontaktet af professionelle (og dybt upersonlige) sælgere via pm. Det synes jeg sgu er dårlig stil.
Glæder mig meget til nogle sriøse second opinions. Jeg har en ide om hvad jeg skal gøre. Men jeg famler objektivt set stadigvæk i blinde.
Peace! Peter
|
| Til top |
|
| |
dysterland Forum Bruger

Bruger siden: 26 August 2008 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 769
|
| Sendt: 20 Januar 2011 kl. 15:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dynaudio er vel det nærmeste, man kommer på "sterile" i hifi-verdenen. De spiller meget rent, og er neutrale i lyden (så vidt jeg husker, fra sidst jeg hørte dem). Hvis du vil have lidt mere "varme" i lyden, så er de nok ikke de rigtige for dig (selvom de er fremragende, hvis man vil have neutral lyd - jeg synes bare selv, de er en smule kedelige...).
Mærker som Monitor Audio, B&W, Avance, og faktisk også de gamle B&O Beovox S45-2 ville nok være et godt valg for dig. Jeg kan desværre ikke finde så mange gode standerhøjttalere til salg i Københavns-området lige nu. Dog ville disse Monitor Audio R90 måske være noget for dig: http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=177860
Hvor store må højttalerne præcist være?
|
| Til top |
|
| |
dysterland Forum Bruger

|
| Sendt: 20 Januar 2011 kl. 15:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Peter Sloth Forum Bruger

|
| Sendt: 20 Januar 2011 kl. 15:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mange tak for dine posts, Dennis. Jeg vil kigge videre på dine anbefalinger :-)
Jeg måler skabet/reolen nåt jeg kommer hjem.
Peace! Peter
|
| Til top |
|
| |
dysterland Forum Bruger

|
| Sendt: 20 Januar 2011 kl. 15:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9424
|
| Sendt: 20 Januar 2011 kl. 15:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvilket lydkort har du?
Hvis det er et onboard standardlydkort, så glem alt om god lyd. Lyden vil være bedre med en god DAC og billige højttalere, end et dårligt lydkort og gode højttalere.
Det er ikke dyre løsninger jeg snakker om, selv et Creative USB lydkort til 5-600 kr. er klasser bedre end de elendige onboard lydkort.
|
| Til top |
|
| |
Peter Sloth Forum Bruger

|
| Sendt: 20 Januar 2011 kl. 15:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kjeldsen skrev:
|
Hvilket lydkort har du?
Hvis det er et onboard standardlydkort, så glem alt om god lyd. Lyden vil være bedre med en god DAC og billige højttalere, end et dårligt lydkort og gode højttalere.
Det er ikke dyre løsninger jeg snakker om, selv et Creative USB lydkort til 5-600 kr. er klasser bedre end de elendige onboard lydkort.
|
|
|
Jeg er klar over problemstillingen omkring flaskehalse.Lige pt. har jeg ingen højtalere - og uden højtalere er der ingen lyd. Så er det for mig ligemeget med lydkortet. Det skal jeg nok få styr på med tiden :-)
Jeg skal have en preamp med digitalt input - men lige pt må jeg klare mig med et 2kanals semi-professionelt lydkort. En såkaldt M-Box som bruges til indspilning og afspilning.
Peace! Peter
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

|
| Sendt: 20 Januar 2011 kl. 16:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Peter Sloth skrev:
Kjeldsen skrev:
|
Hvilket lydkort har du?
|
|
|
Jeg er klar over problemstillingen omkring flaskehalse.Lige pt. har jeg ingen højtalere - og uden højtalere er der ingen lyd. Så er det for mig ligemeget med lydkortet. Det skal jeg nok få styr på med tiden :-)
Jeg skal have en preamp med digitalt input - men lige pt må jeg klare mig med et 2kanals semi-professionelt lydkort. En såkaldt M-Box som bruges til indspilning og afspilning.
Peace! Peter
|
|
|
Så har du jo en pre-amp , og den er ganske glimrende.
Højttalere findes der jo mange af, og ligeså mange meninger.
Tannoy kunne være et bud
|
| Til top |
|
| |
Peter Sloth Forum Bruger

|
| Sendt: 20 Januar 2011 kl. 16:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kjeldsen skrev:
Tannoy kunne være et bud
|
|
|
Hurra!
Tak for det opklarende svar!
Men kan du forklare mig hvilken Tannoy højtaler du vil anbefale? Evt. med link til en brugt. Jeg VIL have mest muligt for pengene da min hørelse er god og min pengepung lille.
Peace! Peter
|
| Til top |
|
| |
Mercury Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2172
|
| Sendt: 20 Januar 2011 kl. 17:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej med dig,
Hvis jeg stod i den situation som dig ville jeg gå efter noget stort med port foran hvis basrefleks som eksempelvis disse:
http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=177803
Dem har jeg selv haft for længe siden og de kan rigtig meget og lyder ikke så skingert sm eksempelvis Monitor Audio eller Dynaudio, de spiller klasser mere dynamisk og har selvsagt en god bund.
De kan sagtens ligge på dit skab og "flette fødder" eventuelt vinkle dem lidt ved at lægge lidt kort under dem.
Så kan du jo bruge resten af pengene på en brugt forforstærker som den her, der kan du både afvikle fra din PC og en ekstern kilde, det kunne være en lille optager du bruger med "bandet" eller eventuelt en CD.
mvh. M
|
| Til top |
|
| |
NitroBlast Forum Bruger

Bruger siden: 13 Januar 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1036
|
| Sendt: 20 Januar 2011 kl. 17:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du kunne overveje Monitor Audio BX2, som koster ca. 2500,- for et nyt sæt. De har fået gode reviews og awards. De MA R90 som bliver nævnt højere oppe, er uanvendelige, hvis ikke du har en subwoofer - BX2 kan fungere fint uden sub. __________________ Mit grej!
WATT er et udtryk for kvantitet - ikke kvalitet ;o)
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

|
| Sendt: 21 Januar 2011 kl. 09:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Peter Sloth skrev:
Kjeldsen skrev:
Tannoy kunne være et bud
|
|
|
Hurra!
Tak for det opklarende svar!
Men kan du forklare mig hvilken Tannoy højtaler du vil anbefale? Evt. med link til en brugt. Jeg VIL have mest muligt for pengene da min hørelse er god og min pengepung lille.
Peace! Peter
|
|
|
For dyrt, men det er noget i denne stil jeg tænker på (dog vil 10" udgaven nok være bedre i dit tilfælde)
http://www.dba.dk/tannoy-berkeley-hpd-385-ta/id-71160077/
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

|
| Sendt: 21 Januar 2011 kl. 09:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mht. højttaler så findes der så mange mærker og så meget vellyd, at det er umuligt at vejlede.
JBL studie monitors som 4410 tror jeg ikke er din smag, da den er ultra kontant og lidt skarp. Tannoys monitors er mere tilbagelænede, og måske er deres hifi højttalere også værd at gå efter.
Et billigt alternativ (helt anderledes højttaler) kunne være denne
http://www.dba.dk/snell-j-iii-sort-askefiner/id-71045449/
|
| Til top |
|
| |
Peter Sloth Forum Bruger

|
| Sendt: 21 Januar 2011 kl. 09:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ang. dybden har jeg nu målt at højtalerne helst ikke må overstige 28 cm, da der også skal være plads til kabler bag dem. Der er 30 cm i alt.
Mange tak for hjælpen! Jeg tror jeg er blevet inspireret til at gå ud og lede efter højtalere selv. Så vil jeg rådføre mig her inde hvad angår pris.
Peace! Peter
|
| Til top |
|
| |